Zuur wordend bier na bottelen

Gestart door BrBr, 30-11-2018 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrBr

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Na het brouwen van de afgelopen 3 batches merk ik dat het bier op fles steeds zuurder wordt. Echter tijdens het bottelen is de smaak goed en totaal niet zuur. Na een week of 5/6 wanneer het moment daar is, is het bier lichtzuur. Per week wordt het bier dan ook minder goed totdat het zo zuur is dat het ondrinkbaar is geworden. Wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Alle tips zijn welkom.

beermenke

Infectie bottelvat of apparatuur?

Adbrouwt

Zorg ervoor dat al je bottelspullen brandschoon zijn. Verder zorg ik ervoor dat mij bottelvat niet open staat tijdens het bottelen. Het liefst wil je bottelen met een gesloten systeem en heb je dat niet alles zo veel mogelijk dicht houden.

hansHalberstadt

Kans is het grootst dat het via het vat komt. Door de lucht heb je minder kans op besmetting, maar inderdaad goed om toch een deksel op je (gedesinfecteerde) bottelvat te leggen.

Gossi

Hoeveel batches heb je hier voor gebrouwen die wel goed waren?

Bertje Bier

Heb ik net zo gehad.
Het bleek bij mij in de warmtewisselaar te zitten waardoor ik het wort het gistvat in liet lopen.
Ik wissel de ingangen altijd elk brouwsel zodat elke keer een lange speoeling plaatsvindt.
De wisselaar ontsmette ik wel altijd met Starsan maar dat is echt onvoldoende.
Toen ik hem uitkookte met loog kwam er erg veel bruine drap uit. Sinds ik hem uitkook voor gebruik heb ik geen zure flessen meer.

BrBr

Dank voor de reacties. Wellicht is de oorzaak de wortkoeler, die onvoldoende gereinigd is waardoor infectie optreedt.

Lech_hobbybrouwer89

En hoe is het afgelopen, geen zuur bier meer?

Dund

Jaren geleden was het bij mij was de blow off tube. Bijna 8-10 brouwsels moeten weggooien. Op een gegeven moment wordt je gek.

Lech_hobbybrouwer89

Ja, zo heb ik ook meegekregen dat je eerst het waterslot van het deksel af haalt, zodat het water van het waterslot niet in je vat drupt..Ik denk dat dat (zeker de eerste keer) wel gebeurt is namelijk.

Ik heb nu 2x gebrouwen, eerste brouwsel is nu na 4 weken bottelen nog steeds zuur, dus denk niet dat dat nog goedkomt. Als het vergistingsproducten zijn lijkt het mij dat de zurigheid minder moet worden, maar dat is niet het geval (wordt ook niet zuurder trouwens).

Tweede brouwsel was al een beetje zurig tijdens bottelen, en gisteren na een week eens een flesje opengemaakt, maar lijkt dezelfde zure smaak te hebben, dus ik heb er een hard hoofd in..

Derde brouwsel is een moutextract, staat nu na een week bijna op het gewenste eind SG (1007 ipv 1005), dus over 2 dagen nog een keertje meten en dan bottelen en afwachten hoe dat gaat.

Ik maak alles schoon met chemipro, liever teveel dan te weinig, dus lijkt me niet dat het daar aan kan liggen, of zijn er mensen die een andere ontsmetter aanraden? Vergisten doe ik in plastic vergistingsvaten van Brouwland, ben ik niet echt weg van, deksels sluiten moeilijk en de geur van het vorige brouwsel blijft er wel echt in hangen, zit te denken aan een brewmonk rvs vergistingsvat/cct.

Iets anders waar de fout ingeslopen kan zijn; ik heb een brewmonk brouwketel, de afgelopen 2 keren (niet goed gelezen), heb ik de circulatiepomp tijdens het koken van het wort en het afkoelen van het wort aangelaten, mogelijk dat daar door zuurstofinslag een besmetting is gekomen waardoor het bier nu zuur is?

Of dat er tijdens het overhevelen naar het bottelvat teveel lucht is bijgekomen wat het bier wat zurig heeft gemaakt..

Haha, vandaar dat ik me afvroeg waar het destijds aan gelegen zou kunnen hebben..

Maar we gaan gewoon door, net zo lang tot het wel lukt, want brouwen vind ik absoluut een leuke hobby!

Bram86

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 04-07-2021  12:55 uJa, zo heb ik ook meegekregen dat je eerst het waterslot van het deksel af haalt, zodat het water van het waterslot niet in je vat drupt..Ik denk dat dat (zeker de eerste keer) wel gebeurt is namelijk.

Ik heb nu 2x gebrouwen, eerste brouwsel is nu na 4 weken bottelen nog steeds zuur, dus denk niet dat dat nog goedkomt. Als het vergistingsproducten zijn lijkt het mij dat de zurigheid minder moet worden, maar dat is niet het geval (wordt ook niet zuurder trouwens).

Tweede brouwsel was al een beetje zurig tijdens bottelen, en gisteren na een week eens een flesje opengemaakt, maar lijkt dezelfde zure smaak te hebben, dus ik heb er een hard hoofd in..

Derde brouwsel is een moutextract, staat nu na een week bijna op het gewenste eind SG (1007 ipv 1005), dus over 2 dagen nog een keertje meten en dan bottelen en afwachten hoe dat gaat.

Ik maak alles schoon met chemipro, liever teveel dan te weinig, dus lijkt me niet dat het daar aan kan liggen, of zijn er mensen die een andere ontsmetter aanraden? Vergisten doe ik in plastic vergistingsvaten van Brouwland, ben ik niet echt weg van, deksels sluiten moeilijk en de geur van het vorige brouwsel blijft er wel echt in hangen, zit te denken aan een brewmonk rvs vergistingsvat/cct.

Iets anders waar de fout ingeslopen kan zijn; ik heb een brewmonk brouwketel, de afgelopen 2 keren (niet goed gelezen), heb ik de circulatiepomp tijdens het koken van het wort en het afkoelen van het wort aangelaten, mogelijk dat daar door zuurstofinslag een besmetting is gekomen waardoor het bier nu zuur is?

Of dat er tijdens het overhevelen naar het bottelvat teveel lucht is bijgekomen wat het bier wat zurig heeft gemaakt..

Haha, vandaar dat ik me afvroeg waar het destijds aan gelegen zou kunnen hebben..

Maar we gaan gewoon door, net zo lang tot het wel lukt, want brouwen vind ik absoluut een leuke hobby!

Welke Chemipro gebruik je? Want de Oxi is een reiniger en dat alleen is wellicht niet genoeg. Ik zou dan om te ontsmetten de Chemipro San erbij doen.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Bram86 op 04-07-2021  13:25 uWelke Chemipro gebruik je? Want de Oxi is een reiniger en dat alleen is wellicht niet genoeg. Ik zou dan om te ontsmetten de Chemipro San erbij doen.

Ik gebruik inderdaad alleen chemipro oxi (https://brouwland.com/nl/reinigingsmiddelen/13306-chemipro-oxi-1-kg.html?gclid=CjwKCAjwlYCHBhAQEiwA4K21m3YG9pRa8omhu-C2yXTiXkiSHrgp3VddqlkK7aQOWmkDz1ISXDdJqxoCzmUQAvD_BwE) maar goed om te weten, dan ga ik die andere nog maar eens aanschaffen.

brouwerwaldonk

In een waterslot doe je geen water maar een mengsel van alcohol en glyserol. Dat is alle twee alcohol en er kan nooit enige vorm van besmetting in groeien. Droogt ook nooit uit. Daarvan mag alles in het bier terecht komen zonder gevaar op besmetting. Glyserol mag in voeding, dus niet schadelijk. 

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 04-07-2021  13:38 uIk gebruik inderdaad alleen chemipro oxi maar goed om te weten, dan ga ik die andere nog maar eens aanschaffen.

Je kunt ook Chemipro Caustic gebruiken. Dat maakt schoon én desinfecteert zeer effectief. Wel heel goed naspoelen. Restantjes kunnen hele vervelende smaakafwijkingen geven. Een ander nadeel van het middel is dat het niet erg milieuvriendelijk is. Neemt niet weg dat het een super middel is als het gaat om het verwijderen van infectiebronnen.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-07-2021  14:00 uIn een waterslot doe je geen water maar een mengsel van alcohol en glyserol. Dat is alle twee alcohol en er kan nooit enige vorm van besmetting in groeien. Droogt ook nooit uit. Daarvan mag alles in het bier terecht komen zonder gevaar op besmetting. Glyserol mag in voeding, dus niet schadelijk.

Als je groot stuk aluminiumfolie over een waterslot vouwt hoef je niet bang te zijn voor infecties via je waterslot.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Jacques op 04-07-2021  21:47 uJe kunt ook Chemipro Caustic gebruiken. Dat maakt schoon én desinfecteert zeer effectief. Wel heel goed naspoelen. Restantjes kunnen hele vervelende smaakafwijkingen geven. Een ander nadeel van het middel is dat het niet erg milieuvriendelijk is. Neemt niet weg dat het een super middel is als het gaat om het verwijderen van infectiebronnen.

Dank voor je bericht Jacques, ik heb Chemipro San aangeschaft en een spuitfles met P3-alcodes. Inmiddels al veel ingelezen in jouw boek, het boek van Adrie en deze site (absoluut van onschatbare waarde, mijn complimenten). Caustic zal ik op gegeven moment ook wel gaan aanschaffen als ik de flessen al een aantal keer gebruikt hebt (voor biersteen, maar misschien ook wel eerder om de luchtjes uit het plastic vergistingsvat te krijgen), momenteel stop ik de flesjes met beugel en al in een chemipro-bad en spoel ze daarna heel kort uit met water. Misschien in de toekomst extra met chemipro san, al verwacht ik niet dat het zure bier komt door een infectie in/aan/op de fles, eerder het vergistingsvat/bottelvat.

Ik denk dat ik bij de volgende keer vooral moet letten op:
- Zorgen dat waterslot-water niet in je jongbier druppelt tijdens het eraf halen van de deksel
- Circulatiepomp tijdens koken en koelen niet meer aan
- Bottelvat en vergistingsvat zoveel mogelijk afdekken tijdens het overhevelen (ipv het lekker in contact te laten komen met alles)
- Ga ook maar eens werken met handschoenen (die ik in kan insprayen met de alcodes) en als de spray op is maak ik wel een chemipro san oplossing aan met demiwater.
- Bottelvat/vergistingsvat na oxi ook met san reinigen, alsook de overhevel-siphon

Vooralsnog lijkt mijn huidige 3e "nepbrouwsel" (want blik met extract) goed te gaan, nu na een week bijna op gewenste SG en met proefmonster geen zure smaak waargenomen. Dus extra op gaan letten met het overhevelen in bottelvat (ik voeg suikeroplossing toe ipv suiker in elke fles te doen) en kijken hoe dat zal gaan.

Maar binnen nu een 2 weken zal ik mijn 3e brouwpakket gaan schroten en in mijn brewmonk doen, dan ook weer met alle voorzorgsmaatregelen..zo blijven we leren :biersmile:

Als er mensen toevallig in de buurt van Gunsleben zijn, zijn ze van harte welkom!

Groet, Lech :degroeten:

Bram86

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 05-07-2021  00:07 u- Circulatiepomp tijdens koken en koelen niet meer aan

Je kunt eerst terugkoelen naar 80 graden en daarna de pomp weer aanzetten, dan gaat het koelen een stuk sneller.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Bram86 op 05-07-2021  07:54 uJe kunt eerst terugkoelen naar 80 graden en daarna de pomp weer aanzetten, dan gaat het koelen een stuk sneller.

Hoef je niet bang te zijn voor infectie/zuurstofinslag als je de pomp aanlaat tijdens het koelproces? Ik deed het ook omdat het koelen dan sneller ging, maar dacht dat het misschien wel ervoor zorgt dat het bier zuurder wordt..

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 05-07-2021  00:07 uIk denk dat ik bij de volgende keer vooral moet letten op:
1- Zorgen dat waterslot-water niet in je jongbier druppelt tijdens het eraf halen van de deksel
2- Circulatiepomp tijdens koken en koelen niet meer aan
3- Bottelvat en vergistingsvat zoveel mogelijk afdekken tijdens het overhevelen (ipv het lekker in contact te laten komen met alles)
4- Ga ook maar eens werken met handschoenen (die ik in kan insprayen met de alcodes) en als de spray op is maak ik wel een chemipro san oplossing aan met demiwater.
5- Bottelvat/vergistingsvat na oxi ook met san reinigen, alsook de overhevel-siphon

1
Er zijn veel hobbybrouwers die bang zijn voor het water van het waterslot. Mijn ervaring is dat je dat als je zorgt dat er geen fruitvliegjes bij je waterslot kunnen komen het water uit je waterslot geen kwaad kan. Dit kun je eenvoudig oplossen door een groot stuk aluminiumfolie over het waterslot te vouwen.

2
Snap ik niet zo heel goed. Wat voor systeem heb je?  Rondpompen op zich zelf zorgt niet voor infecties.

3
Dit is aan te raden en makkelijk uit te voeren. Je kunt daarvoor theedoeken gebruiken die je kort daarvoor gestreken hebt.

4.
Je handen wassen is voldoende. En verder is het aan te raden handigheid te ontwikkelen dat je de spullen die gedesinfecteerd zijn niet met je handen aanraakt.

5
Hier zit de kern van de oplossing van je infectieprobleem. Zorg voor een goede desinfectie van alle materialen die in contact komen met afgekoeld wort dan wel bier.

6
Extra tip. Zorgt voor een vlotte vergisting door voldoende gist te enten. Veel problemen voorkom je als je wort zo'n 6 tot 8 uur na het enten tekenen van vergisting vertoont. Door de snelle pH-daling en de vorming van alcohol en koolzuur hebben ongewenste micro-organismen veel minder kans om zich te ontwikkelen.

Trapkast

Let wel:

GEEN CHEMIPRO CAUSTIC gebruiken wanneer je met RVS werkt!
Chloorhoudende middelen zijn op (langere) termijn niet best voor je metaal  8)

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Jacques op 05-07-2021  21:30 u1
Er zijn veel hobbybrouwers die bang zijn voor het water van het waterslot. Mijn ervaring is dat je dat als je zorgt dat er geen fruitvliegjes bij je waterslot kunnen komen het water uit je waterslot geen kwaad kan. Dit kun je eenvoudig oplossen door een groot stuk aluminiumfolie over het waterslot te vouwen.

2
Snap ik niet zo heel goed. Wat voor systeem heb je?  Rondpompen op zich zelf zorgt niet voor infecties.

3
Dit is aan te raden en makkelijk uit te voeren. Je kunt daarvoor theedoeken gebruiken die je kort daarvoor gestreken hebt.

4.
Je handen wassen is voldoende. En verder is het aan te raden handigheid te ontwikkelen dat je de spullen die gedesinfecteerd zijn niet met je handen aanraakt.

5
Hier zit de kern van de oplossing van je infectieprobleem. Zorg voor een goede desinfectie van alle materialen die in contact komen met afgekoeld wort dan wel bier.

6
Extra tip. Zorgt voor een vlotte vergisting door voldoende gist te enten. Veel problemen voorkom je als je wort zo'n 6 tot 8 uur na het enten tekenen van vergisting vertoont. Door de snelle pH-daling en de vorming van alcohol en koolzuur hebben ongewenste micro-organismen veel minder kans om zich te ontwikkelen.


1. Ik zag laatst wel een fruitvliegje rondvliegen in de keuken, dus misschien dat dat het probleem is geweest..ik zag ze niet uit het vat komen of zo, en het vat zat in de koelkast dat als vergistingskast fungeerde.

2. Ik heb een brewmonk 30L brouwautomaat, ik merkte op vanuit filmpjes e.d. dat niemand nog rondpompte na het maischen, dus ik dacht dat daar dan misschien de fout in is geslopen, maar dat zal dan dus wel meevallen..

3. Net met bottelen gedaan, ook SG-meting gedaan, daarna kort geproefd, smaakt goed.

4. Misschien dat die "on"handigheid wel gezorgd heeft voor het zuur worden van het bier..maar verwacht het niet.

5. Dat denk ik ook, volgende keer na de oxi ook met de san alles nagaan.

6. Dat vergisten ging altijd wel heel snel en als een tierelier..

Extra vraag: Als het bier na 1 week bottelen zurig smaakte,  de 2e week nog meer, 3e week en 4e week weer iets minder, wat is dan nog de kans dat de zure smaak (met nog een paar weken op 20+ graden met af en toe flesje even op de kop draaien) afneemt? Of is het zo dat als het na 4 weken nog zuur is, dit zo zal blijven?

middelaersch

Één ding mis ik in deze discussie: het bottelpijpje  ;)

Vaak zijn die dingen de bron van infectie. Zorg dat je dat ding heel goed doorspoelt, eerst met water en een reinigingsmiddel, en daarna met Star San.

Jacques

Citaat van: Trapkast op 06-07-2021  16:53 uLet wel:

GEEN CHEMIPRO CAUSTIC gebruiken wanneer je met RVS werkt!
Chloorhoudende middelen zijn op (langere) termijn niet best voor je metaal  8)

Als je Chemipro of Puro Caustic gebruikt conform de gebruiksaanwijzing (dat wil zeggen dat je contacttijd en temperatuur in acht neemt) geeft dit geen probleem. Dus niet gebruiken bij temperaturen boven de 50 ºC en geen langere contacttijd dan zo'n 30 minuten. 

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 06-07-2021  16:59 uExtra vraag: Als het bier na 1 week bottelen zurig smaakte,  de 2e week nog meer, 3e week en 4e week weer iets minder, wat is dan nog de kans dat de zure smaak (met nog een paar weken op 20+ graden met af en toe flesje even op de kop draaien) afneemt? Of is het zo dat als het na 4 weken nog zuur is, dit zo zal blijven?

Het zal zuur blijven. Wel krijg je na verloop van tijd meer esters in het bier waardoor de smaak van je bier aangenamer wordt. Zuur bier hoeft geen ramp te zijn, maar niet iedereen is een liefhebber van zuur bier...

Trapkast

Citaat van: Jacques op 06-07-2021  21:40 uAls je Chemipro of Puro Caustic gebruikt conform de gebruiksaanwijzing (dat wil zeggen dat je contacttijd en temperatuur in acht neemt) geeft dit geen probleem. Dus niet gebruiken bij temperaturen boven de 50 ºC en geen langere contacttijd dan zo'n 30 minuten.

Ieder zijn ding, doe ermee wat je wil.

Er is een uitstekende reden dat fabrikanten van RVS brouwmateriaal het gebruik van chloorhoudende middelen actief afraden in gebruiksaanwijzingen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.