Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fruitbier  (gelezen 2266 keer)

Offline geert brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Fruitbier
« Gepost op: 28-11-2018 14:38 u »
Sinds kort een blond biertje gebrouwen. (tripel) 30 liter, mooi uitgegist en geheveld.  Nu heb ik er 5 kg sleedoornbessen aan toegevoegd. Volgens de beschrijving zou ik het nu 4 maanden moeten lageren om dan de filteren en nog een week te lageren, dan  bottelen. Ik vind 4 maanden lang en ik vermoed dat ik dan een gist zal moeten toevoegen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Fruitbier
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2018 23:18 u »
Sinds kort een blond biertje gebrouwen. (tripel) 30 liter, mooi uitgegist en geheveld.  Nu heb ik er 5 kg sleedoornbessen aan toegevoegd. Volgens de beschrijving zou ik het nu 4 maanden moeten lageren om dan de filteren en nog een week te lageren, dan  bottelen. Ik vind 4 maanden lang en ik vermoed dat ik dan een gist zal moeten toevoegen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de hergisting op de fles zul je inderdaad na 4 maanden bottelgist moeten gebruiken. Na een dergelijke tijd zijn er weinig actieve gistcellen aanwezig voor een vlotte hergisting.

Offline geert brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 29-11-2018 09:56 u »
Bedankt voor de reactie. Ik ga bottelgist opzoeken, maar zou 4 maanden lageren met de bessen niet 'te' lang zijn ?

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2018 10:51 u »
Bedankt voor de reactie. Ik ga bottelgist opzoeken, maar zou 4 maanden lageren met de bessen niet 'te' lang zijn ?
4 maanden is inderdaad erg lang, zeker als je ook de pitten hebt toegevoegd. Die zorgen voor harde tannines en zijn schuimnegatief.
Best is om na een maand al eens te proeven of de smaak van de bessen er al voldoende in zit, daarna elke 14 dagen eens proeven en afhevelen van de bessen zodra de smaak ok is. Dan een week koud lageren en bottelen met bottelgist.

Offline geert brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2018 11:46 u »
Bedankt ik ga het zo opvolgen en hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Tags: