Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier  (gelezen 44233 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier
« Reactie #300 Gepost op: 14-05-2019 19:20 u »
Lees

https://beerandbrewing.com/dictionary/ewOeMFnY4x/

De bitterheid bepalen is een dure test, dus die wordt niet bij iedereen gedaan. Bij de top-9 gok ik wel.

Van de keer dat ik meegejureerd heb weet ik dat inderdaad alleen van de finalisten de EBC-waarde gemeten wordt.
Het zou zo maar kunnen dat van de top 10 + 2 reserves er 3 waren die buiten de range zaten van de bitterheid....
Dat verklaard waarom er dit jaar 9 finalisten zijn in plaats van 10,

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #301 Gepost op: 15-05-2019 07:59 u »
Ik verbaas mij ook over de beoordeling

Kleur volgens Brand 89, terwijl BrouwHulp 60 EBC veronderstelt. Een kleine afwijking kan ik mij voorstellen, maar bijna 150% van wat BrouwHulp berekent, begrijp ik niet. Opvallend is ook dat het alcoholpercentage 0,5% lager ligt dan BrouwHulp aangeeft.

Wel geproefd, maar ook daarover verbaas ik mij. De jury omschrijft het bier als zurig, rood fruit en rozijnen. Als afwijking wordt 'zuur' vermeld in geur en nasmaak, terwijl de smaak volgens de jury rood fruit en rozijnen is. Alleen het zure heb ik er zelf nog niet uitgehaald. Ik vond mijn bier eigenlijk wat te waterig / dun en wat braaf voor een winterbier. Achteraf gezien had ik een hogere maischtemperatuur moeten hanteren om een wat voller mondgevoel te creeeren. En iets meer kaneel.

Ik ga dit weekend ook maar eens proeven; misschien wel in de hoop dat ik een zuur flesje tegenkom, want anders is er mogelijk iets mis met mijn papillen...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #302 Gepost op: 15-05-2019 08:06 u »
Gisteren nog even een proefsessie gedaan en ik moet zeggen dat ik bepaalde zaken er wel uithaal (groene appel, hout/vanille), maar afwasmiddel en koriander niet. Ze zullen vast beter proeven dan ik, en zal met het opbeurende commentaar ("Schoner werken, infectie") aan de slag gaan.  8)

Volgens de analyse had mijn bier een EBC van 98, zelf 53 EBC berekend (Tinseth) ;). Begin en eind SG binnen 1 SG punt correct, alcoholpercentage klopte daardoor ook nagenoeg 100%.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #303 Gepost op: 15-05-2019 10:06 u »

Kleur volgens Brand 89, terwijl BrouwHulp 60 EBC veronderstelt. Een kleine afwijking kan ik mij voorstellen, maar bijna 150% van wat BrouwHulp berekent, begrijp ik niet. Opvallend is ook dat het alcoholpercentage 0,5% lager ligt dan BrouwHulp aangeeft.

Mijn winterbier ("iets te weinig balans, mag iets complexer, maar wel goed bezig") zelf berekend met formule van Naudts 127 EBC, Brand meet 103 EBC en BrouwHulp zegt 68 EBC.
Vreemde grote verschillen.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #304 Gepost op: 15-05-2019 19:58 u »
Er is een topic aangemaakt over het verschil tussen de berekeningen en metingen. Her lijkt mij handig als daar de gegevens worden gedeeld...
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39234.msg593974.html

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #305 Gepost op: 17-05-2019 17:48 u »
Haha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #306 Gepost op: 17-05-2019 18:53 u »
Haha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???
Misschien zijn er wat foutjes gemaakt met het labelen van de glazen. ;)
Maar goed, ik drink mijn heerlijke winterbier verder lekker zelf op. :biersmile:

Offline Bierpionier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #307 Gepost op: 17-05-2019 19:46 u »
Het zou misschien nog kunnen dat er iets mis is gegaan met de nummers die aan de personen zijn gekoppeld. Ik had niks ingestuurd, en dit ook gemeld bij Brand. Later kreeg ik een mail of het me toch gelukt was om flesjes op te sturen aangezien op mijn nummer flesjes waren binnen gekomen. Hier bleek een fout te zijn geweest in de administratie aan de kant van Brand.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #308 Gepost op: 17-05-2019 20:35 u »

Je bent niet de enige. Als je terug leest dan heeft een andere lid van dit forum hetzelfde met gember wat hij er niet in had zitten.
Lijkt erop dat er het 1 en ander fout is gegaan bij Brand.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #309 Gepost op: 18-05-2019 17:10 u »
Je bent niet de enige. Als je terug leest dan heeft een andere lid van dit forum hetzelfde met gember wat hij er niet in had zitten.
Lijkt erop dat er het 1 en ander fout is gegaan bij Brand.
Dat was ik dus. En mijn bier bevatte inderdaad wel zoethout...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #310 Gepost op: 31-05-2019 22:47 u »
Van Brand heb ik vandaag nog een aantal foto's gekregen die van mij gemaakt zijn tijdens de door mij gegeven presentatie.

Tags: