Maneblusser van Het Anker

Gestart door westrux, 26-03-2018 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

westrux

Beste brouwers,

Voor een verjaardag kreeg ik het verzoek Maneblusser van Het Anker te proberen na te brouwen. Probleempje, ik ken het bier niet en ik heb het ook nog nooit ergens zien staan. Het is een Belgian Pale Ale met een citrus afdronk. Volgens de site http://www.hetanker.be/nl/maneblusser heeft het bier een EBC van 20, een IBU van 7 en bevat 5,8% alc.

Het recept kan ik nergens vinden op het internet dus dan zelf maar wat bedenken, wel zo leuk! Na dit forum nagezocht te hebben op Belgian Pale Ale kwam ik uit op iets van 70% pilsmout, 20% vienna en 10% carahell. Qua hoppen dacht ik aan Saaz, Perle en voor die citrus-afdronk aan koudhoppen met Mandarina Bavaria of Citra. De gist zou de Wyeast 3522 (Chouffe) worden. Het gaat vast niet op Maneblusser lijken maar het zal best een fijn biertje worden.

Of kent iemand het bier en kan hij me wat beter op weg helpen?

Gr Chris

Brouwers

Ik zou beginnen door de EBC en IBU getallen om te draaien.
De smaakomschrijving die ik zo her en der lees is droog, denk dat dus de carahell er niet in thuis hoort. Ik zou gewoon pils (of pale) mout, evt wat vienna en 5-10% suiker. Anker gaat er prat op dat ze Belgische hoppen gebruiken. Dus houdt het lekker continentaal. Citra zal vast lekker smaken maar is zeker niet de hop. Mandarina geeft typische manderijn smaak. Saaz en Perle kan voor de bitter/basismaar voor de citrus kun je styrian of EK golding nemen. Ben niet bekend met Rekord, maar misschien is dat de oorsprong van de citrus.
Lees verder dat banaan smaak erin zit. Kan me geen banaan herinneren in chouffe, misschien Chimay of Westmalle gist nemen?

Serge VL

Citaat van: Brouwers op 26-03-2018  21:46 uLees verder dat banaan smaak erin zit. Kan me geen banaan herinneren in chouffe, misschien Chimay of Westmalle gist nemen?
Gewoon de Gouden Carolus gist opkweken uit een flesje (=huisgist van Het Anker)

westrux

Beste beiden,

Bedankt voor jullie reacties. Uiteraard heb ik EBC en IBU verwisseld, en nu weer goed gezet.
Ik ga het gewoon proberen, meestal pakt het gelukkig wel goed uit . Hij is ietsie donkerder geworden. Gist opkweken, daar ben ik nog steeds niet aan toegekomen, ik ga dus voor de Chimay variant.
Op basis van wat jullie schreven ben ik aan het volgende recept gekomen:

Naam recept               : voor Henk
Kenmerk                   : henk0001
Brouwdatum                : 8-4-2018
Biertype                  : Pale ale (Belgisch)
Aantal liters             : 18
Gewenst begin SG          : 1052 (5,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 65.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 30,90 liter
Maischdikte               : 3,50 l/kg
Maischwater               : 15,31 liter
Spoelwater                : 16,60 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 11 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid      : 20 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Viennamout                   10,0 %         0,475 kg       6 EBC                                                                 
Kristalsuiker                8,0 %          0,380 kg       0 EBC                                                                   
Pale alemout                 82,0 %         3,899 kg       6 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Saaz               4,5 %     9 gr           FWH            6 EBU                                                         
Perle (Dld)        10,0 %    9 gr           30 Min.        10 EBU                                                                     
Styrian Goldings   6,0 %     11 gr          15 Min.        5 EBU                                                                           

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 1214 Belgian Ale

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 67°C      60 Min.      3,5 l/kg

Zou het wat kunnen worden?

Groeten Chris

nembrionic

Ik denk dat het een oefening in futiliteit gaat worden tenzij je korianderzaad toe gaat voegen

Brouwers

Lijkt een beetje op een biertje wat ik ooit zelf heb gemaakt.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29863.msg456290.html#msg456290

Ik had hem wat koeler vergist waardoor de Chimay gist wat kruidigheid geeft. Verder had ik veel meer hop gebruikt. Ik zou het bier iets warmer vergisten en veel meer hop toevoegen dan nu. 9 gr op 18 l ga je niet proeven. Doe een vlamuit gift van 2-3 gr/l en verschuif de 30 min gift naar achteren. 30 min geeft te weinig bitterheid en te weinig smaak. Als je hem naar achteren zet krijg je wat meer smaak en minder bitterheid, hierdoor kan je meer toevoegen voor meer smaak.

westrux

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

Korianderzaad in bier, het is me snel teveel, ben er niet zo'n groot fan van. En natuurlijk is dat iets persoonlijks, smaken verschillen. Ik zal de opmerkingen ten aanzien van de hop en de vergistingstemperatuur ter harte nemen. Meestal begin ik bij bovengistend bier bij 18 graden, en laat dit langzaam oplopen totdat het bij een graad of 20 staat na te gisten. Ik ga het nu proberen tot een max van 23 graden, ben benieuwd.

Het resultaat van mijn brouwdagje zal ik hier ook posten.

Cheers, Chris

BertusBeensteen

Is dit biertje in de smaak gevallen bij de maneblusser liefhebbers?
Wellicht dat ik hem dan ook eens ga brouwen.

nembrionic

Citaat van: westrux op 28-03-2018  20:04 uNogmaals bedankt voor de antwoorden.

Korianderzaad in bier, het is me snel teveel, ben er niet zo'n groot fan van. En natuurlijk is dat iets persoonlijks, smaken verschillen. Ik zal de opmerkingen ten aanzien van de hop en de vergistingstemperatuur ter harte nemen. Meestal begin ik bij bovengistend bier bij 18 graden, en laat dit langzaam oplopen totdat het bij een graad of 20 staat na te gisten. Ik ga het nu proberen tot een max van 23 graden, ben benieuwd.

Het resultaat van mijn brouwdagje zal ik hier ook posten.

Cheers, Chris


Ik ben ook geen fan van korianderzaad maar in dit bier doet het precies wat het bier tot dit bier maakt :) Dus ik zou het niet weglaten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.