Hoi,
Als ik deze draad lees, is mijn brouwsel waarschijnlijk te donker. Het jongbier smaakt al goed, dus de kleur vind ik niet zo spannend. Als beginnend brouwer vind ik feedback op mijn bieren belangrijk. Het ONK vind ik daarbij erg nuttig omdat ik dan en rapport krijg. Nu vroeg ik me af, "onder welk type bier zou ik mijn Brand Winterbier in moeten schrijven bij het ONK? (En dan in Cat. D bij voorkeur en niet fantasie bier).
Al vast bedankt voor reacties.
Dat is een goede vraag en waarschijnlijk niet een-twee-drie te beantwoorden. Heb je een programma gebruikt bij het samenstellen van het recept? Weet je de waardes van de kleur, bitterheid en SG (zowel begin als eind). Dan kun je kijken of het in een "mal" oftewel stijl past.
Hieronder een voorbeeld met het programma BrouwHulp.
Hier is de bierstijl A- Pale Ale (Belgisch) gekozen. Daaraan gekoppeld zijn dan de gekleurde balken onderin. Boven die gekleurde balkjes zijn driehoekjes met standaard normwaarden en verschijnen de waardes van je recept. Hier is bijvoorbeeld het begin SG te laag, maar de bitterheid goed.

Dus kun je eventueel een bierstijl vinden door je recept in te voeren en te kijken of het binnen een stijl past of er dicht genoeg bij in de buurt komt. De keurmeesters zullen een bier keuren volgens criteria van die stijl. Het kan nog zo lekker zijn, als het niet conform stijl is... blijft de klasse O van overige bieren over.
En voor alle meelezers die nog moeten graan brouwen; doe geen moeite... ik heb het winnende bier al klaar

groetjes, Nick