Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Albertus

Citaat van: Thom op 05-12-2018  19:19 uIk vind de kleur omschrijving en de EBC waarde ook verwarrend. :o

Bij de Brand Porterwedstrijd was er ook verwarring, van die wedstrijd komt onderstaande toelichting.

Bert


CiteerBeste Thuisbrouwers van Nederland,
 
Allereerst leuk om te zien dat de brouwwedstrijd leeft! Brand wilde in deze wedstrijd een traditioneel Bier brouwen. Onder de thuisbrouwers bleek Porter de meest geliefde uitdaging. De richtlijnen die vervolgens zijn opgesteld, sturen daarom aan op een Traditionele Porter. Graag wil ik meegeven dat het richtlijnen zijn en geen eisen. Daarbij wil Brand leren van de creativiteit van de thuisbrouwers. Dat is tot nu toe altijd het doel geweest van de Brand Bierbrouwwedstrijd, met hele mooie en verassende inzendingen als resultaat. Die verassingen zien wij graag tegemoet komend jaar!
   
Er zijn een aantal vragen geweest, hieronder de meest voorkomende vragen met de antwoorden: 
 
1.      Klopt de voorgeschreven kleurrange?
Laboratorium analysen uitgevoerd voor Brand en door andere brouwerijen op >40 bieren leveren waardes voor Brown en Robust Porter van ~80 tot 160 EBC. Het berekenen van wort EBC vooraf kan m.b.v. onderstaande formules (Dirk Naudts). 'Zeer donker doorschijnend' mag dan i.p.v. de beschrijving 'donker koper/bruin' gebruikt worden (Derek Walsh - Biertypen Gids boek). De waarneming hiervan is afhankelijk van het glas diameter en lichtbron.
 
Voorbeeld van wort (voor het koken) kleur berekeningen: 
(formule Dirk Naudts van De Proef Brouwerij) 
13,5° Plato (stamwort eigen bier) 
--------------------------------------------- = 1,57 vermenigvuldigingsfactor 
8,6° Plato (vaste deelfactor) 
1,57 x 7 (7 EBC Pale Ale mout) x 0,9 (90 gew. %) = 9,9 EBC 
1,57 x 135 (135 EBC Brown mout) x 0,05 (5 gew. %) = 10,6 EBC 
1,57 x 800 (800 EBC Chocolade mout) x 0,05 (5 gew. %) = 62,8 EBC 
= 83,3 EBC 
15,5° Plato (stamwort eigen bier) 
--------------------------------------------- = 1,80 vermenigvuldigingsfactor 
8,6° Plato (vaste deelfactor) 
1,80 x 7 (7 EBC Pale Ale mout) x 0,8 (80 gew. %) = 10,1 EBC 
1,80 x 135 (135 EBC Brown mout) x 0,10 (10 gew. %) = 24,3 EBC 
1,80 x 350 (350 EBC Special B mout) x 0,05 (5 gew. %) = 31,5 EBC 
1,80 x 800 (800 EBC Chocolade mout) x 0,05 (5 gew. %) = 72,0 EBC 
= 137,9 EBC

tommyg

Citaat van: Fermon op 05-12-2018  16:59 uKandij suiker mag wel.

Ja, klopt had ik gezien maar kom nog niet helemaal tot de juiste verhoudingen als ik max 20% kandijsuiker aanhoud. Dus vandaar de vraag :)

Thom

Dat verklaard het. Met die berekening kom ik op een veel hoger EBC gehalte dan wat BrouwHulp berekend (Morey).

BrouwMark

Wat maf. Uit de analyses van Brand komt dus een veel hoger EBC-getal dan uit de berekening van Morey?

...

Proefje op de som: met brewer's friend een nattevingerreceptje in elkaar geknutseld. Resultaat: 74,34 EBC (Morey). Met de berekening hierboven resultaat 234,85 EBC. Dat scheelt nogal wat zeg. Wat moet ik nu geloven?

KC

Ik zou graag duidelijkheid hebben, zodat ik bij voorbaat niet verkeerd begin. Kan iemand alstublieft uitrekenen wat dan de EBC waarde moet zijn volgens hun regels? (Laagste en hoogste EBC dan graag)

PP

Afgezien van de juiste analyse van de kleurwaarde (een terechte opmerking), indien de kleurrange 70-90 EBC daadwerkelijk gerealiseerd moet worden, wordt het voor de deelnemers een kansspel om dit te realiseren. De invloed van de variantie van grondstoffen en de kooktijd van het wort is groot.
Dus toch een referentiekaart of Jodiumopl. aanschaffen om de kleur te controleren?
Wat doe ik als ik er duidelijk buiten lig? Verdunnen? Levert weer andere problemen op.
Een advies aan mezelf: maak minimaal een proefbrouwsel anders lukt het niet.

Groet, Paul   

KC

Het gaat mij er om dat er op te verschillende manieren gerekend wordt. BrouwVisie geeft netjes visueel een indicatie van de kleur. Als iemand zegt het een koperkleurig bier moet zijn en er wordt een waarde aan gegeven van zwart dan lijkt mij dat er iets niet klopt.
Is er nu wel of geen andere manier van EBC bepalen??

Dit is net alsof bij Brand een meter 80 centimeter is.

Albertus

Citaat van: PP op 06-12-2018  18:49 u........  moet worden, wordt het voor de deelnemers een kansspel om dit te realiseren. De invloed ........

Inderdaad, dat is volkomen juist, kijk maar in de wedstrijdvoorwaarden  ;D  :

Citeer....... . De kansspelbelasting komt voor rekening van Brand Bierbrouwerij B.V.  .....

Bert

Jacques

Citaat van: Thom op 05-12-2018  19:19 uIk vind de kleur omschrijving en de EBC waarde ook verwarrend. :o

Niet te moeilijk maken. Het bier moet donker zijn maar niet zwart. Meer een dubbel dan een porter/stout.

Langewieger

Mooi dit, eerlijk gezegd mogen meer brouwerijen zulke acties bedenken. Het maakt wat los

Wildor

Het is leuk bedacht, ik moet mijn kunsten nog even oefenen voordat ik mij hieraan waag  ::)

De wedstrijd is nu uitgeschreven, tegen de tijd dat het werkelijk gejureerd wordt zit je geloof ik al in april/mei.
Het moet uiteraard rijpen om op smaak te komen, maar dan zit je mooi met je Winterbier in de zon  8)

William

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 07-12-2018  14:30 uNiet te moeilijk maken. Het bier moet donker zijn maar niet zwart. Meer een dubbel dan een porter/stout.

Wat zou jij zeggen, Jacques? Ergens tussen 45 en 65 EBC?

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 07-12-2018  17:35 uWat zou jij zeggen, Jacques? Ergens tussen 45 en 65 EBC?

Ik ben dan niet Jacques ::), maar ik ga voor de 60 ebc in BrouwHulp (morey). De de dubbelbock van brand is volgens hun site 65 ebc, daar ga ik mijn bier mee vergelijken en hopen dat hij iets donkerder is.

BrouwMark

Voor wat het waard is, EBC omrekenen naar SRM en dan weer naar oude EBC:
Disclaimer: ik heb hier geen verstand van. Niet accuraat en erg ongeveer!:
(2 formules van internet geplukt)

EBC (nieuw)
--------------  X 2,65 - 1,2 = EBC (oud)
1,97

Zo krijg je 70-90 EBC (oud) = 53-68 EBC (nieuw), en dat klopt wel met 'donker koper tot bruin'.

Ik zit nu zelf rond de 60 ook, lijkt me wel mooi zo. Kruidenmixje heb ik geproefd en goedgekeurd, binnenkort maar nog eens een brouwdagje inplannen  :brouwen:

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 07-12-2018  17:35 uWat zou jij zeggen, Jacques? Ergens tussen 45 en 65 EBC?

Wat ik wil zeggen dat meer naar de kleur moet kijken dan naar EBC-waarden...

DavidR

Citaat van: Martijn0172 op 25-11-2018  20:22 uZal kandijsiroop ook toegestaan zijn?
Dit vraag ik mij ook af, weet iemand dit? Of weet iemand waar je deze vraag kan stellen? Ik kan geen contact informatie vinden voor de wedstrijd.

Niet alle kandijsiroop is 'pure suiker'...

Jacques

Citaat van: DavidR op 09-12-2018  21:10 uDit vraag ik mij ook af, weet iemand dit? Of weet iemand waar je deze vraag kan stellen? Ik kan geen contact informatie vinden voor de wedstrijd.

Niet alle kandijsiroop is 'pure suiker'...

Lees het wedstrijdreglement:
Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd/reglement

DavidR

Citaat van: Jacques op 09-12-2018  22:10 uLees het wedstrijdreglement:
Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd/reglement
Ik neem aan dat je met dit antwoord 'nee, je mag geen kandijsiroop gebruiken' bedoelt.

Ik heb nooit met kandijsuiker of -siroop gebrouwen, en weet ook niet zeker wat de verschillen zijn, vandaar de vraag.

Jacques

Citaat van: DavidR op 09-12-2018  22:42 uIk neem aan dat je met dit antwoord 'nee, je mag geen kandijsiroop gebruiken' bedoelt.

Kandijsiroop is stoperige kandijsuiker...

DavidR

Citaat van: Jacques op 09-12-2018  22:55 uKandijsiroop is stoperige kandijsuiker...
Typisch hobbybrouwen-forum-antwoord. Laat maar joh.

tdp

Citaat van: DavidR op 10-12-2018  08:47 uTypisch hobbybrouwen-forum-antwoord. Laat maar joh.

Want je vraag is hiermee niet beantwoord? Kandijsiroop is een vorm van kandijsuiker en zou dus gebruikt mogen worden. Weet niet waar Jacques in deze onduidelijk is geweest?

Fermon

Poging 1. Nu aan het brouwen. Ben benieuwd  :brouwen:

KC

Sucrose minimaal 99,5% staat er bij de siroop.
40% sucrose, 30% fructose en 30% glucose staat er bij de kandijsuiker.
In de opdracht van Brand staat kandijsuiker. Het toevoegen van siroop kan de kleur sterk beïnvloeden. Tevens is de smaak van de 1900 EBC siroop door de geconcentreerde hoeveelheid 'verontreinigingen' veel heftiger.
Ik begrijp dat het gebruik van siroop bepaalde voordelen kan hebben en dat kandijsuiker weinig smaak en kleur geeft, maar als er nu staat dat je kandijSUIKER mag toevoegen is het mijn keuze om het risico niet te nemen.

Edit:

Ik zie dat het Nederlandse merk bruine kandij als basis suikerbieten suiker heeft en licht van kleur is en de originele Belgische van Candico altijd met rietsuiker is gemaakt en veel donkerder van kleur is.
Bij de productie van Kandij kristalliseert een deel niet en daar wordt cassonade van gemaakt en stroop. Dan kan het dus ook dat er geen gebruik wordt gemaakt van de gekristalliseerde echte kandij om deze te vervaardigen.
Het blijft dus verwarrend :)
Zeker als deze zin er bij staat:"Opgeloste kandijsuiker. Ideaal om aan wijnen of bieren toe te voegen.  Verkregen uit de residuele stroop van de donkere kandij."

Ook interessant: https://sbi4beer.com/suikers/belgosuc/brouwerij-specialiteiten/kandijsuiker-mietten-donker.html

Jacques

Citaat van: DavidR op 10-12-2018  08:47 uTypisch hobbybrouwen-forum-antwoord. Laat maar joh.

Dit is een wat vreemde reactie.
Als je kandijsuiker oplost met weinig water krijg je kandijsiroop. Het is niet veel anders...

Er zijn zoals in dit topic ook al geschreven veel verschillende soorten kandijsuiker. In het reglement van wedstrijd is bepaald dat je kandijsuiker mag gebruiken. Er is door Brand geen uitzondering gemaakt voor bepaalde kandijsuikers. Dit betekent dat alle soorten kandijsuiker zijn toegestaan. Zo simpel is het.

Fermon

Citaat van: Fermon op 10-12-2018  09:21 uPoging 1. Nu aan het brouwen. Ben benieuwd  :brouwen:

De brouwdag ging gisteren goed, een iets lager rendement dan gepland, met bottelsuiker kom ik uiteindelijk uit op +- 8%. De kleur is ook mooi volgens mij. In BrouwHulp 60 ebc. Als ik hem vergelijk met de brand dubbelbock die volgens brand 65 ebc is is hij donkerder, dus dat is mooi.

Nu hopen dat na de gisting de kruiden ook nog aanwezig zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.