Filteren met rijsthulzen

Gestart door Enos, 27-11-2018 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

Ik zat met een idee te stoeien.
Niet dat ik vaak filter problemen heb ( soms met veel tarwe mout ) maar gewoon kan ik het verbeteren.

Ik zat te denken als je standaard rijsthulzen gaat toevoegen zal het filteren beter gaan denk ik.
Maar waar ik meer aan dacht is het misschien ook niet beter.
De massa is dan niet meer zo compact, waardoor je in feite honderden kanaaltjes krijgt waar spoelwater door kan gaan en de suikers beter meeneemt.
Dus een beter rendement.
Als je geen rijsthulzen toevoegt krijg je een compactere massa waar je snel enkele kanaaltjes (die je niet waarneemt ) krijgt waar het water door sijpelt.

Ik hoop dat jullie het idee begrijpen wat ik bedoel.

Of zie ik dit niet goed   :denken: :denken:

haicoterbeek

Rice huls worden voornamelijk gebruikt om een  verstopte filtratie te voorkomen. Dit door maximaal 5% rice huls toe te voegen aan je stort. Met name bij het gebruik van tarwe of haver is het risico van een vastgelopen filtratie groter.

Er zijn een aantal andere invloeden die het risico van een vastgelopen filtratie verlagen.

- Grover schroten. Hoe fijner je schroot, hoe meer fijn gemalen kafjes het filterbed verstoppen. Dit is een compromis tussen filtersnelheid en rendement.
- Langzaam beginnen met de filtratie. Als de filtratie snel begint dan wordt er veel fijnstof op een bepaalde hoogte in het filter opgeslagen. Door de hoge snelheid wordt de onderste laag uitgespoeld. Daar boven ontstaat een laag met veel fijnstof waardoor de filtratie stokt. Door langzaam te beginnen wordt het fijnstof verdeeld over het hele filterbed. Als er een homogeen filterbed is gevormd kan de flow verhoogd worden.
- De temperatuur hoog houden. Hierdoor blijft de viscositeit laag en klonteren er minder stoffen samen. Uitmaischen bij 78 C dus.

Ik denk niet dat rice huls altijd het rendement verhogen. Bij een te snel verlopende filtratie blijven er veel suikers achter in de bostel.
Rice huls zie ik meer als gevolgbestrijding.

wiliam

Rice huls is uiteraard gevolgbestrijding.
Om het standaard te gaan gebruiken is in mijn ogen overkill.
Als je te fijn schroot, heb je de keuze/fout gemaakt om dit te doen.
Rice huls is een oplossing, en geen standaard toevoeging.
Als het niet nodig is, wordt het een extra kostenplaatje, en het levert niets extra toe.
Werk je met grondstoffen die snel dichtslippen, dan is het een top-product.
Als je je voorbereid hebt weet je wanneer je ze nodig hebt of niet, en anders is het toch te laat.
Voorbereiding en weten wat je problemen kunnen zijn is dus belangrijk.
Weet je dat je een risico op dichtslippen hebt, door grondstof of je schroottechniek, dan zeker een toegevoegde waarde.
Maar standaard iets toevoegen, voor het geval dat, is zoiets als je handrem ,op je fiets , steeds in te knijpen,
voor het geval er een afdaling komt.

Niels B.

Wij gebruiken altijd rijstekaf.
Ons filterbed is eigenlijk te klein voor de hoeveelheid graan die we erop gooien.
Ik maak meestal een laag rijstekaf tot net onder het snijwerk en pomp daar de maisch op.

Daarnaast doen we ook opwarmen, goede mout kopen, precies groot genoeg schroten... Maar zonder het kaf wordt dit zelfs niets! (tenzij we de helft gaan brouwen...)

haicoterbeek

Citaat van: Niels B. op 28-11-2018  09:38 uWij gebruiken altijd rijstekaf.
Ons filterbed is eigenlijk te klein voor de hoeveelheid graan die we erop gooien.

Dan is het gevolgbestrijding omdat de constructie van je maischton ontoereikend is!

Begrijp me niet verkeerd! Daar is niets mis mee. Dan is het een prima oplossing.

Jacques

Als je zoveel tarwemout gebruikt heb je om geen filterproblemen te hebben rijsthulzen nodig. Zo'n 5 tot 7% van de storting.

Welke gist wil je gebruiken? Een klassieker voor een weizen is de Lallemand Munich Classic. Via deze pagina kun je een andere korrelgist vinden https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/overzicht-korrelgisten/

tdp

Ik heb in de afgelopen 10 jaar menig weizen gebrouwen, maar altijd zonder rijsthulzen. In mijn optiek heb je die niet nodig, wanneer je het proces op orde hebt. Wel lees je vaak dat mensen met een brouwautomaat wel problemen ondervinden. Ik zie dat je een Klarstein ketel hebt. Het kan dus wel een goede keuze zijn.

Jacques

Citaat van: tdp op 21-08-2023  22:48 uIk heb in de afgelopen 10 jaar menig weizen gebrouwen, maar altijd zonder rijsthulzen. In mijn optiek heb je die niet nodig, wanneer je het proces op orde hebt.
Een tijdje geleden heb ik in mijn Grainfather G40 een weizen gebrouwen met 50% tarwemout. Het was voor het eerst dat ik filterprobemen kreeg met deze automaat.
In het verleden had ik traditionele filterkuip en daarbij had ik geen problemen bij het brouwen van een weizen met een stevig aandeel aan tarwemout (in die tijd waren rijsthulzen nog niet beschikbaar voor ons hobbybrouwers...)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-08-2023  23:27 uEen tijdje geleden heb ik in mijn Grainfather G40 een weizen gebrouwen met 50% tarwemout. Het was voor het eerst dat ik filterprobemen kreeg met deze automaat.
In het verleden had ik traditionele filterkuip en daarbij had ik geen problemen bij het brouwen van een weizen met een stevig aandeel aan tarwemout
ik gebruik een hevelfilter wat zo goed mogelijk gelijkmatig over de bodem is verdeeld. Het punt bij filterproblemen is vooral dat alles via een klein oppervlak je filter ingaat in combinatie met een te grote stroomsnelheid.Daardoor perst het filterbed in elkaar en gaat het filteren daardoor nog slechter. Filterproblemen zijn te voorkomen door:
1) niet te snel spoelen. Spoelen duurt al snel 1-1.5 uur
2) het filterbed nooit helemaal droog laten vallen dus voortijdig spoelwater toevoegen zorgt dat de deeltjes blijven zweven en voorkomt daarmee dat het filterbed in elkaar drukt.

(bij een brouwautomaat vraagt punt 1 en 2 dat om speciale aanpassingen zoals takel)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  11:51 uFilterproblemen zijn te voorkomen door:

Het gebruik van rijsthulzen maakt een wereld van verschil. Ze zorgen er voor dat het filterbed niet in elkaar gedrukt wordt en dat je sneller kunt filteren met een goed rendement.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  12:05 uHet gebruik van rijsthulzen maakt een wereld van verschil. Ze zorgen er voor dat het filterbed niet in elkaar gedrukt wordt en dat je sneller kunt filteren met een goed rendement.

Dat klopt. Maar wat ik wilde aangeven is dat het een 'geneesmiddel' is voor een probleem tgv een brouwinstallatie met compromissen.
was ongeveer dezelfde strekking als het antwoord van tdp: 'In mijn optiek heb je die niet nodig, wanneer je het proces op orde hebt.'

Schanulleke

Hoe ga jij dan het proces op orde krijgen met 30% Rogge? Of ga jij gewoon op 3 uur s'nachts uit je nest om nog wat water op het filterbed te gieten

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 22-08-2023  14:51 uHoe ga jij dan het proces op orde krijgen met 30% Rogge? Of ga jij gewoon op 3 uur s'nachts uit je nest om nog wat water op het filterbed te gieten
Wat is het verschil tussen rogge en tarwe? Het spoelen duurt 1.5 uur, dus als je op tijd begint hoef je niet op 3 uur snachts nog bezig te zijn. Dan heb je het proces inderdaad niet onder controle.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  17:07 uHet spoelen duurt 1.5 uur,

Als je rijsthulzen gebruikt gaat het allemaal wat sneller, zeker als je spoelwater van 95°C gebruikt.
Het mooie van zelfbrouwen is dat er meer wegen zijn die bewandeld kunnen worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  19:59 uAls je rijsthulzen gebruikt gaat het allemaal wat sneller, zeker als je spoelwater van 95°C gebruikt.
Bij mij is die 1.5 uur niet omdat het niet sneller kan, maar het is om de suiker zo efficient mogelijk uit te spoelen met een gegeven hoeveelheid spoelwater. Water van 95 °C kan zeker helpen omdat bij hogere temperatuur het oplossen sneller gaat. Of rijsthulzen de efficiency verbeteren heb ik nooit onderzocht. (nog nooit rijsthulzen gebruikt).   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  21:48 umaar het is om de suiker zo efficiënt mogelijk uit te spoelen

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Persoonlijk vind ik de meest maximale opbrengst van de moutstorting niet het hoogste doel. Ik neem genoegen met een iets lager rendement als ik daarmee 45 minuten kan winnen.

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  21:48 uOf rijsthulzen de efficiency verbeteren heb ik nooit onderzocht. (Nog nooit rijsthulzen gebruikt).
Dan wordt het tijd om daarin verandering te maken.  smile

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  22:55 uDan wordt het tijd om daarin verandering te maken.  smile

Ach,laat maar zitten. Dan wordt het weer zo'n experiment om gelijk te krijgen. Ik denk dat niemand hier zit te  wachten op eindeloos gezever over het wel of niet nuttig zijn van rijsthulzen. Ik denk alleen dat ze niet voor niets verkocht worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 22-08-2023  23:02 uIk denk alleen dat ze niet voor niets verkocht worden.
Voor bepaalde combinaties van apparatuur en recepten kan het een uitkomst zijn. Maar voor mijn situatie ga ik geen oplossing proberen voor een probleem wat er niet is. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-08-2023  22:55 uDan wordt het tijd om daarin verandering te maken.
Zeker een leuk onderzoeks topic, maar ik heb nog zoveel andere dingen die hoger op mijn prioriteitenlijstje staan en nog steeds beperkte tijd, dus keuzes maken. Als ik ooit aan pensioen toekom, zal ik waarschijnlijk niet achter de geraniums belanden.

Chris71

Citaat van: Jacques op 21-08-2023  23:27 uEen tijdje geleden heb ik in mijn Grainfather G40 een weizen gebrouwen met 50% tarwemout. Het was voor het eerst dat ik filterprobemen kreeg met deze automaat.

Vorige week heb ik in mijn Grainfather G40 een Weizen gebrouwen met 60% tarwemout. Ik heb als eerste stap een bèta-glucaan rust gehouden van 20 minuten op 45°C. Hierdoor bleef het beslag goed roerbaar en was het filteren met kokend water uit mijn Quooker zeer goed te doen. In mijn ervaring zijn rijsthulzen niet nodig, dat was in mijn Speidel Braumeister ook al het geval.

hansHalberstadt

Citaat van: Chris71 op 23-08-2023  07:28 uVorige week heb ik in mijn Grainfather G40 een Weizen gebrouwen met 60% tarwemout. Ik heb als eerste stap een bèta-glucaan rust gehouden van 20 minuten op 45°C. Hierdoor bleef het beslag goed roerbaar en was het filteren met kokend water uit mijn Quooker zeer goed te doen.
voor een Weizen doe ik ook standaard die stap. Ik weet niet of dat de verklaring is, maar feit blijft wel dat ook ik geen problemen heb met filteren.

Jacques

Citaat van: Chris71 op 23-08-2023  07:28 uVorige week heb ik in mijn Grainfather G40 een Weizen gebrouwen met 60% tarwemout. Ik heb als eerste stap een bèta-glucaan rust gehouden van 20 minuten op 45°C. Hierdoor bleef het beslag goed roerbaar en was het filteren met kokend water uit mijn Quooker zeer goed te doen. In mijn ervaring zijn rijsthulzen niet nodig, dat was in mijn Speidel Braumeister ook al het geval.

Dat had ik ook gedaan, desondanks kreeg ik filterproblemen. Kan een gevolg zijn van verschil in kwaliteit van de tarwemout die van batch to batch kan verschillen. Een reden waarom niet iedereen dezelfde ervaring heeft.
Feit is dat tarwemout geen kafdeeltjes hebben en dat je dit gemis kunt ondervangen door gebruik van rijsthulzen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-08-2023  23:23 uZeker een leuk onderzoeks topic, maar ik heb nog zoveel andere dingen die hoger op mijn prioriteitenlijstje staan en nog steeds beperkte tijd, dus keuzes maken. Als ik ooit aan pensioen toekom, zal ik waarschijnlijk niet achter de geraniums belanden.

Je ook simpelweg een keer als je tarwebier of een weizen brouwt een hoeveelheid rijsthulzen toevoegen en kijken hoe het bevalt. Een test hoeft niet altijd met 4 cijfers achter de komma...

Jacques

Citaat van: tdp op 23-08-2023  11:58 uHeren, is het een idee om deze discussie af te splitsen? Volgens mij gaan we volledig voorbij aan de initiële vraag van de topicstarter.

De discussie over het nut van rijsthulzen past nog steeds binnen de vraag wat je nodig hebt voor het brouwen van een weizen...

Maar om aan te geven dat dit topic ook over het gebruik van rijsthulzen gaat pas ik de titel aan.

Schanulleke

Tsja, het punt is dat er op dit forum een aantal zijn die zich proberen te profileren als irritante betweters. En ik moet toegeven: het lukt ze aardig smile

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.