Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Het stond lang genoeg online om een paar keer te lezen en een idee te vormen wat gevraagd word. Ik heb mijn basisrecept klaar en ook de kruiden die ik wil gebruiken. Ik ga eerst maar eens een thee maken met het kruidenmengsel, naar rato.
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Ik heb me via de link aangemeld en bevestiging gekregen.
Zojuist ook ingeschreven onder het genot van een glas kruidenthee Toch ergens wel jammer, brand spreekt van 'het bier kan op de markt gebracht worden'. Ze worden dus wat terughoudender.
Het Winterbier dat wij zoeken is donker & rijk en heeft een balans tussen moutzoetigheid, specerijen en fruitig/complex gist. Hop is in de achtergrond en de combinatie van alcohol met specerijen is warmend. Het bier is rijk met een medium tot volle body. Door het hogere alcoholgehalte (tot 9,0 vol %) is het een “degustatie” bier. De uitdaging bestaat uit het vinden van een optimale balans tussen een rijke smaak met specerijen en drinkbaarheid. De winnaar mag samen met de meesterbrouwers van Brand een brouwsel maken, gebaseerd op de winnende receptuur (afhankelijk van de beschikbaarheid van de gebruikte ingrediënten). Uitgangspunt daarbij is dat het brouwsel uitsluitend gangbare natuurlijke ingrediënten zal bevatten. Brand Bierbrouwerij hecht veel waarde aan productintegriteit. Indien een ingrediënt om hygiënische, gezondheids- of productietechnische redenen niet verwerkt kan worden, zal in overleg een oplossing worden gezocht.
Kregen jullie meteen een bevestiging van Brand?
In de omschrijving staat “Kleur: Zeer donker koper tot bruin”. Echter staat er ook “Kleur: 70-90 EBC”. Naar mijn idee is dit niet meer donker koper tot bruin
Technisch ficheGisting: Hooggegist (ca. 70-90% schijnbare vergistingsgraad). Geen Brettanomyces of wilde gist(en).Alcohol: Maximum 9,0 volume procentS.G. of ᵒPlato: Stamwort maximum 1,076 g/cm3 of 18,5ᵒKleur: 70-90 EBCHopbitterheid: 10-30 IBUpH: 4,0 – 4,9Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:zoethout,korianderzaad,steranijs,kaneel,tijm,gember.Nieuwe eik houtsnippers uit verschillende landen en toast gradaties zijn toegestaan.Het toevoegen van hop na de whirlpool (dry-hop) is niet toegestaan.Het toevoegen van vruchten en groenten is niet toegestaan. Barrel-aging of het gebruik van houtkrullen uit b.v. Whisky-, Rum-, Port-, Wijn- enz. barrels is niet toegestaan. Het bier moet met bovengist vergist zijn. Bij de beoordeling zal de “rijke smaak en balans” een belangrijke rol spelen.
Heb getracht met bovenstaande gegevens een recept te creeëren maar ik kom echt niet in de buurt van die 9% zonder gebruik te maken van extra kristalsuiker of anderzins suiker.Hebben jullie deze uitdaging ook? Ik lees ook nergens dat kristalsuiker niet gebruikt mag worden...