Een Blond bier brouwen?

Gestart door erik ijssels, 03-12-2018 00:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik ijssels

Hallo,

Ga voor de eerste keer kijken of het wil lukken een drinkbaar biertje te brouwen,
Maar is dit recept iets of...

En hoe kan ik me maischschema krijgen,
Daar snap ik nog weinig van namelijk en hoelang me hop mee te koken en hoeveel.

Zou iemand me misschien een paar tips kunnen geven?

Alvast dank

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0001
Naam receptproef 1
Brouwdatum02-12-2018
BierstijlBlond (denk ik)
Volume12,0 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSaazbellen3,2%60 min.12,0 IBU
10,0 gHallertau Traditionbellen6,2%60 min.15,5 IBU

Gist
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamType10,0 gBelgian Abbey (M47)bovengistHeb ook nog een zakje Californian Lager (M54) liggen.

El Duderino

Hallo,

Ik weet niet waar je het recept vandaan hebt? Maar er staat "bierstijl" dortmunder strong. Als je een blond wilt brouwen lijkt mij dat niet het juiste recept... :-) Er staan hier genoeg hele goede blond recepten op het forum.

erik ijssels

Citaat van: El Duderino op 03-12-2018  00:37 uHallo,

Ik weet niet waar je het recept vandaan hebt? Maar er staat "bierstijl" dortmunder strong. Als je een blond wilt brouwen lijkt mij dat niet het juiste recept... :-) Er staan hier genoeg hele goede blond recepten op het forum.


Dat is een foutje, zou niet weten wat het zou moeten worden maar wou met deze ingrediënten iets brouwen.
Dit heb ik liggen namelijk.

Heb het aangepast

El Duderino

Dan gewoon doen. Het wordt zeker een bier... :-) Brouwen is ook gewoon doen...

brouwerwaldonk

Vermits je al een uitdraai kan maken heb je BrouwHulp al geïnstalleerd op je pc.
Het maischema vind je in BrouwHulp, toch..!

erik ijssels

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-12-2018  07:13 uVermits je al een uitdraai kan maken heb je BrouwHulp al geïnstalleerd op je pc.
Het maischema vind je in BrouwHulp, toch..!

Ja maar dat is zeg maar een beetje waarmee ik zit.
Alles in 1 keer naar 68 graden en dan klaar of toch allemaal stappen
En hoelang ga ik me hoppen meekoken.
Heel de kook of doe ik 10 minuten 1 en daarna beide hoppen.

En welk gist ik zou gaan gebruiken.
Of kan je ook 2 gisten tegelijk gebruiken?
En wat voor invloed heet dat dan weer op je smaak?


El Duderino

Citaat van: erik ijssels op 03-12-2018  17:13 uJa maar dat is zeg maar een beetje waarmee ik zit.
Alles in 1 keer naar 68 graden en dan klaar of toch allemaal stappen
En hoelang ga ik me hoppen meekoken.
Heel de kook of doe ik 10 minuten 1 en daarna beide hoppen.

En welk gist ik zou gaan gebruiken.
Of kan je ook 2 gisten tegelijk gebruiken?
En wat voor invloed heet dat dan weer op je smaak?


Niet 2 gisten gebruiken. Gewoon 1 gist. Die M47 kan volgens mij prima.

Hier vind je een recept wat goed bij jouw eerste brouwsel zou passen...

https://www.maischemalzundmehr.de/index.php?inhaltmitte=rezept&id=752&suche_sorte=Belgisches+Blonde+Ale&zutat_enthalten%5B%5D=ja&zutat_kategorie%5B%5D=suche_malz&zutat%5B%5D=Pils%25er&factoraw=12&factorsha=51&factorha1=4.2&factorha2=3.4

Is wel een Duitse site maar zo moeilijk is dat niet.

Vul jouw gewenste aantal liters in. 12 staat er in je brouwsheet. Druk dan op "ändern"
Je brouwrendement weet je nog niet dus ik zou niet te hoog gaan zitten. Dat staat daar onder. vul daar 60%.
Zuurmout (sauermalz) hoef je niet te gebruiken, gewoon die 3 kg pilsmout.

Het is verder maar 1 maischstap. 65 graden.
Probeer hem op die 65 graden te houden gedurende een uur. Goed roeren en meten.
Aan het einde ketel verwarmen naar 75 graden en spoelen met water van 75 graden.

Kooktijd is 70 minuten. Zodra het kookt de saazer hop erin. en na 60 minuten de hallentauer.

Gist: gewoon jouw gist pakken maar wel 1 soort.

Ik heb dit biertje al eens gebrouwen en is een prima recept om mee te beginnen.

Succes!  :brouwen:

Broeky

Helemaal eens met de vorige reactie. Wat ook een leuke ervaring is voor jouw (ik weet het, dat is een aanname, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het geen leuke ervaring is) is het proeven van het wort na elke stap. eerst wat mout, vervolgens het wort op bijv. 2 momenten tijdens het maischen, na het maischen, halverwege de kook (dus na hop 1) en na de kook (dus na hop 2). Hiermee leer je smaken van de ingrediënten en brouwstappen kennen. Is erg interessant. Veel plezier in ieder geval!  :D  :proost:

Rob Q

Gezien de gewenste bitterheid zou ik de hopgiften omdraaien.

brouwerwaldonk

Citaat van: erik ijssels op 03-12-2018  17:13 uAlles in 1 keer naar 68 graden en dan klaar of toch allemaal stappen
En hoelang ga ik me hoppen meekoken.
Heel de kook of doe ik 10 minuten 1 en daarna beide hoppen.
Alles in 1 keer naar 68°C en lang genoeg (60 tot 90 minuten) maischen gaat prima, wel zorgen dat je na 10' pH naar 5,5 brengt met zuur. Goed roeren tijdens het maischen. Altijd afmaischen op 78°C.
Langzaam en voldoende spoelen en zorgen dat je helder wort krijgt bij het filteren. 
Alle hop na 10' koken mag, maar in stappen kan je de bitterheid en smaken beter sturen.
70' koken is lang genoeg langer werkt schuimnegatief en geeft donkerder bier
Begin met één gist. 

erik ijssels

Allen heel erg dank voor de info.
Ga nog even sleutelen aan me recept en plaats het als ik het veranderd heb.

Misschien dat jullie er dan  of even op willen schieten.

En dat proeven tijdens het brouwen ga ik zeker doen.

El Duderino

Citaat van: erik ijssels op 04-12-2018  17:07 uEn dat proeven tijdens het brouwen ga ik zeker doen.

Beter niet tijdens het hopkoken... Pas als het afgekoeld is... :nut:

erik ijssels

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0001
Naam receptproef 1
Brouwdatum02-12-2018
BierstijlBlond
Volume12,0 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen
2,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.60 min.5,0 l/kg
Uitmaischen75,0 °C10 min.10 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gSaazbellen3,2%60 min.20,0 IBU
10,0 gHallertau Traditionbellen6,2%10 min.3,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBelgian Abbey (M47)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting5,0 °C
Temp. lagering5,0 °C

Alleen de waterwaarden moet ik nog opvragen bij Oases.


Schiet maar raak!!!!
Alle tips zijn welkom

El Duderino

Prima receptje hoor zo voor de eerste keer.

Om allerlei waterwaarden etc zou ik mij voor de eerste keer niet al te druk maken. Gewoon eens een keer proberen. Dat soort zaken kun je later altijd gaan doen om zaken te verbeteren.

Mag ik vragen wat voor brouwinstallatie je hebt? Ketel? Gas/elektrisch. Hoeveel liter pan? Hoe ga je vergisten?


erik ijssels

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-12-2018  15:11 uAlles in 1 keer naar 68°C en lang genoeg (60 tot 90 minuten) maischen gaat prima, wel zorgen dat je na 10' pH naar 5,5 brengt met zuur. Goed roeren tijdens het maischen. Altijd afmaischen op 78°C.
Langzaam en voldoende spoelen en zorgen dat je helder wort krijgt bij het filteren. 
Alle hop na 10' koken mag, maar in stappen kan je de bitterheid en smaken beter sturen.
70' koken is lang genoeg langer werkt schuimnegatief en geeft donkerder bier
Begin met één gist.

@ brouwer Waldonk
Hoe kom je aan die pH van 10 kan je dat uit de BrouwHulp halen en met zuur naar beneden brengen?
Melkzuur toevoegen in het brouwsel tijdens het maischen? ???

erik ijssels

Citaat van: El Duderino op 04-12-2018  21:10 uPrima receptje hoor zo voor de eerste keer.

Om allerlei waterwaarden etc zou ik mij voor de eerste keer niet al te druk maken. Gewoon eens een keer proberen. Dat soort zaken kun je later altijd gaan doen om zaken te verbeteren.

Mag ik vragen wat voor brouwinstallatie je hebt? Ketel? Gas/elektrisch. Hoeveel liter pan? Hoe ga je vergisten?

Heb een pan van 20 liter rvs, die ik op gas kan verwarmen op het fornuis.
Als ik elektrisch wil kan dat ook met een kookplaatje maar dan moet ik niet meer dan 10 liter doen anders heb ik niet genoeg vermogen.
Filter heb ik van twee frituurvet emmers gemaakt en heel de bodem vol met gaatjes van 2 mm geboord dan in de anderre emmer zetten met een kraantje zodat ik het filterbed onderwater kan houden.
Gisten doe ik in een Arsegan emmer en daarna een lading Grolsch tripel gedronken om genoeg bruine flessen te hebben voor hergisting op fles in de koelkast.

Zal een keer een paar foto's plaatsen.

Als alles goed gaat en ik het allemaal leuk blijf vinden ga ik misschien wat meer knutselen en wat dingen kopen...
Eerst maar is een paar keer proberen.

El Duderino

Citaat van: erik ijssels op 04-12-2018  21:21 uHeb een pan van 20 liter rvs, die ik op gas kan verwarmen op het fornuis.
Als ik elektrisch wil kan dat ook met een kookplaatje maar dan moet ik niet meer dan 10 liter doen anders heb ik niet genoeg vermogen.
Filter heb ik van twee frituurvet emmers gemaakt en heel de bodem vol met gaatjes van 2 mm geboord dan in de anderre emmer zetten met een kraantje zodat ik het filterbed onderwater kan houden.
Gisten doe ik in een Arsegan emmer en daarna een lading Grolsch tripel gedronken om genoeg bruine flessen te hebben voor hergisting op fles in de koelkast.

Zal een keer een paar foto's plaatsen.

Als alles goed gaat en ik het allemaal leuk blijf vinden ga ik misschien wat meer knutselen en wat dingen kopen...
Eerst maar is een paar keer proberen.

Klinkt goed!

Nog ff dit een nagisting van 5 graden dat klopt niet. Dat moet ook iets van 20 graden zijn.
Dus je vergist ongeveer een week op 19 graden. Als de grootste vergisting voorbij is kun je het beste overhevelen na een ander schoon vat of mandfles. Dan nog een week of langer vergisten tot het helemaal uitvergist is. Heb je maar 1 vergistingsvat dan gewoon uit laten vergisten. Dan bottelen op flesjes met bottelsuiker en die nog een week of langer warm wegzetten. Ook ongeveer 19/20 graden. Na een week eens een flesje 24 u koud zetten en eens proberen. Als het mooi schuimt dan is hij goed op druk. Zo niet nog langer laten staan en af en toe nog eens een flesje checken. Daarna mag je ze koud/koel wegzetten.

Broeky

Citaat van: El Duderino op 04-12-2018  18:20 uBeter niet tijdens het hopkoken... Pas als het afgekoeld is... :nut:

Haha, uiteraard geen kokende vloeistoffen proeven. Maar tijdens het koken een lepel/heel klein glaasje apart halen, laten afkoelen en proeven vind ik zeer zeker leerzaam. Laat je goed leren wat voor een effect het hop heeft.

El Duderino

Citaat van: Broeky op 04-12-2018  22:57 uHaha, uiteraard geen kokende vloeistoffen proeven. Maar tijdens het koken een lepel/heel klein glaasje apart halen, laten afkoelen en proeven vind ik zeer zeker leerzaam. Laat je goed leren wat voor een effect het hop heeft.

Klopt...

Hoppellets rauw proeven is dan weer een minder goed idee...  :huilen:

tdp

Citaat van: erik ijssels op 04-12-2018  21:03 uHop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gSaazbellen3,2%60 min.20,0 IBU
10,0 gHallertau Traditionbellen6,2%10 min.3,1 IBU


Ik zou zelf de Hallertau Tradition en Saaz omdraaien. De Tradition is een mooie hop om te gebruiken als bittergift, de Saaz is een mooie aromahop. Zelf probeer ik bij blonde bieren 2/3e van de bitterheid met de bitterhop te verkrijgen, en 1/3 met de gift van de laatste 10, 15 minuten.

Jacques

Citaat van: erik ijssels op 04-12-2018  21:15 u@ brouwer Waldonk
Hoe kom je aan die pH van 10 kan je dat uit de BrouwHulp halen en met zuur naar beneden brengen?
Melkzuur toevoegen in het brouwsel tijdens het maischen? ???

Walter bedoelt dat je de pH moet meten nadat je al 10 minuten aan het maischen bent...

El Duderino

Citaat van: tdp op 05-12-2018  07:53 uIk zou zelf de Hallertau Tradition en Saaz omdraaien. De Tradition is een mooie hop om te gebruiken als bittergift, de Saaz is een mooie aromahop. Zelf probeer ik bij blonde bieren 2/3e van de bitterheid met de bitterhop te verkrijgen, en 1/3 met de gift van de laatste 10, 15 minuten.

Lijkt mij een prima aanpassing op het recept.

erik ijssels

Citaat van: Rob Q op 04-12-2018  14:25 uGezien de gewenste bitterheid zou ik de hopgiften omdraaien.
Citaat van: tdp op 05-12-2018  07:53 uIk zou zelf de Hallertau Tradition en Saaz omdraaien. De Tradition is een mooie hop om te gebruiken als bittergift, de Saaz is een mooie aromahop. Zelf probeer ik bij blonde bieren 2/3e van de bitterheid met de bitterhop te verkrijgen, en 1/3 met de gift van de laatste 10, 15 minuten.

Ga het recept nog een keer aanpassen en zal hem nog een keer delen hier.
Als iemand nog een tip heeft...
Alvast dank.

erik ijssels

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0001
Naam receptproef 1
Brouwdatum02-12-2018
BierstijlBlond
Volume12,0 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen
2,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.60 min.5,0 l/kg
Uitmaischen75,0 °C10 min.10 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gHallertau Traditionbellen6,2%60 min.23,3 IBU
10,0 gSaazbellen3,2%10 min.1,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gBelgian Abbey (M47)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting19,0 °C
Temp. lagering5,0 °C

aangepast,
schiet maar weer raak
alle tips zijn weer welkom.

tdp

Ik zou zelf in verhouding meer hop gebruiken op 10 minuten, zodat je zo'n 16 IBU van de Tradition krijgt en 8 IBU van de Saaz.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.