Julekalender Juleøl 13

Gestart door MaartenM, 07-10-2018 11:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Na een mislukking door te warme gisting of door besmetting vorig jaar een nieuwe poging:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptJulekalender Juleøl 13
KenmerkNoors kerstbier
Brouwdatum7-10-2018
BiertypeMärzen & Oktoberfest (D)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1072 (7,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater29,8 liter
Maischdikte3,2 l/kg
Maischwater21,0 liter
Spoelwater9,2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur52 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid51 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)89,2 %5,833 kg4 EBC
Caramünch type 25,1 %0,332 kg110 EBC
Caravienne3,3 %0,215 kg66 EBC
Carared (W)1,6 %0,107 kg40 EBC
Chocolademout0,8 %0,054 kg900 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)12,6 %30 gr60 minuten44 EBU
Saaz3,1 %36 gr15 minuten6 EBU

Opmerkingen  
   




Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort2124 Bohemian Lager
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen    
- 1/2 theelepel Wyeast gistvoeding bij laatste 10 min. kook
   




Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C30 minuten3,2 l/kg
272°C20 minuten3,2 l/kg
378°C5 minuten3,2 l/kg

Opmerkingen  
   





MaartenM

Met begin SG 1072 het vat in.

MaartenM

Vandaag een monstertje genomen: SG 1033

Mark GA

Wat waren de geschatte waardes?

Barmosa

Citaat van: Mark GA op 23-10-2018  00:03 uWat waren de geschatte waardes?

Om van 1.072 naar 7,9% alcohol te gaan moet je vergisten tot 1.012.

Mark GA

Citaat van: Barmosa op 23-10-2018  09:25 uOm van 1.072 naar 7,9% alcohol te gaan moet je vergisten tot 1.012.
Ik las de post mobiel via Tapatalk en dan zie je niet 1-2-3 die waardes, zie het nu ook staan nu ik op desktop kijk... nvm

MaartenM

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik geen 1012 haal, maar altijd 1020-1023...

Chilobrachys

Ent je wel voldoende gist?

MaartenM

Ik maak geen giststarter, maar heb vaak 2 zakjes gedroogde gist gedaan met een schep gistvoeding. Nu vloeibare gist.

Chilobrachys

Voor 20 liter ondergister is dat te weinig, op welke temperatuur heb je vergist?

MaartenM

Van bv de saflager is de aanbevolen dosis 1 zakje voor 20-30 L, dus 2 zakjes zou voldoende moeten zijn. Wyeast zegt dat 1 pak voldoende zou moeten zijn zonde giststarter voor 19 L.

De vergisting staat op ca 9-10 graden

Biertje1985

Citaat van: MaartenM op 29-10-2018  23:23 uVan bv de saflager is de aanbevolen dosis 1 zakje voor 20-30 L, dus 2 zakjes zou voldoende moeten zijn. Wyeast zegt dat 1 pak voldoende zou moeten zijn zonde giststarter voor 19 L.

De vergisting staat op ca 9-10 graden

Ondergister kan je in principe niet overpitchen, ik zou toch minimaal 3 zakjes toevoegen voor een beter resultaat.

Besparen op een zakje korrelgist is in mijn optiek een verkeerde besparing, de kosten zijn laag en je bier zal veel beter vergisten.

Een Wyeast ondergister, moet je helemaal een grote starter maken, anders kan je zomaar 6 zakken nodig hebben.
De tekst op de zakjes is voor bovengisters en dan nog bij een zeer vers pak en dan ook nog het absolute minimum aan cellen.

Deze info kan je checken op : http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Wildor

Citaat van: Biertje1985 op 30-10-2018  09:04 uDeze info kan je checken op : http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Ter info, het is al even zo dat de calculator niet meer online beschikbaar is.
Volgens de website is er nu een Android en een (betaalde) iPhone versie. Echter de Android link geeft 'Page not found'. Dus als je geen iPhone of iPad hebt moet je je info ergens anders zien te vinden.

Easywoods

Citaat van: Wildor op 30-10-2018  10:12 uTer info, het is al even zo dat de calculator niet meer online beschikbaar is.
Volgens de website is er nu een Android en een (betaalde) iPhone versie. Echter de Android link geeft 'Page not found'. Dus als je geen iPhone of iPad hebt moet je je info ergens anders zien te vinden.

Nog steeds gewoon online beschikbaar hoor, waarschijnlijk werkt je Flash plugin niet (meer) correct... :biersmile:




Wildor

Dat zal het zijn.... Ik krijg echter geen melding dat er een Flash toepassing geblokkeerd wordt :stom:

De link wijst naar http://mrmalty.com/calc/calc.html#"
De site is wel ingesteld om Flash toe te staan.  :weetniet:

Zal wel even verder zoeken, bedankt!

MaartenM

Nooit gedacht dat een fabrikant op zijn verpakking een te lage dosis zou aangeven 😂 maar zal volgende keer misschien eens 3 zakjes toevoegen. Ik ben benieuwd of het uitmaakte aangezien de vergisting bij dit recept wel heel reproduceerbaar is ongeacht de gistsoort (heb al een stuk of 4 verschillende gehad)

Brouwert

Citaat van: Wildor op 30-10-2018  10:54 uDat zal het zijn.... Ik krijg echter geen melding dat er een Flash toepassing geblokkeerd wordt :stom:

De link wijst naar http://mrmalty.com/calc/calc.html#"
De site is wel ingesteld om Flash toe te staan.  :weetniet:

Zal wel even verder zoeken, bedankt!

Misschien een andere browser proberen? Ik krijg in Opera ook een goed werkend resultaat maar in Firefox niet.

Wildor

Ik heb het al zo goed als opgegeven, andere Flash toepassingen werken wel. Inmiddels de iOS app gekocht. Uit nieuwsgierigheid ga ik het nog eens met Opera proberen, goede suggestie!

MaartenM

Vandaag bottelen met 95 g suiker en eind SG van 1021

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.