Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernesto

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  18:43 uEen vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geëindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch

Duvelgist?  ;)

Martijn0172

Citaat van: Ernesto op 07-02-2019  09:47 uDuvelgist?  ;)

 ::) ^-^

De vorige batch ook deze gebruikt toen kwam ik wel op het beoogd SG uit, welke hoger was dan deze keer


BrouwMark

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  23:11 uEr is een zekere marge. Een bier dat duidelijk buiten de specificaties valt, bijvoorbeeld omdat het de kleur van een pils heeft, zal niet snel gekeurd worden.

Ik ben benieuwd, worden zulke enorm afwijkende bieren wel eens ingeleverd door brouwers?

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  18:43 uEen vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geëindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch

Inclusief bottelsuiker kom je dan wel boven de 1076 virtueel start SG uit lijkt mij... (Heeft vast ook een marge  ;) )

PrinsPils

Citaat van: snowmansion op 05-02-2019  20:45 uKan iemand bevestigen dat er ook gebotteld mag worden in BNR flessen (en ook met zilver/goudkleurige kroonkurk)?
Ik zag wel dat verschillende mensen het zeiden, maar nergens dat het ook gecommuniceerd is door Brand.
Wellicht is het bier nl niet goed voor de Brand wedstrijd, maar wel de moeite waard om in te sturen voor andere wedstrijd.

Onlangs heb ik deze vraag ook nog aan Brand gesteld, zie onderstaande voor de reactie op mijn mail.

Citaat van: Brand Manager Craft Marketing Heineken NederlandGoed dat je mailt. Het is geen probleem om andere flesjes op kroonkurken te gebruiken. Het enige wat echt van belang is is dat de stickers met je nummer op de batch flessen geplakt zitten die je bij ons indient voor de wedstrijd. Aan de hand daarvan kunnen we jouw bier aan jouw naam koppelen.
 
Succes met brouwen en bottelen!

brother_beer

Dag allemaal,

Laatst hebben ik en wat vrienden gebrouwen, allemaal hebben we een eigen variant van het winterbier. We dachten allemaal dat er kruidnagel in de lijst van ingrediënten stond en ik heb het in mijn variant toegevoegd :weetniet:. Hoe kan dit nou, heb ik gewoon een domme fout gemaakt? Heeft kruidnagel er nooit tussen gestaan?

Drents Hopbier

Citaat van: brother_beer op 11-02-2019  10:54 uDag allemaal,

Laatst hebben ik en wat vrienden gebrouwen, allemaal hebben we een eigen variant van het winterbier. We dachten allemaal dat er kruidnagel in de lijst van ingrediënten stond en ik heb het in mijn variant toegevoegd :weetniet:. Hoe kan dit nou, heb ik gewoon een domme fout gemaakt? Heeft kruidnagel er nooit tussen gestaan?

Brand schrijft:  Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember.

Nieuwe eik houtsnippers uit verschillende landen en toast gradaties zijn toegestaan.

Het toevoegen van hop na de whirlpool (dry-hop) is niet toegestaan.

Het toevoegen van vruchten en groenten is niet toegestaan. Barrel-aging of het gebruik van houtkrullen uit b.v. Whisky-, Rum-, Port-, Wijn- enz. barrels is niet toegestaan. Het bier moet met bovengist vergist zijn. Bij de beoordeling zal de "rijke smaak en balans" een belangrijke rol spelen.

Kruidnagel heeft er dus nooit tussen gestaan. Maar misschien valt het wel onder de uitzonderingen die Brand maakt.

Hopbier

Thom

Zijn de inleverpunten eigenlijk al bekend?

beermenke

Citaat van: Thom op 11-02-2019  11:20 uZijn de inleverpunten eigenlijk al bekend?
Neen voor zover bij mij niet bekend
Brand stuurt bericht naar deelnemers
Inleveren voor 8 maart, dus nog ff laten rijpen

JamMasterJustin

Afgelopen zondagmiddag gebrouwen: 1.074 gehaald. Nu hopen dat de gist snel genoeg is voor de hoofd- en nagisting, lagering en hergisting. Ik heb een trage gist, maar hij stond (afgezien van wat ik op internet kon lezen) vanochtend al te pruttelen. 

snowmansion

Citaat van: beermenke op 11-02-2019  11:37 uNeen voor zover bij mij niet bekend
Brand stuurt bericht naar deelnemers
Inleveren voor 8 maart, dus nog ff laten rijpen

Met het verzoek tot het vinden van een verzamelafhaalpunt onder de deelnemers? Zouden ze ook de normale ONK/OBBK punten polsen?

BrouwMark

Citaat van: Drents Hopbier op 11-02-2019  11:08 uBrand schrijft:  Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wie heeft het nog meer aangedurfd om tijm te gebruiken? ✋

TymonK

Citaat van: snowmansion op 17-02-2019  11:20 uMet het verzoek tot het vinden van een verzamelafhaalpunt onder de deelnemers? Zouden ze ook de normale ONK/OBBK punten polsen?
Kreeg vrijdag een mail met verzoek inzamelpunt te zijn...

Lange1985

Ik kreeg ook die mail... voor mij de eerste wedstrijd en ik vond het wel een rare gang van zaken. Ging er eigenlijk van uit dat ze wel wat zouden regelen qua inleveren bij cafés waar ze Brand hebben. Althans, zou logisch zijn  :weetniet:

PrinsPils

Het lijkt er op dat alle deelnemers die mail hebben ontvangen. Opmerkelijk aangezien je toch inderdaad zou denken dat er voldoende horecaondernemingen zijn waar regelmatig een vrachtwagentje van Brand/Heineken langs rijdt :weetniet:

Is er trouwens iemand die iets kan delen over de gang van zaken op de finaledag? (Afgaande op vorige edities bedoel ik). Voor mij is het ook de eerste keer dat ik mee doe en ik ben erg benieuwd of ik een andere afspraak die avond nog kan halen :')

Jacques

Citaat van: PrinsPils op 17-02-2019  21:57 uIs er trouwens iemand die iets kan delen over de gang van zaken op de finaledag? (Afgaande op vorige edities bedoel ik). Voor mij is het ook de eerste keer dat ik mee doe en ik ben erg benieuwd of ik een andere afspraak die avond nog kan halen :')

De afgelopen jaren was het zo rond 17:00 gedaan. Je kon dan nog een biertje drinken.

Of je een afspraak later op de avond kunt halen ligt aan de plaats waar de finaledag gehouden wordt.
Als je de zoekfunctie gebruikt kun je meer vinden over vorige edities.

beermenke

Citaat van: Lange1985 op 17-02-2019  21:44 uIk kreeg ook die mail... voor mij de eerste wedstrijd en ik vond het wel een rare gang van zaken. Ging er eigenlijk van uit dat ze wel wat zouden regelen qua inleveren bij cafés waar ze Brand hebben. Althans, zou logisch zijn  :weetniet:
Nee ze kijken hoeveel inzendingen in een bepaalde regio en zoeken dan een centraal punt
Een student met huurauto rijdt dan rond en brengt het naar Zoetermeer
Geen logistiek gedoe en mij lijkt dat het meest gemakkelijke. Pech als je net iets verder van een inleverpunt af zit. Het is al prachtig dat ze zulke wedstrijden houden.
Ben benieuwd waar de finale is. Mogen van mij ook eens rekening houden met de noordelingen of oosten.

Gerb

Citaat van: BrouwMark op 17-02-2019  11:41 uGewoon uit nieuwsgierigheid: wie heeft het nog meer aangedurfd om tijm te gebruiken? ✋
Ja ik! Wel maar 1 gram per 20 liter gebruikt. En jij?

PrinsPils

Citaat van: beermenke op 17-02-2019  23:05 uBen benieuwd waar de finale is. Mogen van mij ook eens rekening houden met de noordelingen of oosten.

Mee eens, ergens in het oosten zou mooi zijn maar ik vermoed dat dat niet snel zal gebeuren :nut:. Bijvoorbeeld utrecht of een andere centrale stad die niet helemaal in de randstad ligt zou mij ook zeer goed uit komen!

BrouwMark

Citaat van: Gerb op 18-02-2019  16:54 uJa ik! Wel maar 1 gram per 20 liter gebruikt. En jij?

Ha, nog een durfal! Ik slechts 0,1 gram op 10 liter...

emiel1

Ik zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?

snowmansion

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?

Is dat niet per moutsoort aangegeven door de frabrikant op de website? Ik heb bv deel Thomas Fawcett gedaan: http://www.fawcett-maltsters.co.uk/uploads/2/0/2/6/20260333/spec_table_ebc.pdf

Edwin brouwt

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?


Even Brewfather  openen: daar staan bijna alle mouten in  https://brewfather.app

Sander van Dijk

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?


Hier wordt de maximale suiker opbrengst per mout bedoeld. Vaak zit dit rond de 80% en bij donkere mouten iets lager. Je bent denk ik even verward met het extractie rendement van je totale brouwsel.

emiel1

Aaah, natuurlijk! Inderdaad, Sander, daar verwarde ik het mee.

Dank heren!

Thamerdal

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?

Ik ga dat allemaal niet invullen hoor. Dat zoeken ze bij Brand maar lekker uit  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.