Vreemde vlokjes op brouwsel Arsegan Dubbel

Gestart door bjornz, 03-12-2018 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bjornz

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van het thuisbrouwen en heb een week geleden besloten eens een gokje te wagen om te kijken of deze hobby mij ook aanstaat. Ik heb een tweetal Arsegan brouwpakketjes besteld (een dubbel en tripel) en heb de stappen op de handleiding nauwgezet gevolgd. Ik heb gisteren het SG nagemeten en heb vastgesteld dat de tripel een stuk sneller vergist als de dubbel. Beiden zijn gestart op een SG van 1068, de tripel is nu 1012, terwijl de dubbel nog 1028 is. Op het oppervlak in de brouwemmer van de dubbel zie ik een hoeveelheid kleine, bruinige vlekjes. Het lijkt wel schimmel, maar het kan natuurlijk ook het gist zijn. Aangezien ik niet eerder heb gebrouwen vraag ik me af of dit zo hoort, of dat er iets mis is gegaan. De tripel is wat dat betreft veel helderder. Is het gewoon een kwestie van tijd, en komt dit voor wat betreft de dubbel nog goed? Ik heb hieronder een foto opgenomen van het brouwsel van de dubbel. Alvast hartelijk dank voor de reactie en mijn complimenten met het forum, wat een boel informatie en leuke discussies!


BrouwMark

Hoi Bjornz! Pas maar op, dat bier brouwen is erg verslavend...

Zo te zien is je dubbel nog lekker aan het gisten, niets aan de hand. Hoe lang staan je beide biertjes nu te gisten?

bjornz

Citaat van: BrouwMark op 03-12-2018  12:49 uHoi Bjornz! Pas maar op, dat bier brouwen is erg verslavend...

Zo te zien is je dubbel nog lekker aan het gisten, niets aan de hand. Hoe lang staan je beide biertjes nu te gisten?

Bedankt voor je reactie, stelt me weer enigszins gerust. Beiden brouwsels staan nu een week. Is het normaal dat er zoveel verschil zit tussen de gisting van beide bieren? Wellicht dat het komt door het soort suiker, bij de tripel is een soort basterdsuiker gegaan, terwijl bij de dubbel een zak harde suiker kristallen moest worden toegevoegd die vrij moeilijk oplosten.... ik wacht lekker even af, wellicht dat ik einde van deze week kan bottelen. Momenteel ruikt het brouwsel van de dubbel enorm zuur, maar dat zal dan ook wel zo horen. Ben benieuwd wat er straks uit die emmers komt :)

BrouwMark

Enorm zuur is dan wel weer gek, maar het kan goed zijn dat je de koolzuurprikkeling ruikt. Ook maakt gist vaak aparte luchtjes aan tijdens de vergisting. Elke gist doet het op zijn eigen manier, het kan best zijn dat de gist die in je dubbel zit gewoon wat langzamer is.

Een infectie kan ik natuurlijk niet uitsluiten op basis van je foto, maar als je netjes en schoon gewerkt hebt krijg je die niet zo snel hoor.

Bottelen moet je pas doen als je zeker weet dat de gist klaar is met je bier. Het sg meten als je denkt dat de boel uitgegist is, en 3-4 dagen nog eens. Is de waarde hetzelfde, dan kun je gaan bottelen.

Probeer je vat zo weinig mogelijk te openen, dit komt de kwaliteit van je bier ten goede...

Goed-Hardt

Hebben ze beide het zelfde gist? Ook dat kan namelijk erg uitmaken, qua geur, smaak, snelheid van gisten, helderheid enz. Sommige gisten geven zelfs hele extreme luchten (zoek voor de grap op dit forum maar eens naar de putlucht/rioollucht van de SafAle BE-256, die is pas schrikken als je die voor het eerst ruikt!)
Ik heb bij de 4 Arsegan pakketten die ik zelf heb gebrouwen gemerkt, dat de meesten iets langer duren dan ze aangeven op het blaadje. Bijna iedere keer een ruime week langer. Het beste is denk ik gewoon geduld hebben, bottelen en afwachten wat er gebeurd, weggooien kan altijd nog! Soms kan je je echt verbazen over biertjes die in het begin echt ronduit ranzig zijn, die met tijd toch ineens super lekker worden!

Overigens als tip voor een eenvoudig vervolg: bij de HEMA hebben ze 'na-vulpakketten' om zelf een biertje te brouwen. De benodigde brouwmaterialen heb je vermoedelijk al door het Arsegan pakket. Dit is dan niet met een extract, maar met al voorgemalen mout, hop en gist compleet. Zijn goed betaalbaar en met een gemiddelde 5 of 6 liter soeppan al te maken! (3,8 liter/1 Gallon/ ongeveer 10 flesjes). Het geeft een leuk eerste inkijkje in het 'echte' brouwen! (wellicht als een sinterklaas of kerstkado  ;) )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.