Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wildor

Wellicht waren er niet meer die aan de specificaties voldeden?

Ben overigens benieuwd naar de recepten die de finale wel gehaald hebben. Met name hoe de brouwsoftware de bitterheid en de kleur rapporteert.
Lees van velen dat het een lastige opgave was en het moelijk was om de eisen van Brand te halen.

Ook de recepten die het (net) niet gehaald hebben zijn denk ik interessant met de analyse van Brand erbij. Goed om te vergelijken of het overeenkomt met onze vertrouwde software en leerzaam.

Ben benieuwd, en complimenten aan alle finalisten en overige inzenders!

William

ray71

Was voor mij de eerste keer inzending voor een wedstrijd.
Was blij verrast met het proefrapport. 45 punten en geen enkel kritiek.

Juist mooie commentaar.

Eind opmerking: Prachtig bier, complex, mooi in balans!

Ben het dus gaan zoeken in de analyse. Blijkt de kleur flink donkerder te zijn. 118 EBC en alcohol net iets te hoog 9,15%

Verder precies binnen de specificaties. Ga toch vaker meedingen denk ik.

Brand had het mooi geregeld! Lekker geluncht, paar biertjes geproefd.
Vond de 0,0 IPA voor alcoholvrij verrassend lekker!

Wat ik zelf jammer vond is dat er buiten de uitreiking ( ~45 min) en de lezing van Jacques (~45 min) geen ander vermaak was. Had hier iets meer van voorgesteld. Bijvoorbeeld rondleiding mogelijkheid, seminars, stukje geschiedenis Brand.

Maar in zijn totaal dik tevreden hoor!

Gr


leuk recept? gewoon brouwen.


Drents Hopbier

Citaat van: ray71 op 12-05-2019  10:50 uBen het dus gaan zoeken in de analyse. Blijkt de kleur flink donkerder te zijn. 118 EBC en alcohol net iets te hoog 9,15%

Die 9,15 % zal het niet geweest zijn. De Nederlandse brouwers hanteren een Positieve en negatieve tolerantie, voor Biersoorten met een alcoholgehalte van meer dan 5,5% vol., van 1% vol.

Hopbier

biertje

Helaas kon ik zelf niet bij de finale aanwezig zijn. Leuk om te lezen dat er een ervaren brouwer tot winnaar verkozen is. Nog een weg te gaan dus. Hoe kan ik mijn rapport inzien?

TymonK

Kon er helaas (ook) niet bijzijn ivm werk in buitenland maar had me wel netjes afgemeld.

Tot mijn verbazing kreeg ik via clubgenoten (IBU) te horen dat ik in de top10 stond! Dat is dan wel weer leuk maar balen dat ik er niet bij was.....

Het rapport kun je volgens mij per mail opvragen bij Brand - dat ga ik ook zeker doen!

Als er behoefte is aan het recept en de keuring dat hoor ik dat wel!

Juindorper

Citaat van: BrouwMark op 12-05-2019  02:14 uDaar snap ik dus geen snars van. mijn kleur gemikt op 63 EBC, de analyse zegt 193  :weetniet:
Die kleurenschaal die Brand er op na houd volg ik dus ook niet.
Mijn bier was volgens BrouwHulp 71 EBC en volgens Brand 121.

Juindorper

Ik ben op zich wel tevreden met de score van 30/50 want het was voor mij de aller eerste keer dat ik kruiden gebruikt heb.
Alleen opmerkelijk dat de jury vond dat gember overheerste. Dat zat er namelijk helemaal niet in. ::)

Scorpionrose

Citaat van: Juindorper op 12-05-2019  14:59 uIk ben op zich wel tevreden met de score van 30/50 want het was voor mij de aller eerste keer dat ik kruiden gebruikt heb.
Alleen opmerkelijk dat de jury vond dat gember overheerste. Dat zat er namelijk helemaal niet in. ::)

Gevalletje flesje verwisseld?

andizer

Helaas niet verder dan het lab gekomen. EBC dat ik had berekend lag op het randje van 90, volgens het lab was dit 215. Vraag me af hoe dit verschil zo kan. Desalniettemin vond ik het leuk om er bij te zijn geweest en de volgende keer doe ik gewoon weer mee.

broeder

Hoi,
ben weer net thuis uit het Limburgse, WEL eerst een klein ommetje gemaakt naar Bouwerij Peak http://peakbeer.be.
Gisteren een mooie dag meegemaakt in Wijlre en vind dat Brand flink zijn/haar best heeft gedaan om er wat moois van te maken. Leuk de boel aangekleed, lekkere bieren op de tap, prima luch en niet te missen limburgse vlaai.
Onze eigen Jacques hield een lezing rond het te brouwen bier en dan met name het winterbier http://hobbybrouwen.nl/brand - brand winterbier.pdf. Deze lezing bracht voor mij toch wel een aantal ideeën hoe je een te maken recept kan benaderen.
Ik zal dan ook voorstellen aan ons brouwclubje de Happy Hoppers dat Jacques maar voorzitter moet worden, dan krijgen wij ook zulke goede tips en onmogelijkheden op tijd toegediend voor een te brouwen bier.
Uiteraard was er ook een winnaar, die aan alle eisen voldeed en nog belangrijker een bier heeft ingeleverd, die naast  Brand Sylvester ook onze smaakpapillen gaat strelen. Dus Piet Reniers van harte gefeliciteerd.
Helaas mocht ik mij niet onder de top tien scharen, maar 27/50 was ook weer niet echt heel slecht. Mijn alc.opgave: 8,6 % - Brand: 8,57 --- mijn EBC: 72 (Morey) - Brand: 93. Volgend keer iets beter mijn best doen.

Rest mij nog wat indrukjes te tonen:


groet, broeder Willem

beermenke

Citaat van: Wildor op 12-05-2019  09:29 uWellicht waren er niet meer die aan de specificaties voldeden?

Als ik t goed begrepen heb dan werden er maar 157 van de 319 inzendingen gekeurd
Ik zat gelukkig met alles binnen de range maar ik kan me ook voorstellen dat het rapport niet voor iedereen helder is waarom ie niet door is. Ik ben dik tevreden

Jacques

Piet Reniers uit Eindhoven was dus de beste van de 319 inzendingen. Piet is lid van De Roerstok. Hij had goed geluisterd naar de presentatie die ik in januari van dit jaar bij De Roerstok had gegeven. Ik heb toen uitgelegd waar je op moet letten als je kans wilde maken om de wedstrijd te winnen. De presentatie heb ik gisteren weer gegeven voor alle deelnemers van de wedstrijd. Het komt er kort gezegd op neer om goed naar de opdracht te kijken en binnen de lijntjes te brouwen.
Piet bedankte mij na de wedstrijd. Hij had zijn bier voor de wedstrijd minder zwaar gemaakt. Normaal brouwt hij quadrupels die flink boven de 9% vol zijn. Die vindt hij veeeel lekkerder en daarom had hij niet gedacht de wedstrijd te winnen. Hij had zelfs water bij zijn bier moeten doen om niet te hoog uit te komen. Veel vertrouwen dat hij zou winnen had hij niet...



Hierbij wil ik Emiel hartelijk bedanken voor de mooie foto's van mij tijdens de presentatie en de bekendmaking van de winnaar.
En Willem (broeder) en zijn vrouw voor het gezelschap bieden aan mijn vrouw.






























































Na de wedstrijd overnacht in Valkenburg





 

Nick H.

Ik lees in bovenstaande commentaren dat er verbazing is over de kleur van de ingeleverde bieren. Het lijkt of er een groot verschil is tussen de berekeningen van de brouwsoftware en de meting van Brand. Ook bij mij was dat het geval, berekend was 73 en gemeten 108. Normaal niet echt van belang, maar als je binnen specificaties wil brouwen toch wel een dingetje.

Mijn bier is wel geproefd, maar zelf had ik er van te voren al niet veel vertrouwen in. Het verwarmende effect was na enkele weken weg. Misschien het resultaat van de ver doorgistende M41 gist. Met mijn 2 jaar brouwervaring dus in die valkuil getrapt. Het was gewoon geen winterbier meer.
Niet getreurd, op naar de volgende uitdaging van Brand.

Het was zaterdag in ieder geval een leuke dag. Felicitaties naar de finalisten en de winnaar Piet Reniers. Ben benieuwd naar zijn bier als het op de markt komt. Ik zal er wat inslaan voor lange winteravonden bij de kachel.

 :proost:

Meesterbrouwers.nl

Ik zat even na te denken....50% van de ingeleverde bieren is afgevallen (is erg veel). Ik vermoed merendeel op de kleur. Er had misschien wel een hele andere winnaar uitgekomen. Buiten dat geweldige dag gehad en op naar volgend jaar 😉

broeder

Citaat van: Jacques op 12-05-2019  20:06 uEn Willem (broeder) en zijn vrouw voor het gezelschap bieden aan mijn vrouw
 
Jacques, geen dank... wij vonden het een fijn gezelschap, vooral Ingrid was blij om eens een normaal gesprek te hebben zonder al te veel bierige bijklanken.
Groet, broeder Willem en Ingrid

emiel1

Citaat van: Jacques op 12-05-2019  20:06 uHierbij wil ik Emiel hartelijk bedanken voor de mooie foto's van mij tijdens de presentatie en de bekendmaking van de winnaar.

Geen dank, kleine moeite! Ik vond de presentatie erg interessant, maar misschien moet ik maar lid worden van De Roerstok, had hem namelijk ook graag gehoord voordat ik ging brouwen ;)

Desalniettemin behoorlijk tevreden met mijn 41 punten. De gember vonden ze te overheersend, tsja, is ook wel een kwestie van smaak natuurlijk.

Thom

Erg gaaf om gelijk in de finale te staan met de eerste wedstrijd die ik mee doe. :D Ik was degene met een baby draagzak. Niet verwacht met zoveel deelnemers. Ben nu ook wel benieuwd naar mijn APA voor het ONK.

Wat een weekend! :D

birdieb

Het was een fantastisch weekend. Leuke dag bij Brand, ik vond het eigenlijk wel leuk deze opzet. Kwam heel ongedwongen over.
Resultaat iets teleurstellend, 31/50.

Wij zaten in een hotel in Valkenburg en hebben daar 's avonds nog lekker verder gefeest. Toen ook nog andere brouwers tegengekomen. Ook Jacques nog zien lopen met een grote ijsco.

Volgende morgen weer naar huis, op naar moederdag, waarbij we weer Jacques gespot hebben op een terras.

Ondertussen eigenlijk wel tevreden met het resultaat. Te bitter was de rode draad, en dat klopte ook. 35 ibu berekend...

Benieuwd wat het volgend jaar wordt.

Fermon

Jammer dat ik er niet bij kon zijn, en achteraf baal ik daar nu nog meer van aangezien ik bij de top 9 zat. In ieder geval: Piet gefeliciteerd!

tdp

Heb mijn juryrapport ook binnen. Blijkbaar wel binnen de specificaties gebrouwen, aangezien er ook een proefnotitie is. Mag het mis hebben, maar ik heb het idee dat dit niet mijn bier is wat hier gejureerd is...

O.a.:

Geur: Koriander, Brett, Afwasmiddel
Smaak: Fruitig, Zoet, Hout-Vanille, Groene Appels

Afwijkingen: Infectie, Groene Appels

Opmerkingen/advies:
Schoner werken, infectie.

Heb hem afgelopen weekend nog gedronken, en herken dit niet in mijn beleving van dit bier. Zal dit van het weekend nog eens proeven, maar koriander/brett/afwasmiddel heb ik niet geroken en geproefd in ieder geval.

Vanavond eens kijken naar het rapport versus mijn bevindingen.

PrinsPils

Inmiddels heb ik ook de lab resultaten gekregen. Helaas niet geproefd doordat hij buiten de specificaties is gevallen. Op zich ben ik als beginnend brouwer al blij met deze metingen omdat ik nu kan controleren of mijn voorspellingen/metingen kloppen :D Echter zijn een paar eenheden op het rapport mij niet helemaal duidelijk:



Wat wordt er bijvoorbeeld bedoeld met alcohol in %m/m? Ik ga er vanuit dat alcohol % V/V het alcoholpercentage in volumeprocenten is. Daarnaast klinken de Er, Ea, RDF en ADF (m/m) mij ook totaal niet bekend in de oren :weetniet: En de 20/20 bij SG? :o

Ik ben erg benieuwd of iemand dit kan uitleggen :)

BrouwMark

Alc % m/m = alcohol massa%
Er = extract real, werkelijk extract
Ea = extract apparent, schijnbaar extract
RDF = real degree of fermentation, werkelijke vergistingsgraad
ADF % m/m = apparent degree of fermentation, schijnbare vergistingsgraad
20/20 SG = SG bij 20°C, gekalibreerd op water van 20° C

PrinsPils

Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker, bedankt BrouwMark!

Welke eigenschap bedoel je precies met extract? Dit zijn waarden van 7,36% en 4,27%, dus ik vermoed aan dat hier geen maisch extractie mee wordt bedoeld.
En als ik het goed begrijp wordt er dus geen hopbitterheid gemeten?

BrouwMark

Lees

https://beerandbrewing.com/dictionary/ewOeMFnY4x/

De bitterheid bepalen is een dure test, dus die wordt niet bij iedereen gedaan. Bij de top-9 gok ik wel.

snowmansion

Hmm ik heb mijn rapport nog niet binnen. Wellicht sturen ze het in batches naar je toe via de mail...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.