Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Timing gist opkweek  (gelezen 1356 keer)

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
Re: Timing gist opkweek
« Reactie #25 Gepost op: 28-11-2018 21:52 u »
99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, anders zaten we allemaal nog aan de pils.

Kijk! Weer wat geleerd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #26 Gepost op: 28-11-2018 22:10 u »
Leuk document! Maar je moet de conclusie uit dit n=1 studentenverslag nog maar eens goed lezen. Kijk vooral de lijst met referenties eens na, en bedenk je dan hoeveel leesuren de student nodig heeft gehad...

99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, anders zaten we allemaal nog aan de pils.
Dit slaat nergens op.
Pils is geen  minderwaardig biertype,  een artisanale pils (ik hou niet van die domme term craft) kan een super bier zíjn. De meeste hobbybrouwers gebruiken voor pils trouwens korrelgist.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 28-11-2018 22:41 u »
Op basis van een aantal overeenkomsten van verschillende eigenschappen van Wyeast, white labs en Fermentis gisten:

https://havencrest-microbrewery.blogspot.com/2016/10/workhorse-beer-yeast-equivalent-chart.html?m=1

De link die je geeft betreft een beperkt aantal korrelgisten. Alles bij elkaar slechts 8, waarbij het nog de vraag is of bijvoorbeeld de BE-256 de gist van Westmalle is...

Bij meeste Wyeast gisten is bekend waar ze vandaan komen. Dat is handig.
Dat is bij lange aan niet het geval bij korrelgisten.

Ik verwacht dat Bulldog zijn gist elders betrekt. Kijk maar naar de website van Bulldog. Zo te zien dozenschuivers. De test van Jacques van de Bulldog gisten doet dit ook vermoeden.

Ik sluit zeker niet uit dat Bulldog een dozenschuiver is. Maar daarmee weet ik nog niet wat in de doos zit...  :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 28-11-2018 22:46 u »
99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, ...

Klopt. Craftbrouwerijen gebruiken verschillende gisten (alhoewel heel veel bier wordt vergist met de US-05...). Het is voor hen ondoenlijk om veel gisten steeds te bewaren. Maar een grote koelkast met een temperatuur rond de 2 şC kan een uitkomst bieden.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 28-11-2018 23:31 u »
Leuk document! Maar je moet de conclusie uit dit n=1 studentenverslag nog maar eens goed lezen. Kijk vooral de lijst met referenties eens na, en bedenk je dan hoeveel leesuren de student nodig heeft gehad...

Een PHD wordt niet geschreven door een student maar een onderzoeker die doctoreert  ;)
Ik zeg niet dat je geen goed bier kan maken met gedroogde gist, ik gebruik ook nu en dan gedroogde gist.
Dit was een antwoordt op een andere stelling die door 2 werden onderschreven en die ik gewoon tackelde nl:
Citaat
En met de vele gedroogde gisten die er tegenwoordig zijn is het voordeel van vloeibaar volgens mij volledig verdwenen.
En dat is totaal niet waar, er is duidelijk aangetoond dat vloeibare gist nog steeds voordelen heeft tov gedroogde gist.
En je moet niet alleen de de final remarks lezen maar lees gewoon begrijpend heel hoofdstuk 8.  :proost:

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #30 Gepost op: 29-11-2018 00:12 u »
En dat is totaal niet waar, er is duidelijk aangetoond dat vloeibare gist nog steeds voordelen heeft tov gedroogde gist.

Zoals?

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 29-11-2018 12:02 u »
Een PHD wordt niet geschreven door een student maar een onderzoeker die doctoreert  ;)
Ik zeg niet dat je geen goed bier kan maken met gedroogde gist, ik gebruik ook nu en dan gedroogde gist.
Dit was een antwoordt op een andere stelling die door 2 werden onderschreven en die ik gewoon tackelde nl:En dat is totaal niet waar, er is duidelijk aangetoond dat vloeibare gist nog steeds voordelen heeft tov gedroogde gist.
En je moet niet alleen de de final remarks lezen maar lees gewoon begrijpend heel hoofdstuk 8.  :proost:

Je moet het vooral in de context van de gemiddelde hobbybrouwer blijven zien. De voordelen waar je op doelt zijn lang niet voor iedereen doorslaggevend.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 29-11-2018 12:06 u »
Zoals?
Doe de moeite om die studie eens in te kijken, je mag je zelf het lezen zelfs besparen maar kijk naar de vergistingscurves die geven al een duidelijk beeld, er zijn meerdere voordelen.
Ik ga ze allemaal niet overtypen als je ze kan lezen.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 29-11-2018 12:16 u »
Je moet het vooral in de context van de gemiddelde hobbybrouwer blijven zien. De voordelen waar je op doelt zijn lang niet voor iedereen doorslaggevend.
Juist daarom is dit zo belangrijk voor de hobbybrouwer de verschillen zijn aangetoond, op hobbyschaal uiten deze verschillen zich meestal zich nog feller dan op industriële schaal daar je minder controle hebt over je processen.

Waar de doorslag ligt dat je er rekening mee houdt dat bepaalt elke hobbybrouwer voor zich zelf (en dat bepalen niet die hier het hardste roepen) maar ontkennen mag je niet, dan doe je gewoon aan struisvogelpolitiek.

Laat duidelijk zijn gedroogde gist werkt ook.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #34 Gepost op: 29-11-2018 12:23 u »
Pils is geen  minderwaardig biertype ...

Ik vind pils helemaal niet minderwaardig, integendeel. Ik stel met name dat enkel de grote (pils) brouwerijen in staat zijn om vloeibare gist te propageren. Kleinere brouwerijen gebruiken korrelgisten. En indien korrelgisten werkelijk minderwaardig zijn aan vloeibare gist, dan waren die kleine brouwerijen niet ontstaan en dronken wij dus enkel pils.

De meeste hobbybrouwers gebruiken voor pils trouwens korrelgist.

Is dat zo? Ik denk van niet.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #35 Gepost op: 30-11-2018 15:12 u »
Toch is 200 ml echt te veel wort om flessengist tot leven te wekken. Het gaat dan te langzaam waardoor andere micro-organismen ook een kans krijgen zich te ontwikkelen.
Dan moet je schoon leren werken.
Zodra je de moutextract hebt opgekookt en gesteriliseerd, breng je het restant gist over in die 200 ml moutoplossing.
Doe dat net als bij een microlab in de buurt van een blauwe vlam. (je gasstel) Of in ieder geval stofvrije omgeving, beetje windstil, dan vallen er geen olifanten in.
De mond van de fles kun je even door een vlam halen, of met 70% alcohol desinfecteren.

De gist gaat heel snel aan het werk in je ideaal oplossing. Die andere microorganismen krijgen geen kans.
Wanneer je de gist herhaaldelijk gaat hergebruiken kunnen mutaties optreden en dat kan ook positief uitpakken.
Je kan altijd nog wat reincultuur gaan maken.
Maar ik zou me geen zorgen maken met de grote van een starter bij de eerste trap.
Alles naar verhouding en 200 ml is niet veel. 2 dagen, gist laten bezinken en slurrie overbrengen naar de volgende trap.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2018 15:14 u »
Ik vind pils helemaal niet minderwaardig, integendeel. Ik stel met name dat enkel de grote (pils) brouwerijen in staat zijn om vloeibare gist te propageren. Kleinere brouwerijen gebruiken korrelgisten. En indien korrelgisten werkelijk minderwaardig zijn aan vloeibare gist, dan waren die kleine brouwerijen niet ontstaan en dronken wij dus enkel pils.

Is dat zo? Ik denk van niet.
Dat wat eens korrelgist was is nu een slurrie in de koelkast. Is het dan nog korrelgist???

Offline dirk

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #37 Gepost op: 30-11-2018 15:35 u »
Dan moet je schoon leren werken.
Zodra je de moutextract hebt opgekookt en gesteriliseerd, breng je het restant gist over in die 200 ml moutoplossing.

Van 4 ml depot uit fles naar 200 ml, is echt een stap te groot, of je nou steriel werkt of niet. Bij alle opkweekjes op het lab, doen we factor 10, maar als het voor jou prima werkt OK.

Doe dat net als bij een microlab in de buurt van een blauwe vlam. (je gasstel) Of in ieder geval stofvrije omgeving, beetje windstil, dan vallen er geen olifanten in.

Doe wat je wilt, maar het vlambeeld (dan heb ik het nog niet eens over de kleur) van een gasstel zorgt zeker niet voor een steriele omgeving rond de vlam, daar heb je echt een bunsenbrander voor nodig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 30-11-2018 20:53 u »
Van 4 ml depot uit fles naar 200 ml, is echt een stap te groot, of je nou steriel werkt of niet. Bij alle opkweekjes op het lab, doen we factor 10, maar als het voor jou prima werkt OK.

Klopt. Zeker bij de eerste opkweek is het goed als de hoeveelheid wort niet te groot is. Des te eerder slaat de gist aan en heb je minder kans op het ontwikkelen van infecties.

Door schoon te werken wordt die kans ook kleiner maar het is altijd goed om risico's zo veel mogelijk uit te sluiten.

Offline dirk

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #39 Gepost op: 30-11-2018 23:23 u »
Klopt. Zeker bij de eerste opkweek is het goed als de hoeveelheid wort niet te groot is. Des te eerder slaat de gist aan en heb je minder kans op het ontwikkelen van infecties.

Het aanslaan van gist zal sneller gaan als er soortgenoten in de nabijheid is (soort van symbiose), dit heb ik ergens gelezen, maar helaas kan ik dat niet weerleggen. Hoe groter de verdunning, des te minder kans je hebt op een succesvolle vermeerdering. Volgens mij is gist net als een mens een kuddedier ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 30-11-2018 23:51 u »
Het aanslaan van gist zal sneller gaan als er soortgenoten in de nabijheid is (soort van symbiose), dit heb ik ergens gelezen, maar helaas kan ik dat niet weerleggen. Hoe groter de verdunning, des te minder kans je hebt op een succesvolle vermeerdering. Volgens mij is gist net als een mens een kuddedier ;)

Het gaat om het aanpassen van de omgeving. In het begin van de vergisting worden veel organische zuren aangemaakt en en stoot de gist waterstofionen uit. Verder worden aminozuren opgebruikt. Er ontstaat een omgeving waarin gist goed kan gedijen en andere micro-organismen minder. Bij een klein volume gaat dat makkelijker dan bij een grote plas.

Tags: