Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Help Henk een Cider brouwen  (gelezen 381 keer)

Offline HenkRigter

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Help Henk een Cider brouwen
« Gepost op: 02-12-2018 16:43 u »
Hallo brouwers!

Vandaag heb ik voor het eerst een poging gedaan cider te brouwen en dat ging helemaal mis. Het zit zo: Sinds een jaar heb ik twee appelbomen waar knoepertveel appels vanaf komen. En op een gegeven moment ben je wel klaar met de appeltaarten en appelmoes. Dus ik bedacht dat ik met de laatste tien Š twintig kilo wel eens een cidertje kon brouwen.

Aldus bestelde ik een mooie vergistingsemmer van 30 liter en een zakje cidergist (WLP775). Tot zover geen probleem. Deze ochtend hakte ik de appels in stukken en deed ze in de pan en verwarmde de boel zachtjes. Een flinke grote pan trouwens, van zo'n twintig liter denk ik. Na een half uur had ik natuurlijk appelmoes. Nou ja, ik moest er nog wel even met de staafmixer doorheen, maar klaar.

Hier ging het mis. Want hoe haal je het sap uit de moes? In een zeef blijft de moes doodleuk liggen. Aan de onderkant druppelt er wat uit, maar een glas red je er niet mee. Druk je vervolgens met een pollepel op die meuk, dan komt de pulp ook een beetje mee. En dat wil je niet. Dus probeerde ik het met een ouwe theedoek. Overigens heb ik alles eerst gedestilleerd, de pannen en pollepels met een alcoholoplossing, de doeken en zo met kokend water. Afijn, heb je dus die moes in een theedoek. Dat levert ook niks op. Ja, een enorme bende. Uiteindelijk heb ik alles uit pure frustratie maar weggegooid.

Al zijn mijn appels nu op, opgeven wil ik niet. Ik heb immers nog een emmer en gist. Wel denk ik dat het verstandig is om jullie hulp in te roepen. Met name dus wat betreft het winnen van het sap. Hoe belangrijk is het warm maken van de appels? Ik heb namelijk ook een sapcentrifuge. Daarmee haal je alle sap eruit. Is dat voldoende, of wil je juist dat de boel wordt verwarmd? En als het dan inderdaad wel per se via een pan moet en dan heel veel moes hebt, zoals ik dus had, kun je het dan ook verdunnen met water zodat je de boel wat makkelijker door een doek kunt halen? En ik las op dit forum dat een gozer ook gewoon pakken appelsap gebruikte van de Aldi. Kan dat echt?

Zodra ik sap heb, denk ik wel dat het goed moet komen. Dus alsjeblieft, help een arme en beginnende brouwer de winter door.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BLUB

• Senior lid
  • Land: nl
  • zonder BLUB geen bier!
Re: Help Henk een Cider brouwen
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2018 17:13 u »
Hoi, je zit op het verkeerde forum, cider brouw je niet en om te weten te komen hoe je het
makkelijkst sap uit vruchten kan bekomen moet je op een forum van wijnmakers zijn, er zijn er zat.

Sukses

:degroeten:

BLUB

Offline HenkRigter

• *
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2018 17:26 u »
Nou, er staan op dit forum anders genoeg berichten die gaan over het brouwen - of maken - van cider. En ik kan dus verder heel weinig vinden over het winnen van het sap. Vandaar dat ik het hier vraag in de hoop iemand te vinden die me verder helpt.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2018 18:05 u »
Appelsap krijg of via een sap pers of via een sap pan. Appelmoes koken werkt niet omdat je dan dus appelmoes krijgt wat ook nog eens behoorlijk gebonden is door de pectine in de appels.

Voor thuis is een sappan het handigst.

Offline wiliam

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Bio waar mogelijk.
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2018 18:28 u »
Amylase bij je appelmoes, en het vocht komt er vanzelf uit, persen is ook een mogelijkheid. Blijkbaar maken sommige geen bier met krieken. Welkom Henk, en nu lijkt het wat kortaf van sommige, maar ze menen het niet zo kwaad, binnenkort, geef je hen een recept voor bier met appel, een fruitbier, gemaakt  bij bijvoorbeeld Lindemans.

Offline Brouwert

• Vol lid
  • Land: no
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2018 18:34 u »
Ik heb dit jaar ook flink wat kilo's appels verwerkt. Ik heb ze met een fruitmolen geschroot en daarna met een fruitpers uitgeperst. Dat ging bijzonder goed. Verwamen is m.i. echt niet nodig. Deze website vind ik een goede bron voor cider maken: https://www.cidervoorieder.nl/

Offline wiliam

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Bio waar mogelijk.
« Reactie #6 Gepost op: 02-12-2018 18:43 u »
Amylase zorgt dat de suikers uit granen vrijkomen, pectolase, zorgt dat het vocht uit de celstructuren vrijkomt. Even beide opzoeken.

Offline remolen

• Senior lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #7 Gepost op: 02-12-2018 19:11 u »
Wat mijn ervaring is dat als je de appels eerst in vriest er ook gemakkelijker vocht uit komt. Je vriest de celwanden stuk.

Online henkg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 02-12-2018 19:16 u »
Sap uit appels verkrijgen: kijk eens hier: http://wijnmaker.blogspot.com/2008/09/appeltje-voor-de-dorst-apple-day.html
Eerst grof pulpen (keukenmachine, met grof sikkelmes), daarna pecto-enzym toevoegen, dat bevalt mij het best. Invriezen kost tijd en veel ruimte in de vriezer, plus de ontdooi-tijd.
Na ongeveer 24 uur persen, in gedeelten. Door kaasdoek, of in een panty been. Maar ik heb daar een wijnpersje voor ...
(Pecto-enzym is je zoekwoord, daar vind je meer mee dan met het synoniem amylase).

En, hoewel ik o.a. appelwijn maak, geen cider dus, misschien heb je hier iets aan:
https://www.moestuinforum.nl/henkg-s-wijnmaken-2018-2019-van-braam-appel-en-natuurlijk-druiven-t24597.html#p384384

Offline HenkRigter

• *
« Reactie #9 Gepost op: 02-12-2018 19:34 u »
Kijk aan, kijk aan. Dit is nog eens nuttige informatie! Morgen haal ik een enorme lading appels en dan proberen we het nog eens. Dank, allen! Ik zal zo ook even alle filmpjes kijken.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #10 Gepost op: 02-12-2018 19:50 u »
Ik heb een oude takkenversnipperaar goed schoongemaakt
De appels gaan er in zn geheel in er komen er in snippers uit. Ca 15 kg per minuut
Deze pulp in wijnpers uitpersen en sap opvangen en behandelen zoals wijn of cider maken
Met verwarmen krijg je een te troebel sap

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 03-12-2018 19:02 u »
Deze zin

"En ik las op dit forum dat een gozer ook gewoon pakken appelsap gebruikte van de Aldi. Kan dat echt?"

Ja dat kan echt en het is nog verdomde lekker ook, ik heb dit in het voorjaar eens gedaan en ik was verbaasd over de smaak, alhoewel ik geen cider drinker ben was het een lekker zomerdrankje.

Succes ;)

Tags: