Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowmansion

Ik heb pas vandaag de ingrediënten besteld.. Wel vrij laat denk ik voor een vrij zwaar bier 9% dat nog op smaak moet komen en tot april heeft om te rijpen.

We gaan het zien :) 

BrouwMark

Ik moet hem ook nog brouwen. Zit nu te nippen van mijn tweeliterprobeerseltje en lees ondertussen het wedstrijdreglement nog even door en speel wat met brewer's friend. Volgens mij zit ik aardig in de goede richting zo, maar eens een brouwdagje plannen binnenkort...

Nick H.

Citaat van: Sander van Dijk op 04-01-2019  16:03 uZe hebben al aangegeven, dat je je inzending in andere flessen en met andere doppen mag aanleveren. Dat ze die flessen en een krat aanleveren is gewoon een service. Ik neem toch aan dat je wel aan 12 lege flesjes en 12 kroonkurken kunt komen :)

Ik heb inderdaad flessen en doppen. Het gaat me gewoon om de slechte communicatie van de kant van Heineken. Als ik een klant toezeg iets te doen binnen drie weken, dan doe ik dat en verschuil me niet achter een ziekmelding. En of het een service is betwijfel ik. Ze vinden het ook wel een betere presentatie als alles uniform in hun eigen flessen zit.

Sander van Dijk


Citaat van: Nick H. op 04-01-2019  19:44 uIk heb inderdaad flessen en doppen. Het gaat me gewoon om de slechte communicatie van de kant van Heineken. Als ik een klant toezeg iets te doen binnen drie weken, dan doe ik dat en verschuil me niet achter een ziekmelding. En of het een service is betwijfel ik. Ze vinden het ook wel een betere presentatie als alles uniform in hun eigen flessen zit.

Klopt, het is inderdaad prettig als iemand doet wat tie zegt en zegt wat tie doet.

Qua presentatie... dat lijkt mij niet echt relevant.  Die ingeleverde flessen zijn voor Brand intern. Ze gaan ze echt niet verkopen of zo :)


Nick H.

Citaat van: Sander van Dijk op 04-01-2019  20:07 uKlopt, het is inderdaad prettig als iemand doet wat tie zegt en zegt wat tie doet.

Qua presentatie... dat lijkt mij niet echt relevant.  Die ingeleverde flessen zijn voor Brand intern. Ze gaan ze echt niet verkopen of zo :)

Met presentatie bedoel ik meer een uniforme en dus neutrale uitstraling tijdens de keuringen.
 :brouwen:

BrouwMark

Zojuist mail gehad dat de kratten verstuurd zijn.

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 08-01-2019  16:43 uZojuist mail gehad dat de kratten verstuurd zijn.

Ik heb de mail ook gehad vandaag en het krat is ook al binnen. Mijn eerste poging is inmiddels al gebotteld (in Brand flessen met zilver kleurige kroonkurken). Morgen weer brouwen voor poging II.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 08-01-2019  16:43 uZojuist mail gehad dat de kratten verstuurd zijn.

Goed om te horen. Zelf heb ik een dergelijk mailtje nog niet gehad.
Hopelijk komt de krat een der dagen want ik wil mijn brouwsel binnenkort bottelen.

Thom

Zo, vanochtend alles gebotteld. Het kratje was eindelijk binnen. Helaas langer moeten wachten om het te kunnen bottelen.

tdp

Had nog kratje staan van vorige edities, kon daar in bottelen. Verder nog geen bevestiging o.i.d. gekregen.

snowmansion

Het viel mij op dat ze zoeken naar een pH van 4,0 – 4,9. Is dit niet vrij laag voor een type winterbier?

KC

Hoezo? Mijn laatste meting bij bottelen was 4.0 en nog steeds heerlijk zoet van smaak.

Emanuel

Ik heb ook een mailtje gehad dat het krat onderweg is. Alleen nog niet binnen...

BrouwMark

Citaat van: Emanuel op 09-01-2019  19:02 uIk heb ook een mailtje gehad dat het krat onderweg is. Alleen nog niet binnen...

Hier net gebracht.

Smokey89

Wij hebben het krat ook ontvangen. Afgelopen zaterdag gebrouwen. Hopen dat hij er goed uitgekomen is, er zitten nog wel wat verbeterpuntjes in.... Spannend

snowmansion

Citaat van: KC op 09-01-2019  18:57 uHoezo? Mijn laatste meting bij bottelen was 4.0 en nog steeds heerlijk zoet van smaak.

Ik was even in de war zat met mijn hoofd bij een laatste pH waarde van 5.2+- voor koken maar realiseerde mij natuurlijk niet dat de pH daalt tijdens de vergisting dus dat je blijkbaar sowieso wel rond zo'n waarde uit zal komen.

Eric v B

Citaat van: snowmansion op 09-01-2019  13:40 uHet viel mij op dat ze zoeken naar een pH van 4,0 – 4,9. Is dit niet vrij laag voor een type winterbier?

pH van Cola is 2,4 en ook (heel) zoet. https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/

CeesM

Citaat van: Fermon op 08-01-2019  17:19 uIk heb de mail ook gehad vandaag en het krat is ook al binnen. Mijn eerste poging is inmiddels al gebotteld (in Brand flessen met zilver kleurige kroonkurken). Morgen weer brouwen voor poging II.
Ik met kroonkurken waar Pilsener op staat. ;)

WouterD

Ik moet mijn poging ook nog gaan brouwen. Helaas wat laat dit draadje gelezen. Toch maar gewoon proberen! Heb nu alles in huis dus wellicht dit weekend...

Ferdisk8

Hoi,
Als ik deze draad lees, is mijn brouwsel waarschijnlijk te donker. Het jongbier smaakt al goed, dus de kleur vind ik niet zo spannend. Als beginnend brouwer vind ik feedback op mijn bieren belangrijk. Het ONK vind ik daarbij erg nuttig omdat ik dan en rapport krijg. Nu vroeg ik me af, "onder welk type bier zou ik mijn Brand Winterbier in moeten schrijven bij het ONK? (En dan in Cat. D bij voorkeur en niet fantasie bier).
Al vast bedankt voor reacties.

Nick H.

Citaat van: Ferdisk8 op 13-01-2019  01:09 uHoi,
Als ik deze draad lees, is mijn brouwsel waarschijnlijk te donker. Het jongbier smaakt al goed, dus de kleur vind ik niet zo spannend. Als beginnend brouwer vind ik feedback op mijn bieren belangrijk. Het ONK vind ik daarbij erg nuttig omdat ik dan en rapport krijg. Nu vroeg ik me af, "onder welk type bier zou ik mijn Brand Winterbier in moeten schrijven bij het ONK? (En dan in Cat. D bij voorkeur en niet fantasie bier).
Al vast bedankt voor reacties.

Dat is een goede vraag en waarschijnlijk niet een-twee-drie te beantwoorden. Heb je een programma gebruikt bij het samenstellen van het recept? Weet je de waardes van de kleur, bitterheid en SG (zowel begin als eind). Dan kun je kijken of het in een "mal" oftewel stijl past.

Hieronder een voorbeeld met het programma BrouwHulp.
Hier is de bierstijl A- Pale Ale (Belgisch) gekozen. Daaraan gekoppeld zijn dan de gekleurde balken onderin. Boven die gekleurde balkjes zijn driehoekjes met standaard normwaarden en verschijnen de waardes van je recept. Hier is bijvoorbeeld het begin SG te laag, maar de bitterheid goed.



Dus kun je eventueel een bierstijl vinden door je recept in te voeren en te kijken of het binnen een stijl past of er dicht genoeg bij in de buurt komt. De keurmeesters zullen een bier keuren volgens criteria van die stijl. Het kan nog zo lekker zijn, als het niet conform stijl is... blijft de klasse O van overige bieren over.

En voor alle meelezers die nog moeten graan brouwen; doe geen moeite... ik heb het winnende bier al klaar  ;D
groetjes, Nick

orangeloo

Citaat van: Nick H. op 13-01-2019  12:22 ublijft de klasse O van overige bieren over.

GROOT nieuws, er is een nieuwe klasse. Klasse O
Of zal er de alom bekende klasse V (vrije klasse) bedoeld worden  ;D

Nick H.

Citaat van: Orangeloo op 13-01-2019  12:37 uGROOT nieuws, er is een nieuwe klasse. Klasse O
Of zal er de alom bekende klasse V (vrije klasse) bedoeld worden  ;D

Je hebt gelijk! Ik had O uit het menu van BrouwHulp genoemd!
 :huilen:

Drents Hopbier

Citaat van: BrouwMark op 24-11-2018  19:57 uHmmm, een winterbier met kruiden is ook niet echt mijn ding. Wel een leuke uitdaging. Ik ga er eens over nadenken.

Wat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier

Lange1985

Citaat van: Drents Hopbier op 13-01-2019  13:14 uWat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier
100 gram?! Ik heb gelezen 1 tot 4 zaadjes per 10 liter..... ik had er 6 in 20 liter  :nut:
Anyaway... maar eens gemaild waar die krat nou blijft  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.