Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koud hoppen infectiegevaar  (gelezen 1221 keer)

Offline MikeG

• Senior lid
  • Land: nl
  • Oefening baart kunst :-)
    • Zonzeels Redding
Koud hoppen infectiegevaar
« Gepost op: 27-11-2018 17:38 u »
Hallo,

Ik wil in mijn volgende brouwsel hop toevoegen tijdens de navergisting echter mijn angst is dat het jonge bier hiermee ook een infectie oploopt. Iemand tips om infectiegevaar te voorkomen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
Re: Koud hoppen infectiegevaar
« Reactie #1 Gepost op: 27-11-2018 17:46 u »
Hop heeft antiseptische eigenschappen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wel zou ik je hop na je navergisting toevoegen als je een helder bier en optimaal rendement wil.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 27-11-2018 20:58 u »
Ik zou de hopzak even goed uitkoken en verzwaren met knikkers (ook meekoken) scheelt je een hoop ellende bij het bottelen. En neem de zakken goed ruim zodat de hop nog enigzins los zit. Hij zet echt heeel erg uit.

Offline 47andreas

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2021 12:42 u »
Als je koud wil hoppen moet je dit dan in een gesloten vat doen of weer met ontluchting waterslot

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2021 13:32 u »
Als je koud wil hoppen moet je dit dan in een gesloten vat doen of weer met ontluchting waterslot
Met waterslot.  Het kan zelfs zijn dat koudhop opnieuw vergisting geeft door 'hopcreep'.
Dus ontluchting nodig.  Proost,  Snelbier

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2021 23:16 u »
echter mijn angst is dat het jonge bier hiermee ook een infectie oploopt.
Onlangs een fles van 5 L niet gekoudhopt, een fles met 1 g/L, een met 2 g/L en de laatste met 4 g/L.
De ervaring was dat de gebottelde flessen met koudhop 4 g/L het eerste op waren en de flessen zonder koudhop liet ik staan.
Dus pas op als je met koudhop begint, dan wil je niet meer zonder!

Tags: