Help Henk een Cider brouwen

Gestart door HenkRigter, 02-12-2018 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HenkRigter

Hallo brouwers!

Vandaag heb ik voor het eerst een poging gedaan cider te brouwen en dat ging helemaal mis. Het zit zo: Sinds een jaar heb ik twee appelbomen waar knoepertveel appels vanaf komen. En op een gegeven moment ben je wel klaar met de appeltaarten en appelmoes. Dus ik bedacht dat ik met de laatste tien á twintig kilo wel eens een cidertje kon brouwen.

Aldus bestelde ik een mooie vergistingsemmer van 30 liter en een zakje cidergist (WLP775). Tot zover geen probleem. Deze ochtend hakte ik de appels in stukken en deed ze in de pan en verwarmde de boel zachtjes. Een flinke grote pan trouwens, van zo'n twintig liter denk ik. Na een half uur had ik natuurlijk appelmoes. Nou ja, ik moest er nog wel even met de staafmixer doorheen, maar klaar.

Hier ging het mis. Want hoe haal je het sap uit de moes? In een zeef blijft de moes doodleuk liggen. Aan de onderkant druppelt er wat uit, maar een glas red je er niet mee. Druk je vervolgens met een pollepel op die meuk, dan komt de pulp ook een beetje mee. En dat wil je niet. Dus probeerde ik het met een ouwe theedoek. Overigens heb ik alles eerst gedestilleerd, de pannen en pollepels met een alcoholoplossing, de doeken en zo met kokend water. Afijn, heb je dus die moes in een theedoek. Dat levert ook niks op. Ja, een enorme bende. Uiteindelijk heb ik alles uit pure frustratie maar weggegooid.

Al zijn mijn appels nu op, opgeven wil ik niet. Ik heb immers nog een emmer en gist. Wel denk ik dat het verstandig is om jullie hulp in te roepen. Met name dus wat betreft het winnen van het sap. Hoe belangrijk is het warm maken van de appels? Ik heb namelijk ook een sapcentrifuge. Daarmee haal je alle sap eruit. Is dat voldoende, of wil je juist dat de boel wordt verwarmd? En als het dan inderdaad wel per se via een pan moet en dan heel veel moes hebt, zoals ik dus had, kun je het dan ook verdunnen met water zodat je de boel wat makkelijker door een doek kunt halen? En ik las op dit forum dat een gozer ook gewoon pakken appelsap gebruikte van de Aldi. Kan dat echt?

Zodra ik sap heb, denk ik wel dat het goed moet komen. Dus alsjeblieft, help een arme en beginnende brouwer de winter door.

BLUB

Hoi, je zit op het verkeerde forum, cider brouw je niet en om te weten te komen hoe je het
makkelijkst sap uit vruchten kan bekomen moet je op een forum van wijnmakers zijn, er zijn er zat.

Sukses

 :degroeten:

BLUB

HenkRigter

Nou, er staan op dit forum anders genoeg berichten die gaan over het brouwen - of maken - van cider. En ik kan dus verder heel weinig vinden over het winnen van het sap. Vandaar dat ik het hier vraag in de hoop iemand te vinden die me verder helpt.

RienP

Appelsap krijg of via een sap pers of via een sap pan. Appelmoes koken werkt niet omdat je dan dus appelmoes krijgt wat ook nog eens behoorlijk gebonden is door de pectine in de appels.

Voor thuis is een sappan het handigst.

wiliam

Amylase bij je appelmoes, en het vocht komt er vanzelf uit, persen is ook een mogelijkheid. Blijkbaar maken sommige geen bier met krieken. Welkom Henk, en nu lijkt het wat kortaf van sommige, maar ze menen het niet zo kwaad, binnenkort, geef je hen een recept voor bier met appel, een fruitbier, gemaakt  bij bijvoorbeeld Lindemans.

Brouwert

Ik heb dit jaar ook flink wat kilo's appels verwerkt. Ik heb ze met een fruitmolen geschroot en daarna met een fruitpers uitgeperst. Dat ging bijzonder goed. Verwamen is m.i. echt niet nodig. Deze website vind ik een goede bron voor cider maken: https://www.cidervoorieder.nl/

wiliam

Amylase zorgt dat de suikers uit granen vrijkomen, pectolase, zorgt dat het vocht uit de celstructuren vrijkomt. Even beide opzoeken.

remolen

Wat mijn ervaring is dat als je de appels eerst in vriest er ook gemakkelijker vocht uit komt. Je vriest de celwanden stuk.


henkg

Sap uit appels verkrijgen: kijk eens hier: http://wijnmaker.blogspot.com/2008/09/appeltje-voor-de-dorst-apple-day.html
Eerst grof pulpen (keukenmachine, met grof sikkelmes), daarna pecto-enzym toevoegen, dat bevalt mij het best. Invriezen kost tijd en veel ruimte in de vriezer, plus de ontdooi-tijd.
Na ongeveer 24 uur persen, in gedeelten. Door kaasdoek, of in een panty been. Maar ik heb daar een wijnpersje voor ...
(Pecto-enzym is je zoekwoord, daar vind je meer mee dan met het synoniem amylase).

En, hoewel ik o.a. appelwijn maak, geen cider dus, misschien heb je hier iets aan:
https://www.moestuinforum.nl/henkg-s-wijnmaken-2018-2019-van-braam-appel-en-natuurlijk-druiven-t24597.html#p384384

HenkRigter

Kijk aan, kijk aan. Dit is nog eens nuttige informatie! Morgen haal ik een enorme lading appels en dan proberen we het nog eens. Dank, allen! Ik zal zo ook even alle filmpjes kijken.

beermenke

Ik heb een oude takkenversnipperaar goed schoongemaakt
De appels gaan er in zn geheel in er komen er in snippers uit. Ca 15 kg per minuut
Deze pulp in wijnpers uitpersen en sap opvangen en behandelen zoals wijn of cider maken
Met verwarmen krijg je een te troebel sap

Rely

Deze zin

"En ik las op dit forum dat een gozer ook gewoon pakken appelsap gebruikte van de Aldi. Kan dat echt?"

Ja dat kan echt en het is nog verdomde lekker ook, ik heb dit in het voorjaar eens gedaan en ik was verbaasd over de smaak, alhoewel ik geen cider drinker ben was het een lekker zomerdrankje.

Succes ;)

J.R. Brouwer

Zoals zo velen ga ik ook appelsap proberen te vergisten tot een cider. Omdat mijn koelkast momenteel vol ligt met biergist zakjes ga ik geen cider- of champagnegist extra kopen. Heeft iemand een supersuggestie welk type gist erg goed werkt met appelsap?

EBC

Citaat van: J.R. Brouwer op 10-09-2020  17:06 uZoals zo velen ga ik ook appelsap proberen te vergisten tot een cider. Omdat mijn koelkast momenteel vol ligt met biergist zakjes ga ik geen cider- of champagnegist extra kopen. Heeft iemand een supersuggestie welk type gist erg goed werkt met appelsap?

Wanneer je cider wil maken, zal je toch iets moeten doen aan de zuurgraad van je appelsap. En aan de klaring en zo meer. Ik zou voor een goede cidersmaak ook gaan voor een echte cidergist.

Tja, wanneer je het sap wilt bezwangeren met biergist, dan zal er wel een drankje uitkomen, maar of het voldoet aan de norm van cider, dat betwijfel ik.
Neem alvast een biergist die goed om kan gaan met eenvoudige suikers, want maltotrioses zitten niet veel in appelsap.

Maarre welke gisten heb je dan allemaal liggen? Zonder die info is het nogal een loterij.

Hoe dan ook, succes!

J.R. Brouwer

M31,
M42
T58
BE134
WB06
S33
mauribrew weiss
en nog zo wat
en verrek: bioferm champ (2013)
Ik ga het er in gooien. Dank dat je mij mijn koelkast liet doorsnuffelen. :groots:

beermenke

De opmerking van ebc van let op je zuur is een goeie. Wil je een lekkere cider krijgen dan is ook hierbij een juiste balans van belang. Zorg voor frisheid. Start met juiste gist en juiste zuurgraad. Google is je beste vriend.

tdp

Ooit cider gemaakt met echte cidergist. Deze kwam aardig in de buurt van de ciders die ik in Wales heb gedronken. Smaakten in ieder geval beter dan bijvoorbeeld Stronbow.

Alexander_H

Ik maak regelmatig cider met appelsap , liefst van boeren uit de buurt. Daar zitten natuurlijk geen natuurlijke gisten in, maar op zich best lekker.
Ik heb al verschillende gisten gebruikt, van nottingham, kveik tot cider gisten, en ieder had zijn plussen en minnen, maar allemaal drinkbaar. beetje appelzuur om de zuurtegraad aan te passen,
Ik lees dat ze het ook andersom doen (ontzuren) door de gisting te stoppen, en dan geconcentreerd appelsap toe te voegen.
Wat mij het beste beviel was om de laatste slok uit een flesje  goeie geuze erbij te gooien en dan wat maanden te laten staan ( stevige flessen, want wat onvoorspelbaar kwa koolzuur).

PaultjePils

Ik heb laatst een cider gemaakt van troebele 100% appelsap van de Lidl en safcider. Was nog duurder per liter dan waar ik bier voor maak. De cider is behoorlijk goed uitgevallen. Ik heb één helft aangezoet met sorbitol, die was vlug op smaak. De andere zonder maar die vind ik nu wat maanden verder een stuk beter en lekker droog. Soort appel champagne. Safcider kan ook zo maar een soort champagne gist zijn.

Succes!

Citaat van: EBC op 10-09-2020  17:33 uW
Neem alvast een biergist die goed om kan gaan met eenvoudige suikers, want maltotrioses zitten niet veel in appelsap.

Zijn er biergisten die niet goed om kunnen gaan met eenvoudige suikers?  :weetniet:
Volgens mij kan elk cider- of biergist het appelsap naar 1.000 eind SG krijgen.

J.R. Brouwer

De bioferm champ  met houdbaarheidsdatum van 2013 staat nu al langzaam te ploepen. Sterk spul na al die jaren. Ben benieuwd wat het resultaat zal worden. Voor de doordrinkbaarheid, goed argument Jacques!, wel extra suiker toegevoegd.

Snelbier

Citaat van: PaultjePils op 11-09-2020  09:57 uZijn er biergisten die niet goed om kunnen gaan met eenvoudige suikers?  :weetniet:
Volgens mij kan elk cider- of biergist het appelsap naar 1.000 eind SG krijgen.
S33 laat vlgs Fermentis ~5% glucose/Maltose liggen tegen <2% rest-maltose van hun andere gisten. Verschil is er dus wel.
T58 laat juist weer meer dextrines liggen dan S33, onverwacht.. En zo reageren gisten met gelijk SVG toch verschillend in één wort.
Weet niet of we er wat mee kunnen.. Ik houd me maar aan het algemeen smaakprofiel en forum-info..
Proost,  Snelbier

Jan de Graaff

Ik heb begrepen dat Kveiks ook goed bruikbaar zijn voor cider. Geeft er naar verluidt onverwachte 'funky' toetsen aan.

Ik heb al eens eerder zelf cider gemaakt met cider gist - het werd gortdroog; alsof je twee beschuiten zo in je bakkes geschoven kreeg – dus ik zit eraan te denken om als ik wat Voss Kveik overhoudt (ivm underpitchen), ik het restant eens ga gebruiken voor cider met kveik. Lijkt mij een mooi experiment.

PaultjePils

Citaat van: Snelbier op 11-09-2020 &nbsp;15:24 uS33 laat vlgs Fermentis ~5% glucose/Maltose liggen tegen <2% rest-maltose van hun andere gisten. Verschil is er dus wel.
T58 laat juist weer meer dextrines liggen dan S33, onverwacht.. En zo reageren gisten met gelijk SVG toch verschillend in één wort.
Weet niet of we er wat mee kunnen.. Ik houd me maar aan het algemeen smaakprofiel en forum-info..
Proost,  Snelbier

Dat zijn wel interessante cijfers. Nooit echt bij stilgestaan dat een lager SVG van een gist kan komen door mindere omzetting van de simpele suikers. Ik ga er altijd maar vanuit dat het komt door een verminderde omzetting van maltotrioses of langere dextrines.

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 18-09-2020 &nbsp;11:09 uDat zijn wel interessante cijfers. Nooit echt bij stilgestaan dat een lager SVG van een gist kan komen door mindere omzetting van de simpele suikers. Ik ga er altijd maar vanuit dat het komt door een verminderde omzetting van maltotrioses of langere dextrines.

De gist heeft een grotere invloed op de vergistingsgraad dan het maischschema.
De var diastaticus gisten (saisongisten en ook andere gisten zoals de Mangrove jack's M31) zijn in staat om enzymen aan te maken die buiten de gistcel complexe suikers af te breken. Als je deze gisten gebruikt krijg je hele hoge vergistingsgraden. Daar helpt geen enkel maischschema tegen.

Ook koudhoppen kan zorgen voor een veel hogere vergistingsgraad. Dit komt door enzymen die in hop zitten.

Anders gezegd: mout heeft niet het monopolie als het gaat om zetmeelsplitsende enzymen.

ibelgers

Citaat van: beermenke op 02-12-2018 &nbsp;19:50 uMet verwarmen krijg je een te troebel sap

Als je sap uit appels perst (bijvoorbeeld met centrifuge) en daarna verwarmd om te pasteuriseren krijg je inderdaad troebel sap.
Echter, als je hier cider van maakt en geduld hebt, dan kan de cider alsnog heel erg helder worden.

Mijn eerste ciderpoging was van eigen appels die ik geperst had met mijn centrifuge en daarna verwarmd om te pasteuriseren. Het was niet heel veel, dus ik heb er een 1,5l frisdrank petfles mee gevuld waar ik een waterslot in de dop had gemaakt (gaatje boren, rubberen ringetje erin uit een biergistemmer, klaar). Alles uiteraard ook eerst heel goed schoongemaakt.

Ik had standaard cidergist gebruikt (de verpakking meldde niet veel meer dan 'cidergist') en na een week was het al helemaal uitvergist (SG 0,994). Er lag veel bezinksel in de fles, ik denk een combinatie van de gist en de appeldeeltjes die in het troebele sap zaten. Maar de cider zelf was heel mooi lichtgeel en al enigzins helder aan het worden. Dat heb ik overgeheveld naar een 1l glazen fles en daar staat het nu al 2 weken in.

Er is opnieuw een gistkoek op de bodem gekomen en de cider zelf is nog veel helderder geworden. En ik laat het zo nog even wat langer staan, ik denk dat er nog wel meer bezinkt, want nu zit er ook nog steeds een beetje gasvorming in. De geur (geroken bij een meting, SG is nu 0,992 geworden) is van een droge witte wijn.

Ik ben heel benieuwd hoe dit wordt als het nog een tijdje staat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.