Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier  (gelezen 14499 keer)

Offline Ernesto

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier
« Reactie #150 Gepost op: 07-02-2019 09:47 u »

Een vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geŽindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch

Duvelgist?  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #151 Gepost op: 07-02-2019 11:32 u »
Duvelgist?  ;)

::) ^-^

De vorige batch ook deze gebruikt toen kwam ik wel op het beoogd SG uit, welke hoger was dan deze keer

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #152 Gepost op: 07-02-2019 12:07 u »
Er is een zekere marge. Een bier dat duidelijk buiten de specificaties valt, bijvoorbeeld omdat het de kleur van een pils heeft, zal niet snel gekeurd worden.

Ik ben benieuwd, worden zulke enorm afwijkende bieren wel eens ingeleverd door brouwers?

Een vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geŽindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch

Inclusief bottelsuiker kom je dan wel boven de 1076 virtueel start SG uit lijkt mij... (Heeft vast ook een marge  ;) )

Offline PrinsPils

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • …ťn Bier is geen Bier.
« Reactie #153 Gepost op: 09-02-2019 00:19 u »
Kan iemand bevestigen dat er ook gebotteld mag worden in BNR flessen (en ook met zilver/goudkleurige kroonkurk)?
Ik zag wel dat verschillende mensen het zeiden, maar nergens dat het ook gecommuniceerd is door Brand.
Wellicht is het bier nl niet goed voor de Brand wedstrijd, maar wel de moeite waard om in te sturen voor andere wedstrijd.

Onlangs heb ik deze vraag ook nog aan Brand gesteld, zie onderstaande voor de reactie op mijn mail.

Citaat van: Brand Manager Craft Marketing Heineken Nederland
Goed dat je mailt. Het is geen probleem om andere flesjes op kroonkurken te gebruiken. Het enige wat echt van belang is is dat de stickers met je nummer op de batch flessen geplakt zitten die je bij ons indient voor de wedstrijd. Aan de hand daarvan kunnen we jouw bier aan jouw naam koppelen.

Succes met brouwen en bottelen!

Offline brother_beer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #154 Gepost op: 11-02-2019 10:54 u »
Dag allemaal,

Laatst hebben ik en wat vrienden gebrouwen, allemaal hebben we een eigen variant van het winterbier. We dachten allemaal dat er kruidnagel in de lijst van ingrediŽnten stond en ik heb het in mijn variant toegevoegd :weetniet:. Hoe kan dit nou, heb ik gewoon een domme fout gemaakt? Heeft kruidnagel er nooit tussen gestaan?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #155 Gepost op: 11-02-2019 11:08 u »
Dag allemaal,

Laatst hebben ik en wat vrienden gebrouwen, allemaal hebben we een eigen variant van het winterbier. We dachten allemaal dat er kruidnagel in de lijst van ingrediŽnten stond en ik heb het in mijn variant toegevoegd :weetniet:. Hoe kan dit nou, heb ik gewoon een domme fout gemaakt? Heeft kruidnagel er nooit tussen gestaan?

Brand schrijft:  Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember.

Nieuwe eik houtsnippers uit verschillende landen en toast gradaties zijn toegestaan.

Het toevoegen van hop na de whirlpool (dry-hop) is niet toegestaan.

Het toevoegen van vruchten en groenten is niet toegestaan. Barrel-aging of het gebruik van houtkrullen uit b.v. Whisky-, Rum-, Port-, Wijn- enz. barrels is niet toegestaan. Het bier moet met bovengist vergist zijn. Bij de beoordeling zal de ďrijke smaak en balansĒ een belangrijke rol spelen.

Kruidnagel heeft er dus nooit tussen gestaan. Maar misschien valt het wel onder de uitzonderingen die Brand maakt.

Hopbier

Online Thom

• Vol lid
« Reactie #156 Gepost op: 11-02-2019 11:20 u »
Zijn de inleverpunten eigenlijk al bekend?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #157 Gepost op: 11-02-2019 11:37 u »
Zijn de inleverpunten eigenlijk al bekend?
Neen voor zover bij mij niet bekend
Brand stuurt bericht naar deelnemers
Inleveren voor 8 maart, dus nog ff laten rijpen

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #158 Gepost op: 11-02-2019 15:17 u »
Afgelopen zondagmiddag gebrouwen: 1.074 gehaald. Nu hopen dat de gist snel genoeg is voor de hoofd- en nagisting, lagering en hergisting. Ik heb een trage gist, maar hij stond (afgezien van wat ik op internet kon lezen) vanochtend al te pruttelen. 

Tags: