Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier  (gelezen 42568 keer)

Offline snowmansion

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier
« Reactie #100 Gepost op: 04-01-2019 16:13 u »
Ik heb pas vandaag de ingrediënten besteld.. Wel vrij laat denk ik voor een vrij zwaar bier 9% dat nog op smaak moet komen en tot april heeft om te rijpen.

We gaan het zien :) 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #101 Gepost op: 04-01-2019 16:35 u »
Ik moet hem ook nog brouwen. Zit nu te nippen van mijn tweeliterprobeerseltje en lees ondertussen het wedstrijdreglement nog even door en speel wat met brewer's friend. Volgens mij zit ik aardig in de goede richting zo, maar eens een brouwdagje plannen binnenkort...

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #102 Gepost op: 04-01-2019 19:44 u »

Ze hebben al aangegeven, dat je je inzending in andere flessen en met andere doppen mag aanleveren. Dat ze die flessen en een krat aanleveren is gewoon een service. Ik neem toch aan dat je wel aan 12 lege flesjes en 12 kroonkurken kunt komen :)

Ik heb inderdaad flessen en doppen. Het gaat me gewoon om de slechte communicatie van de kant van Heineken. Als ik een klant toezeg iets te doen binnen drie weken, dan doe ik dat en verschuil me niet achter een ziekmelding. En of het een service is betwijfel ik. Ze vinden het ook wel een betere presentatie als alles uniform in hun eigen flessen zit.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #103 Gepost op: 04-01-2019 20:07 u »

Ik heb inderdaad flessen en doppen. Het gaat me gewoon om de slechte communicatie van de kant van Heineken. Als ik een klant toezeg iets te doen binnen drie weken, dan doe ik dat en verschuil me niet achter een ziekmelding. En of het een service is betwijfel ik. Ze vinden het ook wel een betere presentatie als alles uniform in hun eigen flessen zit.

Klopt, het is inderdaad prettig als iemand doet wat tie zegt en zegt wat tie doet.

Qua presentatie... dat lijkt mij niet echt relevant.  Die ingeleverde flessen zijn voor Brand intern. Ze gaan ze echt niet verkopen of zo :)

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #104 Gepost op: 05-01-2019 12:41 u »
Klopt, het is inderdaad prettig als iemand doet wat tie zegt en zegt wat tie doet.

Qua presentatie... dat lijkt mij niet echt relevant.  Die ingeleverde flessen zijn voor Brand intern. Ze gaan ze echt niet verkopen of zo :)

Met presentatie bedoel ik meer een uniforme en dus neutrale uitstraling tijdens de keuringen.
 :brouwen:

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #105 Gepost op: 08-01-2019 16:43 u »
Zojuist mail gehad dat de kratten verstuurd zijn.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #106 Gepost op: 08-01-2019 17:19 u »

Ik heb de mail ook gehad vandaag en het krat is ook al binnen. Mijn eerste poging is inmiddels al gebotteld (in Brand flessen met zilver kleurige kroonkurken). Morgen weer brouwen voor poging II.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #107 Gepost op: 08-01-2019 21:25 u »

Goed om te horen. Zelf heb ik een dergelijk mailtje nog niet gehad.
Hopelijk komt de krat een der dagen want ik wil mijn brouwsel binnenkort bottelen.

Offline Thom

• Vol lid
« Reactie #108 Gepost op: 09-01-2019 10:44 u »
Zo, vanochtend alles gebotteld. Het kratje was eindelijk binnen. Helaas langer moeten wachten om het te kunnen bottelen.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #109 Gepost op: 09-01-2019 11:12 u »
Had nog kratje staan van vorige edities, kon daar in bottelen. Verder nog geen bevestiging o.i.d. gekregen.

Offline snowmansion

• Junior lid
  • **
« Reactie #110 Gepost op: 09-01-2019 13:40 u »
Het viel mij op dat ze zoeken naar een pH van 4,0 – 4,9. Is dit niet vrij laag voor een type winterbier?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 09-01-2019 18:57 u »
Hoezo? Mijn laatste meting bij bottelen was 4.0 en nog steeds heerlijk zoet van smaak.

Offline Emanuel

• Vol lid
  • Oefening baart kunst.
« Reactie #112 Gepost op: 09-01-2019 19:02 u »
Ik heb ook een mailtje gehad dat het krat onderweg is. Alleen nog niet binnen...

Online BrouwMark

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 09-01-2019 19:50 u »
Ik heb ook een mailtje gehad dat het krat onderweg is. Alleen nog niet binnen...

Hier net gebracht.

Offline Smokey89

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Brouwerij Heldersch
« Reactie #114 Gepost op: 10-01-2019 09:13 u »
Wij hebben het krat ook ontvangen. Afgelopen zaterdag gebrouwen. Hopen dat hij er goed uitgekomen is, er zitten nog wel wat verbeterpuntjes in.... Spannend

Offline snowmansion

• Junior lid
  • **
« Reactie #115 Gepost op: 10-01-2019 10:14 u »
Hoezo? Mijn laatste meting bij bottelen was 4.0 en nog steeds heerlijk zoet van smaak.

Ik was even in de war zat met mijn hoofd bij een laatste pH waarde van 5.2+- voor koken maar realiseerde mij natuurlijk niet dat de pH daalt tijdens de vergisting dus dat je blijkbaar sowieso wel rond zo'n waarde uit zal komen.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #116 Gepost op: 10-01-2019 13:00 u »
Het viel mij op dat ze zoeken naar een pH van 4,0 – 4,9. Is dit niet vrij laag voor een type winterbier?

pH van Cola is 2,4 en ook (heel) zoet. https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #117 Gepost op: 10-01-2019 22:48 u »
Ik heb de mail ook gehad vandaag en het krat is ook al binnen. Mijn eerste poging is inmiddels al gebotteld (in Brand flessen met zilver kleurige kroonkurken). Morgen weer brouwen voor poging II.
Ik met kroonkurken waar Pilsener op staat. ;)

Offline WouterD

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #118 Gepost op: 11-01-2019 21:06 u »
Ik moet mijn poging ook nog gaan brouwen. Helaas wat laat dit draadje gelezen. Toch maar gewoon proberen! Heb nu alles in huis dus wellicht dit weekend...

Offline Ferdisk8

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #119 Gepost op: 13-01-2019 01:09 u »
Hoi,
Als ik deze draad lees, is mijn brouwsel waarschijnlijk te donker. Het jongbier smaakt al goed, dus de kleur vind ik niet zo spannend. Als beginnend brouwer vind ik feedback op mijn bieren belangrijk. Het ONK vind ik daarbij erg nuttig omdat ik dan en rapport krijg. Nu vroeg ik me af, "onder welk type bier zou ik mijn Brand Winterbier in moeten schrijven bij het ONK? (En dan in Cat. D bij voorkeur en niet fantasie bier).
Al vast bedankt voor reacties.

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #120 Gepost op: 13-01-2019 12:22 u »
Hoi,
Als ik deze draad lees, is mijn brouwsel waarschijnlijk te donker. Het jongbier smaakt al goed, dus de kleur vind ik niet zo spannend. Als beginnend brouwer vind ik feedback op mijn bieren belangrijk. Het ONK vind ik daarbij erg nuttig omdat ik dan en rapport krijg. Nu vroeg ik me af, "onder welk type bier zou ik mijn Brand Winterbier in moeten schrijven bij het ONK? (En dan in Cat. D bij voorkeur en niet fantasie bier).
Al vast bedankt voor reacties.

Dat is een goede vraag en waarschijnlijk niet een-twee-drie te beantwoorden. Heb je een programma gebruikt bij het samenstellen van het recept? Weet je de waardes van de kleur, bitterheid en SG (zowel begin als eind). Dan kun je kijken of het in een "mal" oftewel stijl past.

Hieronder een voorbeeld met het programma BrouwHulp.
Hier is de bierstijl A- Pale Ale (Belgisch) gekozen. Daaraan gekoppeld zijn dan de gekleurde balken onderin. Boven die gekleurde balkjes zijn driehoekjes met standaard normwaarden en verschijnen de waardes van je recept. Hier is bijvoorbeeld het begin SG te laag, maar de bitterheid goed.

Dus kun je eventueel een bierstijl vinden door je recept in te voeren en te kijken of het binnen een stijl past of er dicht genoeg bij in de buurt komt. De keurmeesters zullen een bier keuren volgens criteria van die stijl. Het kan nog zo lekker zijn, als het niet conform stijl is... blijft de klasse O van overige bieren over.

En voor alle meelezers die nog moeten graan brouwen; doe geen moeite... ik heb het winnende bier al klaar  ;D
groetjes, Nick

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #121 Gepost op: 13-01-2019 12:37 u »
blijft de klasse O van overige bieren over.

GROOT nieuws, er is een nieuwe klasse. Klasse O
Of zal er de alom bekende klasse V (vrije klasse) bedoeld worden  ;D

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #122 Gepost op: 13-01-2019 12:51 u »
GROOT nieuws, er is een nieuwe klasse. Klasse O
Of zal er de alom bekende klasse V (vrije klasse) bedoeld worden  ;D

Je hebt gelijk! Ik had O uit het menu van BrouwHulp genoemd!
 :huilen:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Re: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019 : Winterbier
« Reactie #123 Gepost op: 13-01-2019 13:14 u »
Hmmm, een winterbier met kruiden is ook niet echt mijn ding. Wel een leuke uitdaging. Ik ga er eens over nadenken.

Wat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier

Offline Lange1985

• Junior lid
  • **
Re: Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019 : Winterbier
« Reactie #124 Gepost op: 13-01-2019 13:46 u »
Wat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier
100 gram?! Ik heb gelezen 1 tot 4 zaadjes per 10 liter..... ik had er 6 in 20 liter  :nut:
Anyaway... maar eens gemaild waar die krat nou blijft  :weetniet:

Tags: