Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiel1

Citaat van: Nick H. op 27-11-2018  15:58 uHet stond lang genoeg online om een paar keer te lezen en een idee te vormen wat gevraagd word. Ik heb mijn basisrecept klaar en ook de kruiden die ik wil gebruiken. Ik ga eerst maar eens een thee maken met het kruidenmengsel, naar rato.  :leren: :leren:

Als je het nog even na wil lezen... ;)

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd/reglement&strip=0&vwsrc=0

bob


Fractus

Interessant, de aanmeldings-pagina is online, maar de andere pagina's met daarom algemene informatie en de wedstrijdreglement zijn nog offline. Misschien zijn ze nog steeds aan het testen.

Die gasten van de ICT daar zullen wel helemaal gek worden van al die brouwfanaten die continu controleren of er al pagina's online staan, dat maakt het testen een stuk lastiger  :bijdrage_forum:

bob

Ik heb me via de link aangemeld en bevestiging gekregen.

beermenke

Citaat van: bob op 28-11-2018  12:51 uIk heb me via de link aangemeld en bevestiging gekregen.
Grote kans dat je gaat winnen
Ik kom niet verder dan pagina met wedstrijdreglement
Ik wacht gewoon even totdat Brand officieel melding maakt
Recept bijna klaar

tdp

Dan ben ik ook een grote kanshebber, daar ik mij ook al in heb kunnen schrijven :-)

Fermon

Ook ingeschreven :brouwen:. De site van brand werkt nu volgens mij weer naar behoren.
Succes iedereen!

sunlight

Ingeschreven. Staat nu officieel online.

BrouwMark

Zojuist ook ingeschreven onder het genot van een glas kruidenthee  :biersmile:

Toch ergens wel jammer, Brand spreekt van 'het bier kan op de markt gebracht worden'. Ze worden dus wat terughoudender.

Mark GA


Martijn0172


Richard3

Was het vorig jaar niet aanmelden via de pint website ( pint.nl) ??

Fractus

Citaat van: BrouwMark op 28-11-2018  22:20 uZojuist ook ingeschreven onder het genot van een glas kruidenthee  :biersmile:

Toch ergens wel jammer, brand spreekt van 'het bier kan op de markt gebracht worden'. Ze worden dus wat terughoudender.

Je mag in ieder geval wel een proefbrouwsel maken met de Brand brouwmeesters:

CiteerHet Winterbier dat wij zoeken is donker & rijk en heeft een balans tussen moutzoetigheid, specerijen en fruitig/complex gist. Hop is in de achtergrond en de combinatie van alcohol met specerijen is warmend. Het bier is rijk met een medium tot volle body. Door het hogere alcoholgehalte (tot 9,0 vol %) is het een "degustatie" bier. De uitdaging bestaat uit het vinden van een optimale balans tussen een rijke smaak met specerijen en drinkbaarheid.

 
De winnaar mag samen met de meesterbrouwers van Brand een brouwsel maken, gebaseerd op de winnende receptuur (afhankelijk van de beschikbaarheid van de gebruikte ingrediënten). Uitgangspunt daarbij is dat het brouwsel uitsluitend gangbare natuurlijke ingrediënten zal bevatten. Brand Bierbrouwerij hecht veel waarde aan productintegriteit. Indien een ingrediënt om hygiënische, gezondheids- of productietechnische  redenen niet verwerkt kan worden, zal in overleg een oplossing worden gezocht.

Er wordt zo te zien toch al gesleuteld aan je recept, vanwege 'beschikbaarheid van gebruikte ingrediënten', dus het zal sowieso geen 1:1 kopie worden van het bier dat wint.

KC

Was dat vorig jaar ook niet zo? Het was verder knip en plakwerk op de site, want in het begin stond er nog Gose ipv winterbier.

Mark GA


sunlight

Kregen jullie meteen een bevestiging van Brand?

JanEric

Ja, met de  melding dat de flessen en etiketten  binnen 3 weken bezorgd worden.

Mark GA

Citaat van: sunlight op 02-12-2018  10:39 uKregen jullie meteen een bevestiging van Brand?
Wat Jan Eric hierboven zegt... zie ook screenshot van mail die ik eerder plaatste...
Lijkt een automatisch gegenereerde mail dus als je niets hebt ontvangen zou het kunnen dat je je email adres verkeerd gespeld hebt...

Wvo88

In de omschrijving staat "Kleur: Zeer donker koper tot bruin". Echter staat er ook "Kleur: 70-90 EBC". Naar mijn idee is dit niet meer donker koper tot bruin🤔..


Drents Hopbier

Citaat van: Wvo88 op 05-12-2018  13:54 uIn de omschrijving staat "Kleur: Zeer donker koper tot bruin". Echter staat er ook "Kleur: 70-90 EBC". Naar mijn idee is dit niet meer donker koper tot bruin

Op wiki hobbybrouwen staat bij Stout 117-124 EBC
Op https://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf  staat bij Stout 25-40 SRM ofwel 50-80 EBC.

Kennelijk wordt er met twee maten gemeten.

Hopbier

Mark GA

Ik las ergens dat er een oude manier van kleurbepaling en een nieuwe.
Misschien niet afgaan op het cijfer maar op de omschrijving?

El Pastor Belga (MaJa)

die van bjcp lijken mij wel erg licht in kleur

tommyg

CiteerTechnisch fiche
Gisting: Hooggegist (ca. 70-90% schijnbare vergistingsgraad). Geen Brettanomyces of wilde gist(en).
Alcohol: Maximum 9,0 volume procent
S.G. of ᵒPlato: Stamwort maximum 1,076 g/cm3 of 18,5ᵒ
Kleur: 70-90 EBC
Hopbitterheid: 10-30 IBU
pH: 4,0 – 4,9

Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

zoethout,
korianderzaad,
steranijs,
kaneel,
tijm,
gember.

Nieuwe eik houtsnippers uit verschillende landen en toast gradaties zijn toegestaan.
Het toevoegen van hop na de whirlpool (dry-hop) is niet toegestaan.
Het toevoegen van vruchten en groenten is niet toegestaan. Barrel-aging of het gebruik van houtkrullen uit b.v. Whisky-, Rum-, Port-, Wijn- enz. barrels is niet toegestaan. Het bier moet met bovengist vergist zijn. Bij de beoordeling zal de "rijke smaak en balans" een belangrijke rol spelen.

Heb getracht met bovenstaande gegevens een recept te creeëren maar ik kom echt niet in de buurt van die 9% zonder gebruik te maken van extra kristalsuiker of anderzins suiker.
Hebben jullie deze uitdaging ook? Ik lees ook nergens dat kristalsuiker niet gebruikt mag worden...

Die kleuromschrijving is ook wel een dingetje inderdaad, 70EBC is bijna zwart!

Fermon

Citaat van: tommyg op 05-12-2018  16:56 uHeb getracht met bovenstaande gegevens een recept te creeëren maar ik kom echt niet in de buurt van die 9% zonder gebruik te maken van extra kristalsuiker of anderzins suiker.
Hebben jullie deze uitdaging ook? Ik lees ook nergens dat kristalsuiker niet gebruikt mag worden...

Kandij suiker mag wel.

Thom

Ik vind de kleur omschrijving en de EBC waarde ook verwarrend. :o

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.