Mangrove Jack M47 belgian abbey vs Wyeast XL 1762 Belgian Abbey II

Gestart door El Duderino, 02-12-2018 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

El Duderino

Heb een Belgisch blond bier gebrouwen en een de vergisting gesplitst in 2 batches. 1 met de korrelgist Mangrove Jack M47 belgian abbey en één met de smackpack Wyeast XL 1762 Belgian Abbey II.

Zit nu de 2 versies te proeven maar kan eigenlijk geen smaakverschil ontdekken. Ze zijn beiden even goed. Hooguit wat minimaal verschil in koolzuur en schuimkraag maar dat kan ook andere oorzaken hebben.

Biertje is trouwens extreem goed gelukt..  :proost:

Sjoerd

Ik heb onlangs een zwaar blond gebrouwen met de M47, viel me tegen eerlijk gezegd. Het begint nu na 3 maanden op fles een beetje fatsoenlijk bier te worden, maar haalt het wat mij betreft niet in vergelijk met de vloeibare Belgische gisten. Al vaak mooie quads gebrouwen met de W1762, maar heb hem nog nooit voor een blond gebruikt

El Duderino

Citaat van: Sjoerd op 02-12-2018  22:43 uIk heb onlangs een zwaar blond gebrouwen met de M47, viel me tegen eerlijk gezegd. Het begint nu na 3 maanden op fles een beetje fatsoenlijk bier te worden, maar haalt het wat mij betreft niet in vergelijk met de vloeibare Belgische gisten. Al vaak mooie quads gebrouwen met de W1762, maar heb hem nog nooit voor een blond gebruikt

Ben hem nu nog aan het proeven...  :biersmile: Je moet tenslotte wel dubbel checken... Maar qua smaak zit er echt geen verschil in. Zoals gezegd hooguit in de schuimkraag en vooral koolzuur. Die van de Wyeast heeft een iets minder prikkelend fijner koolzuur. Maar dit zou natuurlijk ook andere oorzaken kunnen hebben.  Oorspronkelijk wilde ik ook de hele batch met de Wyeast vergisten maar dat smackpack wilde maar niet opbollen en was al een maand of 9 oud. Toen maar voor de hoofdbatch de W47 gepakt die ik nog had liggen. (wel 2 zakjes gebruikt) en een liter of 5 met de Wyeast vergist. SG was voor beiden gelijk en eigenlijk waren ze beiden na een week helemaal uitvergist. Heb ze beiden nog overgeheveld na een week en nog een week opnieuw vergist maar hier is maar weinig gebeurt. Ik heb het idee dat het wel eens beiden dezelfde giststam zou kunnen zijn gezien de naamgeving.

mbroek

Citaat van: Sjoerd op 02-12-2018  22:43 uIk heb onlangs een zwaar blond gebrouwen met de M47, viel me tegen eerlijk gezegd. Het begint nu na 3 maanden op fles een beetje fatsoenlijk bier te worden, maar haalt het wat mij betreft niet in vergelijk met de vloeibare Belgische gisten. Al vaak mooie quads gebrouwen met de W1762, maar heb hem nog nooit voor een blond gebruikt

Zwaarder dan 8%? Dat wil de M47 niet.

Sjoerd

8,5%, kan inderdaad zijn dat het daar aan ligt, vergisting ging overigens prima. Gr Sjoerd

chthon

Citaat van: mbroek op 03-12-2018  10:20 uZwaarder dan 8%? Dat wil de M47 niet.

Dus meer geschikt voor dubbels en Leffe-achtige/blonde dingen?

Goed om te weten.

El Duderino

Citaat van: chthon op 03-12-2018  17:05 uDus meer geschikt voor dubbels en Leffe-achtige/blonde dingen?

Goed om te weten.

Mijn blond is uitermate goed gelukt met beide gisten. Dus ja geschikt voor blonde dingen  :brouwen:

Thom

Ik heb met beide gisten gewerkt. Ik vind ze toch behoorlijk van elkaar verschillen. Wel zijn het beide typische Belgische gisten.

Sjoerd

Ik moet toch wel terug komen op wat ik eerder in dit topic beweerd heb over de M47. Vandaag de zwaarblond gedronken na ruim 3,5 maanden op fles, erg lekker! Omdat ik niet gelagerd heb is er relatief veel gist meegekomen, zal zijn invloed gehad hebben. Blijkbaar heeft een bier dan met deze gist wat meer tijd nodig. Geduld is helaas niet mijn beste kwaliteit. Gr Sjoerd

WouterD

Ik heb eens een dubbelachtig bier met de m47 gebrouwen, split batch met de andere helft s-33. Eerste weken na bottelen vond ik het deel met de m47 echt smerig, hele vreemde nadrukkelijke smaak. Na 3 maanden juist erg lekker en beter dan de s-33.

MikeG

Dit allemaal lezende en met een zakje M47 voor mijn neus vraag ik me af of je deze gist ook zou kunnen gebruiken bij een patersbiertje (of "enkel" kloon). Ik heb er nu Wyeast 3787 voor gebruikt maar ben daar niet zo heel erg van onder de indruk (maar dat is een andere discussie) Iemand hier ervaring mee? Is tenslotte een Belgian Ale gist en das een patersbier in principe ook.

Martijn0172

Citaat van: mbroek op 03-12-2018  10:20 uZwaarder dan 8%? Dat wil de M47 niet.

Oei, ik heb net een quadrupel staan van 8,7%  ::)

El Duderino

Citaat van: MikeG op 29-12-2018  16:05 uDit allemaal lezende en met een zakje M47 voor mijn neus vraag ik me af of je deze gist ook zou kunnen gebruiken bij een patersbiertje (of "enkel" kloon). Ik heb er nu Wyeast 3787 voor gebruikt maar ben daar niet zo heel erg van onder de indruk (maar dat is een andere discussie) Iemand hier ervaring mee? Is tenslotte een Belgian Ale gist en das een patersbier in principe ook.

Ik heb hem gebruikt voor een patersbier / Belgisch blond van rond de 5,7%. En smaakte top!

Griebelienus

Citaat van: Martijn0172 op 29-12-2018  16:41 uOei, ik heb net een quadrupel staan van 8,7%  ::)

Oude topic, maar misschien lees je dit toch.
Heb je daarna gebotteld met een bottelgist? Of is het gewoon goed gekomen met de M47?

Jacques

Citaat van: Griebelienus op 03-01-2021  15:16 uOude topic, maar misschien lees je dit toch.

Het beste is een persoonlijk bericht sturen met het verzoek te reageren op het forum.

Sir Wicked III

Misschien wat mosterd na de maaltijd. Wij gebruiken de M47 voor onze sterke blond. Vergist bij ons rond de 8,5% waarbij 1 week hoofdvergisting en en 1 tot 2 weken navergisting. We hebben gemerkt dat het bier meestal pas na 2 maand op fles goed op smaak is en het gist dan ook mooi op de bodem van de fles blijft liggen.

LAM

Ik gebruik de gist van Mangrove Jack's graag voor een blond biertje dat ik maak voor mijn vriendengroep. Het geeft een heerlijk aroma, niet te complex. Super tevreden over deze gistsoort! Ik heb een recept gebruikt waarin de gist van Wyeast werd aangeraden. Deze dus gewoon vervangen met een top resultaat!

Sjoerd

Citaat van: Sir Wicked III op 13-01-2021  11:40 uMisschien wat mosterd na de maaltijd. Wij gebruiken de M47 voor onze sterke blond. Vergist bij ons rond de 8,5% waarbij 1 week hoofdvergisting en en 1 tot 2 weken navergisting. We hebben gemerkt dat het bier meestal pas na 2 maand op fles goed op smaak is en het gist dan ook mooi op de bodem van de fles blijft liggen.
Heb dezelfde ervaring, duurde lang voordat hij op smaak was en ik vond hem te fruitig

Griebelienus

Kijk eens aan, dat zijn bemoedigende berichten.
Ik heb em nu 2 weken op fles voor een quadrupel / stevige dubbel en vind het een heel boeiende gist, die nu al een mooie gelaagdheid geeft in het smaakprofiel.

Sir Wicked III

Citaat van: Sjoerd op 13-01-2021  22:11 uHeb dezelfde ervaring, duurde lang voordat hij op smaak was en ik vond hem te fruitig

Bij welke temperatuur vergist je? Ik standaard op 21°C. De fruitigheid is naar mijn (en vele die al geproefd hebben) oordeel prima en niet te overheersend. Maar is ook deels recept en voorkeurs afhankelijk natuurlijk.

 :biersmile:

MO


LAM

Citaat van: MO op 30-06-2021  09:53 uWelke eind SG's halen jullie met deze gist?
Ik haal meestal 1.009 maar dat komt ook een beetje door mijn maischschema

Edit: met de Mangrove Jack's dan.

Fractus

Ik heb hem twee keer gebruikt in een blonde, één keer van 1.055 naar 1.016 (71% SVG) en de andere van 1.072 naar 1.016 (78% SVG). Die laatste had 10% suiker in de stort, de eerste volmout.

middelaersch

Citaat van: MO op 30-06-2021  09:53 uWelke eind SG's halen jullie met deze gist?

M47 heb ik één keer gebruikt. Die ging toen van 1.049 naar 1.009, geen suiker in de stort.

trebvuister

Ik ga dit weekend een blond brouwen en M47 gebruiken

Vragen
- wat is een goede temperatuur (denk zelf aan 21 graden)
- ik lees dat na 2,5 maand op fles het bier op zijn best is. Is dit 2,5 maand op kamertemperatuur ?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.