Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 14-05-2019  15:25 uLees

https://beerandbrewing.com/dictionary/ewOeMFnY4x/

De bitterheid bepalen is een dure test, dus die wordt niet bij iedereen gedaan. Bij de top-9 gok ik wel.

Van de keer dat ik meegejureerd heb weet ik dat inderdaad alleen van de finalisten de EBC-waarde gemeten wordt.
Het zou zo maar kunnen dat van de top 10 + 2 reserves er 3 waren die buiten de range zaten van de bitterheid....
Dat verklaard waarom er dit jaar 9 finalisten zijn in plaats van 10,

JamMasterJustin

Ik verbaas mij ook over de beoordeling

Kleur volgens Brand 89, terwijl BrouwHulp 60 EBC veronderstelt. Een kleine afwijking kan ik mij voorstellen, maar bijna 150% van wat BrouwHulp berekent, begrijp ik niet. Opvallend is ook dat het alcoholpercentage 0,5% lager ligt dan BrouwHulp aangeeft.

Wel geproefd, maar ook daarover verbaas ik mij. De jury omschrijft het bier als zurig, rood fruit en rozijnen. Als afwijking wordt 'zuur' vermeld in geur en nasmaak, terwijl de smaak volgens de jury rood fruit en rozijnen is. Alleen het zure heb ik er zelf nog niet uitgehaald. Ik vond mijn bier eigenlijk wat te waterig / dun en wat braaf voor een winterbier. Achteraf gezien had ik een hogere maischtemperatuur moeten hanteren om een wat voller mondgevoel te creeeren. En iets meer kaneel.

Ik ga dit weekend ook maar eens proeven; misschien wel in de hoop dat ik een zuur flesje tegenkom, want anders is er mogelijk iets mis met mijn papillen...

tdp

Gisteren nog even een proefsessie gedaan en ik moet zeggen dat ik bepaalde zaken er wel uithaal (groene appel, hout/vanille), maar afwasmiddel en koriander niet. Ze zullen vast beter proeven dan ik, en zal met het opbeurende commentaar ("Schoner werken, infectie") aan de slag gaan.  8)

Volgens de analyse had mijn bier een EBC van 98, zelf 53 EBC berekend (Tinseth) ;). Begin en eind SG binnen 1 SG punt correct, alcoholpercentage klopte daardoor ook nagenoeg 100%.

Drents Hopbier

Citaat van: JamMasterJustin op 15-05-2019  07:59 uKleur volgens Brand 89, terwijl BrouwHulp 60 EBC veronderstelt. Een kleine afwijking kan ik mij voorstellen, maar bijna 150% van wat BrouwHulp berekent, begrijp ik niet. Opvallend is ook dat het alcoholpercentage 0,5% lager ligt dan BrouwHulp aangeeft.

Mijn winterbier ("iets te weinig balans, mag iets complexer, maar wel goed bezig") zelf berekend met formule van Naudts 127 EBC, Brand meet 103 EBC en BrouwHulp zegt 68 EBC.
Vreemde grote verschillen.

Hopbier

Jacques

Er is een topic aangemaakt over het verschil tussen de berekeningen en metingen. Her lijkt mij handig als daar de gegevens worden gedeeld...
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39234.msg593974.html

Fermon

Haha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???

CeesM

Citaat van: Fermon op 17-05-2019  17:48 uHaha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???
Misschien zijn er wat foutjes gemaakt met het labelen van de glazen. ;)
Maar goed, ik drink mijn heerlijke winterbier verder lekker zelf op. :biersmile:

Bierpionier

Het zou misschien nog kunnen dat er iets mis is gegaan met de nummers die aan de personen zijn gekoppeld. Ik had niks ingestuurd, en dit ook gemeld bij Brand. Later kreeg ik een mail of het me toch gelukt was om flesjes op te sturen aangezien op mijn nummer flesjes waren binnen gekomen. Hier bleek een fout te zijn geweest in de administratie aan de kant van Brand.

Scorpionrose

Citaat van: Fermon op 17-05-2019  17:48 uHaha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???

Je bent niet de enige. Als je terug leest dan heeft een andere lid van dit forum hetzelfde met gember wat hij er niet in had zitten.
Lijkt erop dat er het 1 en ander fout is gegaan bij Brand.

Juindorper

Citaat van: Scorpionrose op 17-05-2019  20:35 uJe bent niet de enige. Als je terug leest dan heeft een andere lid van dit forum hetzelfde met gember wat hij er niet in had zitten.
Lijkt erop dat er het 1 en ander fout is gegaan bij Brand.
Dat was ik dus. En mijn bier bevatte inderdaad wel zoethout...

Jacques

Van Brand heb ik vandaag nog een aantal foto's gekregen die van mij gemaakt zijn tijdens de door mij gegeven presentatie.








CeesM

Wanneer komt de winterbier in de handel?  Nog nergens gezien in de winkels, wel de Brand Winterbok.

Martijn0172

Citaat van: CeesM op 26-01-2020  20:04 uWanneer komt de winterbier in de handel?  Nog nergens gezien in de winkels, wel de Brand Winterbok.

Staat hier in de supermarkt al een maand of drie te koop in 0,75 L flessen.

Irukandji

Inderdaad staat bij AH met korting nu. Is maar goed ook want ik vond hem niet bijzonder.

https://www.ah.nl/producten/product/wi468011/brand-premier-winter

Fractus

Ingrediënten: Natuurlijk mineraalwater, GERSTEMOUT, suiker, hop, korianderpoeder, zoethout. Kan sporen van noten, selderij, mosterd en sesamzaad bevatten.

Ik denk dat het winnende recept flink is aangepast, als er alleen zoethout in zit. Het kan natuurlijk, maar ik verwacht dat het winnende bier meer kruiden dan alleen zoethout bevatte.

andizer

Citaat van: Fractus op 27-01-2020  15:48 uKan sporen van noten, selderij, mosterd en sesamzaad bevatten.

Ergens vind ik dit bizar, maar snap ik het wel vanwege het korianderpoeder en zoethout. Maar blijft toch vreemd, dit verwacht je niet snel bij bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.