Timing gist opkweek

Gestart door remolen, 27-11-2018 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remolen

A.s. vrijdag hoop ik te brouwen.
Eergister 2 flesjes klaar gemaakt voor opkweken gist uit fles.

Gisteren nog weinig te zien.
Vanmorgen stonden de balonnetjes die ik er om had bol!

Opschalen naar 200 ml en op de magneetroerder.
Hoe lang voor dit weer opgeschaald kan of is dit een kwestie van beoordelen naar aanleiding van de kleur?

Ik wilde van 200 naar 500 gaan en dan naar 1 liter is dat een goed schema? In BrouwHulp geeft het programma aan dat ik dan genoeg gistcellen zou moeten hebben voor het beoogde recept.

Na de 3e keer opschalen hoe lang kan dan de gist nog staan voor ik ga brouwen. Hoe korter hoe beter. maar als alles zeg maar donderdag al klaar is... Kan hij dan donderdag de koelkast in?
En vrijdag afgieten en brouwen maar?

Tussendoor bij het opschalen giet je denk ik niet af? Dus de stap van 200 naar 500 voeg ik 300 ml toe.. en van 500 naar 1 liter voeg ik 500 toe?

Als dit al ergens te vinden is heb ik weer niet goed genoeg gezocht maar... kan het zo niet allemaal terug vinden.

dirk

Koop het boek van Chris White, Yeast daar staat de beste en laatste inzichten omtrent gistkweken in.

Vergroten van giststarter doe je idealiter met factor 10. dus 2 ml->20 ml->200 ml etc., afwijken kan, maar grotere stappen zou ik niet doen.

Over afgieten, daar is wel het enige over geschreven. Let op dat je met afgieten eigenlijk de meest vitale gist weggooit (deze zweeft immers), als je het doet dan moet je de giststarter 72 uur koelen (liefst tegen vriespunt aan). Dan weet je tenminste dat alle gist goed uitgezakt is. Zelf gebruik ik liever het afgietsel: door de fles eerst goed te schudden, en een 15 a 30 minuten in koelkast te rusten, zakken de dode cellen uit daarna decanteer je de vloeistof in een nieuwe, met verse wort voorziene fles. De actieve gist heb je dan in een nieuwe fles en kan zich weer vlot vermenigvuldigen.

Beoordelen wanneer gist klaar is, is ook een probleem wat ik had. Van mijn gilde kreeg ik een tip om er een waterslot op de fles te plaatsen, als het waterslotactiviteit afneemt, dan raken de voedingsstoffen op,  dan moet je 'bijvoeren'  of in de koelkast zetten. Altijd voor zorgen dat gist niet inteert op zijn reservevoeding.

hansHalberstadt

De meest onvoorspelbare stap is de opkweek van de bodem. Als dat eenmaal gist is de rest goed voorspelbaar. Daarom kun je beter die stap minstens een week vantevoren doen want zodra dat gist kun je het gewoon in de koelkast zetten tot het tijd is voor de volgende stap.  1 dag opschalen naar bv 200 ml en als dat gist doorzetten op de magneetroerder naar bv 2 liter. Magneertoerder duurt maximaal 24 uur, liefst stoppen nog voordat de suiker helemaal op is. zodra je koffie verkeerd kleur hebt kun je brouwen of als je te vroeg bent dan in de koelkast bewaren. 

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2018  12:52 uDe meest onvoorspelbare stap is de opkweek van de bodem. als dat eenmaal gist is de rest goed voorspelbaar.

Klopt, maar dat geldt net zo goed voor de vials van Whitelabs en smackpacks van Wyeast. Het activeren duurt soms 4 dagen en soms 4 uur, kan heel erg onvoorspelbaar zijn.

dennisbier

En de gistvoeding niet vergeten..
Ik zet de gist per dag over.
200-500-1000 is prima.

Ik maak de giststarter altijd met Moutextract.

De eerste stap uit een fles is wel het langzaamst.
Die gist is niet altijd vitaal.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 27-11-2018  13:16 uKlopt, maar dat geld net zo goed voor de vials van Whitelabs en smackpacks van Wyeast. Het activeren duurt soms 4 dagen en soms 4 uur, kan heel erg onvoorspelbaar zijn.
Inderdaad. Daarom zie ik geen enkel voordeel mbt dit soort vloeibare gisten tov korrelgist, alleen maar nadelen: onvoorspelbaarheid en minder lange houdbaarheid. voor een voorspelbare gisting kun je volgens mij alleen vertrouwen op korrelgist of een giststarter.

dirk

Citaat van: dennisbier op 27-11-2018  13:38 u200-500-1000 is prima.

Toch is 200 ml echt te veel wort om flessengist tot leven te wekken. Het gaat dan te langzaam waardoor andere micro-organismen ook een kans krijgen zich te ontwikkelen.

Gist op fles stop ik altijd in een reageerbuis met wort van 1040, of als verwacht dat het niet vitaal is 1020. Bij 2 ml gist vul ik de buis aan met 8 ml wort.
Voordeel van reageerbuis is dat je al snel CO2 belletjes ziet opstijgen.

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2018  14:25 uDaarom zie ik geen enkel voordeel mbt dit soort vloeibare gisten tov korrelgist, alleen maar nadelen: onvoorspelbaarheid en minder lange houdbaarheid.

Klopt, alleen zijn voor alle vloeibare gisten nog geen korrelvariant. Toch hoeft een korrelgist niet onder te doen voor een vloeibare, zeker als de korrelgist al een generatie oud is, maar goed dat is een andere discussie.

brouwerwaldonk

Als je er de moeite voor kan nemen, oogst wort (zonder de hop) tijdens het koken in overvolle flessen, die is zo goed als steriel, en bevat alles in de juiste verhoudingen. Je kan die flessen gewoon bewaren op het rek.
Begin de starter met 50 ml die je eerst hebt verdund naar 1040. De gist heeft buiten bouwstenen ook zuurstof nodig om dochtercellen aan te maken dus is beluchten een noodzaak.

Als je niet overdrijft met grote hoeveelheden gistvoeding of voedingszouten is het gewoon bier in wording en is afgieten overbodig zelfs nadelig omdat je de beste meest actieve cellen weggooit. Heeft hij de kleur van koffie verkeerd is hij klaar voor gebruik.
Met 1600 ml heb ik genoeg voor ruim 43 L wort. Beluchten doe ik constant met een aquariumluchtpompje over een doosje gevuld met medicinale watten.



   

Jacques

Citaat van: remolen op 27-11-2018  11:10 uAls dit al ergens te vinden is heb ik weer niet goed genoeg gezocht maar... kan het zo niet allemaal terug vinden.

Over het opkweken van gist is al veel geschreven op dit forum...
Kortheidshalve verwijs ik naar de tag gistmanagement/gist opkweken


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2018  14:25 uInderdaad. Daarom zie ik geen enkel voordeel mbt dit soort vloeibare gisten tov korrelgist, alleen maar nadelen: onvoorspelbaarheid en minder lange houdbaarheid. voor een voorspelbare gisting kun je volgens mij alleen vertrouwen op korrelgist of een giststarter.

Het grote voordeel van vloeibare gist is dat in veel gevallen bekend is waar de gist oorspronkelijk vandaan komt. Bij korrelgist is dat meestal niet het geval.

Doordat je weet waar de gist vandaan komt kun je de gist beter afstemmen op het bier dat je wilt brouwen.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 27-11-2018  22:32 uDoordat je weet waar de gist vandaan komt kun je de gist beter afstemmen op het bier dat je wilt brouwen.
Dit moet je voor mij verduidelijken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-11-2018  22:32 uHet grote voordeel van vloeibare gist is dat in veel gevallen bekend is waar de gist oorspronkelijk vandaan komt. Bij korrelgist is dat meestal niet het geval.

Die redenatie kan ik niet volgen. kun je dat eens toelichten?

EBC

Citaat van: Jacques op 27-11-2018  22:32 uHet grote voordeel van vloeibare gist is dat in veel gevallen bekend is waar de gist oorspronkelijk vandaan komt. Bij korrelgist is dat meestal niet het geval.

Doordat je weet waar de gist vandaan komt kun je de gist beter afstemmen op het bier dat je wilt brouwen.

Nu kwam die gist, of toch bepaalde cellen, waarschijnlijk, een jaar of 20 geleden van die brouwerijen. Diverse recente vergelijkingen hebben geïnsinueerd dat er toch verschillen zijn met huidige opkweek uit fles.

En daarbij zijn de profielen van gedroogde gisten ook goed bekend.
En met de vele gedroogde gisten die er tegenwoordig zijn is het voordeel van vloeibaar volgens mij volledig verdwenen.
Sterker nog, tel daarbij de vele risico's van bewaring en transport van vloeibaar, dan is, zeker bij postorder, droge gist de meest verstandige, en voordelige keuze.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 27-11-2018  23:52 uNu kwam die gist, of toch bepaalde cellen, waarschijnlijk, een jaar of 20 geleden van die brouwerijen. Diverse recente vergelijkingen hebben geïnsinueerd dat er toch verschillen zijn met huidige opkweek uit fles.

En daarbij zijn de profielen van gedroogde gisten ook goed bekend.
En met de vele gedroogde gisten die er tegenwoordig zijn is het voordeel van vloeibaar volgens mij volledig verdwenen.
Sterker nog, tel daarbij de vele risico's van bewaring en transport van vloeibaar, dan is, zeker bij postorder, droge gist de meest verstandige, en voordelige keuze.
Mee eens

tdp

Zit zelf ook met deze vraag, maar dan niet vanuit fles, maar vanuit een 5 ml vial die ik ingevroren (met glycerine) had.
De eerste stap is waarschijnlijk te groot (300 ml wort van 1.040). Vanavond eens meten of deze al aangeslagen is.

In dit geval is het de W1469 (West Yorkshire Ale), daarvoor is niet direct een mooie vervanging :).

Serge VL

Citaat van: EBC op 27-11-2018  23:52 uNu kwam die gist, of toch bepaalde cellen, waarschijnlijk, een jaar of 20 geleden van die brouwerijen. Diverse recente vergelijkingen hebben geïnsinueerd dat er toch verschillen zijn met huidige opkweek uit fles.

En daarbij zijn de profielen van gedroogde gisten ook goed bekend.
En met de vele gedroogde gisten die er tegenwoordig zijn is het voordeel van vloeibaar volgens mij volledig verdwenen.
Sterker nog, tel daarbij de vele risico's van bewaring en transport van vloeibaar, dan is, zeker bij postorder, droge gist de meest verstandige, en voordelige keuze.
Citaat van: hansHalberstadt op 28-11-2018  07:49 uMee eens


Maar dat is dan puur op jullie buikgevoel, de wetenschap spreek jullie hier duidelijk en gefundeerd in tegen, dit kan je absoluut niet ontkennen.
En de risico's van bewaring en transport zijn te verwaarlozen zeker als je een starter maakt.
Voordelig? Wat kost een pakje Mangrove Jacl's 31 € 3.€ een smach pak net het dubbele,
Wil je 20l met begin SG 1085 brouwen heb je ook 2 pakjes korrelgist nodig maar nog steeds slechts 1 smach pack, opkeekwort kost nog geen € 0.5/l als je die zelf maischt en steriliseert, dus enkel het opkeken is de extra inspanning.
Risico's die zijn net even groot, bij het brouwen moet je steeds voldoende aandacht hebben voor hygiëne ook bij korrelgist.
Een gezonde verse opkeek is wetenschappelijk bewezen veel beter dan het gebruik van korrelgist.
In de US noemt men zoiets Fake News en ik zal de Fact Checker zijn

Neem even de moeite om deze PHD door te nemen. http://eprints.nottingham.ac.uk/29243/1/555331.pdf
En hier ga ik zelf niet in discussie over, dit is een gefundeerde en gecontroleerde studie die je niet kan weerleggen. 

brouwerwaldonk

Volledig mee eens Serge..!
Jaren geleden alles geleerd uit het boek FIRST STEPS IN YEAST CULTURE' PIERRE RAJOTTE.
Een uitgebreide gistbank opgestart, waar ik voor elk brouwsel (zo goed als gratis) mijn gistbeestjes haal

Mark GA

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-11-2018  10:20 uEen uitgebreide gistbank opgestart, waar ik voor elk brouwsel (zo goed als gratis) mijn gistbeestjes haal
Hoe vul je die aan?


Citaat van: Serge VL op 28-11-2018  09:49 uNeem even de moeite om deze PHD door te nemen. http://eprints.nottingham.ac.uk/29243/1/555331.pdf
Citeer
2.3.2 MgANS viability assessment
MgANS (8-Anilino-l-naphthalene-sulfonic acid hemi-magnesium salt hydrate) staining was performed according to the method of McCaig et 01. (1990). 0.3 g MgANS (Sigma-Aldrich, U.K.) was dissolved in 2 ml of absolute ethanol (Fisher Scientific, U.K.) and diluted in 98 ml of sterile water producing a final concentration of 0.3 % (w/v).
Niet te doen joh! ik koop wel een zakje.

brouwerwaldonk

Citaat van: Mark GA op 28-11-2018  11:05 uHoe vul je die aan?
Van elke gistsoort die allemaal uit de gistkamers komen van de brouwerijen (dus niet uit een flesje) bewaar ik een uitstrijkje op schuine buis + één op steriel wort in een klein flesje





3 maal per jaar maak ik van elke gistsoort een mini starter als verjonging en schrijf die terug uit en bewaar ik de nieuwe mini starter in het flesje.

Als ik wil brouwen neem ik het kleine flesje, maak een dubbeljte en met het eerste maak ik de starter.
Het wort voor de starter (1600ml) oogst ik uit de kokende ketel van het vorige brouwsel, over een inox trechter met zeef om de hopbloemen te scheiden.


Mark GA

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-11-2018  11:39 uVan elke gistsoort die allemaal uit de gistkamers komen van de brouwerijen (dus niet uit een flesje)
Misschien een stomme vraag maar hoe kom je aan die gisten dan?

Serge VL

Citaat van: Mark GA op 28-11-2018  11:59 uMisschien een stomme vraag maar hoe kom je aan die gisten dan?
Die ga je gewoon halen bij de brouwerij, vroeger en nu nog op enkele plaatsen wordt de afgetapte gist verkocht aan duivenmelkers als voedingssupplement.
Het was gewoon een kwestie van te gaan halen. Spijtig genoeg verdwijnt die traditie meer en meer in Belgenland


brouwerwaldonk

Citaat van: Mark GA op 28-11-2018  11:59 uMisschien een stomme vraag maar hoe kom je aan die gisten dan?
Je mag altijd eens langskomen met flesjes steriel wort.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2018  23:27 uDie redenatie kan ik niet volgen. kun je dat eens toelichten?

Citaat van: haicoterbeek op 27-11-2018  23:25 uDit moet je voor mij verduidelijken.

Het antwoord is heel simpel. Van bijna alle vloeibare gisten is de herkomst bekend.
Dat is zeker niet het geval bij de meeste korrelgisten.

De gisten die Wyeast, White Labs en dergelijke kunnen enigszins in de tijd gemuteerd zijn toch hebben ze nog steeds de grotendeels het karakter van de originele gist en bij de meeste gisten is helemaal geen sprake van mutaties.

Weet jullie bijvoorbeeld waar de Bulldog gisten vandaan komen? Ik niet.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 28-11-2018  21:26 uHet antwoord is heel simpel. Van bijna alle vloeibare gisten is de herkomst bekend.
Dat is zeker niet het geval bij de meeste korrelgisten.

De gisten die Wyeast, White Labs en dergelijke kunnen enigszins in de tijd gemuteerd zijn toch hebben ze nog steeds de grotendeels het karakter van de originele gist en bij de meeste gisten is helemaal geen sprake van mutaties.

Weet jullie bijvoorbeeld waar de Bulldog gisten vandaan komen? Ik niet.

Op basis van een aantal overeenkomsten van verschillende eigenschappen van Wyeast, white labs en fermentis gisten:

https://havencrest-microbrewery.blogspot.com/2016/10/workhorse-beer-yeast-equivalent-chart.html?m=1

Op basis van mijn ervaring kan ik hier wel mee leven!

Ik verwacht dat Bulldog zijn gist elders betrekt. Kijk maar naar de website van Bulldog. Zo te zien dozenschuivers. De test van Jacques van de Bulldog gisten doet dit ook vermoeden.

Google anders even op Wyeast Fermentis equivalent.

EBC

Citaat van: Serge VL op 28-11-2018  09:49 uEn hier ga ik zelf niet in discussie over, dit is een gefundeerde en gecontroleerde studie die je niet kan weerleggen.

Leuk document! Maar je moet de conclusie uit dit n=1 studentenverslag nog maar eens goed lezen. Kijk vooral de lijst met referenties eens na, en bedenk je dan hoeveel leesuren de student nodig heeft gehad...

99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, anders zaten we allemaal nog aan de pils.


haicoterbeek

Citaat van: EBC op 28-11-2018  21:48 u99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, anders zaten we allemaal nog aan de pils.

Kijk! Weer wat geleerd.

Koen S

Citaat van: EBC op 28-11-2018  21:48 uLeuk document! Maar je moet de conclusie uit dit n=1 studentenverslag nog maar eens goed lezen. Kijk vooral de lijst met referenties eens na, en bedenk je dan hoeveel leesuren de student nodig heeft gehad...

99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, anders zaten we allemaal nog aan de pils.
Dit slaat nergens op.
Pils is geen  minderwaardig biertype,  een artisanale pils (ik hou niet van die domme term craft) kan een super bier zíjn. De meeste hobbybrouwers gebruiken voor pils trouwens korrelgist.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 28-11-2018  21:43 uOp basis van een aantal overeenkomsten van verschillende eigenschappen van Wyeast, white labs en Fermentis gisten:

https://havencrest-microbrewery.blogspot.com/2016/10/workhorse-beer-yeast-equivalent-chart.html?m=1

De link die je geeft betreft een beperkt aantal korrelgisten. Alles bij elkaar slechts 8, waarbij het nog de vraag is of bijvoorbeeld de BE-256 de gist van Westmalle is...

Bij meeste Wyeast gisten is bekend waar ze vandaan komen. Dat is handig.
Dat is bij lange aan niet het geval bij korrelgisten.

Citaat van: haicoterbeek op 28-11-2018  21:43 uIk verwacht dat Bulldog zijn gist elders betrekt. Kijk maar naar de website van Bulldog. Zo te zien dozenschuivers. De test van Jacques van de Bulldog gisten doet dit ook vermoeden.

Ik sluit zeker niet uit dat Bulldog een dozenschuiver is. Maar daarmee weet ik nog niet wat in de doos zit...  :D

Jacques

Citaat van: EBC op 28-11-2018  21:48 u99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, ...

Klopt. Craftbrouwerijen gebruiken verschillende gisten (alhoewel heel veel bier wordt vergist met de US-05...). Het is voor hen ondoenlijk om veel gisten steeds te bewaren. Maar een grote koelkast met een temperatuur rond de 2 ºC kan een uitkomst bieden.

Serge VL

Citaat van: EBC op 28-11-2018  21:48 uLeuk document! Maar je moet de conclusie uit dit n=1 studentenverslag nog maar eens goed lezen. Kijk vooral de lijst met referenties eens na, en bedenk je dan hoeveel leesuren de student nodig heeft gehad...

99 % van de craftbrouwerijen gebruikt gedroogde gist. Ga nu niet zeggen dat je hiermee geen goed bier kunt brouwen, anders zaten we allemaal nog aan de pils.
Een PHD wordt niet geschreven door een student maar een onderzoeker die doctoreert  ;)
Ik zeg niet dat je geen goed bier kan maken met gedroogde gist, ik gebruik ook nu en dan gedroogde gist.
Dit was een antwoordt op een andere stelling die door 2 werden onderschreven en die ik gewoon tackelde nl:
CiteerEn met de vele gedroogde gisten die er tegenwoordig zijn is het voordeel van vloeibaar volgens mij volledig verdwenen.
En dat is totaal niet waar, er is duidelijk aangetoond dat vloeibare gist nog steeds voordelen heeft tov gedroogde gist.
En je moet niet alleen de de final remarks lezen maar lees gewoon begrijpend heel hoofdstuk 8.  :proost:

haicoterbeek

Citaat van: Serge VL op 28-11-2018  23:31 uEn dat is totaal niet waar, er is duidelijk aangetoond dat vloeibare gist nog steeds voordelen heeft tov gedroogde gist.


Zoals?

EBC

Citaat van: Serge VL op 28-11-2018  23:31 uEen PHD wordt niet geschreven door een student maar een onderzoeker die doctoreert  ;)
Ik zeg niet dat je geen goed bier kan maken met gedroogde gist, ik gebruik ook nu en dan gedroogde gist.
Dit was een antwoordt op een andere stelling die door 2 werden onderschreven en die ik gewoon tackelde nl:En dat is totaal niet waar, er is duidelijk aangetoond dat vloeibare gist nog steeds voordelen heeft tov gedroogde gist.
En je moet niet alleen de de final remarks lezen maar lees gewoon begrijpend heel hoofdstuk 8.  :proost:

Je moet het vooral in de context van de gemiddelde hobbybrouwer blijven zien. De voordelen waar je op doelt zijn lang niet voor iedereen doorslaggevend.

Serge VL

Citaat van: haicoterbeek op 29-11-2018  00:12 uZoals?
Doe de moeite om die studie eens in te kijken, je mag je zelf het lezen zelfs besparen maar kijk naar de vergistingscurves die geven al een duidelijk beeld, er zijn meerdere voordelen.
Ik ga ze allemaal niet overtypen als je ze kan lezen.

Serge VL

Citaat van: EBC op 29-11-2018  12:02 uJe moet het vooral in de context van de gemiddelde hobbybrouwer blijven zien. De voordelen waar je op doelt zijn lang niet voor iedereen doorslaggevend.
Juist daarom is dit zo belangrijk voor de hobbybrouwer de verschillen zijn aangetoond, op hobbyschaal uiten deze verschillen zich meestal zich nog feller dan op industriële schaal daar je minder controle hebt over je processen.

Waar de doorslag ligt dat je er rekening mee houdt dat bepaalt elke hobbybrouwer voor zich zelf (en dat bepalen niet die hier het hardste roepen) maar ontkennen mag je niet, dan doe je gewoon aan struisvogelpolitiek.

Laat duidelijk zijn gedroogde gist werkt ook.

EBC

Citaat van: Koen S op 28-11-2018  22:10 uPils is geen  minderwaardig biertype ...

Ik vind pils helemaal niet minderwaardig, integendeel. Ik stel met name dat enkel de grote (pils) brouwerijen in staat zijn om vloeibare gist te propageren. Kleinere brouwerijen gebruiken korrelgisten. En indien korrelgisten werkelijk minderwaardig zijn aan vloeibare gist, dan waren die kleine brouwerijen niet ontstaan en dronken wij dus enkel pils.

Citaat van: Koen S op 28-11-2018  22:10 uDe meeste hobbybrouwers gebruiken voor pils trouwens korrelgist.

Is dat zo? Ik denk van niet.

dennisbier

Citaat van: dirk op 27-11-2018  14:49 uToch is 200 ml echt te veel wort om flessengist tot leven te wekken. Het gaat dan te langzaam waardoor andere micro-organismen ook een kans krijgen zich te ontwikkelen.
Dan moet je schoon leren werken.
Zodra je de moutextract hebt opgekookt en gesteriliseerd, breng je het restant gist over in die 200 ml moutoplossing.
Doe dat net als bij een microlab in de buurt van een blauwe vlam. (je gasstel) Of in ieder geval stofvrije omgeving, beetje windstil, dan vallen er geen olifanten in.
De mond van de fles kun je even door een vlam halen, of met 70% alcohol desinfecteren.

De gist gaat heel snel aan het werk in je ideaal oplossing. Die andere microorganismen krijgen geen kans.
Wanneer je de gist herhaaldelijk gaat hergebruiken kunnen mutaties optreden en dat kan ook positief uitpakken.
Je kan altijd nog wat reincultuur gaan maken.
Maar ik zou me geen zorgen maken met de grote van een starter bij de eerste trap.
Alles naar verhouding en 200 ml is niet veel. 2 dagen, gist laten bezinken en slurrie overbrengen naar de volgende trap.

dennisbier

Citaat van: EBC op 29-11-2018  12:23 uIk vind pils helemaal niet minderwaardig, integendeel. Ik stel met name dat enkel de grote (pils) brouwerijen in staat zijn om vloeibare gist te propageren. Kleinere brouwerijen gebruiken korrelgisten. En indien korrelgisten werkelijk minderwaardig zijn aan vloeibare gist, dan waren die kleine brouwerijen niet ontstaan en dronken wij dus enkel pils.

Is dat zo? Ik denk van niet.
Dat wat eens korrelgist was is nu een slurrie in de koelkast. Is het dan nog korrelgist???

dirk

Citaat van: dennisbier op 30-11-2018  15:12 uDan moet je schoon leren werken.
Zodra je de moutextract hebt opgekookt en gesteriliseerd, breng je het restant gist over in die 200 ml moutoplossing.

Van 4 ml depot uit fles naar 200 ml, is echt een stap te groot, of je nou steriel werkt of niet. Bij alle opkweekjes op het lab, doen we factor 10, maar als het voor jou prima werkt OK.

Citaat van: dennisbier op 30-11-2018  15:12 uDoe dat net als bij een microlab in de buurt van een blauwe vlam. (je gasstel) Of in ieder geval stofvrije omgeving, beetje windstil, dan vallen er geen olifanten in.

Doe wat je wilt, maar het vlambeeld (dan heb ik het nog niet eens over de kleur) van een gasstel zorgt zeker niet voor een steriele omgeving rond de vlam, daar heb je echt een bunsenbrander voor nodig.

Jacques

Citaat van: dirk op 30-11-2018  15:35 uVan 4 ml depot uit fles naar 200 ml, is echt een stap te groot, of je nou steriel werkt of niet. Bij alle opkweekjes op het lab, doen we factor 10, maar als het voor jou prima werkt OK.

Klopt. Zeker bij de eerste opkweek is het goed als de hoeveelheid wort niet te groot is. Des te eerder slaat de gist aan en heb je minder kans op het ontwikkelen van infecties.

Door schoon te werken wordt die kans ook kleiner maar het is altijd goed om risico's zo veel mogelijk uit te sluiten.

dirk

Citaat van: Jacques op 30-11-2018  20:53 uKlopt. Zeker bij de eerste opkweek is het goed als de hoeveelheid wort niet te groot is. Des te eerder slaat de gist aan en heb je minder kans op het ontwikkelen van infecties.

Het aanslaan van gist zal sneller gaan als er soortgenoten in de nabijheid is (soort van symbiose), dit heb ik ergens gelezen, maar helaas kan ik dat niet weerleggen. Hoe groter de verdunning, des te minder kans je hebt op een succesvolle vermeerdering. Volgens mij is gist net als een mens een kuddedier ;)

Jacques

Citaat van: dirk op 30-11-2018  23:23 uHet aanslaan van gist zal sneller gaan als er soortgenoten in de nabijheid is (soort van symbiose), dit heb ik ergens gelezen, maar helaas kan ik dat niet weerleggen. Hoe groter de verdunning, des te minder kans je hebt op een succesvolle vermeerdering. Volgens mij is gist net als een mens een kuddedier ;)

Het gaat om het aanpassen van de omgeving. In het begin van de vergisting worden veel organische zuren aangemaakt en en stoot de gist waterstofionen uit. Verder worden aminozuren opgebruikt. Er ontstaat een omgeving waarin gist goed kan gedijen en andere micro-organismen minder. Bij een klein volume gaat dat makkelijker dan bij een grote plas.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.