Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Blonde Bo(c)k / Meibo(c)k  (gelezen 11870 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Blonde Bo(c)k / Meibo(c)k
« Gepost op: 06-02-2006 19:40 u »
Hoi Hoi,

Afgelopen zondag was het weer zo ver, eindelijk weer brouwená :). Normaal brouw ik altijd Belgische bieren, maar ik heb deze maal gekozen voor een Duitser...

Blonde Bo(c)k / Meibo(c)k:

Batchsizeá á á á á á á23 liter
Begin SGá á á á á á á1066
Kleurá á á á á á á á á á22 EBC
Bitterheidá á á á á á á24 EBU

Pils 3 EBCá á á á á á 6000 gr
Munich 15 EBCá á á1000 gr
Cara Hell 25 EBCá 1000 gr

Maischwaterá á á á 21 liter
Spoelwaterá á á á á 17 liter

53á á á á 62á á á á á 73á á á á á78
10á á á á 40á á á á á 20á á á á á1

Tettnangá4,3% á á40 grá á60 min meekoken
Tettnangá            20 gr   20 min
Tettnang             10 gr   10 min   

Wyeast German Ale

Het was eigenlijk de bedoeling om een dubbelbo(c)k te brouwen, maar mijn brouwzaaleff. was zo dramatisch laag (60%) dat het een gewone blonde bo(c)k is geworden  :o. Jammer dat de vorige keer mijn SG meter kapot was anders had ik dit misschien kunnen voorzien (met een zelfde efficiency is het eerste brouwesel in mijn nieuwe huis misschien wel een BPA, who knows ;)).

Ik hoop dat de temperatuur op mijn logeerkamer niet boven de huidige 17 oC uitkomt ivm estervorming. Het brouwsel staat nu lekker te gisten op een giststarter welke 24 uur belucht is. Ik heb hoge verwachtingen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Blonde Bo(c)k / Meibo(c)k
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2006 21:12 u »
Hey Caspar,

Citaat
Ik hoop dat de temperatuur op mijn logeerkamer niet boven de huidige 17 oC uitkomt ivm estervorming.

Af en toe een raampje op een kier.
Buiten is het nog niet boven de 6 graden.
Maar het is lastig. Bij mij staat de meter op 14 graden.

:degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2006 22:03 u »
Waarom zoveel pilsmout? Waarom geen ondergist?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2006 22:29 u »
Inderdaad had je beter wat meer Munich en minder aromahop gebruikt, evenals een ondergist, als je tenminste een Bock-achtig ding wilde brouwen. Maar de German Lager op lage temperatuur kan je daar misschien redden. Geen reden  om aan te nemen dat het geen lekker bier zou worden.

Was je starter goed actief, melkig? Na hoeveel uur had je actieve gisting?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2006 09:46 u »
Hoi MO, het recept is bijna 1 op 1 gebaseerd op een recept uit de Biertypengids, nu je het zegt... Dereck Walsch adviseert voor de donkere bok inderdaad een veel hogere munich storting... Is dit voor de blonde ook gebruikelijk volgens jou?

Ik wil ooit wel een een ondergistend bier brouwen, maar ik heb geen goede koeling. Heeft iemand ervaring met het buiten plaatsen van het vergistingsvat?

De giststarter was "koffiemelk"-achtig, iets donkerder... de gist was netjes aangegroeid. De vergisting was eigenlijk een uurtje of twee later al op gang gekomen. Hij bubbeld nu behoorlijk heftig, flinke schuimvorming trouwens!

Online Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2006 22:10 u »
Ik heb ervaring met buitenvergisting, al moet het weer wel een beetje meezitten. Je kunt gewoon je vat buiten zetten en evt enigszins isoleren en afschermen van licht. Verder goed het weerbericht in de gaten houden en bij flinke vorst de boel even binnen zetten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2006 14:11 u »
Ondanks dat de vergisting er veelbelovend uit zag is het SG na 7 dagen pas 1034. Het wil niet echt opschieten bij de omgevingstemp van 16 oC.

Ik denk dat het bier nog zeker 3 weken nodig heeft in de mandfles :gistsmile:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2006 14:18 u »
met die german ale schijn je nogal te moeten schudden (ervaring A3). hij plakt nogal snel op de bodem en is dan niet zo actief meer. aan de slag dus: knuffelen met je gistfles.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2006 14:27 u »
Goeie tip! Ik zal haar nog meer aandacht geven ;)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2006 16:42 u »
Ja, met die German Ale moet je oppassen. Elke dag twee keer flink schudden en heel lang lageren. Met deze gist heb ik alleen nog maar spuiters gehad. Ik dacht dat ie was uitgegist in de lagering, maar hij ging nog vrolijk door op fles.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 12-02-2006 20:08 u »
'Flink schudden' levert wel een meer esterig bier op, omdat het koolzuur uit het bier verdreven wordt. Een Bock is in het algemen niet zeer fruitig, dus als je een grote lepel kunt desinfecteren (met kokend water bijvoorbeeld), is 'voorzichtig roeren' ook een optie.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2006 16:14 u »
Ik schommel de mandfles nu een beetje heen en weer en zie wel wat er gebeurt, eerst moet deze bovengist nog bezinken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2006 20:12 u »
Dat ziet er bepaald niet uit als een gestokte vergisting.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2006 20:14 u »
Hij is ook absoluut niet gestokt, de vergisting verloopt alleen enorm traag... misschien de omgevingstemp  ???

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #14 Gepost op: 28-02-2006 08:56 u »
Ik heb het brouwsel gister gebotteld met een eind SG van 1012! Het plan was 1014 om een wat moutiger biertje te krijgen maar hier ben ik ook dik tevreden mee ;). Wederom een prima schijnbare vergistingsgraad, mede dankzij het continu beluchten van de giststarter.

Het overhevelen naar de mandfles heeft de vergisting ook goed gedaan (ik denk de zuurstof inslag), ik zat hem echt een beetje te knijpen.

Begin      hoofd      lagering   
1066 --> 1034 --> 1012

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #15 Gepost op: 29-05-2006 19:49 u »
Ik zal maar beginnen met het bier dat geen fraaie score heeft behaald, een trieste 51 punten. Het eerste woord achter op mijn keuringsformulier was GUSHING! Gezien ik dit biertje ook geruild heb, ben ik benieuwd of anderen dit ook hebben... Naar mijn idee was het bier behoorlijk uitgegist en ik heb er thuis eigenlijk nog nooit last van gehad :-\. Het bier heeft een iets gistige smaak, waarschijnlijk omdat de gist niet helemaal toppie was (zie ook mijn threat), dit constateerde de keurmeester ook. Het bier is naar mijn idee echter niet medicinaal in de nasmaak, maar ik kan ernaast zitten... De gist plakt niet lekker op de bodem, waardoor het bier mistig is. De schuimstabiliteit kostte me ook wat tiende-puntjes, deze is bij mij thuis echter prima. 

Visueel: 10 uit 15 (mistig, slechte schuimstabiliteit)
Geur: 12 uit 25 (zwak gistachtig, zwak zoetig, matig moutig, matig zwavelig)
Smaak: 10 uit 25 (zwak zoetig, matig gistachtig, matig moutig)
Basissmaak: 6 uit 10 (neutraal bitter zoet)
Body: 4 uit 5
Mondgevoel: 3 uit 5 (zwak koolzuur, zwak/matig metaalachtig, zwak droog, zwak wrang, matig plakkerig )
Nasmaak: 6 uit 15 (zwak alcohol, matig bitter/hoppig, matig gistachtig, matig zoetig, sterk medicinaal)

Opmerking:

GUSHING, Medicinaal in de smaak (misschien een slecht flesje / infectie)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-05-2006 20:05 u »
keuringsformulier was GUSHING! Opmerking:
GUSHING, Medicinaal in de smaak (misschien een slecht flesje / infectie)
Het lijkt mij dat als de keurmeester bij het eerste flesje gushing constateert, hij een nieuw flesje moet openmaken om te zien of het aan het flesje of aan het bier lag.

Hopbier

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 29-05-2006 21:48 u »
Ik zal maar beginnen met het bier dat geen fraaie score heeft behaald, een trieste 51 punten. Het eerste woord achter op mijn keuringsformulier was GUSHING!

Dit las ik ook op al mijn keurings formulieren (Gushing)....kan bijna geen toeval zijn denk ik..want bij alle bieren die ik had ingeleverd heb ik daar nog nooit last van gehad....Wellicht dat de keuring ook een grezellige foam party was, want het was nogal warm achter de ramen (!) volgens peter..... en de proeftemperatuur stond ook bij allen op kamer temperatuur...Te Warm dus !!!! Waar was die bak met ijs toen ze 'm nodig hadden...???

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 29-05-2006 22:03 u »
Dit las ik ook op al mijn keurings formulieren (Gushing)....kan bijna geen toeval zijn denk ik..want bij alle bieren die ik had ingeleverd heb ik daar nog nooit last van gehad....en de proeftemperatuur stond ook bij allen op kamer temperatuur...
Bij 2 van mijn bieren stond ook gushing. En hoewel ik het jammer vind dat ze dan geen 2e flesje proberen, hadden ze in mijn geval wel gelijk. Als het bier op kamertemperatuur geopend wordt, komt het bier spontaan naar buiten.

Op kamer temeratuur proeven heeft wel het voordeel dat fouten sneller herkend worden.

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 29-05-2006 22:07 u »
De flesjes staan vermoedelijk ook geruime tijd voor de neus van de proever. Mogelijk noemen ze het al 'gushing' als er na 5 minuten een klein kopje schuim uit de fles loopt. Wat in mijn ogen trouwens niet veel meer met de Engelse term te maken zou hebben.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 29-05-2006 22:26 u »
De flesjes staan vermoedelijk ook geruime tijd voor de neus van de proever. Mogelijk noemen ze het al 'gushing' als er na 5 minuten een klein kopje schuim uit de fles loopt.
Dat denk ik niet. Zodra een flesje geopend is, wordt het ingeschonken. Als na openen het bier spontaan naar buiten blijft komen, is het gushing. Als het restant van het bier na inschenken toch spontaan naar buiten komt (en dan meer dan een "klein kopje", verwacht ik geen puntenaftrek, maar is het in principe wel gushing.

Hopbier

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 10-10-2006 10:09 u »
Gisteravond heb ik zo'n meibok van Caspar geproefd die ik op het ONK met hem heb geruild. Bij het openmaken kwam het bier niet de fles uit spuiten, maar kwam wel het schuim een beetje om hoog tot een mooi kopje.

Ik heb de proefnotities niet bij de hand, die liggen thuis, maar ik vond het een uitstekende meibok. Ik heb geen smaakafwijkingen kunnen constateren. Het bier was prachtig in balans, mooi moutig, beetje hoppig, heel licht fruitig. Heel fraai bier, jammer dat ie op was. Wel was de gist niet erg plakkend. In het glas had ik een grote hoeveelheid kleine gist(/eiwit?)vlokken ronddrijven die het bier er visueel minder op maakten.

Op het ONK heb je pech gehad, denk ik. Net een ge´nfecteerde fles. Dit bier verdient minimaal 20 punten meer dan de 51 punten die hij kreeg.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 10-10-2006 10:42 u »
Bij het openmaken kwam het bier niet de fles uit spuiten, maar kwam wel het schuim een beetje om hoog tot een mooi kopje.

Een keurmeester kan dit al als gushing zien denk ik... dus punten aftrek.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 10-10-2006 15:25 u »
Een keurmeester kan dit al als gushing zien denk ik... dus punten aftrek.
Als het niet verder gaat dan een "mooi kopje", is het geen gushing.

Hopbier

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #24 Gepost op: 10-10-2006 16:12 u »
Wanneer wordt een mooi kopje schuim, gushing? wat is de grens?

Tags: