Water toevoegen tijdens maischen

Gestart door MikeG, 28-11-2018 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Ik lees in sommige recepten dat ze water toevoegen tijdens het maischen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf nooit doe en met de gehele hoeveelheid maischwater direct begin. Is hier een reden voor en wat is hier het voordeel/nadeel van?

Ik heb onderstaand voorbeeld van de stappen zoals beschreven in een recept


Protein Rest   Add 9,04 L of water at 56,8 C   50,0 C   30 min
Saccharification   Add 7,19 L of water at 87,7 C   64,4 C   30 min
Mash Out           Add 8,09 L of water at 98,1 C   74,4 C   10 min

Hay

Dit wordt waarschijnlijk gedaan als je net als ik eerst deed in een koelbox maischt en je toch verschillende stappen in je maischproces wil.
Als je later warmer water toevoegt dan verhoog je de temperatuur.
Ik zelf deed dit niet omdat ik altijd een eenstapsmaisch deed.

MikeG

Citaat van: Hay op 28-11-2018  21:28 uDit word waarschijnlijk gedaan als je net als ik eerst deed in een koelbox maischt en je toch verschillende stappen in je maischproces wil.
Als je later warmer water toevoegd dan verhoog je de temperatuur.
Ik zelf deed dit niet omdat ik altijd een eenstapsmaisch deed.

Aha vandaar. Kan je aan de hand van deze stappen een eenstaps maischschema berekenen? Zelf verhoog ik de temperatuur van mijn ketel (EB30) gewoon om de temperaturen te krijgen zonder water erbij te doen. De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een kloon recept wil bereiden van een bekend Canadees bier en hier die stappen ook zo worden uitgelegd.


Hay

Dan neem je toch gewoon de stappen zoals ze daar staan.
30 minuten op 50 graden
30 minuten op 65 graden
10 minuten op 75 graden.

Hay

Maar als ik het zou doen zou ik gewoon een uur op 65 graden doen en dan 10 minuten op 75 graden.

hans_nwk

Ik heb ook wel eens gelezen dat bij het brouwen van een weizen na de kruidnagelrust heet water werd toegevoegd om sneller op te warmen en de eiwitrust zo tot een minimum te beperken.

Ik weet niet meer precies wat de reden hiervoor was (beter schuim?).

Jacques

Citaat van: MikeG op 28-11-2018  21:25 uIk lees in sommige recepten dat ze water toevoegen tijdens het maischen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf nooit doe en met de gehele hoeveelheid maischwater direct begin. Is hier een reden voor en wat is hier het voordeel/nadeel van?

Ik heb onderstaand voorbeeld van de stappen zoals beschreven in een recept


Protein Rest   Add 9,04 L of water at 56,8 C   50,0 C   30 min
Saccharification   Add 7,19 L of water at 87,7 C   64,4 C   30 min
Mash Out           Add 8,09 L of water at 98,1 C   74,4 C   10 min

Dit is inderdaad een schema waarbij heet water wordt toegevoegd wordt voor het verhogen van de temperatuur.

Zelf heb ik deze methode ook gebruikt. In het begin van het maischen is het beslag heel dik en moeilijk te roeren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.