Minder bier dan de bedoeling dus te veel bottelsuiker

Gestart door remolen, 02-12-2018 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remolen

Waar ligt de grens van knallende flesjes?

Ik dacht 27 liter bier te hebben. Overgeheveld en bottelsuiker onderin de emmer vast opgelost in kokend water. Dan verdeeld het zich mooi over het bier en kan het hergisten op fles.

8 gram per liter was beoogde suiker maar er zit nu dus 9.05 gram per liter in. omdat het geen 27 liter bleek te zijn maar 24,3 liter

Het gaat om een blond bier vergist met la trappe blond gist. zelf opgekweekt (voor de eerste keer! best goede vergistingsgraad als je het mij vraagt)
de sg voor toevoegen bottelsuiker zat op 1.014 bij aanvang gisting op 1.062

Dirtbag

Als het bier echt volledig goed uitgegist is zal het wel los lopen. Je krijgt in ieder geval ruime hoeveelheid prik ;).

Ik zou wel overwegen om in ieder geval de eerste flesjes die je opent, dicht bij de gootsteen te openen. Als je toch teveel angst krijgt kan je overwegen om over een week de flessen te koelen en dan de dop een klein beetje te lichten om iets druk af te laten.

Tevens, als je een laminaatvloer hebt, zet de kratten op een oude handdoek ;)

db

Eric v B

Citaat van: remolen op 02-12-2018  16:36 uWaar ligt de grens van knallende flesjes?

Ik dacht 27 liter bier te hebben. Overgeheveld en bottelsuiker onderin de emmer vast opgelost in kokend water. Dan verdeeld het zich mooi over het bier en kan het hergisten op fles.

8 gram per liter was beoogde suiker maar er zit nu dus 9.05 gram per liter in. omdat het geen 27 liter bleek te zijn maar 24,3 liter

Het gaat om een blond bier vergist met la trappe blond gist. zelf opgekweekt (voor de eerste keer! best goede vergistingsgraad als je het mij vraagt)
de sg voor toevoegen bottelsuiker zat op 1.014 bij aanvang gisting op 1.062

Waarschijnlijk had je dit ook al bedacht maar ik hevel altijd eerst over naar een bottelvat. Dan kan ik zien hoeveel bier ik echt heb overgehouden en aan de hand van die hoeveelheid los ik de gewenste hoeveelheid bottelsuiker op in kokend water en meng dat met het bier.

remolen

Citaat van: Eric v B op 02-12-2018  17:22 uWaarschijnlijk had je dit ook al bedacht maar ik hevel altijd eerst over naar een bottelvat. Dan kan ik zien hoeveel bier ik echt heb overgehouden en aan de hand van die hoeveelheid los ik de gewenste hoeveelheid bottelsuiker op in kokend water en meng dat met het bier.

Ja normaal komt het redelijk precies uit wat ik denk te hebben. Maar nu dus even niet. Naderhand suiker mengen ik ben zo bang voor zuurstof. Ik pomp bij overhevelen in afvulvat ook altijd eerst het vat vol CO2 en blijf een beetje CO2 geven zodat er zo weinig mogelijk zuurstof in contact komt met het jongbier.

Als je na het overhevelen suiker toevoegt ontkom je er toch niet aan om te roeren?

Eric v B

Citaat van: remolen op 02-12-2018  17:26 uJa normaal komt het redelijk precies uit wat ik denk te hebben. Maar nu dus even niet. Naderhand suiker mengen ik ben zo bang voor zuurstof. Ik pomp bij overhevelen in afvulvat ook altijd eerst het vat vol CO2 en blijf een beetje CO2 geven zodat er zo weinig mogelijk zuurstof in contact komt met het jongbier.

Als je na het overhevelen suiker toevoegt ontkom je er toch niet aan om te roeren?
Als je roert en alleen voor wervelingen in je vloeistof zorgt, dus geen schuimvorming, dan kan dat (volgens mij) geen kwaad. Ik doe dit al jaren en heb nog geen negatieve effecten waargenomen.

snowdog2006

Citaat van: Eric v B op 02-12-2018  17:31 uAls je roert en alleen voor wervelingen in je vloeistof zorgt, dus geen schuimvorming, dan kan dat (volgens mij) geen kwaad. Ik doe dit al jaren en heb nog geen negatieve effecten waargenomen.

Misschien een goed idee om ook eens te proberen suiker NA het bier te hebben toegevoegd in het bottelvat toe te voegen. Bottelvat is de enige met maatverdeling vandaar. Maar meestal leg ik de suikeroplossing onderin neer en hevel dan over zodat het goed mengt. Dan moet ik als ik dit weer veranderen inderdaad rustig doormengen met een ontsmette lepel/roerspaan.

Ik bemerk dat jij daar dus geen moeite mee heb Eric? Rustig aan zorgen voor wervelingen en geen flesjes met meer/minder CO2 uiteindelijk.

brouwerwaldonk

Citaat van: remolen op 02-12-2018  16:36 u8 gram per liter was beoogde suiker maar er zit nu dus 9.05 gram per liter in. omdat het geen 27 liter bleek te zijn maar 24,3 liter
Hoe kan het nou dat pas weet als je wil bottelen dat je maar 24L bier hebt in plaats van 27L. De hoeveelheid wort dat je naar het gistvat doet ken je toch (ik in elk geval, tot op 0,5L nauwkeurig)
Er verdwijnt toch geen 3 liter tijdens het gisten..?

Eric v B

Citaat van: snowdog2006 op 03-12-2018  10:53 uIk bemerk dat jij daar dus geen moeite mee heb Eric? Rustig aan zorgen voor wervelingen en geen flesjes met meer/minder CO2 uiteindelijk.
Nee, allemaal gelijke hoeveelheid koolzuur.

remolen

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-12-2018  12:18 uHoe kan het nou dat pas weet als je wil bottelen dat je maar 24L bier hebt in plaats van 27L. De hoeveelheid wort dat je naar het gistvat doet ken je toch (ik in elk geval, tot op 0,5L nauwkeurig)
Er verdwijnt toch geen 3 liter tijdens het gisten..?

Normaal klopt het bij mij dus ook precies.
Nu waarschijnlijk een foutje gemaakt.

hans_nwk

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-12-2018  12:18 uHoe kan het nou dat pas weet als je wil bottelen dat je maar 24L bier hebt in plaats van 27L. De hoeveelheid wort dat je naar het gistvat doet ken je toch (ik in elk geval, tot op 0,5L nauwkeurig)
Er verdwijnt toch geen 3 liter tijdens het gisten..?
De ene keer ligt het wat meer trub in het gistvat dan de andere keer of is de gist niet mooi ingeklonken op de bodem maar heeft een dikkere troebele laag of bij een cct wat meer of minder afgetapt met de gist. Meer dan een halve liter afwijking is niet ongewoon (3 l is wat veel inderdaad).

Koen S

Duvel krijgt als ik me niet vergist 9 g/l bottelsuiker. Ik gebruik voor mijn sterke blonde bieren ook altijd 9 g, één keer heb ik  zelfs 10,8 g gebruikt. Niet per ongeluk, het was een bewuste keuze omdat ik vond dat het vorige brouwsel toch nog te weinig koolzuur had. Ik heb geen knallende flesjes gehad. Ik moest wel heel traag uitschenken en had erg veel schuim maar geen gushers.
Het eerste flesje dat je gaat uittesten/proeven zou ik na hergisting op fles erg koud wegzetten gedurende een week of zo en dan pas openen. Dan heb je minder risico op overschuimen en heb je een indicatie.

Nick H.

Het is wellicht handig om op al je emmers en vaten een schaalverdeling aan te brengen met watervaste stift. Dan weet je altijd iets.
Maar ik ben dan ook een control-freak!



Eric v B

Citaat van: Nick H. op 03-12-2018  16:40 u
Hé, dat is mijn emmer! Oh nee, ander handschrift  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.