Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

birdieb

Ik zag het nog niet staan op het forum, maar zie https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd, de Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019, een Winterbier.

bierfan

Bijzonder. Weinig ruchtbaarheid deze keer...

Dund

Ik word hier niet heel vrolijk van een winterbier met verschillende kruiden. Ik houd mijn bieren het liefst zo puur mogelijk. Een witbiertje met wat koriander is wel lekker maar gember en anijs in mijn bier dat is toch wel andere koek.

Drents Hopbier

Citaat van: Dund op 24-11-2018  12:58 uIk word hier niet heel vrolijk van een winterbier met verschillende kruiden. Ik houd mijn bieren het liefst zo puur mogelijk. Een witbiertje met wat koriander is wel lekker maar gember en anijs in men bier dat is toch wel andere koek.

Neem je gewoon wat koekkruiden.

HHopbier

Dund

Inderdaad gewoon quadrupel brouwen vijf liter apart houden speculaaskruiden erbij en de rest lekker zelf opdrinken 😜

BrouwMark

Hmmm, een winterbier met kruiden is ook niet echt mijn ding. Wel een leuke uitdaging. Ik ga er eens over nadenken.

Thom

Een winterbier stond al op de planning. Vandaag gelijk maar een proefbrouwsel. :brouwen:

Nick H.

Jammer dat het niet "het derde bier" van Jens is geworden. Maar daar kon je natuurlijk geen wedstrijd meer mee houden omdat het recept bekend is. Als jonge brouwer vind ik een Winterbier een uitdaging, vooral de kruiden. Eens zien of ik een recept kan verzinnen.
 :denken:

Martijn0172

Leuk, er stond toevallig een quadrupel op de planning, dus deze passen we dan enigzins aan  ;D

Fermon

Een paar weken terug een winterbier gebrouwen met 2% whisky. Wanneer deze lekker is (nog niet gebotteld) opnieuw brouwen en de whisky vervangen door kruiden.... Maar welke en hoeveel🤔.

beermenke

Citaat van: Fermon op 25-11-2018  17:40 uEen paar weken terug een winterbier gebrouwen met 2% whisky. Wanneer deze lekker is (nog niet gebotteld) opnieuw brouwen en de whisky vervangen door kruiden.... Maar welke en hoeveel🤔.
Welke kruiden zie wedstrijdreglement

Coen

Niet mijn ding met kruiden.  Zal dus ook dit jaar niet meedoen,   jammer

Staple

Citaat van: Fermon op 25-11-2018  17:40 uEen paar weken terug een winterbier gebrouwen met 2% whisky. Wanneer deze lekker is (nog niet gebotteld) opnieuw brouwen en de whisky vervangen door kruiden.... Maar welke en hoeveel🤔.

"Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:
zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember."

Martijn0172

Zal kandijsiroop ook toegestaan zijn?

Fermon

Citaat van: Staple op 25-11-2018  20:01 u"Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:
zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember."

Dat had ik gelezen. Ik bedoelde alleen dat ik me nog moet verdiepen in de toegestaande kruiden en de hoeveelheid.

beermenke

Citaat van: Martijn0172 op 25-11-2018  20:22 uZal kandijsiroop ook toegestaan zijn?
Lijkt mij vloeibare suiker dus waarom niet

KC

Klopt het dat de link naar de inschrijving niet naar een inschrijfformulier of iets dergelijks verwijst?

KC

Nu werkt de eerste link ook niet meer.

Fractus

Het lijkt wel alsof ze de wedstrijd weer offline hebben gehaald. Geen idee waarom...

Verder vind ik het erg jammer dat ze een beperking hebben op start SG van 1.076. Dit betekent dat je voor 9% alcohol een vergistingsgraad moet hebben van 90%, oftewel veel suiker in je stort en een gist die ver doorgist. Dit is in tegenspraak met wat ik van een winterbier verwacht: Volmondig, moutig en zoet. Ik had een quadrupel in mijn hoofd die ik wel eens gebrouwen heb, heerlijk moutig en zoet, karamel en choco-tonen, lekker verwarmend. Hoefde ik er alleen maar kruiden aan toe te voegen. Maar ja, die had een vergistingsgraad van 70%. Met een begin SG van 1.076 betekent dat een biertje van 7%. Hou je weinig meer over van dat verwarmende biertje...

KC

Ik hoop maar dat het een deel van de website was die nog niet gereed was. Dat alles nog niet officieel was en door deze post het tijdelijk offline is gehaald.
Het was een uitdaging die me aansprak, dus ik hoop dat het onveranderd doorgaat.

Mark GA


KC

/cheer hervatting voorpret. Bedankt voor de info.

Mark GA



Zie hier het antwoord: vrijdag gaat de site weer online.

birdieb

Wel heel toevallig dat ik dan net vrijdagavond een keer op google zocht naar Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019, en op de site terecht kwam.  ;D
Normaal verloopt de aanmelding volgens mij altijd via pint.nl, en daar kon ik ook al niks terugvinden.

Nog even geduld dus.

Nick H.

Het stond lang genoeg online om een paar keer te lezen en een idee te vormen wat gevraagd word. Ik heb mijn basisrecept klaar en ook de kruiden die ik wil gebruiken. Ik ga eerst maar eens een thee maken met het kruidenmengsel, naar rato.  :leren: :leren:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.