Isolatiemantel voor de Easybrew 30

Gestart door JoepH, 27-11-2018 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JoepH

Op verzoek hier de link naar het slaapmatje dat ik gebruikt heb als isolatiemantel. XPE-schuim van voldoende dikte. Hitte bestendig en afwasbaar. IDEAAL! Een kofferriem van de Action erom en je bent voor nog geen € 10,= klaar.

https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Thermo-slaapmat/p100238229

dirk

In plaats van een kofferriem zou je ook drukknopen in kunnen maken, of dat spul daar te dik voor? Een losse kofferriem raak je ook zo makkelijk kwijt.

Puck

Geweldige tip heb zo'n matje nodig. Knoppen doormiddel van een ponstang/gaatjestang? Gebruikte mijn opa als schoenmaker om in leer gaatjes te maken.

dirk

Citaat van: Puck op 27-11-2018  20:03 uGeweldige tip heb zo'n matje nodig. Knoppen doormiddel van een ponstang/gaatjestang? Gebruikte mijn opa als schoenmaker om in leer gaatjes te maken.

Geen idee, maar ik heb dat wel eens zien in de outdoorshop, van die opvouwbare zitmatjes die bij elkaar gehouden worden met drukknoopjes. Moet voor ketelisolatie toch ook kunnen?

JoepH

Citaat van: dirk op 27-11-2018  19:58 uIn plaats van een kofferriem zou je ook drukknopen in kunnen maken, of dat spul daar te dik voor? Een losse kofferriem raak je ook zo makkelijk kwijt.
Twee trekbandjes kan ook. Dat kwijt raken is zeker een geintje. Je legt hem bij je refractometer. Als je beide kwijt raakt zul je tijdens het brouwen aan de SPA moeten. :nut:

dirk

Citaat van: JoepH op 27-11-2018  20:06 uDat kwijt raken is zeker een geintje.

Wel licht overdreven ja, maar toch, drukknopjes lijkt me net iets mooier. In ieder geval bedankt voor de tip.

beermenke


Chipmunk03

Ik heb dubbelzijdig tape gebruikt. Die mantel hoeft er van mij niet meer af.

Irukandji

Vraag. Met het koken smelt dat matje dan niet ?? Met gevolg dat deze blijft plakken aan de ketel

CeesM

Citaat van: Irukandji op 29-11-2018  14:29 uVraag. Met het koken smelt dat matje dan niet ?? Met gevolg dat deze blijft plakken aan de ketel
Ja, je hebt een grote kans dat het aan je ketel blijft plakken. Daarom kan je beter kijken naar radiatorfolie met een aluminiumfolie aan de ene kant. Kan je dan 2x omwikkelen zodat je de folie aan de ketel- en buitenkant hebt. En vastplakken met aluminiumtape.

Heisenberg

Hoe werkt dat met een originele isolatiemantel?

JoepH

Citaat van: Heisenberg op 29-11-2018  18:52 uHoe werkt dat met een originele isolatiemantel?
De slaapmat van de Lidl kan met gemak de hete ketel aan. Ketel blijft brandschoon en de isomantel lijdt niks. Ik heb hem nu een keer of 5 gebruikt. Makkelijk te bevestigen en na de kook weer simpel te verwijderen. Tijdens het koelen geen insolatie natuurlijk. Gegarandeerd een succes. Prima te reinigen als er eens wat geknoeid is. Voor drukkers is de mat wat te dik. Het meest eenvoudige is gebruik te maken van 2 trekbandjes of een riem. De uiteinden van de isomantel komen bij de staande pijp bij elkaar. Geen gefrot om achter de pijp langs te willen. Riempje(s) erom en gaan met die banaan.
Sorry Heisenberg, zie net dat je een beschrijving van de orginele vraagt.

wiliam

Het origineel kost 29.95 bij Brouwmarkt, dan ga ik niet met bandjes klungelen.
Heb bij mijn vergistingsvaten van Mangrove Jack, isolatiemantel van de Grainfather conical fermenters gekocht. Past ook perfect en geen verder geklungel met plakband, riemen etc. Heb zelf een Grainfather brouwketel, en meteen de isolatiemantel erbij gekocht.

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 29-11-2018  18:52 uHoe werkt dat met een originele isolatiemantel?
De originele mantel is vervaardigt van neopreenstof. Dat is een laag neopreen van 2-3 mm met aan beide zijden een laag polyester stof.
Het zelfde materiaal als waar ze duik- en surf pakken van maken. En die mantel trek je over de ketel heen op de manier zoals je een T-shirt aantrekt. Als je iemand kent die met een naaimachine om kan gaan, kan je het eenvoudig en vrij goedkoop laten maken.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 29-11-2018  19:29 uDe originele mantel is vervaardigt van neopreenstof. Dat is een laag neopreen van 2-3 mm met aan beide zijden een laag polyester stof.
Het zelfde materiaal als waar ze duik- en surf pakken van maken. En die mantel trek je over de ketel heen op de manier zoals je een T-shirt aantrekt. Als je iemand kent die met een naaimachine om kan gaan, kan je het eenvoudig en vrij goedkoop laten maken.

Ik vind € 29.95 niet te duur.

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 29-11-2018  19:40 uIk vind € 29.95 niet te duur.
Nee, ik eigenlijk ook niet. Maar ik heb het meer nodig voor mijn CCT, en die van SS Brewtech zijn een beetje overpriced.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 29-11-2018  19:45 uNee, ik eigenlijk ook niet. Maar ik heb het meer nodig voor mijn CCT, en die van SS Brewtech zijn een beetje overpriced.

Past je CCT niet in je vergistingskast dan?

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 29-11-2018  19:46 uPast je CCT niet in je vergistingskast dan?
Nee. Ik koel inwendig met een koelspiraal en verwarm uitwendig met een verwarmingssnoer.

orangeloo

Misschien een rare vraag maar waar heb je die voor nodig?
En ja ik snap het principe, warmte vasthouden.
Maar heeft iemand al uit gerekend wat het uiteindelijk aan stroom bespaard?
Lijkt mij minimaal.  :weetniet:

emiel1

Citaat van: Orangeloo op 29-11-2018  23:57 uMisschien een rare vraag maar waar heb je die voor nodig?
En ja ik snap het principe, warmte vasthouden.
Maar heeft iemand al uit gerekend wat het uiteindelijk aan stroom bespaard?
Lijkt mij minimaal.  :weetniet:
Het is meer dat je in de winter in een koud brouwhok zonder zo'n ding geen mooie rollende kook krijgt

Heisenberg

Citaat van: emiel1 op 30-11-2018  00:37 uHet is meer dat je in de winter in een koud brouwhok zonder zo'n ding geen mooie rollende kook krijgt
Is dat ook werkelijk zo? Je kunt er eventueel ook een oud dekbed of slaapzak omheen draaien, ben je ook klaar lijkt me. Of wellicht een degelijke handdoek?
Ik heb zelf geen mogelijkheid om buiten te brouwen. En al had ik die, zou ik het denk ik nog niet doen. Het liefst brouw ik gewoon op mijn eettafel in de woonkamer, lekker warm. Desnoods zet ik de balkondeur op een kiertje. Dat de geur blijft hangen vind ik totaal geen probleem.

Irukandji

Citaat van: CeesM op 29-11-2018  17:32 uJa, je hebt een grote kans dat het aan je ketel blijft plakken. Daarom kan je beter kijken naar radiatorfolie met een aluminiumfolie aan de ene kant. Kan je dan 2x omwikkelen zodat je de folie aan de ketel- en buitenkant hebt. En vastplakken met aluminiumtape.

Dat was dus ook mijn idee. Hoorde wel eens verhalen dat het foam erop gesmolten was lijkt me niets.

Irukandji

Citaat van: Heisenberg op 30-11-2018  01:09 uJe kunt er eventueel ook een oud dekbed of slaapzak omheen draaien, ben je ook klaar lijkt me. Of wellicht een degelijke handdoek?


Dat lijkt me weer zon klieder bende worden als je een keer iets knoeit. En ja dat gebeurd wel eens :)

DenMaarten

Citaat van: CeesM op 29-11-2018  23:25 uNee. Ik koel inwendig met een koelspiraal en verwarm uitwendig met een verwarmingssnoer.


Ik werk op dezelfde manier: een Brew Bucket met koelspiraal erin en een verwarmingsmatje aan de buitenkant. Nu heb ik een stukje isolatie materiaal er omheen gedraaid maar dat is verre van ideaal. De originele mantel is inderdaad overdreven duur.

Heisenberg

Citaat van: Irukandji op 30-11-2018  06:02 uDat lijkt me weer zon klieder bende worden als je een keer iets knoeit. En ja dat gebeurd wel eens :)

Maar dat gebeurt dus ook met zo´n isolatiemantel, al dan niet zelf geknutseld. En het lijkt mij dat je die niet zo makkelijk los krijgt wanneer die eenmaal vastgeplakt zit aan je ketel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.