Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lagere begin SG met brouwketel  (gelezen 1041 keer)

Offline dnhuijb

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • -
Lagere begin SG met brouwketel
« Gepost op: 29-11-2018 09:14 u »
Voorheen brouwde ik altijd met pannen op het fornuis (maximaal 5 liter per batch). Het gemeten  begin SG kwam altijd aardig overeen met het berekende begin SG mbv brouwsoftware. Echter, sinds ik brouw met een brouwketel (Easybrew 30l) heb ik een beduidend lager begin SG dan berekend. Ik heb nu 3x een batch van 10l gebrouwen, maar steeds hetzelfde verhaal. Ik gebruik dezelfde ingrediŽnten en maischdikte...

Waar kan het lagere begin SG mee te maken hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Lagere BSG met brouwketel
« Reactie #1 Gepost op: 29-11-2018 10:08 u »
Zo een alles in ťťn ketel werkt met een moutkorf. Dan moet de omzetting van zetmeel naar suiker in die korf gebeuren, daarin wordt niet geroerd maar wordt met een pompsysteem rond gestuurd. Ook de manier van spoelen is minder efficiŽnt met als algemeen gevolg een veel lager SG van het bekomen wort. 

Hip hip hoera voor het 3 pannen systeem is mijn leuze.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2018 10:17 u »
Ik heb een Speidel Braumester en daarvoor geldt dat je grof moet schroten, bij voorkeur met walsenmolen op 1,2 - 1, 25 mm.

Bij de Easybrew geldt waarschijnlijk hetzelfde. Prima rendement, hoeft niet onder te doen voor drie pannensysteem.

Groet,
Hans

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij ďRamĒ
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2018 10:47 u »
Zo een alles in ťťn ketel werkt met een moutkorf. Dan moet de omzetting van zetmeel naar suiker in die korf gebeuren, daarin wordt niet geroerd maar wordt met een pompsysteem rond gestuurd. Ook de manier van spoelen is minder efficiŽnt met als algemeen gevolg een veel lager SG van het bekomen wort. 

Hip hip hoera voor het 3 pannen systeem is mijn leuze.
Dat die apparaten minder efficiŽnt zijn is inmiddels wel bewezen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij ďRamĒ
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2018 11:00 u »
Voorheen brouwde ik altijd met pannen op het fornuis (maximaal 5 liter per batch). Het gemeten  begin SG kwam altijd aardig overeen met het berekende begin SG mbv brouwsoftware. Echter, sinds ik brouw met een brouwketel (Easybrew 30l) heb ik een beduidend lager begin SG dan berekend. Ik heb nu 3x een batch van 10l gebrouwen, maar steeds hetzelfde verhaal. Ik gebruik dezelfde ingrediŽnten en maischdikte...

Deze apparaten hebben een lagere maisch efficiŽntie.

De constructie van de moutkorf is dusdanig dat het filterbed in verhouding met de diameter veel te hoog is. Zo hoog dat er onvoldoende flow is door het filterbed m.a.g. dat er minder suikers kunnen worden opgelost.

Wil je het rendement verbeteren? Kleinere batches gaan maken. Minder mout gebruiken. Fijner schroten en dunner maischen.

Zo wordt een 30 liter Easybrew een 15 liter Easybrew maar met een beter rendement.

Eigenlijk het zelfde effect wat je ziet met BIAB. Daar worden ook te grote batches gebrouwen in te kleine ketels.

Ook daar is het devies: dunner maischen en fijner schroten.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-11-2018 11:06 u »
Wil je het rendement verbeteren? Kleinere batches gaan maken. Minder mout gebruiken. Fijner schroten en dunner maischen.

Zo wordt een 30 liter Easybrew een 15 liter Easybrew maar met een beter rendement.
Voor de Easybrew weet ik het niet maar voor de Braumester heb je een minimale hoeveelheid water nodig. Geldt voor de Easybrew hetzelfde dat je niet gewoon de batch kunt halveren.

Bij een Speidel Braumeister geeft fijn schroten ellende (wort fonteinen en een laag rendement). Bij de Easybrew moet het water er op zwaartekracht doorheen zakken en dan zou fijn schroten wel eens een slechtere doorstroming kunnen geven.

Heb je zelf zo'n apparaat?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-11-2018 11:12 u »
Ik heb dit opgelost door fijner te schroten en rijsthulzen te gebruiken.
Rijsthulzen zijn een goedkope oplossing, je hebt weinig nodig en kost 13,95 voor 20 kg
https://www.unibrew-Nederland.nl/rijsthulzen-per-20-kg.html

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #7 Gepost op: 29-11-2018 11:39 u »

Je zult even moeten zoeken en of wennen. Mijn eerste 4 brouwsels met de Easybrew 30 waren met een relatief laag rendement van 70% gemiddeld bij 20 tot 25 liter. Daarna ben ik anders en dus beter gaan spoelen, heel rustig, terwijl ik de moutkorf centimeter voor centimeter omhoog takel en weer een litertje spoelwater of de filterplaat schenk.
Op deze wijze nu 8 biertjes gebrouwen met een gemiddeld rendement van 86%.
Ik schroot nu op 1 mm, spoel rustig en kom heel dicht in de buurt van de soortelijk gewichten volgens BrouwHulp.
En de verschillende biertjes smaken allemaal!
 :brouwen:

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij ďRamĒ
Lagere BSG met brouwketel
« Reactie #8 Gepost op: 29-11-2018 11:40 u »
Voor de Easybrew weet ik het niet maar voor de Braumeister heb je een minimale hoeveelheid water nodig. Geldt voor de Easybrew hetzelfde dat je niet gewoon de batch kunt halveren.

Bij een Speidel Braumeister geeft fijn schroten ellende (wort fonteinen en een laag rendement). Bij de Easybrew moet het water er op zwaartekracht doorheen zakken en dan zou fijn schroten wel eens een slechtere doorstroming kunnen geven.

Heb je zelf zo'n apparaat?
Fijner schroten kan ook alleen als je de hoeveelheid mout beperkt. De verhouding tussen diameter en hoogte klopt bij deze apparaten niet.

De filterkuip in een professionele brouwerij. Let op de hoogte van het filterbed en de diameter van de kuip.
De brouwer wil er best meer mout in storten. Dan kan hij meer liters brouwen uit een batch. Zou hij dat doen dan gaat zijn rendement achteruit en loopt hij het risico van een gestokte filtratie.

Neem een espresso apparaat of Senseo als voorbeeld.
Daar wordt cafeÔne geŽxtraheerd uit gemalen koffie. Kijk eens naar de verhouding diameter en hoogte van het filter.
Een koffiepad is breed en laag. Hetzelfde geld voor een espresso apparaat. Deze verhoudingen zijn zorgvuldig gekozen. Breed en laag. Net zoals de maischton op de foto.

Stel je voor wat er gebeurt als je de brouwmachine nog hoger en smaller zou maken?

Terug naar de brouwmachines. Hoe meer mout je gebruikt hoe slechter deze verhouding wordt.

En, nee ik heb zelf niet zon apparaat, en niet alleen omdat de constructie niet klopt.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 29-11-2018 13:27 u »

Waar kan het lagere begin SG mee te maken hebben.
Tel bij je maischdikte nog 6 liter extra water bij. Want de ruimte onder de moutkorf is ca. 6 liter. Gebruik tijdens het maischen niet de bovenfilter en roer om de 5 minuten door je mout. Op deze manier komt je brouwzaalrendement boven de 85%.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-11-2018 15:09 u »
Klopt helemaal Cees en dat de constructie niet klopt sorrie maar wat een onzin.
Ik brouw zelf altijd 20 liter dus 20 liter in gistvat en haal makkelijk 75 % tegenwoordig.
Zou met nog fijner schroten en meer roeren nog wel een paar procent erbij kunnen krijgen maar ik vind het goed zo.
Er zijn er dus net als Cees die veel hoger zitten dan ik en ik durf zelfs te beweren dat als je de 70 % niet haalt je iets grandioos verkeerd doet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 29-11-2018 23:21 u »
Je zult even moeten zoeken en of wennen. Mijn eerste 4 brouwsels met de Easybrew 30 waren met een relatief laag rendement van 70% gemiddeld bij 20 tot 25 liter. Daarna ben ik anders en dus beter gaan spoelen, heel rustig, terwijl ik de moutkorf centimeter voor centimeter omhoog takel en weer een litertje spoelwater of de filterplaat schenk.
Op deze wijze nu 8 biertjes gebrouwen met een gemiddeld rendement van 86%.
Ik schroot nu op 1 mm, spoel rustig en kom heel dicht in de buurt van de soortelijk gewichten volgens BrouwHulp.

Klopt. Met elke brouwinstallatie moet je leren omgaan.

Bij mijn Braumeister waren de rendementen in het begin ook veel lager. Door heter te spoelen en langzaam te spoelen door het zeer geleidelijk omhoog takelen van de moutkorf is mijn rendement aanzienlijk verhoogd. Bij een licht alcoholisch bier zit ik nu op ruim 90%. Bij een zwaar bier op zo'n 80%. Met mijn traditionele brouwketel was dan niet hoger.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Lagere begin SG met brouwketel
« Reactie #12 Gepost op: 29-11-2018 23:28 u »
De verhouding tussen diameter en hoogte klopt bij deze apparaten niet.

Volgens mij gaat het niet om de verhouding diameter/hoogte naar puur en alleen om de hoogte. In een goed filtersysteem loopt het wort immers vertikaal naar beneden en zou je dus denkbeeldig vertikale schotten ertussen mogen zetten zonder enig effect. Qua hoogte zitten de brouwketels waar we het over hebben ruim onder de hoogte in professionele ketels, dus kun je nog steeds goed spoelen volgens mij.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Lagere begin SG met brouwketel
« Reactie #13 Gepost op: 29-11-2018 23:31 u »
Daarna ben ik anders en dus beter gaan spoelen, heel rustig, terwijl ik de moutkorf centimeter voor centimeter omhoog takel en weer een litertje spoelwater of de filterplaat schenk.
Dat is inderdaad de truc.

Tags: