Hergisting

Gestart door Regato76, 01-12-2018 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Regato76

Onlangs heb ik twee bieren gebrouwen, een Tripel en een Quadrupel. De tripel is geweldig goed gelukt; mooi helder, mooi schuim, voldoende koolzuur en prima smaak! Ik heb wat geëxperimenteerd met gistvoeding en in tegenstelling tot eerdere batches heb ik de suiker in oplossing per flesje toegevoegd (waar ik voorheen brouwklontjes gebruikte).
Tijdens de hergisting heb ik één fles voorzien van een manometer omdat ik bommen wilde voorkomen; de druk liep in ongeveer een week op tot ongeveer 3,5 bar waarna deze stabiliseerde.

Bij de Quadrupel heb ik dezelfde weg bewandeld; echter zag ik nu, na anderhalve week op fles dat de druk niet veel hoger kwam dan 1 bar; hij liep ook niet meer op, dus neem ik aan dat de suiker is omgezet.. Qua koolzuur is hij klaar. Waar ik al bang voor was klopte toen ik zojuist een flesje opentrok, weinig koolzuur en nagenoeg geen schuim... de smaak is prima (al moet hij nog even rijpen), maar mooi bier is anders.

Heb ik mogelijk te weinig suiker toegevoegd? Net als bij de Tripel ongeveer 3 g/flesje en dat was volgens de verhalen eerder hoog dan laag.

Kan ik alsnog extra suiker toevoegen? Heeft dat nut? Het kost een paar extra kroonkurken, maar red ik daar mijn bier mee? Of is het een kwestie van geduld?

#koolzuurdruk

Gossi

Geduld, geduld, geduld!!!
Wacht 4 weken en probeer het nog eens, je zult  versteld staan.

Jacques

Inderdaad. 1,5 week is nog maar kort. Een zwaar bier heeft meer tijd nodig om helemaal op druk te komen.
Daarnaast hebben donkere zware bieren een lager koolzuurgehalte dan licht gekleurde bieren.

Zie ook https://www.winning-homebrew.com/beer-style-chart.html
En kijk naar de kleur en het koolzuurgehalte.

CeesM

Citaat van: Regato76 op 01-12-2018  16:19 uKan ik alsnog extra suiker toevoegen? Heeft dat nut? Het kost een paar extra kroonkurken, maar red ik daar mijn bier mee? Of is het een kwestie van geduld?
Als je suiker toevoegt in een vol flesje heb je een grote kans dat het half leeg spuit voor je een kroonkurk op gezet hebt.

Regato76

Geduld... niet mijn sterkste kant  ::)

Ik weet dat dit bier wat langer moet staan voor hij "klaar" is, maar had verwacht dat dat meer met smaakontwikkeling te maken had, dan met de omzetting van de suikers en de vorming van CO2...
Ik heb de flesjes nu bij ongeveer 20 graden weggezet; bij de tripel heb ik de flesjes naar de koude garage verhuisd toen de druk na ongeveer een week niet verder meer opliep. Kan ik in dit geval de flesjes beter nog even warm laten staan?

brouwerwaldonk

Om te weten of suiker toevoegen zin heeft, moet je meten.
Wat was de densiteit na het lageren, dus voor je bottelsuiker hebt toegevoegd.
Wat was de densiteit na het toevoegen van de bottelsuiker.
Wat is de densiteit nu van het gebottelde bier waar je suiker wil aan toevoegen.

Bij niet uitgegist bier zomaar in het wilde weg suiker toevoegen krijg je bommen.

Henielma

Geen suiker meer toevoegen, er zit genoeg suiker in. Gewoon warm wegzetten (21 .. 23 ºC) bij een constante temperatuur. Onder de 20 ºC is echt te koud voor hergisting.   

hansHalberstadt

Hoe ging de hoofdgisting van je quadrupel (begin SG eind SG, gistingsduur) en hoe lang heb je gewacht met bottelen? Er zijn diverse mogelijke oorzaken waarom de flesjes niet opdruk komen (bij wel voldoende bottelsuiker toegevoegd):
-zeer zwaar bier in combinatie met te weinig actieve bottelgist: Dan kan de gist de bottelsuiker niet helemaal omzetten
-te lage tmperatuur (verschillend per gistsoort)
-suiker niet goed verdeeld over de flesjes (je hebt dan nu een flesje  met te weinig suiker, andere flesjes zouden dan teveel suiker hebben)
Voor zulke zware bieren maak ik altijd een klein startertje bij het bottelen, hoeft maar 10ml te zijn voor 20 liter. zeker als de hoofdgisting ook al moeilijk liep.

In dit geval zou ik de temperatuur wat verhogen en kijken of er na een, 2 weekjes nog toename is van de koolzuurprikkeling (test 2 flesjes die niet vak na elkaar gebotteld zijn). Zo niet dan is de enige oplossing verse gist toevoegen vanuit een actieve starter bv met injectiespuitje en herdoppen.   


 

Regato76

De hoofdvergisting liep prima, in het begin zelfs erg snel. Ik heb droge gist gebruikt, twee zakjes Fermentis (als ik me niet vergis de groene, heb ff het nummer niet bij de hand). Temperatuur was onder controle rond 21 graden; begin SG 1.074. Na een week heb ik overgeheveld naar een schoon vat en daar nog anderhalve week in laten staan; tussentijds was SG 1.014, eind SG uiteindelijk 1010.
Suiker toegevoegd door een oplossing middels injectiespuitje te verdelen over de flesjes. Ieder flesje heeft dus 6ml a 0,5gr/ml=3gr/flesje.

Ik ga ze in ieder geval nog iets warmer wegzetten..... :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: Regato76 op 02-12-2018  13:27 uDe hoofdvergisting liep prima, in het begin zelfs erg snel. Ik heb droge gist gebruikt, twee zakjes Fermentis (als ik me niet vergis de groene, heb ff het nummer niet bij de hand). Temperatuur was onder controle rond 21 graden; begin SG 1.074. Na een week heb ik overgeheveld naar een schoon vat en daar nog anderhalve week in laten staan; tussentijds was SG 1.014, eind SG uiteindelijk 1010.
Suiker toegevoegd door een oplossing middels injectiespuitje te verdelen over de flesjes. Ieder flesje heeft dus 6ml a 0,5gr/ml=3gr/flesje.

Ik ga ze in ieder geval nog iets warmer wegzetten..... :groots:

1010 betekent dat de gist in ider geval niet is vastgelopen en bottelen na 2.5 week geeft nog voldoende gist in je flesjes, of je zou een zware plakgist moeten hebben. Kans dat het lukt met iets warmer liefst een graad of 23-25 en wachten lijkt me dan ook groot.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.