Even voorstellen: Eric

Gestart door Eric de Noorman, 25-11-2018 13:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric de Noorman

Beter laat dan nooit, na 4 jaar struinen op het forum toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Ik denk dat ik nu ver genoeg ben gekomen met mijn brouwkennis om ook een steentje bij te kunnen dragen op het forum. Tot nu toe heb ik altijd alle antwoorden op mijn vragen / problemen op het forum kunnen vinden. Mijn dank hiervoor.

Mijn naam is Eric, woonachtig in Noorwegen, samenwonend, werkzaam als pianostemmer/-technicus de laatste 35 jaar.
Voordat ik uit Nederland vertrok, nu 21 jaar geleden, nog wel een cursus bierbrouwen gevolgd, in Almere. Ik als bierliefhebber wilde mij verzekeren van een gestadige bierstroom in het alcoholonvriendelijke Noorwegen. Eenmaal daar ben ik met blikbrouwen begonnen, met zeer matig resultaat. Toen ik bevriend raakte met een Belg en een Nederlander bij mij in de buurt, begonnen mijn vrienden ook met blikbrouwen, zij waren echter nogal dorstig en zij vonden dat het blikbrouwen te weinig opleverde. Dus begonnen zij met moutbrouwen. Dit werd een groot succes. Nadat ik nogal wat van hun zeer smakelijke biertjes had geproefd, dacht ik, die brouwcursus, die moet ik maar eens ten gelde maken. Kortom, na een jaartje lezen over brouwen (hobbybrouwen.nl) heb ik een brouwzaaltje gecreëerd.

Nu 4 jaar (seizoenen) en 33 brouwsels later, (geen alcoholist geworden, wel een gelukkiger mens) heb ik het gevoel dat ik het brouwen redelijk onder de knie heb, maar hoe meer ik leer des te meer ik ook besef hoeveel meer er nog te leren is.
Kortom een fantastische hobby!

Van het begin af aan wilde ik mijn brouwinstallatie zo eenvoudig mogelijk maken. Geen pompen, elecronica etc.
Mijn brouwinstallatie bestaat uit twee tot ketels omgebouwde warmwatertanks. Ik brouw tussen de 40 en 80 liter, afhankelijk van of ik samen met anderen brouw of alleen. Ik heb 2 gasbranders voor het opwarmen, eventueel zou ik ook buiten kunnen brouwen boven een houtvuur.
Voor de vergisting vond ik al gauw dat dit het liefst moest gebeuren onder gecontroleerde omstandigheden, daarom een Blichmann fermenator 101 lt. aangeschaft (het absolute paradepaardje in mijn brouwerij, ook het duurste item in mijn brouwerij.) Door het formaat van de Blichmann moest ik een speciale klimaatkast bouwen met een RCT 1000 als thermostaat. (toch weer electronica)
Verder gebruik ik een handmatige takel om de ketels van het noodzakelijke hoogteverschil te voorzien. Het spoelwater gaat er in een keer bij wanneer de bostel droog begint te vallen, even roeren, en na een minuut of tien alles uitfilteren. Het gebeurt zelden dat ik de gewenste S.G.niet haal. Filteren na het maischen gebeurt met een rvs vlechtwerkfilter. Filteren na het koken gebeurd met een drijvend rvs vlechtwerkfilter (noors hevelfilter) voordat het wort door een platenkoeler gekoeld wordt.

Dit drijvende rvs vlechtwerkfilter (noors hevelfilter) moet ik nog even toelichten.
Nadat ik een aantal keren een trage filtrering en een dichtslaand filter heb gehad na het koken, kwam ik op het idee om het kokende wort van boven af weg te laten lopen. Dit leek mij nogal logisch omdat alle vaste bestanddelen na het koken zich onderin de ketel verzamelen. Na lang zoeken op het forum en op het internet vond ik helemaal niets over een drijvend filter. Ik heb toen maar twee prototypes gemaakt, de ene met een rvs vlechtwerk verwerkt in een fijnmazige dichte zeef, de andere met alleen het rvs vlechtwerk. Dit eerste filter bleek in de praktijk zo effectief dat ik zelfs nooit een definitief filter heb gemaakt. Na dit filter ongeveer 15 keer te hebben gebruikt ben ik er zeker van dat dit filter een´blijverdje`is. Eén keer slibde het filter dicht (tarwebier) ik hoefde alleen maar even te schudden en alles kwam goed.

Het filter bestaat uit een drijvende plaat van circa 25 - 30 cm diameter, aan de onderkant is het vlechtwerkfilter als een cirkel bevestigd aan een T-stuk waarvandaan een siliconenslang aan de kraan onderin de ketel is gekoppeld. Mijn filter is iets verzwaard zodat het filter meer stabiel in het wort ligt. Aan de bovenkant moet een soort handvat zitten.
Omdat mijn ketel een bolle (holle) bodem heeft moet ik tegen het einde van het filteren het filter een beetje naar het diepste deel van de ketel sturen met een stokje.
Ik zal toch binnenkort maar eens een definitieve versie van mijn drijvende hevelfilter (Noors hevelfilter) maken. Een foto hiervan zal ik dan op het forum plaatsen te zijner tijd.

Een heel verhaal, nu maar even op adem komen in de brouwerij, er staat nu een Belgian Strong Blond te vergisten daar.
Iedereen nog een prettige dag toegewenst.
Groeten, Eric

Jacques

Welkom als deelnemend lid op dit forum.

Ik ben benieuwd naar jouw drijvend rvs vlechtwerkfilter. Haal je daar een redelijk rendement mee?

Heisenberg

Welkom Eric. Leuk, een Nederlandse brouwer in Noorwegen. Alcohol (bier) is onbetaalbaar daar. Zijn daar veel thuis (hobby) brouwers? Ik weet dat in Engeland, waar bier ook duur is, veel thuisbrouwers zijn.

Dat filter klinkt interessant.

Pianostemmer... Een apart beroep. Ik ken toevallig iemand die is pauke stemmer. Werkt hier vlakbij waar ze die paukes maken. Hij reist de wereld af om wat moertjes aan te draaien. Hahahahahaaaaa. Het zal wel niet zo eenvoudig zijn als ik denk...

Brouwert

Hallo Eric,

Welkom hier! Ik woon niet al te ver (voor Noorse begrippen) bij je vandaag, nl. in Ås.
Ik ben ook wel bekend in Mysen. Leuk wat daar de afgelopen tijd is ontstaan bij Slakteren.

Klinkt interresant waar je mee bezig bent! En ook best wel een aardige schaal.

Ben je ook actief op/bij Norbrygg?

Groeten,
Brouwert

MikeG

Hallo Eric,


Welkom op het forum en leuk om te lezen dat jij al zo actief bent in Noorwegen. Prachtig land alleen jammer dat ze zo alcohol onvriendelijk zijn ;-)

Eric de Noorman

Dankjewel Jacques.
Dat drijvende filter is alleen bedoeld voor na het koken, na het maischen gebruik ik een ordinair rvs vlechtwerkfilter. Mijns insziens wordt het rendement niet meer beinvloed door wat dan ook na het koken. Of heb ik het mis?

Eric de Noorman

Hallo Heisenberg,
De prijzen voor bier hier in Noorwegen zijn waarschijnlijk twee keer zo hoog dan in Engeland en vier tot vijf keer hoger dan in Nederland. Ik moet heel wat pianoschroefjes aandraaien om een biertje te kunnen kopen m.a.w.

Eric de Noorman

Dankjewel Brouwert.
Ik ben niet actief op Norbrygg. Mocht je een keer in de buurt zijn van Rakkestad dan ben je welkom.

Brouwert

Leuk! Zal ik zeker een keer langskomen!

dirk

Citaat van: Brouwert op 26-11-2018  11:18 uLeuk! Zal ik zeker een keer langskomen!

Welkom Eric, leuk hoe je e.e.a. beschrijft. Je maakt me wel nieuwsgierig naar je brouwinstallatie, heb je nog foto's?

Groet,

Dirk

Eric de Noorman

Dankjewel Dirk.
Het lukt me voorlopig nog niet om foto,s vanaf mijn Mac te plaatsen op het forum. Ik zal het uitzoeken

Jacques

Citaat van: Eric de Noorman op 26-11-2018  11:05 uDankjewel Jacques.
Dat drijvende filter is alleen bedoeld voor na het koken, na het maischen gebruik ik een ordinair rvs vlechtwerkfilter. Mijns insziens wordt het rendement niet meer beinvloed door wat dan ook na het koken. Of heb ik het mis?

Voor het brouwzaalrendement kijk je inderdaad naar de opbrengst na het koken.
Maar alles dat in je ketel achterblijft is natuurlijk wel jammer.

Overigens zag ik afgelopen zaterdag weer dat er niet zo heel veel achter hoeft te blijven als je een open rvs vlechtwerkfilter gebruikt.
Zie onderstaande foto's




Eric de Noorman

Hallo Jacques.
Wat er gebeurd is dat mijn drijvende filter het wort bovenin de kookketel weghevelt, tijdens het hevelen volgt het filter het vloeistofniveau tot het filter helemaal onderin de ketel op de bodem ligt. Alle wort gaat zo de platenkoeler in. Er blijft niets liggen.
Het voordeel is, vind ik, dat het filteren zeer snel gaat en dat de kans op dichtslaan zeer gering is. Ook komen er maar heel weinig vaste deeltjes in mijn fermenteringstank (bijna geen trub). Ik gebruik vrijwel alleen hoppellets en mijn ervaring met een filter onderin is dat het gauw dichtslaat wanneer je te snel wil filteren.
Ik zal volgende keer wat foto´s van het proces maken en op het forum plaatsen. (Als me dat lukt)

Jacques

Citaat van: Eric de Noorman op 26-11-2018  21:51 uIk zal volgende keer wat foto´s van het proces maken en op het forum plaatsen. (Als me dat lukt)

Ik ben benieuwd.

Voor het plaatsen van foto's zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3778.msg275908.html#msg275908

Eric de Noorman


wiliam


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.