Domme vraag over korrelgist hydrateren

Gestart door arnaud, 30-11-2018 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arnaud

Dag mensen,
Na jaren niet gebrouwen te hebben doe ik weer een poging om mede te brouwen.
Hiervoor heb ik korrelgist en weet dat er wat discussie is over het wel/niet hydrateren.
Nu mijn domme vraag; De most bestaat toch voor het grootste gedeelte uit water? Wat is voor het gist het belangrijke verschil?

(En oeps, per ongeluk 110 grams-verpakking gekocht.. Hoe lang is de gist na opening in een koelkast redelijkerwijs houdbaar?

dirk

Citaat van: arnaud op 30-11-2018  14:01 uNu mijn domme vraag; De most bestaat toch voor het grootste gedeelte uit water? Wat is voor het gist het belangrijke verschil?

In de brouwerij spreekt men over wort, niet over most. En ik dacht dat er alleen domme vragenstellers bestonden, maar dit is waarschijnlijk de 1e die ik ben tegengekomen.

Citaat van: arnaud op 30-11-2018  14:01 u(En oeps, per ongeluk 110 grams-verpakking gekocht.. Hoe lang is de gist na opening in een koelkast redelijkerwijs houdbaar?

Heel erg kort, een weekje misschien? Er komt zuurstof en vocht bij, wat de houdbaar doet verkorten.


jaapz

Citaat van: dirk op 30-11-2018  14:06 uIn de brouwerij spreekt men over wort, niet over most. En ik dacht dat er alleen domme vragenstellers bestonden, maar dit is waarschijnlijk de 1e die ik ben tegengekomen.

Heel erg kort, een weekje misschien? Er komt zuurstof en vocht bij, wat de houdbaar doet verkorten.

Ik heb een aantal keer succesvol kleine open pakjes gist in de koelkast bewaard om ze pas na een aantal maand weer te gebruiken. Ik bewaar mijn grootverpakking broodgist ook in een weckpot in de koelkast, en die doet het ook al maanden nogsteeds prima, maar misschien kan broodgist er wel beter tegen dan brouwgist...

Ik heb ook op verschillende plekken gelezen dat je droge gist prima kan vacuumeren en invriezen. Dat heb ik zelf nu dus ook gedaan met een grootverpakking lagergist, al heb ik daar nog niks weer van gebruikt dus ik kan niet uit eigen ervaring vertellen of dat ook daadwerkelijk werkt. Kan me wel voorstellen dat het werkt, gezien het probleem met gist in de vriezer is dat de cellen kapotvriezen door ijskristallen. Een probleem dat je met droge gist waarschijnlijk niet hebt.

De kans dat het niet goed gaat is wel een stuk groter dan wanneer je gewoon een vers pakje koopt, natuurlijk.

Scorpionrose

Citaat van: dirk op 30-11-2018  14:06 uIn de brouwerij spreekt men over wort, niet over most. En ik dacht dat er alleen domme vragenstellers bestonden, maar dit is waarschijnlijk de 1e die ik ben tegengekomen.

Heel erg kort, een weekje misschien? Er komt zuurstof en vocht bij, wat de houdbaar doet verkorten.

Zo jij bent aardig voor je medemens.
Ten eerste domme vragen bestaan niet, beter 10x een vraag stellen dan 1x te weinig.
Ten tweede domme vragenstellers bestaan ook niet... enkel zo te lezen mensen die domme antwoorden geven.

Over de gist, als je het weer vacuum kunt trekken dan is het gist redelijk lang nog houdbaar. Je zult echter als je het langer bewaard meer gist moeten toevoegen.

haicoterbeek

https://fermentis.com/en/tips-n-tricks/questions-and-answers/

Volgens bovenstaande link is korrelgist in een geopende verpakking Max. 1 week te bewaren.

In dezelfde link staat ook iets over hydrateren van korrelgist.

dirk

Citaat van: jaapz op 30-11-2018  14:19 uIk heb een aantal keer succesvol kleine open pakjes gist in de koelkast bewaard om ze pas na een aantal maand weer te gebruiken. Ik bewaar mijn grootverpakking broodgist ook in een weckpot in de koelkast, en die doet het ook al maanden nogsteeds prima, maar misschien kan broodgist er wel beter tegen dan brouwgist...

Hier heb ik vaker met succes een aangebroken pakje korrelgist opnieuw gevacumeerd en weer gebruikt. Van het restantje maak ik wel altijd een giststarter, je weet maar nooit of er nog genoeg leven in zit.

arnaud

Citaat van: dirk op 30-11-2018  14:06 uIn de brouwerij spreekt men over wort, niet over most. En ik dacht dat er alleen domme vragenstellers bestonden, maar dit is waarschijnlijk de 1e die ik ben tegengekomen.

Bij bier spreekt men van wort, bij mede van most.. ^-^
Ik zal de gegeven link eens bekijken over het hydrateren, misschien dat mijn vraag er door beantwoord wordt.
Iedereen bedankt voor de replieken!

Guppie

Hydrateren is volgens mij niet nodig, tenminste ik doe het nooit, ik gooi het op het afgekoelde wort en je hebt genoeg.

haicoterbeek

Ik ben zelf aan het experimenteren maar sluit me aan bij de conclusie van Jacques. De vergisting komt iets sneller op gang. Voor de vergistingsgraad maakt het niets uit. Heb mijn laatste brouwsel desondanks gehydrateerd. Kijken wat het verschil is.

arnaud

Zijn hier meer mensen die - wel eens- mede brouwen of ben een vreemde eend in den bijt?

Gossi

Volgens mij ben je aan het verkeerde adres. Mede is honingwijn. Ik heb de zoekterm "mede" op het forum losgelaten en geen resultaten.
Als je bij bierbrouwers over "most" begint gaan de haren overeind staan. Maar het klopt wel dat over most gesproken wordt bij mede.
Ik zou de vraag bij een wijnmakers gilde stellen.

Gossi

Sorry, Mede moest met een hoofdletter. Dan krijg je wel antwoorden.

remolen

Citaat van: arnaud op 01-12-2018  16:49 uZijn hier meer mensen die - wel eens- mede brouwen of ben een vreemde eend in den bijt?

Mede brouw je niet. Maar dat maakt niet zo veel uit.
Ik maak ook wel mede. wij hebben zelf bijen en veel honing.

Dus als je vragen over mede hebt is het mogelijk deze te stellen aan mij maar ik weet inderdaad niet of het forum daar een geschikte plek voor is. Daar het hier vooral over bier maken gaat.

Groet Rene

hobbybob

Rene, maak er eens een topic van (Mede).
Zeer interresant zit zelf al enkele jaren te dubben om bijen te houden. Ben in die jaren al meerdere keren bij imkers geweest maar nog steeds niet de stap gezet.

Het beste bier brouw jezelf


Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 30-11-2018  20:46 uIk ben zelf aan het experimenteren maar sluit me aan bij de conclusie van Jacques. De vergisting komt iets sneller op gang. Voor de vergistingsgraad maakt het niets uit. Heb mijn laatste brouwsel desondanks gehydrateerd. Kijken wat het verschil is.

Bij mijn tests heb ik gezien dat het in de vergistingsgraad niets veel uitmaakt en qua smaak is er nagenoeg geen verschil. Proevers konden het verschil haast niet proeven en gaven dezelfde waardering. Bij een bepaalde gist werd massaal de voorkeur gegeven aan niet-gehydateerde gist maar dat is niet representatief. Het ging immers maar om één bier.

arnaud

Dank voor de tips,

Wel, de most moet je koken, maar dat maakt het dus nog geen brouwen?

Ik had een reeks mislukkingen en vroeg me af of dat aan de 'open gisting' lag die je de eerste 3 dagen zou moeten doen (wel met doek er over)
Dat het mislukte leek later als oorzaak te hebben dat mijn vaste merk honing een andere leverancier kreeg.. (voordat ik dat als oorzaak achterhaalde pff)

Duss. wel/geen open gisting? Ik doe het nu eens niet.. Ik vraag me af of deze blootstelling aan zuurstof werkelijk zo nuttig is?

BrouwMout.nl

Citaat van: arnaud op 02-12-2018  12:31 uIk vraag me af of deze blootstelling aan zuurstof werkelijk zo nuttig is?
Jazeker is het nuttig. De vergisting begint met een aerobe fase waarin zuurstof nodig is voor de vermeerdering van de gist.
Je hoeft trouwens niet open te vergisten, je kunt ook het wort de most in je gistvat laten kletteren bij het overhevelen, of beluchten met een bruissteentje.

RienP

Hydrateren is vaak niet meer nodig. Recent nog gehoord dat Fermentis het ook niet meer aanbeveelt.

Serge VL

Citaat van: RienP op 02-12-2018  18:07 uHydrateren is vaak niet meer nodig. Recent nog gehoord dat Fermentis het ook niet meer aanbeveelt.



Brouwert

Citaat van: Serge VL op 02-12-2018  18:38 u

Bron?

Jacques

Citaat van: Serge VL op 02-12-2018  18:38 u

De grote vraag is hoe de vitaliteit is bepaald.

Ook ik heb gezien dat als onder microscoop kijkt en je preparaten kleurt met methyleenblauw dat je meer niet kleurende cellen hebt dan wanneer je ent in wort. Dat zou er op duiden dat de vitaliteit hoger is. Echter als je kijkt naar de vergistingsgraad dan is er geen enkel verschil. Een verschil zie je wel als meer of minder gist droog op het wort strooit. Dan zie je ook aanmerkelijke verschillen in vergistingssnelheid. Tussen hydrateren en niet hydrateren is er alleen een verschil ten aanzien van het op gang komen van de vergisting. De vergisting gaat niet wezenlijk sneller.

Een verklaring zou kunnen zijn dat er weliswaar veel cellen niet blauw kleuren maar toch minder levenskrachtig zijn dat ze zich goed kunnen vermenigvuldigen.

Overigens heb ik bij mijn tests ook gezien dat de temperatuur van hydrateren veel uitmaakt. Koud hydrateren is geen goed idee. Maar te warm ook niet. Verder maakt ook de hoeveelheid water uit. Je mag niet hydrateren met te weinig water. Goed hydrateren vraagt de nodige aandacht. Gewoon strooien is wel zo handig. Daar kan niet zo veel fout mee gaan.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 02-12-2018  21:34 uOverigens heb ik bij mijn tests ook gezien dat de temperatuur van hydrateren veel uitmaakt. Koud hydrateren is geen goed idee. Maar te warm ook niet. Verder maakt ook de hoeveelheid water uit. Je mag niet hydrateren met te weinig water. Goed hydrateren vraagt de nodige aandacht. Gewoon strooien is wel zo handig. Daar kan niet zo veel fout mee gaan.
Deze grafiek heb ik nu echt speciaal gepost om dit antwoord van jou te krijgen.

Ik ga daar heel kort op antwoorden, het concept van een DOE wordt door iedereen gewoon hier genegeerd in al de testen, er zijn meerdere factoren en al deze factoren en of een combinatie van deze factoren bepalen je eind resultaat.
Je kan je focussen op een element maar dat zegt totaal niets over de gevolgen op het eindresultaat zonder al de ander factoren mee in rekening te brengen.

Laten we nu dit als voorbeeld nemen:

Het kan zijn dat je korrelgist gewoon op je wort strooien geen invloed heeft, als je je wort heel helder is zonder turb, je relatief warm vergist, bij een aantal giststammen, enkel bekeken in een klein volume, bij een gemiddelde begin dichtheid en met met een laag IBU (laten we dit hypothetisch als referentie nemen voor jou test)

Maar is het zelfde ook waar als je je korrelgist zomaar gaat strooien op een wort die een deel trub bevat, koud wordt vergist, met een giststam die eigenlijk niet zo goed gedroogd kan worden, bij een normaal (hobby)brouw volume, bij een hoge dichtheid en een hoog IBU gehalte?
 
Het kan bijvoorbeeld zijn dat trub gecombineerd met een lage vergistingstemperatuur en het strooien van korengist te samen, een veel belangrijkere factor is dan een hoge begin dichtheid gecombineerd met een hoog IBU gehalte. Dit ondanks dat je dat zou denken daar bij een hoge begin dichtheid de osmotische stress veel hoger is en je dus zou denken dat dit een grotere invloed heeft.

Kan je nu nog je bevindingen staven?

Om je stockpaartje aan te halen.
Bij gist opkeek wordt er gesteld dat je moet zorgen dat je jonge gezonde gistcellen moet opkeken, er mogen daar zeker niet te veel oude of dode gist cellen inzitten anders bestaat het risico dat je door het toevoegen van die oude en dode cellen sneller autolyse smaakjes kan krijgen.
Bij korrelgist waarbij aangetoond is als je deze gewoon op wort strooit je meer dode gistcellen hebt dan bij hydrateren, en daar boven op moet je sowieso al het % dode gistcellen dat in korrelgist altijd zit nog bij tellen, dit geeft dan geen risico op sneller autolyse smaakjes te krijgen, dit risico haal je zelfs niet aan en wordt ook niet mee genomen je test .

Dus vergeet je besluiten, die zijn niet gestaafd. (Pseudo wetenschap is de correcte benaming hier voor)
Nu kom je vermoedelijk met het antwoord hoe moeten we het anders testen en we zijn beperkt in de middelen en tijd en hebben niet al de mogelijkheden.
Als dat je probleem is dan moet je vooral de rationele mens in je naar boven laten komen, en gewoon toegeven dat zulke testen best overlaat aan de mensen die er voor gekwalificeerd zijn de nodige budgetten en tijd hebben. Met name de wetenschappers aan alle brouwinstituten.

En als je het niet begrijpt: kijk even naar dit filmpje daar wordt het mooi in uitgelegd wat de gevolgen zijn van testen en de besluitvorming in een complex systeem zonder DOE.


 :denken: :denken: :denken:

seed7

Precies. Los van wel of niet strooien.

In de geometrische meettechniek is dit relatief eenvoudig, je leidt al je meetonzekerheden af, eerste- tweede- derde orde etc en bepaalt welke invloed dit op je standaarddeviatie heeft etc.

Met een gist? Of andere kleine dingskes, je weet het niet. Je verandert ongewild langzaam meerdere parameters terwijl je denkt er maar een te veranderen. In een bepaalde situatie schakelt de cel een gen in of uit. Was dat de parameter die je dacht te veranderen, of een die stiekem mee liep of een combinatie van meelopers?

Praktisch brouwend, gebruik ruim voldoende gist en doe altijd het zelfde. De methode is ondergeschikt zolang je altijd het zelfde resultaat behaald.

Ingo

RienP

Tot voor kort werd het ook altijd door Fermentis geadviseerd. Echter heb zij hun technieken voor productie van korrelgist in de loop de jaren verbetert waardoor ze het niet meer adviseren.
En zij zullen niet de enige fabrikant zijn waar de techniek voortgaat.

Serge VL

Citaat van: RienP op 03-12-2018  15:25 uTot voor kort werd het ook altijd door Fermentis geadviseerd. Echter heb zij hun technieken voor productie van korrelgist in de loop de jaren verbetert waardoor ze het niet meer adviseren.
En zij zullen niet de enige fabrikant zijn waar de techniek voortgaat.
Ze adviseren nog steeds hydrateren in water of wort, een kleien nuance! En hydrateren is niet zomaar strooien daar zit toch ook al een groot verschil!
Ik zou zeggen eerst de brochure eens goed lezen. :proost:
https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/09/Brochure_Tips_and_Tricks_GB_web_planche-bd.pdf

Weer zo een typisch geval van veralgemening van informatie die vele op het verkeerde spoor zetten  :degroeten:



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.