Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fosforzuur  (gelezen 22479 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Re: Fosforzuur
« Reactie #25 Gepost op: 04-06-2008 21:41 u »
Ik had geluk, mijne werd bij mijn flat afgeleverd!  :dansen:

En hij koelt als een beer! :bokser: ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 04-06-2008 23:16 u »
Even terug on-topic...

Hoeveel fosforzuur moet je gebruiken om tot de juiste pH te komen?

Stel ik gebruik het fosforzuur van Brouwland. En ik heb 100 ml dikke slurrie. Hoeveel fosforzuur moet daar dan bij?

Heren chemici, help ons aan een formule!

Offline bartbier

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 05-06-2008 00:49 u »
Al roerende titreren tot je een pH van 2 hebt bereikt dan stoppen en de zaak met rust laten voor zo'n uurtje.
Daarna het zootje bij je giststarter dan wel wort kieperen.
Belangrijk is dat je goed blijft roeren terwijl je met een pipet het fosforzuur toevoegt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 05-06-2008 06:48 u »
Heren chemici, help ons aan een formule!

Dat wordt lastig en is niet te doen omdat je afhankelijk bent van de samenstelling van de vloeistof die je aanzuurt (i.v.m. eventuele bufferende werking). Dus dit kun je niet zomaar in een simpele formule gooien.

Wel als je een oplossing hebt van bekende pH en bekende samenstelling.. :weetbeter:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #29 Gepost op: 05-06-2008 09:12 u »
Ik zal het proberen uit te leggen.  :lessmile:

Fosforzuur
chemische formule: H3PO4
Zoals alle zuren, wordt er telkens een H-tje afgestoten.
H3PO4 + H2O  <--> H2PO4- + H3O+
H2PO4- + H2O <-->HPO42- + H3O+
HPO42- + H2O <-->PO43- + H3O+

Zoals je aan de reactie pijl ziet, is dit een evenwicht. Afhankelijk van de base, de bufferende werking etc wordt het evenwicht of naar links of naar rechts getrokken.
Uitleg: kijk eens naar de bovenste reactie. Als door een base telkens het gevormde H3O+ wordt weggevangen, zal het evenwicht naar rechterkant worden getrokken. Dus er is steeds minder H3PO4 en meer H2PO4-. Omdat er steeds meer H2PO4- is, zal de tweede reactie ook in evenwicht naar rechts verschuiven, en als er dan nog meer base aanwezig is, zal je zien dat dit tweede evenwicht nog meer naar rechts gaat. etc.
Om te berekenen hoeveel fosforzuur je nodig hebt aan de hand van deze vergelijkingen is dus heel lastig, omdat je niet weet wat er precies in je oplossing gebeurt. Je weet de bufferende werking niet, en je weet niet welke basen aanwezig zijn.

Het makkelijkst lijkt me dat je bepaalt welke pH je wilt hebben, en dan druppelgewijs fosforzuur toevoegd, en dan stopt als je de gewenste pH hebt bereikt.

helpt dit iets  :weetbeter:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #30 Gepost op: 05-06-2008 12:51 u »
En daarbij kan je gewoon je niet ontsmette pH meter gebruiken, want de bacteriŽn die eraan kleven gaan toch dood?

Ik dacht dat er wel een soort ervaringsgetallen zouden zijn om gist aan te zuren. Kennelijk niet. Bedankt dan toch.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #31 Gepost op: 05-06-2008 12:54 u »
Ik zou hoe dan ook alles wat met je bierbereiding te maken heeft poetsen, en desinfecteren.

Tags: aanzuren