Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Citaat van: Lange1985 op 13-01-2019  13:46 u100 gram?! Ik heb gelezen 1 tot 4 zaadjes per 10 liter..... ik had er 6 in 20 liter  :nut:
Anyaway..... maar eens gemaild waar die krat nou blijft  :weetniet:

Was theoretisch hoor!

Hopbier

Ferdisk8

Citaat van: Nick H. op 13-01-2019  12:22 uDat is een goede vraag en waarschijnlijk niet een-twee-drie te beantwoorden. Heb je een programma gebruikt bij het samenstellen van het recept? Weet je de waardes van de kleur, bitterheid en SG (zowel begin als eind). Dan kun je kijken of het in een "mal" oftewel stijl past.


Dank je voor de reactie.
Ik bedoel dus eigenlijk, met de specificaties van Brand (als je daar netjes aan voldoet). Is het dat een Barleywine, Quadrupel, Baltic Porter, of nog iets anders.
De kruiden overheersen niet in dit geval.

Ik gebruik geen software, maar vergelijk met BKG biertypes.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 13-01-2019  13:14 uWat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier

Dit is een zuiver hypothetische vraag. Met 100 gram steranijs op 20 liter kom je echt niet in de finale...

Maar je hebt gelijk. Het zal voor Brand een hele uitdaging worden om het winnende bier te klonen.

Biertje1985

Citaat van: Ferdisk8 op 13-01-2019  14:09 uDank je voor de reactie.
Ik bedoel dus eigenlijk, met de specificaties van Brand (als je daar netjes aan voldoet). Is het dat een Barleywine, Quadrupel, Baltic Porter, of nog iets anders.
De kruiden overheersen niet in dit geval.
Het moet bovengistend zijn dus een baltic porter valt al af.

BrouwMark

Citaat van: Drents Hopbier op 13-01-2019  13:14 uWat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Bezijden het hypothetische: waarom niet? Groot genoeg ingekocht kost steranijs je € 7,50 per kilo.  :clownsmile:

Nick H.

Citaat van: Ferdisk8 op 13-01-2019  14:09 uDank je voor de reactie.
Ik bedoel dus eigenlijk, met de specificaties van Brand (als je daar netjes aan voldoet). Is het dat een Barleywine, Quadrupel, Baltic Porter, of nog iets anders.
De kruiden overheersen niet in dit geval.

Ik gebruik geen software, maar vergelijk met BKG biertypes.

De specificatie van Brand is naar mijn bescheiden mening niet (volledig) sturend qua biertype.
Ik bedoelde aan te geven dat je door het invoeren in brouwsoftware kunt vaststellen waar je bier het meest aan voldoet door de waardes te vergelijken met de BKG biertypes. Je hoeft de software niet te gebruiken voor het brouwen, alleen om in dit geval het type te bepalen en in de optimale klasse in te schrijven.

Barleywine is bitterder dan de gevraagde specificatie. Een Quadrupel kan wel, net als een Baltic Porter (alhoewel meestal ondergistend).
Ik heb zwaar zelf zwaar geleund op een Old Ale bij mijn Winterbier en het is lekker alcohol-warmend en kruidig met een lange kruidige nasmaak.

 :proost2:

snowmansion

Hoe werkt de keuring eigenlijk? Ik neem aan dat alle bieren die niet door de technische/labtest komen sowieso niet eens naar de jury gestuurd worden om verder te proeven/keuren? Bijvoorbeeld in het geval je bier geen 9% ABV heeft maar 9.5% of zo. Of te donker/licht is? Je zal in dat geval ook geen keuringsformulier krijgen denk ik of ligt dat dan toch anders?

tdp

Citaat van: snowmansion op 24-01-2019  14:56 uHoe werkt de keuring eigenlijk? Ik neem aan dat alle bieren die niet door de technische/labtest komen sowieso niet eens naar de jury gestuurd worden om verder te proeven/keuren? Bijvoorbeeld in het geval je bier geen 9% ABV heeft maar 9.5% of zo. Of te donker/licht is? Je zal in dat geval ook geen keuringsformulier krijgen denk ik of ligt dat dan toch anders?

Bier wat niet voldoet en niet positief door de lab analyse komen, worden inderdaad niet gejureerd, hier krijg je alleen het labrapport van (tenminste, dat was andere jaren zo).

Jacques

Citaat van: tdp op 24-01-2019  15:29 uBier wat niet voldoet en niet positief door de lab analyse komen, worden inderdaad niet gejureerd, hier krijg je alleen het labrapport van (tenminste, dat was andere jaren zo).

Daarbij wordt in de praktijk een bepaalde marge in acht genomen. Zo zal een bier met een alcoholgehalte van 9,5% nog wel gejureerd worden maar een bier van 10,5% niet.

Ferdisk8

Citaat van: tdp op 24-01-2019  15:29 uBier wat niet voldoet en niet positief door de lab analyse komen, worden inderdaad niet gejureerd, hier krijg je alleen het labrapport van (tenminste, dat was andere jaren zo).

Geldt dat ook voor kleur? Het valt niet mee om netjes tussen 70 en 90 EBC uit te komen. En ik las ook al discussies over EBC t.o.v. kleuromschrijving in woorden.

Jacques

Citaat van: Ferdisk8 op 24-01-2019  22:56 uGeldt dat ook voor kleur? Het valt niet mee om netjes tussen 70 en 90 EBC uit te komen. En ik las ook al discussies over EBC t.o.v. kleuromschrijving in woorden.

Zie mijn vorig antwoord. Er is een zekere marge. Een bier dat duidelijk buiten de specificaties valt, bijvoorbeeld omdat het de kleur van een pils heeft, zal niet snel gekeurd worden.

snowmansion

Kan iemand bevestigen dat er ook gebotteld mag worden in BNR flessen (en ook met zilver/goudkleurige kroonkurk)?
Ik zag wel dat verschillende mensen het zeiden, maar nergens dat het ook gecommuniceerd is door Brand.
Wellicht is het bier nl niet goed voor de Brand wedstrijd, maar wel de moeite waard om in te sturen voor andere wedstrijd.

Fermon

Citaat van: snowmansion op 05-02-2019  20:45 uKan iemand bevestigen dat er ook gebotteld mag worden in BNR flessen?
Ik zag wel dat verschillende mensen het zeiden, maar nergens dat het ook gecommuniceerd is door Brand.
Wellicht is het bier nl niet goed voor de Brand wedstrijd, maar wel de moeite waard om in te sturen voor andere wedstrijd.
Ik heb tijdje terug een vraag gesteld wat betreft het gebruik van eigen kroonkurken, dit was hun antwoord:

Goed om te horen, dat is geen probleem. Zolang de stickers die erbij gevoegd zijn maar op de flesjes zitten zodat we kunnen terughalen wie het bier gebrouwen heeft. Type fles en kroonkurk maakt verder niet uit.

Henkw

Mijn spullen zijn door DHL niet bezorgd en schijnbaar weer teruggestuurd naar Brand. Vandaag onderstaand bericht gekregen:

We hebben inderdaad vandaag een aantal kratten terug gekregen, waaronder helaas ook die van jou. Ik ben morgen op kantoor en zal dan nogmaals het krat toesturen. Het is ook mogelijk om het bier af te vullen in andere flessen, zolang de stickers met het nummer die je ontvangt maar op de flessen terecht komen.

Je mag dus bottelen in andere flessen als je de stickers er maar op doet

JamMasterJustin

Ik heb mij op de valreep ingeschreven. Zaterdag of zondag  brouwen. Denken jullie dst het bier voldoende kan rijpen? Normaliter zit je voor dit tyoe wel op een aantal maanden rijping, toch?

tdp

Citaat van: JamMasterJustin op 06-02-2019  11:51 uIk heb mij op de valreep ingeschreven. Zaterdag of zondag  brouwen. Denken jullie dst het bier voldoende kan rijpen? Normaliter zit je voor dit tyoe wel op een aantal maanden rijping, toch?

Komt vast goed!

Martijn0172

Vandaag versie 2 gebotteld. Zowel aan de moutstort, maischschema en hoeveelheid kruiden wat aangepast. Ik kom met hergisting wel uit op 9,4%. Ik ga er vanuit dat dit geen groot probleem moet zijn voor Brand?

Fermon

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  13:39 uVandaag versie 2 gebotteld. Zowel aan de moutstort, maischschema en hoeveelheid kruiden wat aangepast. Ik kom met hergisting wel uit op 9,4%. Ik ga er vanuit dat dit geen groot probleem moet zijn voor Brand?
Zo... Hoog begin SG? Of een saison gist gebruikt?

Chilobrachys

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  13:39 uVandaag versie 2 gebotteld. Zowel aan de moutstort, maischschema en hoeveelheid kruiden wat aangepast. Ik kom met hergisting wel uit op 9,4%. Ik ga er vanuit dat dit geen groot probleem moet zijn voor Brand?

Even een paar posts omhoog scrollen  ;)

JamMasterJustin

Citaat van: Fermon op 06-02-2019  14:19 u. Zo... Hoog begin SG? Of een saison gist gebruikt?

Of 100% suiker in de stort?  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: JamMasterJustin op 06-02-2019  15:58 uOf 100% suiker in de stort?

Mag niet. Eis van Brand: Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan.

Hopbier

Martijn0172

Citaat van: Fermon op 06-02-2019  14:19 uZo... Hoog begin SG? Of een saison gist gebruikt?

Een vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geëindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch.

CeesM

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  22:00 uDaarbij wordt in de praktijk een bepaalde marge in acht genomen. Zo zal een bier met een alcoholgehalte van 9,5% nog wel gejureerd worden maar een bier van 10,5% niet.
Om die reden wil ik mijn alcoholpercentage gaan berekenen  van mijn gebottelde Winterbier middels de BrouwHulp tooltje "Kookproef", maar helaas werkt dat niet.
Is daar een ander rekentooltje of formule voor te vinden om dat doel te bereiken?

Chris71

∆SG x 0,136 = 9,25% ABV
Dan nog je bottelsuiker erbij. Je zit te hoog...

Martijn0172

Citaat van: Chris71 op 06-02-2019  22:30 u∆SG x 0,136 = 9,25% ABV
Dan nog je bottelsuiker erbij. Je zit te hoog...

Is dit een reactie op mij?  :weetniet: Ik denk het wel. Ik ben niet zo goed in rekenen, heb alles excact in BrouwHulp toegevoegd en kwam op 8,9%, met hergisting op de fles op 9,4%. Het labrapport zal het uitwijzen  :o

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.