Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019: Winterbier

Gestart door birdieb, 23-11-2018 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

birdieb

Ik zag het nog niet staan op het forum, maar zie https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd, de Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019, een Winterbier.

bierfan

Bijzonder. Weinig ruchtbaarheid deze keer...

Dund

Ik word hier niet heel vrolijk van een winterbier met verschillende kruiden. Ik houd mijn bieren het liefst zo puur mogelijk. Een witbiertje met wat koriander is wel lekker maar gember en anijs in mijn bier dat is toch wel andere koek.

Drents Hopbier

Citaat van: Dund op 24-11-2018  12:58 uIk word hier niet heel vrolijk van een winterbier met verschillende kruiden. Ik houd mijn bieren het liefst zo puur mogelijk. Een witbiertje met wat koriander is wel lekker maar gember en anijs in men bier dat is toch wel andere koek.

Neem je gewoon wat koekkruiden.

HHopbier

Dund

Inderdaad gewoon quadrupel brouwen vijf liter apart houden speculaaskruiden erbij en de rest lekker zelf opdrinken 😜

BrouwMark

Hmmm, een winterbier met kruiden is ook niet echt mijn ding. Wel een leuke uitdaging. Ik ga er eens over nadenken.

Thom

Een winterbier stond al op de planning. Vandaag gelijk maar een proefbrouwsel. :brouwen:

Nick H.

Jammer dat het niet "het derde bier" van Jens is geworden. Maar daar kon je natuurlijk geen wedstrijd meer mee houden omdat het recept bekend is. Als jonge brouwer vind ik een Winterbier een uitdaging, vooral de kruiden. Eens zien of ik een recept kan verzinnen.
 :denken:

Martijn0172

Leuk, er stond toevallig een quadrupel op de planning, dus deze passen we dan enigzins aan  ;D

Fermon

Een paar weken terug een winterbier gebrouwen met 2% whisky. Wanneer deze lekker is (nog niet gebotteld) opnieuw brouwen en de whisky vervangen door kruiden.... Maar welke en hoeveel🤔.

beermenke

Citaat van: Fermon op 25-11-2018  17:40 uEen paar weken terug een winterbier gebrouwen met 2% whisky. Wanneer deze lekker is (nog niet gebotteld) opnieuw brouwen en de whisky vervangen door kruiden.... Maar welke en hoeveel🤔.
Welke kruiden zie wedstrijdreglement

Coen

Niet mijn ding met kruiden.  Zal dus ook dit jaar niet meedoen,   jammer

Staple

Citaat van: Fermon op 25-11-2018  17:40 uEen paar weken terug een winterbier gebrouwen met 2% whisky. Wanneer deze lekker is (nog niet gebotteld) opnieuw brouwen en de whisky vervangen door kruiden.... Maar welke en hoeveel🤔.

"Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:
zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember."

Martijn0172

Zal kandijsiroop ook toegestaan zijn?

Fermon

Citaat van: Staple op 25-11-2018  20:01 u"Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:
zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember."

Dat had ik gelezen. Ik bedoelde alleen dat ik me nog moet verdiepen in de toegestaande kruiden en de hoeveelheid.

beermenke

Citaat van: Martijn0172 op 25-11-2018  20:22 uZal kandijsiroop ook toegestaan zijn?
Lijkt mij vloeibare suiker dus waarom niet

KC

Klopt het dat de link naar de inschrijving niet naar een inschrijfformulier of iets dergelijks verwijst?

KC

Nu werkt de eerste link ook niet meer.

Fractus

Het lijkt wel alsof ze de wedstrijd weer offline hebben gehaald. Geen idee waarom...

Verder vind ik het erg jammer dat ze een beperking hebben op start SG van 1.076. Dit betekent dat je voor 9% alcohol een vergistingsgraad moet hebben van 90%, oftewel veel suiker in je stort en een gist die ver doorgist. Dit is in tegenspraak met wat ik van een winterbier verwacht: Volmondig, moutig en zoet. Ik had een quadrupel in mijn hoofd die ik wel eens gebrouwen heb, heerlijk moutig en zoet, karamel en choco-tonen, lekker verwarmend. Hoefde ik er alleen maar kruiden aan toe te voegen. Maar ja, die had een vergistingsgraad van 70%. Met een begin SG van 1.076 betekent dat een biertje van 7%. Hou je weinig meer over van dat verwarmende biertje...

KC

Ik hoop maar dat het een deel van de website was die nog niet gereed was. Dat alles nog niet officieel was en door deze post het tijdelijk offline is gehaald.
Het was een uitdaging die me aansprak, dus ik hoop dat het onveranderd doorgaat.

Mark GA


KC

/cheer hervatting voorpret. Bedankt voor de info.

Mark GA



Zie hier het antwoord: vrijdag gaat de site weer online.

birdieb

Wel heel toevallig dat ik dan net vrijdagavond een keer op google zocht naar Brand Bierbrouw Wedstrijd 2019, en op de site terecht kwam.  ;D
Normaal verloopt de aanmelding volgens mij altijd via pint.nl, en daar kon ik ook al niks terugvinden.

Nog even geduld dus.

Nick H.

Het stond lang genoeg online om een paar keer te lezen en een idee te vormen wat gevraagd word. Ik heb mijn basisrecept klaar en ook de kruiden die ik wil gebruiken. Ik ga eerst maar eens een thee maken met het kruidenmengsel, naar rato.  :leren: :leren:

emiel1

Citaat van: Nick H. op 27-11-2018  15:58 uHet stond lang genoeg online om een paar keer te lezen en een idee te vormen wat gevraagd word. Ik heb mijn basisrecept klaar en ook de kruiden die ik wil gebruiken. Ik ga eerst maar eens een thee maken met het kruidenmengsel, naar rato.  :leren: :leren:

Als je het nog even na wil lezen... ;)

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd/reglement&strip=0&vwsrc=0

bob


Fractus

Interessant, de aanmeldings-pagina is online, maar de andere pagina's met daarom algemene informatie en de wedstrijdreglement zijn nog offline. Misschien zijn ze nog steeds aan het testen.

Die gasten van de ICT daar zullen wel helemaal gek worden van al die brouwfanaten die continu controleren of er al pagina's online staan, dat maakt het testen een stuk lastiger  :bijdrage_forum:

bob

Ik heb me via de link aangemeld en bevestiging gekregen.

beermenke

Citaat van: bob op 28-11-2018  12:51 uIk heb me via de link aangemeld en bevestiging gekregen.
Grote kans dat je gaat winnen
Ik kom niet verder dan pagina met wedstrijdreglement
Ik wacht gewoon even totdat Brand officieel melding maakt
Recept bijna klaar

tdp

Dan ben ik ook een grote kanshebber, daar ik mij ook al in heb kunnen schrijven :-)

Fermon

Ook ingeschreven :brouwen:. De site van brand werkt nu volgens mij weer naar behoren.
Succes iedereen!

sunlight

Ingeschreven. Staat nu officieel online.

BrouwMark

Zojuist ook ingeschreven onder het genot van een glas kruidenthee  :biersmile:

Toch ergens wel jammer, Brand spreekt van 'het bier kan op de markt gebracht worden'. Ze worden dus wat terughoudender.

Mark GA


Martijn0172


Richard3

Was het vorig jaar niet aanmelden via de pint website ( pint.nl) ??

Fractus

Citaat van: BrouwMark op 28-11-2018  22:20 uZojuist ook ingeschreven onder het genot van een glas kruidenthee  :biersmile:

Toch ergens wel jammer, brand spreekt van 'het bier kan op de markt gebracht worden'. Ze worden dus wat terughoudender.

Je mag in ieder geval wel een proefbrouwsel maken met de Brand brouwmeesters:

CiteerHet Winterbier dat wij zoeken is donker & rijk en heeft een balans tussen moutzoetigheid, specerijen en fruitig/complex gist. Hop is in de achtergrond en de combinatie van alcohol met specerijen is warmend. Het bier is rijk met een medium tot volle body. Door het hogere alcoholgehalte (tot 9,0 vol %) is het een "degustatie" bier. De uitdaging bestaat uit het vinden van een optimale balans tussen een rijke smaak met specerijen en drinkbaarheid.

 
De winnaar mag samen met de meesterbrouwers van Brand een brouwsel maken, gebaseerd op de winnende receptuur (afhankelijk van de beschikbaarheid van de gebruikte ingrediënten). Uitgangspunt daarbij is dat het brouwsel uitsluitend gangbare natuurlijke ingrediënten zal bevatten. Brand Bierbrouwerij hecht veel waarde aan productintegriteit. Indien een ingrediënt om hygiënische, gezondheids- of productietechnische  redenen niet verwerkt kan worden, zal in overleg een oplossing worden gezocht.

Er wordt zo te zien toch al gesleuteld aan je recept, vanwege 'beschikbaarheid van gebruikte ingrediënten', dus het zal sowieso geen 1:1 kopie worden van het bier dat wint.

KC

Was dat vorig jaar ook niet zo? Het was verder knip en plakwerk op de site, want in het begin stond er nog Gose ipv winterbier.

Mark GA


sunlight

Kregen jullie meteen een bevestiging van Brand?

JanEric

Ja, met de  melding dat de flessen en etiketten  binnen 3 weken bezorgd worden.

Mark GA

Citaat van: sunlight op 02-12-2018  10:39 uKregen jullie meteen een bevestiging van Brand?
Wat Jan Eric hierboven zegt... zie ook screenshot van mail die ik eerder plaatste...
Lijkt een automatisch gegenereerde mail dus als je niets hebt ontvangen zou het kunnen dat je je email adres verkeerd gespeld hebt...

Wvo88

In de omschrijving staat "Kleur: Zeer donker koper tot bruin". Echter staat er ook "Kleur: 70-90 EBC". Naar mijn idee is dit niet meer donker koper tot bruin🤔..


Drents Hopbier

Citaat van: Wvo88 op 05-12-2018  13:54 uIn de omschrijving staat "Kleur: Zeer donker koper tot bruin". Echter staat er ook "Kleur: 70-90 EBC". Naar mijn idee is dit niet meer donker koper tot bruin

Op wiki hobbybrouwen staat bij Stout 117-124 EBC
Op https://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf  staat bij Stout 25-40 SRM ofwel 50-80 EBC.

Kennelijk wordt er met twee maten gemeten.

Hopbier

Mark GA

Ik las ergens dat er een oude manier van kleurbepaling en een nieuwe.
Misschien niet afgaan op het cijfer maar op de omschrijving?

El Pastor Belga (MaJa)

die van bjcp lijken mij wel erg licht in kleur

tommyg

CiteerTechnisch fiche
Gisting: Hooggegist (ca. 70-90% schijnbare vergistingsgraad). Geen Brettanomyces of wilde gist(en).
Alcohol: Maximum 9,0 volume procent
S.G. of ᵒPlato: Stamwort maximum 1,076 g/cm3 of 18,5ᵒ
Kleur: 70-90 EBC
Hopbitterheid: 10-30 IBU
pH: 4,0 – 4,9

Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

zoethout,
korianderzaad,
steranijs,
kaneel,
tijm,
gember.

Nieuwe eik houtsnippers uit verschillende landen en toast gradaties zijn toegestaan.
Het toevoegen van hop na de whirlpool (dry-hop) is niet toegestaan.
Het toevoegen van vruchten en groenten is niet toegestaan. Barrel-aging of het gebruik van houtkrullen uit b.v. Whisky-, Rum-, Port-, Wijn- enz. barrels is niet toegestaan. Het bier moet met bovengist vergist zijn. Bij de beoordeling zal de "rijke smaak en balans" een belangrijke rol spelen.

Heb getracht met bovenstaande gegevens een recept te creeëren maar ik kom echt niet in de buurt van die 9% zonder gebruik te maken van extra kristalsuiker of anderzins suiker.
Hebben jullie deze uitdaging ook? Ik lees ook nergens dat kristalsuiker niet gebruikt mag worden...

Die kleuromschrijving is ook wel een dingetje inderdaad, 70EBC is bijna zwart!

Fermon

Citaat van: tommyg op 05-12-2018  16:56 uHeb getracht met bovenstaande gegevens een recept te creeëren maar ik kom echt niet in de buurt van die 9% zonder gebruik te maken van extra kristalsuiker of anderzins suiker.
Hebben jullie deze uitdaging ook? Ik lees ook nergens dat kristalsuiker niet gebruikt mag worden...

Kandij suiker mag wel.

Thom

Ik vind de kleur omschrijving en de EBC waarde ook verwarrend. :o

Albertus

Citaat van: Thom op 05-12-2018  19:19 uIk vind de kleur omschrijving en de EBC waarde ook verwarrend. :o

Bij de Brand Porterwedstrijd was er ook verwarring, van die wedstrijd komt onderstaande toelichting.

Bert


CiteerBeste Thuisbrouwers van Nederland,
 
Allereerst leuk om te zien dat de brouwwedstrijd leeft! Brand wilde in deze wedstrijd een traditioneel Bier brouwen. Onder de thuisbrouwers bleek Porter de meest geliefde uitdaging. De richtlijnen die vervolgens zijn opgesteld, sturen daarom aan op een Traditionele Porter. Graag wil ik meegeven dat het richtlijnen zijn en geen eisen. Daarbij wil Brand leren van de creativiteit van de thuisbrouwers. Dat is tot nu toe altijd het doel geweest van de Brand Bierbrouwwedstrijd, met hele mooie en verassende inzendingen als resultaat. Die verassingen zien wij graag tegemoet komend jaar!
   
Er zijn een aantal vragen geweest, hieronder de meest voorkomende vragen met de antwoorden: 
 
1.      Klopt de voorgeschreven kleurrange?
Laboratorium analysen uitgevoerd voor Brand en door andere brouwerijen op >40 bieren leveren waardes voor Brown en Robust Porter van ~80 tot 160 EBC. Het berekenen van wort EBC vooraf kan m.b.v. onderstaande formules (Dirk Naudts). 'Zeer donker doorschijnend' mag dan i.p.v. de beschrijving 'donker koper/bruin' gebruikt worden (Derek Walsh - Biertypen Gids boek). De waarneming hiervan is afhankelijk van het glas diameter en lichtbron.
 
Voorbeeld van wort (voor het koken) kleur berekeningen: 
(formule Dirk Naudts van De Proef Brouwerij) 
13,5° Plato (stamwort eigen bier) 
--------------------------------------------- = 1,57 vermenigvuldigingsfactor 
8,6° Plato (vaste deelfactor) 
1,57 x 7 (7 EBC Pale Ale mout) x 0,9 (90 gew. %) = 9,9 EBC 
1,57 x 135 (135 EBC Brown mout) x 0,05 (5 gew. %) = 10,6 EBC 
1,57 x 800 (800 EBC Chocolade mout) x 0,05 (5 gew. %) = 62,8 EBC 
= 83,3 EBC 
15,5° Plato (stamwort eigen bier) 
--------------------------------------------- = 1,80 vermenigvuldigingsfactor 
8,6° Plato (vaste deelfactor) 
1,80 x 7 (7 EBC Pale Ale mout) x 0,8 (80 gew. %) = 10,1 EBC 
1,80 x 135 (135 EBC Brown mout) x 0,10 (10 gew. %) = 24,3 EBC 
1,80 x 350 (350 EBC Special B mout) x 0,05 (5 gew. %) = 31,5 EBC 
1,80 x 800 (800 EBC Chocolade mout) x 0,05 (5 gew. %) = 72,0 EBC 
= 137,9 EBC

tommyg

Citaat van: Fermon op 05-12-2018  16:59 uKandij suiker mag wel.

Ja, klopt had ik gezien maar kom nog niet helemaal tot de juiste verhoudingen als ik max 20% kandijsuiker aanhoud. Dus vandaar de vraag :)

Thom

Dat verklaard het. Met die berekening kom ik op een veel hoger EBC gehalte dan wat BrouwHulp berekend (Morey).

BrouwMark

Wat maf. Uit de analyses van Brand komt dus een veel hoger EBC-getal dan uit de berekening van Morey?

...

Proefje op de som: met brewer's friend een nattevingerreceptje in elkaar geknutseld. Resultaat: 74,34 EBC (Morey). Met de berekening hierboven resultaat 234,85 EBC. Dat scheelt nogal wat zeg. Wat moet ik nu geloven?

KC

Ik zou graag duidelijkheid hebben, zodat ik bij voorbaat niet verkeerd begin. Kan iemand alstublieft uitrekenen wat dan de EBC waarde moet zijn volgens hun regels? (Laagste en hoogste EBC dan graag)

PP

Afgezien van de juiste analyse van de kleurwaarde (een terechte opmerking), indien de kleurrange 70-90 EBC daadwerkelijk gerealiseerd moet worden, wordt het voor de deelnemers een kansspel om dit te realiseren. De invloed van de variantie van grondstoffen en de kooktijd van het wort is groot.
Dus toch een referentiekaart of Jodiumopl. aanschaffen om de kleur te controleren?
Wat doe ik als ik er duidelijk buiten lig? Verdunnen? Levert weer andere problemen op.
Een advies aan mezelf: maak minimaal een proefbrouwsel anders lukt het niet.

Groet, Paul   

KC

Het gaat mij er om dat er op te verschillende manieren gerekend wordt. BrouwVisie geeft netjes visueel een indicatie van de kleur. Als iemand zegt het een koperkleurig bier moet zijn en er wordt een waarde aan gegeven van zwart dan lijkt mij dat er iets niet klopt.
Is er nu wel of geen andere manier van EBC bepalen??

Dit is net alsof bij Brand een meter 80 centimeter is.

Albertus

Citaat van: PP op 06-12-2018  18:49 u........  moet worden, wordt het voor de deelnemers een kansspel om dit te realiseren. De invloed ........

Inderdaad, dat is volkomen juist, kijk maar in de wedstrijdvoorwaarden  ;D  :

Citeer....... . De kansspelbelasting komt voor rekening van Brand Bierbrouwerij B.V.  .....

Bert

Jacques

Citaat van: Thom op 05-12-2018  19:19 uIk vind de kleur omschrijving en de EBC waarde ook verwarrend. :o

Niet te moeilijk maken. Het bier moet donker zijn maar niet zwart. Meer een dubbel dan een porter/stout.

Langewieger

Mooi dit, eerlijk gezegd mogen meer brouwerijen zulke acties bedenken. Het maakt wat los

Wildor

Het is leuk bedacht, ik moet mijn kunsten nog even oefenen voordat ik mij hieraan waag  ::)

De wedstrijd is nu uitgeschreven, tegen de tijd dat het werkelijk gejureerd wordt zit je geloof ik al in april/mei.
Het moet uiteraard rijpen om op smaak te komen, maar dan zit je mooi met je Winterbier in de zon  8)

William

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 07-12-2018  14:30 uNiet te moeilijk maken. Het bier moet donker zijn maar niet zwart. Meer een dubbel dan een porter/stout.

Wat zou jij zeggen, Jacques? Ergens tussen 45 en 65 EBC?

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 07-12-2018  17:35 uWat zou jij zeggen, Jacques? Ergens tussen 45 en 65 EBC?

Ik ben dan niet Jacques ::), maar ik ga voor de 60 ebc in BrouwHulp (morey). De de dubbelbock van brand is volgens hun site 65 ebc, daar ga ik mijn bier mee vergelijken en hopen dat hij iets donkerder is.

BrouwMark

Voor wat het waard is, EBC omrekenen naar SRM en dan weer naar oude EBC:
Disclaimer: ik heb hier geen verstand van. Niet accuraat en erg ongeveer!:
(2 formules van internet geplukt)

EBC (nieuw)
--------------  X 2,65 - 1,2 = EBC (oud)
1,97

Zo krijg je 70-90 EBC (oud) = 53-68 EBC (nieuw), en dat klopt wel met 'donker koper tot bruin'.

Ik zit nu zelf rond de 60 ook, lijkt me wel mooi zo. Kruidenmixje heb ik geproefd en goedgekeurd, binnenkort maar nog eens een brouwdagje inplannen  :brouwen:

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 07-12-2018  17:35 uWat zou jij zeggen, Jacques? Ergens tussen 45 en 65 EBC?

Wat ik wil zeggen dat meer naar de kleur moet kijken dan naar EBC-waarden...

DavidR

Citaat van: Martijn0172 op 25-11-2018  20:22 uZal kandijsiroop ook toegestaan zijn?
Dit vraag ik mij ook af, weet iemand dit? Of weet iemand waar je deze vraag kan stellen? Ik kan geen contact informatie vinden voor de wedstrijd.

Niet alle kandijsiroop is 'pure suiker'...

Jacques

Citaat van: DavidR op 09-12-2018  21:10 uDit vraag ik mij ook af, weet iemand dit? Of weet iemand waar je deze vraag kan stellen? Ik kan geen contact informatie vinden voor de wedstrijd.

Niet alle kandijsiroop is 'pure suiker'...

Lees het wedstrijdreglement:
Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd/reglement

DavidR

Citaat van: Jacques op 09-12-2018  22:10 uLees het wedstrijdreglement:
Een Winterbier is een bier gebrouwen met een hogere stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan. Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

https://www.brand.nl/brand-bierbrouwwedstrijd/reglement
Ik neem aan dat je met dit antwoord 'nee, je mag geen kandijsiroop gebruiken' bedoelt.

Ik heb nooit met kandijsuiker of -siroop gebrouwen, en weet ook niet zeker wat de verschillen zijn, vandaar de vraag.

Jacques

Citaat van: DavidR op 09-12-2018  22:42 uIk neem aan dat je met dit antwoord 'nee, je mag geen kandijsiroop gebruiken' bedoelt.

Kandijsiroop is stoperige kandijsuiker...

DavidR

Citaat van: Jacques op 09-12-2018  22:55 uKandijsiroop is stoperige kandijsuiker...
Typisch hobbybrouwen-forum-antwoord. Laat maar joh.

tdp

Citaat van: DavidR op 10-12-2018  08:47 uTypisch hobbybrouwen-forum-antwoord. Laat maar joh.

Want je vraag is hiermee niet beantwoord? Kandijsiroop is een vorm van kandijsuiker en zou dus gebruikt mogen worden. Weet niet waar Jacques in deze onduidelijk is geweest?

Fermon

Poging 1. Nu aan het brouwen. Ben benieuwd  :brouwen:

KC

Sucrose minimaal 99,5% staat er bij de siroop.
40% sucrose, 30% fructose en 30% glucose staat er bij de kandijsuiker.
In de opdracht van Brand staat kandijsuiker. Het toevoegen van siroop kan de kleur sterk beïnvloeden. Tevens is de smaak van de 1900 EBC siroop door de geconcentreerde hoeveelheid 'verontreinigingen' veel heftiger.
Ik begrijp dat het gebruik van siroop bepaalde voordelen kan hebben en dat kandijsuiker weinig smaak en kleur geeft, maar als er nu staat dat je kandijSUIKER mag toevoegen is het mijn keuze om het risico niet te nemen.

Edit:

Ik zie dat het Nederlandse merk bruine kandij als basis suikerbieten suiker heeft en licht van kleur is en de originele Belgische van Candico altijd met rietsuiker is gemaakt en veel donkerder van kleur is.
Bij de productie van Kandij kristalliseert een deel niet en daar wordt cassonade van gemaakt en stroop. Dan kan het dus ook dat er geen gebruik wordt gemaakt van de gekristalliseerde echte kandij om deze te vervaardigen.
Het blijft dus verwarrend :)
Zeker als deze zin er bij staat:"Opgeloste kandijsuiker. Ideaal om aan wijnen of bieren toe te voegen.  Verkregen uit de residuele stroop van de donkere kandij."

Ook interessant: https://sbi4beer.com/suikers/belgosuc/brouwerij-specialiteiten/kandijsuiker-mietten-donker.html

Jacques

Citaat van: DavidR op 10-12-2018  08:47 uTypisch hobbybrouwen-forum-antwoord. Laat maar joh.

Dit is een wat vreemde reactie.
Als je kandijsuiker oplost met weinig water krijg je kandijsiroop. Het is niet veel anders...

Er zijn zoals in dit topic ook al geschreven veel verschillende soorten kandijsuiker. In het reglement van wedstrijd is bepaald dat je kandijsuiker mag gebruiken. Er is door Brand geen uitzondering gemaakt voor bepaalde kandijsuikers. Dit betekent dat alle soorten kandijsuiker zijn toegestaan. Zo simpel is het.

Fermon

Citaat van: Fermon op 10-12-2018  09:21 uPoging 1. Nu aan het brouwen. Ben benieuwd  :brouwen:

De brouwdag ging gisteren goed, een iets lager rendement dan gepland, met bottelsuiker kom ik uiteindelijk uit op +- 8%. De kleur is ook mooi volgens mij. In BrouwHulp 60 ebc. Als ik hem vergelijk met de brand dubbelbock die volgens brand 65 ebc is is hij donkerder, dus dat is mooi.

Nu hopen dat na de gisting de kruiden ook nog aanwezig zijn.

Mark GA

Citaat van: Fermon op 11-12-2018  11:54 uDe kleur is ook mooi volgens mij.
Mooi kleurtje inderdaad

tdp

Vandaag ook maar eens mijn poging brouwen. Liep toch al langer met een bepaald recept in mijn hoofd rond, iets aangepast om te voldoen aan de voorwaarden van Brand. En mocht ik het niet winnen, heb ik mijn kerstbier voor volgend jaar alvast klaar :)

Drents Hopbier

Citaat van: tdp op 14-12-2018  10:09 uVandaag ook maar eens mijn poging brouwen. Liep toch al langer met een bepaald recept in mijn hoofd rond, iets aangepast om te voldoen aan de voorwaarden van Brand. En mocht ik het niet winnen, heb ik mijn kerstbier voor volgend jaar alvast klaar

Als je wel wint toch ook?

HHopbier

tdp

Citaat van: Drents Hopbier op 14-12-2018  11:04 uAls je wel wint toch ook?

HHopbier

Haha, inderdaad! :)

snowdog2006

Wat voor flessen worden er gebruikt bij Brand wedstrijd? Gewoon standaard BNR flessen die ze opsturen?

Nick H.

Citaat van: snowdog2006 op 14-12-2018  12:16 uWat voor flessen worden er gebruikt bij Brand wedstrijd? Gewoon standaard BNR flessen die ze opsturen?

De flessen van Brand zelf! Ze sturen je enkele weken na de inschrijving een krat met flessen en dopjes. Als je inschrijft, krijg je een bevestigingsmail waar dat in staat. Dus controleer even of je wel ingeschreven hebt... maar, je kunt het ook laten. Mijn winnaar is al klaar om te bottelen.  ;D

tdp

Het is echter ook geen probleem om het in BNR flessen aan te leveren hoor, flessen zijn ook een soort tegemoetkoming.

Mijn poging gaat nu het gistvat in, ben beniewd! :)


snowdog2006

Wow, ben jij in 3 uur klaar met brouwen?

tdp

Ben rond 9u begonnen met schroten en opwarmen van het water e.d. Liep wat tegen, maar 1u maischen, uur filteren/spoelen/opwarmen richting koken, uur koken, koelen half uurtje en half uurtje voorbereiding :).

Heb een toegewijde ruimte ervoor, dat scheelt erg veel verloren tijd met opzetten e.d.

emiel1

Citaat van: tdp op 14-12-2018  13:00 uHet is echter ook geen probleem om het in BNR flessen aan te leveren hoor, flessen zijn ook een soort tegemoetkoming.

Mijn poging gaat nu het gistvat in, ben beniewd! :)



Zit je nog onder de 1.076? Lijkt zo hoog.

tdp

Citaat van: emiel1 op 14-12-2018  13:09 uZit je nog onder de 1.076? Lijkt zo hoog,

Ja, 1.070/1.072. Foto iets van onderen gemaakt ;)

emiel1

Citaat van: tdp op 14-12-2018  13:10 uJa, 1.070/1.072. Foto iets van onderen gemaakt ;)

Ah ok :) Nou netjes!

Nick H.

Citaat van: snowdog2006 op 14-12-2018  12:16 uWat voor flessen worden er gebruikt bij Brand wedstrijd? Gewoon standaard BNR flessen die ze opsturen?

Wacht maar gewoon op het krat met flessen en doppen. Ze willen onherkenbare, anonieme verpakking!
Deze tekst is uit een bericht van vorig jaar.


Underdike

Vraagje:
Weet iemand welke mouten bij Brand in gebruik zijn?
Dan kan ik een beetje sturen naar waar zij gewend zijn om mee te brouwen...

Mark GA

@Underdike: De mouten lijken me niet relevant maar ik zou op safe spelen, niet te moeilijk verkrijgbaar.

<nieuwtje>
Zojuist even met Brand gebeld; mijn bijdrage zal namelijk gebotteld moeten worden deze week maar ik heb nog geen krat ontvangen.
Mevrouw van de afdeling marketing liet weten dat degene die de verzendingen in beheer heeft zich ziek gemeld heeft. Eigenlijk zou verzending deze week gebeuren.
Als je net als ik niet kan wachten met afvullen: je mag in andere flessen afvullen zolang je de juiste etiketten maar op de fles aanbrengt.
De krat en etiketten worden zsm verzonden.

Juindorper

Ik ga het er ook eens op wagen. Mijn bijdrage staat momenteel te koken. :brouwen:

Fermon

Citaat van: Mark GA op 27-12-2018 &nbsp;14:14 u@Underdike: De mouten lijken me niet relevant maar ik zou op safe spelen, niet te moeilijk verkrijgbaar.

<nieuwtje>
Zojuist even met Brand gebeld; mijn bijdrage zal namelijk gebotteld moeten worden deze week maar ik heb nog geen krat ontvangen.
Mevrouw van de afdeling marketing liet weten dat degene die de verzendingen in beheer heeft zich ziek gemeld heeft. Eigenlijk zou verzending deze week gebeuren.
Als je net als ik niet kan wachten met afvullen: je mag in andere flessen afvullen zolang je de juiste etiketten maar op de fles aanbrengt.
De krat en etiketten worden zsm verzonden.

Ik heb deze vraag vorig jaar ook gesteld ivm 2 gebrouwen batches. Het antwoord was toen dat het ook mocht in bnr flessen of brand flessen met je eigen kroonkurken.

Martijn0172

Dat is goed nieuws. Mijn eerste test batch proefde al erg lekker en kwam m.i. al in de buurt wat betreft de eisen die Brand stelde.

Fermon

Net mijn eerste poging gebotteld, veel te licht en te weinig kruiden, ik ruik en proef ze totaal niet. Jammer, binnenkort weer een nieuwe poging.

tdp

Mijn poging ook op fles gedaan vanochtend. Smaak is lastig om al te bepalen maar in de neus komen de gebruikte kruiden in ieder geval lekker door. Ben tevreden.

snowmansion

Citaat van: Mark GA op 27-12-2018 &nbsp;14:14 u@Underdike: De mouten lijken me niet relevant maar ik zou op safe spelen, niet te moeilijk verkrijgbaar.

<nieuwtje>
Zojuist even met Brand gebeld; mijn bijdrage zal namelijk gebotteld moeten worden deze week maar ik heb nog geen krat ontvangen.
Mevrouw van de afdeling marketing liet weten dat degene die de verzendingen in beheer heeft zich ziek gemeld heeft. Eigenlijk zou verzending deze week gebeuren.
Als je net als ik niet kan wachten met afvullen: je mag in andere flessen afvullen zolang je de juiste etiketten maar op de fles aanbrengt.
De krat en etiketten worden zsm verzonden.

Iemand al het krat binnen gekregen?

Gerben95


Nick H.

Ik vind het maar een onprofessionele club bij die marketing. En dat heb ik ze ook laten weten met deze tekst:
"Het krat is nu al twee weken later dan toegezegd. Daardoor kan ik niet bottelen volgens planning. Dat is niet erg fatsoenlijk voor een bedrijf zoals Heineken. Als leverancier is Heineken schijnbaar niet in staat om dezelfde service te bieden als ze van hun eigen leveranciers verlangen?"

 :bokser:

beermenke

Tip: koop een krat Brand, drink die leeg en bottelen maar.
Ik ben nu aan het koelen dus voordat ik ga bottelen verwacht ik de krat wel binnen.
Succes allemaal.

Sander van Dijk

Citaat van: Nick H. op 04-01-2019 &nbsp;15:29 uIk vind het maar een onprofessionele club bij die marketing. En dat heb ik ze ook laten weten met deze tekst:
"Het krat is nu al twee weken later dan toegezegd. Daardoor kan ik niet bottelen volgens planning. Dat is niet erg fatsoenlijk voor een bedrijf zoals Heineken. Als leverancier is Heineken schijnbaar niet in staat om dezelfde service te bieden als ze van hun eigen leveranciers verlangen?"

 :bokser:


Ze hebben al aangegeven, dat je je inzending in andere flessen en met andere doppen mag aanleveren. Dat ze die flessen en een krat aanleveren is gewoon een service. Ik neem toch aan dat je wel aan 12 lege flesjes en 12 kroonkurken kunt komen :)

snowmansion

Ik heb pas vandaag de ingrediënten besteld.. Wel vrij laat denk ik voor een vrij zwaar bier 9% dat nog op smaak moet komen en tot april heeft om te rijpen.

We gaan het zien :) 

BrouwMark

Ik moet hem ook nog brouwen. Zit nu te nippen van mijn tweeliterprobeerseltje en lees ondertussen het wedstrijdreglement nog even door en speel wat met brewer's friend. Volgens mij zit ik aardig in de goede richting zo, maar eens een brouwdagje plannen binnenkort...

Nick H.

Citaat van: Sander van Dijk op 04-01-2019 &nbsp;16:03 uZe hebben al aangegeven, dat je je inzending in andere flessen en met andere doppen mag aanleveren. Dat ze die flessen en een krat aanleveren is gewoon een service. Ik neem toch aan dat je wel aan 12 lege flesjes en 12 kroonkurken kunt komen :)

Ik heb inderdaad flessen en doppen. Het gaat me gewoon om de slechte communicatie van de kant van Heineken. Als ik een klant toezeg iets te doen binnen drie weken, dan doe ik dat en verschuil me niet achter een ziekmelding. En of het een service is betwijfel ik. Ze vinden het ook wel een betere presentatie als alles uniform in hun eigen flessen zit.

Sander van Dijk


Citaat van: Nick H. op 04-01-2019 &nbsp;19:44 uIk heb inderdaad flessen en doppen. Het gaat me gewoon om de slechte communicatie van de kant van Heineken. Als ik een klant toezeg iets te doen binnen drie weken, dan doe ik dat en verschuil me niet achter een ziekmelding. En of het een service is betwijfel ik. Ze vinden het ook wel een betere presentatie als alles uniform in hun eigen flessen zit.

Klopt, het is inderdaad prettig als iemand doet wat tie zegt en zegt wat tie doet.

Qua presentatie... dat lijkt mij niet echt relevant.  Die ingeleverde flessen zijn voor Brand intern. Ze gaan ze echt niet verkopen of zo :)


Nick H.

Citaat van: Sander van Dijk op 04-01-2019 &nbsp;20:07 uKlopt, het is inderdaad prettig als iemand doet wat tie zegt en zegt wat tie doet.

Qua presentatie... dat lijkt mij niet echt relevant.  Die ingeleverde flessen zijn voor Brand intern. Ze gaan ze echt niet verkopen of zo :)

Met presentatie bedoel ik meer een uniforme en dus neutrale uitstraling tijdens de keuringen.
 :brouwen:

BrouwMark

Zojuist mail gehad dat de kratten verstuurd zijn.

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 08-01-2019 &nbsp;16:43 uZojuist mail gehad dat de kratten verstuurd zijn.

Ik heb de mail ook gehad vandaag en het krat is ook al binnen. Mijn eerste poging is inmiddels al gebotteld (in Brand flessen met zilver kleurige kroonkurken). Morgen weer brouwen voor poging II.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 08-01-2019 &nbsp;16:43 uZojuist mail gehad dat de kratten verstuurd zijn.

Goed om te horen. Zelf heb ik een dergelijk mailtje nog niet gehad.
Hopelijk komt de krat een der dagen want ik wil mijn brouwsel binnenkort bottelen.

Thom

Zo, vanochtend alles gebotteld. Het kratje was eindelijk binnen. Helaas langer moeten wachten om het te kunnen bottelen.

tdp

Had nog kratje staan van vorige edities, kon daar in bottelen. Verder nog geen bevestiging o.i.d. gekregen.

snowmansion

Het viel mij op dat ze zoeken naar een pH van 4,0 – 4,9. Is dit niet vrij laag voor een type winterbier?

KC

Hoezo? Mijn laatste meting bij bottelen was 4.0 en nog steeds heerlijk zoet van smaak.

Emanuel

Ik heb ook een mailtje gehad dat het krat onderweg is. Alleen nog niet binnen...

BrouwMark

Citaat van: Emanuel op 09-01-2019 &nbsp;19:02 uIk heb ook een mailtje gehad dat het krat onderweg is. Alleen nog niet binnen...

Hier net gebracht.

Smokey89

Wij hebben het krat ook ontvangen. Afgelopen zaterdag gebrouwen. Hopen dat hij er goed uitgekomen is, er zitten nog wel wat verbeterpuntjes in.... Spannend

snowmansion

Citaat van: KC op 09-01-2019 &nbsp;18:57 uHoezo? Mijn laatste meting bij bottelen was 4.0 en nog steeds heerlijk zoet van smaak.

Ik was even in de war zat met mijn hoofd bij een laatste pH waarde van 5.2+- voor koken maar realiseerde mij natuurlijk niet dat de pH daalt tijdens de vergisting dus dat je blijkbaar sowieso wel rond zo'n waarde uit zal komen.

Eric v B

Citaat van: snowmansion op 09-01-2019 &nbsp;13:40 uHet viel mij op dat ze zoeken naar een pH van 4,0 – 4,9. Is dit niet vrij laag voor een type winterbier?

pH van Cola is 2,4 en ook (heel) zoet. https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/

CeesM

Citaat van: Fermon op 08-01-2019 &nbsp;17:19 uIk heb de mail ook gehad vandaag en het krat is ook al binnen. Mijn eerste poging is inmiddels al gebotteld (in Brand flessen met zilver kleurige kroonkurken). Morgen weer brouwen voor poging II.
Ik met kroonkurken waar Pilsener op staat. ;)

WouterD

Ik moet mijn poging ook nog gaan brouwen. Helaas wat laat dit draadje gelezen. Toch maar gewoon proberen! Heb nu alles in huis dus wellicht dit weekend...

Ferdisk8

Hoi,
Als ik deze draad lees, is mijn brouwsel waarschijnlijk te donker. Het jongbier smaakt al goed, dus de kleur vind ik niet zo spannend. Als beginnend brouwer vind ik feedback op mijn bieren belangrijk. Het ONK vind ik daarbij erg nuttig omdat ik dan en rapport krijg. Nu vroeg ik me af, "onder welk type bier zou ik mijn Brand Winterbier in moeten schrijven bij het ONK? (En dan in Cat. D bij voorkeur en niet fantasie bier).
Al vast bedankt voor reacties.

Nick H.

Citaat van: Ferdisk8 op 13-01-2019 &nbsp;01:09 uHoi,
Als ik deze draad lees, is mijn brouwsel waarschijnlijk te donker. Het jongbier smaakt al goed, dus de kleur vind ik niet zo spannend. Als beginnend brouwer vind ik feedback op mijn bieren belangrijk. Het ONK vind ik daarbij erg nuttig omdat ik dan en rapport krijg. Nu vroeg ik me af, "onder welk type bier zou ik mijn Brand Winterbier in moeten schrijven bij het ONK? (En dan in Cat. D bij voorkeur en niet fantasie bier).
Al vast bedankt voor reacties.

Dat is een goede vraag en waarschijnlijk niet een-twee-drie te beantwoorden. Heb je een programma gebruikt bij het samenstellen van het recept? Weet je de waardes van de kleur, bitterheid en SG (zowel begin als eind). Dan kun je kijken of het in een "mal" oftewel stijl past.

Hieronder een voorbeeld met het programma BrouwHulp.
Hier is de bierstijl A- Pale Ale (Belgisch) gekozen. Daaraan gekoppeld zijn dan de gekleurde balken onderin. Boven die gekleurde balkjes zijn driehoekjes met standaard normwaarden en verschijnen de waardes van je recept. Hier is bijvoorbeeld het begin SG te laag, maar de bitterheid goed.



Dus kun je eventueel een bierstijl vinden door je recept in te voeren en te kijken of het binnen een stijl past of er dicht genoeg bij in de buurt komt. De keurmeesters zullen een bier keuren volgens criteria van die stijl. Het kan nog zo lekker zijn, als het niet conform stijl is... blijft de klasse O van overige bieren over.

En voor alle meelezers die nog moeten graan brouwen; doe geen moeite... ik heb het winnende bier al klaar  ;D
groetjes, Nick

orangeloo

Citaat van: Nick H. op 13-01-2019 &nbsp;12:22 ublijft de klasse O van overige bieren over.

GROOT nieuws, er is een nieuwe klasse. Klasse O
Of zal er de alom bekende klasse V (vrije klasse) bedoeld worden  ;D

Nick H.

Citaat van: Orangeloo op 13-01-2019  12:37 uGROOT nieuws, er is een nieuwe klasse. Klasse O
Of zal er de alom bekende klasse V (vrije klasse) bedoeld worden  ;D

Je hebt gelijk! Ik had O uit het menu van BrouwHulp genoemd!
 :huilen:

Drents Hopbier

Citaat van: BrouwMark op 24-11-2018  19:57 uHmmm, een winterbier met kruiden is ook niet echt mijn ding. Wel een leuke uitdaging. Ik ga er eens over nadenken.

Wat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier

Lange1985

Citaat van: Drents Hopbier op 13-01-2019  13:14 uWat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier
100 gram?! Ik heb gelezen 1 tot 4 zaadjes per 10 liter..... ik had er 6 in 20 liter  :nut:
Anyaway... maar eens gemaild waar die krat nou blijft  :weetniet:

Drents Hopbier

Citaat van: Lange1985 op 13-01-2019  13:46 u100 gram?! Ik heb gelezen 1 tot 4 zaadjes per 10 liter..... ik had er 6 in 20 liter  :nut:
Anyaway..... maar eens gemaild waar die krat nou blijft  :weetniet:

Was theoretisch hoor!

Hopbier

Ferdisk8

Citaat van: Nick H. op 13-01-2019  12:22 uDat is een goede vraag en waarschijnlijk niet een-twee-drie te beantwoorden. Heb je een programma gebruikt bij het samenstellen van het recept? Weet je de waardes van de kleur, bitterheid en SG (zowel begin als eind). Dan kun je kijken of het in een "mal" oftewel stijl past.


Dank je voor de reactie.
Ik bedoel dus eigenlijk, met de specificaties van Brand (als je daar netjes aan voldoet). Is het dat een Barleywine, Quadrupel, Baltic Porter, of nog iets anders.
De kruiden overheersen niet in dit geval.

Ik gebruik geen software, maar vergelijk met BKG biertypes.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 13-01-2019  13:14 uWat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Hopbier

Dit is een zuiver hypothetische vraag. Met 100 gram steranijs op 20 liter kom je echt niet in de finale...

Maar je hebt gelijk. Het zal voor Brand een hele uitdaging worden om het winnende bier te klonen.

Biertje1985

Citaat van: Ferdisk8 op 13-01-2019  14:09 uDank je voor de reactie.
Ik bedoel dus eigenlijk, met de specificaties van Brand (als je daar netjes aan voldoet). Is het dat een Barleywine, Quadrupel, Baltic Porter, of nog iets anders.
De kruiden overheersen niet in dit geval.
Het moet bovengistend zijn dus een baltic porter valt al af.

BrouwMark

Citaat van: Drents Hopbier op 13-01-2019  13:14 uWat ik me afvraag: kan Brand mijn brouwsel van 20 liter opschalen als ik 100 gram steranijs gebruikt heb?
Brand zou dan ± 175 kg steranijs moeten gebruiken.

Bezijden het hypothetische: waarom niet? Groot genoeg ingekocht kost steranijs je € 7,50 per kilo.  :clownsmile:

Nick H.

Citaat van: Ferdisk8 op 13-01-2019  14:09 uDank je voor de reactie.
Ik bedoel dus eigenlijk, met de specificaties van Brand (als je daar netjes aan voldoet). Is het dat een Barleywine, Quadrupel, Baltic Porter, of nog iets anders.
De kruiden overheersen niet in dit geval.

Ik gebruik geen software, maar vergelijk met BKG biertypes.

De specificatie van Brand is naar mijn bescheiden mening niet (volledig) sturend qua biertype.
Ik bedoelde aan te geven dat je door het invoeren in brouwsoftware kunt vaststellen waar je bier het meest aan voldoet door de waardes te vergelijken met de BKG biertypes. Je hoeft de software niet te gebruiken voor het brouwen, alleen om in dit geval het type te bepalen en in de optimale klasse in te schrijven.

Barleywine is bitterder dan de gevraagde specificatie. Een Quadrupel kan wel, net als een Baltic Porter (alhoewel meestal ondergistend).
Ik heb zwaar zelf zwaar geleund op een Old Ale bij mijn Winterbier en het is lekker alcohol-warmend en kruidig met een lange kruidige nasmaak.

 :proost2:

snowmansion

Hoe werkt de keuring eigenlijk? Ik neem aan dat alle bieren die niet door de technische/labtest komen sowieso niet eens naar de jury gestuurd worden om verder te proeven/keuren? Bijvoorbeeld in het geval je bier geen 9% ABV heeft maar 9.5% of zo. Of te donker/licht is? Je zal in dat geval ook geen keuringsformulier krijgen denk ik of ligt dat dan toch anders?

tdp

Citaat van: snowmansion op 24-01-2019  14:56 uHoe werkt de keuring eigenlijk? Ik neem aan dat alle bieren die niet door de technische/labtest komen sowieso niet eens naar de jury gestuurd worden om verder te proeven/keuren? Bijvoorbeeld in het geval je bier geen 9% ABV heeft maar 9.5% of zo. Of te donker/licht is? Je zal in dat geval ook geen keuringsformulier krijgen denk ik of ligt dat dan toch anders?

Bier wat niet voldoet en niet positief door de lab analyse komen, worden inderdaad niet gejureerd, hier krijg je alleen het labrapport van (tenminste, dat was andere jaren zo).

Jacques

Citaat van: tdp op 24-01-2019  15:29 uBier wat niet voldoet en niet positief door de lab analyse komen, worden inderdaad niet gejureerd, hier krijg je alleen het labrapport van (tenminste, dat was andere jaren zo).

Daarbij wordt in de praktijk een bepaalde marge in acht genomen. Zo zal een bier met een alcoholgehalte van 9,5% nog wel gejureerd worden maar een bier van 10,5% niet.

Ferdisk8

Citaat van: tdp op 24-01-2019  15:29 uBier wat niet voldoet en niet positief door de lab analyse komen, worden inderdaad niet gejureerd, hier krijg je alleen het labrapport van (tenminste, dat was andere jaren zo).

Geldt dat ook voor kleur? Het valt niet mee om netjes tussen 70 en 90 EBC uit te komen. En ik las ook al discussies over EBC t.o.v. kleuromschrijving in woorden.

Jacques

Citaat van: Ferdisk8 op 24-01-2019  22:56 uGeldt dat ook voor kleur? Het valt niet mee om netjes tussen 70 en 90 EBC uit te komen. En ik las ook al discussies over EBC t.o.v. kleuromschrijving in woorden.

Zie mijn vorig antwoord. Er is een zekere marge. Een bier dat duidelijk buiten de specificaties valt, bijvoorbeeld omdat het de kleur van een pils heeft, zal niet snel gekeurd worden.

snowmansion

Kan iemand bevestigen dat er ook gebotteld mag worden in BNR flessen (en ook met zilver/goudkleurige kroonkurk)?
Ik zag wel dat verschillende mensen het zeiden, maar nergens dat het ook gecommuniceerd is door Brand.
Wellicht is het bier nl niet goed voor de Brand wedstrijd, maar wel de moeite waard om in te sturen voor andere wedstrijd.

Fermon

Citaat van: snowmansion op 05-02-2019  20:45 uKan iemand bevestigen dat er ook gebotteld mag worden in BNR flessen?
Ik zag wel dat verschillende mensen het zeiden, maar nergens dat het ook gecommuniceerd is door Brand.
Wellicht is het bier nl niet goed voor de Brand wedstrijd, maar wel de moeite waard om in te sturen voor andere wedstrijd.
Ik heb tijdje terug een vraag gesteld wat betreft het gebruik van eigen kroonkurken, dit was hun antwoord:

Goed om te horen, dat is geen probleem. Zolang de stickers die erbij gevoegd zijn maar op de flesjes zitten zodat we kunnen terughalen wie het bier gebrouwen heeft. Type fles en kroonkurk maakt verder niet uit.

Henkw

Mijn spullen zijn door DHL niet bezorgd en schijnbaar weer teruggestuurd naar Brand. Vandaag onderstaand bericht gekregen:

We hebben inderdaad vandaag een aantal kratten terug gekregen, waaronder helaas ook die van jou. Ik ben morgen op kantoor en zal dan nogmaals het krat toesturen. Het is ook mogelijk om het bier af te vullen in andere flessen, zolang de stickers met het nummer die je ontvangt maar op de flessen terecht komen.

Je mag dus bottelen in andere flessen als je de stickers er maar op doet

JamMasterJustin

Ik heb mij op de valreep ingeschreven. Zaterdag of zondag  brouwen. Denken jullie dst het bier voldoende kan rijpen? Normaliter zit je voor dit tyoe wel op een aantal maanden rijping, toch?

tdp

Citaat van: JamMasterJustin op 06-02-2019  11:51 uIk heb mij op de valreep ingeschreven. Zaterdag of zondag  brouwen. Denken jullie dst het bier voldoende kan rijpen? Normaliter zit je voor dit tyoe wel op een aantal maanden rijping, toch?

Komt vast goed!

Martijn0172

Vandaag versie 2 gebotteld. Zowel aan de moutstort, maischschema en hoeveelheid kruiden wat aangepast. Ik kom met hergisting wel uit op 9,4%. Ik ga er vanuit dat dit geen groot probleem moet zijn voor Brand?

Fermon

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  13:39 uVandaag versie 2 gebotteld. Zowel aan de moutstort, maischschema en hoeveelheid kruiden wat aangepast. Ik kom met hergisting wel uit op 9,4%. Ik ga er vanuit dat dit geen groot probleem moet zijn voor Brand?
Zo... Hoog begin SG? Of een saison gist gebruikt?

Chilobrachys

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  13:39 uVandaag versie 2 gebotteld. Zowel aan de moutstort, maischschema en hoeveelheid kruiden wat aangepast. Ik kom met hergisting wel uit op 9,4%. Ik ga er vanuit dat dit geen groot probleem moet zijn voor Brand?

Even een paar posts omhoog scrollen  ;)

JamMasterJustin

Citaat van: Fermon op 06-02-2019  14:19 u. Zo... Hoog begin SG? Of een saison gist gebruikt?

Of 100% suiker in de stort?  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: JamMasterJustin op 06-02-2019  15:58 uOf 100% suiker in de stort?

Mag niet. Eis van Brand: Het bier moet uit gerstemout (geen rookmout) bestaan. Het toevoegen van kandijsuiker is ook toegestaan.

Hopbier

Martijn0172

Citaat van: Fermon op 06-02-2019  14:19 uZo... Hoog begin SG? Of een saison gist gebruikt?

Een vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geëindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch.

CeesM

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  22:00 uDaarbij wordt in de praktijk een bepaalde marge in acht genomen. Zo zal een bier met een alcoholgehalte van 9,5% nog wel gejureerd worden maar een bier van 10,5% niet.
Om die reden wil ik mijn alcoholpercentage gaan berekenen  van mijn gebottelde Winterbier middels de BrouwHulp tooltje "Kookproef", maar helaas werkt dat niet.
Is daar een ander rekentooltje of formule voor te vinden om dat doel te bereiken?

Chris71

∆SG x 0,136 = 9,25% ABV
Dan nog je bottelsuiker erbij. Je zit te hoog...

Martijn0172

Citaat van: Chris71 op 06-02-2019  22:30 u∆SG x 0,136 = 9,25% ABV
Dan nog je bottelsuiker erbij. Je zit te hoog...

Is dit een reactie op mij?  :weetniet: Ik denk het wel. Ik ben niet zo goed in rekenen, heb alles excact in BrouwHulp toegevoegd en kwam op 8,9%, met hergisting op de fles op 9,4%. Het labrapport zal het uitwijzen  :o

Ernesto

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  18:43 uEen vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geëindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch

Duvelgist?  ;)

Martijn0172

Citaat van: Ernesto op 07-02-2019  09:47 uDuvelgist?  ;)

 ::) ^-^

De vorige batch ook deze gebruikt toen kwam ik wel op het beoogd SG uit, welke hoger was dan deze keer


BrouwMark

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  23:11 uEr is een zekere marge. Een bier dat duidelijk buiten de specificaties valt, bijvoorbeeld omdat het de kleur van een pils heeft, zal niet snel gekeurd worden.

Ik ben benieuwd, worden zulke enorm afwijkende bieren wel eens ingeleverd door brouwers?

Citaat van: Martijn0172 op 06-02-2019  18:43 uEen vrij standaard Belgische gist gebruikt. Gestart bij 1074 en geëindigd op 1006, 5 punten lager dan voorspeld. Er zit 10% kandij in de stort en wat lager temperatuur gemaischt dan de vorige batch

Inclusief bottelsuiker kom je dan wel boven de 1076 virtueel start SG uit lijkt mij... (Heeft vast ook een marge  ;) )

PrinsPils

Citaat van: snowmansion op 05-02-2019  20:45 uKan iemand bevestigen dat er ook gebotteld mag worden in BNR flessen (en ook met zilver/goudkleurige kroonkurk)?
Ik zag wel dat verschillende mensen het zeiden, maar nergens dat het ook gecommuniceerd is door Brand.
Wellicht is het bier nl niet goed voor de Brand wedstrijd, maar wel de moeite waard om in te sturen voor andere wedstrijd.

Onlangs heb ik deze vraag ook nog aan Brand gesteld, zie onderstaande voor de reactie op mijn mail.

Citaat van: Brand Manager Craft Marketing Heineken NederlandGoed dat je mailt. Het is geen probleem om andere flesjes op kroonkurken te gebruiken. Het enige wat echt van belang is is dat de stickers met je nummer op de batch flessen geplakt zitten die je bij ons indient voor de wedstrijd. Aan de hand daarvan kunnen we jouw bier aan jouw naam koppelen.
 
Succes met brouwen en bottelen!

brother_beer

Dag allemaal,

Laatst hebben ik en wat vrienden gebrouwen, allemaal hebben we een eigen variant van het winterbier. We dachten allemaal dat er kruidnagel in de lijst van ingrediënten stond en ik heb het in mijn variant toegevoegd :weetniet:. Hoe kan dit nou, heb ik gewoon een domme fout gemaakt? Heeft kruidnagel er nooit tussen gestaan?

Drents Hopbier

Citaat van: brother_beer op 11-02-2019  10:54 uDag allemaal,

Laatst hebben ik en wat vrienden gebrouwen, allemaal hebben we een eigen variant van het winterbier. We dachten allemaal dat er kruidnagel in de lijst van ingrediënten stond en ik heb het in mijn variant toegevoegd :weetniet:. Hoe kan dit nou, heb ik gewoon een domme fout gemaakt? Heeft kruidnagel er nooit tussen gestaan?

Brand schrijft:  Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember.

Nieuwe eik houtsnippers uit verschillende landen en toast gradaties zijn toegestaan.

Het toevoegen van hop na de whirlpool (dry-hop) is niet toegestaan.

Het toevoegen van vruchten en groenten is niet toegestaan. Barrel-aging of het gebruik van houtkrullen uit b.v. Whisky-, Rum-, Port-, Wijn- enz. barrels is niet toegestaan. Het bier moet met bovengist vergist zijn. Bij de beoordeling zal de "rijke smaak en balans" een belangrijke rol spelen.

Kruidnagel heeft er dus nooit tussen gestaan. Maar misschien valt het wel onder de uitzonderingen die Brand maakt.

Hopbier

Thom

Zijn de inleverpunten eigenlijk al bekend?

beermenke

Citaat van: Thom op 11-02-2019  11:20 uZijn de inleverpunten eigenlijk al bekend?
Neen voor zover bij mij niet bekend
Brand stuurt bericht naar deelnemers
Inleveren voor 8 maart, dus nog ff laten rijpen

JamMasterJustin

Afgelopen zondagmiddag gebrouwen: 1.074 gehaald. Nu hopen dat de gist snel genoeg is voor de hoofd- en nagisting, lagering en hergisting. Ik heb een trage gist, maar hij stond (afgezien van wat ik op internet kon lezen) vanochtend al te pruttelen. 

snowmansion

Citaat van: beermenke op 11-02-2019  11:37 uNeen voor zover bij mij niet bekend
Brand stuurt bericht naar deelnemers
Inleveren voor 8 maart, dus nog ff laten rijpen

Met het verzoek tot het vinden van een verzamelafhaalpunt onder de deelnemers? Zouden ze ook de normale ONK/OBBK punten polsen?

BrouwMark

Citaat van: Drents Hopbier op 11-02-2019  11:08 uBrand schrijft:  Het toevoegen van de volgende specerijen zijn toegestaan:

zoethout, korianderzaad, steranijs, kaneel, tijm, gember.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wie heeft het nog meer aangedurfd om tijm te gebruiken? ✋

TymonK

Citaat van: snowmansion op 17-02-2019  11:20 uMet het verzoek tot het vinden van een verzamelafhaalpunt onder de deelnemers? Zouden ze ook de normale ONK/OBBK punten polsen?
Kreeg vrijdag een mail met verzoek inzamelpunt te zijn...

Lange1985

Ik kreeg ook die mail... voor mij de eerste wedstrijd en ik vond het wel een rare gang van zaken. Ging er eigenlijk van uit dat ze wel wat zouden regelen qua inleveren bij cafés waar ze Brand hebben. Althans, zou logisch zijn  :weetniet:

PrinsPils

Het lijkt er op dat alle deelnemers die mail hebben ontvangen. Opmerkelijk aangezien je toch inderdaad zou denken dat er voldoende horecaondernemingen zijn waar regelmatig een vrachtwagentje van Brand/Heineken langs rijdt :weetniet:

Is er trouwens iemand die iets kan delen over de gang van zaken op de finaledag? (Afgaande op vorige edities bedoel ik). Voor mij is het ook de eerste keer dat ik mee doe en ik ben erg benieuwd of ik een andere afspraak die avond nog kan halen :')

Jacques

Citaat van: PrinsPils op 17-02-2019  21:57 uIs er trouwens iemand die iets kan delen over de gang van zaken op de finaledag? (Afgaande op vorige edities bedoel ik). Voor mij is het ook de eerste keer dat ik mee doe en ik ben erg benieuwd of ik een andere afspraak die avond nog kan halen :')

De afgelopen jaren was het zo rond 17:00 gedaan. Je kon dan nog een biertje drinken.

Of je een afspraak later op de avond kunt halen ligt aan de plaats waar de finaledag gehouden wordt.
Als je de zoekfunctie gebruikt kun je meer vinden over vorige edities.

beermenke

Citaat van: Lange1985 op 17-02-2019  21:44 uIk kreeg ook die mail... voor mij de eerste wedstrijd en ik vond het wel een rare gang van zaken. Ging er eigenlijk van uit dat ze wel wat zouden regelen qua inleveren bij cafés waar ze Brand hebben. Althans, zou logisch zijn  :weetniet:
Nee ze kijken hoeveel inzendingen in een bepaalde regio en zoeken dan een centraal punt
Een student met huurauto rijdt dan rond en brengt het naar Zoetermeer
Geen logistiek gedoe en mij lijkt dat het meest gemakkelijke. Pech als je net iets verder van een inleverpunt af zit. Het is al prachtig dat ze zulke wedstrijden houden.
Ben benieuwd waar de finale is. Mogen van mij ook eens rekening houden met de noordelingen of oosten.

Gerb

Citaat van: BrouwMark op 17-02-2019  11:41 uGewoon uit nieuwsgierigheid: wie heeft het nog meer aangedurfd om tijm te gebruiken? ✋
Ja ik! Wel maar 1 gram per 20 liter gebruikt. En jij?

PrinsPils

Citaat van: beermenke op 17-02-2019  23:05 uBen benieuwd waar de finale is. Mogen van mij ook eens rekening houden met de noordelingen of oosten.

Mee eens, ergens in het oosten zou mooi zijn maar ik vermoed dat dat niet snel zal gebeuren :nut:. Bijvoorbeeld utrecht of een andere centrale stad die niet helemaal in de randstad ligt zou mij ook zeer goed uit komen!

BrouwMark

Citaat van: Gerb op 18-02-2019  16:54 uJa ik! Wel maar 1 gram per 20 liter gebruikt. En jij?

Ha, nog een durfal! Ik slechts 0,1 gram op 10 liter...

emiel1

Ik zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?

snowmansion

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?

Is dat niet per moutsoort aangegeven door de frabrikant op de website? Ik heb bv deel Thomas Fawcett gedaan: http://www.fawcett-maltsters.co.uk/uploads/2/0/2/6/20260333/spec_table_ebc.pdf

Edwin brouwt

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?


Even Brewfather  openen: daar staan bijna alle mouten in  https://brewfather.app

Sander van Dijk

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?


Hier wordt de maximale suiker opbrengst per mout bedoeld. Vaak zit dit rond de 80% en bij donkere mouten iets lager. Je bent denk ik even verward met het extractie rendement van je totale brouwsel.

emiel1

Aaah, natuurlijk! Inderdaad, Sander, daar verwarde ik het mee.

Dank heren!

Thamerdal

Citaat van: emiel1 op 20-02-2019  12:12 uIk zit momenteel het receptformulier in te vullen, daarin wordt per moutsoort gevraagd om het extractrendement. Dit kun je toch helemaal niet weten per moutsoort, maar alleen als geheel?

Ik ga dat allemaal niet invullen hoor. Dat zoeken ze bij Brand maar lekker uit  >:D

Thom

Dat heb ik dan ook verkeerd gedaan. Maar even opnieuw opsturen.

emiel1

Citaat van: Thamerdal op 20-02-2019  21:40 uIk ga dat allemaal niet invullen hoor. Dat zoeken ze bij Brand maar lekker uit  >:D

Mooi, een tegenstander minder ;)

JamMasterJustin


BrouwMark

Tegen de tijd dat ze mijn bier in productie gaan nemen zoeken we dat met die rendementen wel uit  :)

Citaat van: JamMasterJustin op 20-02-2019  22:30 uIk heb nog geen krat hoor

Da's laat.. Inleveren over twee weken...

bob

Citaat van: JamMasterJustin op 20-02-2019  22:30 uIk heb nog geen krat hoor

Was bij mij ook en bleek dat er iets niet goed was gegaan met mijn inschrijving.
Ik had wel een bevestiging gekregen maar geen krat of verdere mailtjes.
Ik heb toen Anouk gemaild en die heeft mij toen handmatig toegevoegd.

tdp

Citaat van: bob op 21-02-2019  05:00 uWas bij mij ook en bleek dat er iets niet goed was gegaan met mijn inschrijving.
Ik had wel een bevestiging gekregen maar geen krat of verdere mailtjes.
Ik heb toen Anouk gemaild en die heeft mij toen handmatig toegevoegd.

Liep tegen hetzelfde aan, aanmelding en krat zijn nu binnen.

JamMasterJustin


JamMasterJustin

En best snel antwoord:

"Ha Justin,
 
Dank voor je mail, je krat komt volgend week je kant op. Hou er wel rekening mee dat wij bij de Brand Brouwerij geen hergisting op fles kunnen gebruiken. Dus als je dit methode gebruikt zal je bier op basis van je recept al uit de wedstrijd worden gehaald en niet worden geproefd.
 
Succes"

Als er geen hergisting mag plaatsvinden, hoe vullen jullie af om toch koolzuur in het bier te krijgen?

emiel1

Citaat van: JamMasterJustin op 21-02-2019  09:52 uEn best snel antwoord:

"Ha Justin,
 
Dank voor je mail, je krat komt volgend week je kant op. Hou er wel rekening mee dat wij bij de Brand Brouwerij geen hergisting op fles kunnen gebruiken. Dus als je dit methode gebruikt zal je bier op basis van je recept al uit de wedstrijd worden gehaald en niet worden geproefd.
 
Succes"

Als er geen hergisting mag plaatsvinden, hoe vullen jullie af om toch koolzuur in het bier te krijgen?

Op fust carboniseren... Maar ik geloof hier helemaal niks van, valt het überhaupt te checken hoe het koolzuur in het bier is gekomen?

JamMasterJustin

Op fust carboniseren kan, maar is een enorme werkwijze voor hobbybrouwers om dan bier op fles te krijgen.

Ik ga gewoon voor hergisting op fles. Dat heb ik bij de Session IPA ook gedaan. Ik meen zelfs dat er toen werd gevraagd hoeveel bottelsuiker er is gebruikt

andizer

Krijg je eigenlijk een bevestiging van ontvangst als je het recept ingestuurd hebt? Heb namelijk in deze mail ook gevraagd waar ik het moet inleveren, maar vooralsnog geen reactie.

Het lijkt me namelijk wel handig om te weten waar ik het naar toe moet brengen, vooral met de uiterste inleverdatum in zicht.

snowmansion

Citaat van: JamMasterJustin op 21-02-2019  09:52 uEn best snel antwoord:

"Ha Justin,
 
Dank voor je mail, je krat komt volgend week je kant op. Hou er wel rekening mee dat wij bij de Brand Brouwerij geen hergisting op fles kunnen gebruiken. Dus als je dit methode gebruikt zal je bier op basis van je recept al uit de wedstrijd worden gehaald en niet worden geproefd.
 
Succes"

Als er geen hergisting mag plaatsvinden, hoe vullen jullie af om toch koolzuur in het bier te krijgen?

Huh wacht even. Er mag geen hergisting op fles plaatsvinden? Maw bottelsuiker toevoegen mag niet en alleen op fust carboniseren zoals Emiel zegt? Dat slaat toch nergens op omdat 70?/80?/90% van de hobbybrouwers niet eens geforceerd carboniseert...?

snowmansion

Citaat van: andizer op 21-02-2019  11:14 uKrijg je eigenlijk een bevestiging van ontvangst als je het recept ingestuurd hebt? Heb namelijk in deze mail ook gevraagd waar ik het moet inleveren, maar vooralsnog geen reactie.

Het lijkt me namelijk wel handig om te weten waar ik het naar toe moet brengen, vooral met de uiterste inleverdatum in zicht.

Recept gewoon terugsturen naar het e-mail adres waar je het receptformulier van gekregen hebt. Deelnamenummer-Achternaam-Winterbier=filenaam.

TymonK

Citaat van: snowmansion op 21-02-2019  11:21 uHuh wacht even. Er mag geen hergisting op fles plaatsvinden? Maw bottelsuiker toevoegen mag niet en alleen op fust carboniseren zoals Emiel zegt? Dat slaat toch nergens op omdat 70?/80?/90% van de hobbybrouwers niet eens geforceerd carboniseert...?
Geen paniek - ze snapt het niet helemaal denk ik :-) Alle jaren zijn er bieren met hergisting op fles ingeleverd...

snowmansion

Citaat van: TymonK op 21-02-2019  12:37 uGeen paniek - ze snapt het niet helemaal denk ik :-) Alle jaren zijn er bieren met hergisting op fles ingeleverd....


Haha inderdaad :) Kon het me al niet voorstellen.

JamMasterJustin

Citaat van: TymonK op 21-02-2019  12:37 uGeen paniek - ze snapt het niet helemaal denk ik :-) Alle jaren zijn er bieren met hergisting op fles ingeleverd....

Denk het ook

Martijn0172

Vandaag een flesje van #2 geopend. Zit nu twee weken op fles. Iets te hoog in alcohol (9,4%) maar verrassend (en gevaarlijk) doordrinkbaar. Kruiden goed gebalanceerd op de achtergrond. Nog wel wat scherp maar dat was bij batch #1 ook en dit trok na 5-6 weken helemaal weg. Helaas ben ik van #1 het recept kwijt (fout opgeslagen in de cloud) dus ik moet deze insturen maar ik ben niet ontevreden :)

CeesM

Citaat van: snowmansion op 21-02-2019  11:21 uHuh wacht even. Er mag geen hergisting op fles plaatsvinden? Maw bottelsuiker toevoegen mag niet en alleen op fust carboniseren zoals Emiel zegt? Dat slaat toch nergens op omdat 70?/80?/90% van de hobbybrouwers niet eens geforceerd carboniseert...?
Misschien bedoelt ze dat de hergisting op fles klaar moet zijn op het moment van inleveren.

emiel1

Citaat van: CeesM op 21-02-2019  21:01 uMisschien bedoelt ze dat de hergisting op fles klaar moet zijn op het moment van inleveren.
Of misschien het gebruik van bottelgist

snowmansion

Niemand nog een email waar we de bieren moeten in te leveren?
Het is al snel vlg week vrijdag..

BrouwMark

Nee, hier nog niet. Ik krijg pas net een reactie op mijn recept.

sunlight

Ik ben vorige week gebeld door Brand of ik inzamelpunt wilde zijn dus ze zijn er wel mee bezig.

Irukandji

Ik had mail of ik inleverpunt wilde zijn en heb daarop positief geantwoord... Echter tot nu geen antwoord van hun gehad... Ben zeer benieuwd.

Lange1985

 Ik weet ook nog steeds niet waar de finale is... wel lullig aangezien ik die avond een bruiloft heb  :weetniet:

Ferdisk8

Omdat ik ook nog niet weet waar mijn brouwsel in te leveren had ik een mail gestuurd. De reactie:
Op dit moment zijn we nog druk bezig met het vaststellen van de inzamelpunten. Zodra dit is gedaan ontvang je een email hierover, dit zal waarschijnlijk deze week zijn.

 Zal dus veel bier op de weg zijn komend weekend hopelijk.

JamMasterJustin

Ik kreeg gisteren eindelijk bericht dat mijn krat is verstuurd... ik ben dit jaar niet zo te spreken over de organisatie

BrouwMark

Het lijkt me ook erg vervelend voor degenen die inzamelpunt zijn, die hebben straks een krap weekje om met iedereen die bij hen komt inleveren een afspraak te maken...

beermenke

Citaat van: BrouwMark op 27-02-2019  11:33 uHet lijkt me ook erg vervelend voor degenen die inzamelpunt zijn, die hebben straks een krap weekje om met iedereen die bij hen komt inleveren een afspraak te maken...
Valt wel mee
De meeste komen toch op het laatste moment en het zou me niks verwonderen als ze de inleverdatum een weekje opschuiven. Vastelaovenjd he 😏😏

tdp

Citaat van: beermenke op 27-02-2019  11:40 uValt wel mee
De meeste komen toch op het laatste moment en het zou me niks verwonderen als ze de inleverdatum een weekje opschuiven. Vastelaovenjd he 😏😏

Haha, inderdaad :-)

snowmansion

Citaat van: beermenke op 27-02-2019  11:40 uVastelaovenjd he 😏😏

Wat?

Edit:

Ah :)

Vastenaovend, vastelaovend of carnaval ies 't fiès dat veuraafgeit aan de vastentied van de Katholieke (de fièrtig daag veur de Paosje).

BrouwMark

Citaat van: beermenke op 27-02-2019  11:40 uValt wel mee
De meeste komen toch op t laatste moment en t zou me niks verwonderen als ze de inleverdatum een weekje opschuiven. Vastelaovenjd he 😏😏

Haha, oja. Dat probeer ik altijd te verdringen  :)

beermenke

Citaat van: BrouwMark op 27-02-2019  12:34 uHaha, oja. Dat probeer ik altijd te verdringen  :)
Dan ga je iets missen. Bijna net zo leuk als brouwen! 😂😂😂😂

snowmansion

Citaat van: Jacques op 17-02-2019  22:26 uDe afgelopen jaren was het zo rond 17:00 gedaan. Je kon dan nog een biertje drinken.

Of je een afspraak later op de avond kunt halen ligt aan de plaats waar de finaledag gehouden wordt.
Als je de zoekfunctie gebruikt kun je meer vinden over vorige edities.

@Jacques of iemand anders.. kan iemand wat delen over hoe laat zo iets begint? En ik zag op een YouTube filmpje dat er dan eerst 10 finalisten op het podium geroepen worden en dat dan meteen de winnaar bekend wordt? Of wordt nadat de final 10 bekend is geworden er eerst nog een pauze gehouden en dan later de winnaar bekend gemaakt? Bv de top 3 bekend gemaakt en daaruit de winnaar.

Waarom is er trouwens nergens een video of fotorapportage te zien van de wedstrijd uit 2018?

BrouwMark

Het programma van vorig jaar:

12.00 ontvangst Philharmonie Haarlem met koffie/thee

12.30 Welkomstwoord

12.45 – 13.45 Netwerk Lunch

14.00 Bekendmaking top 10 (plenair in grote zaal)

14.30 – 15.30 2 masterclasses.

15.45 Bekendmaking winnaar (plenair in grote zaal)

16.15 – 18.00 borrel

BrouwMark

Citaat van: beermenke op 27-02-2019  12:44 uDan ga je iets missen. Bijna net zo leuk als brouwen! 😂😂😂😂

Brouwen is ook niet leuk. Maar dat eindresultaat hè...

snowmansion

Citaat van: BrouwMark op 27-02-2019  13:08 uHet programma van vorig jaar:

12.00 ontvangst Philharmonie Haarlem met koffie/thee

12.30 Welkomstwoord

12.45 – 13.45 Netwerk Lunch

14.00 Bekendmaking top 10 (plenair in grote zaal)

14.30 – 15.30 2 masterclasses.

15.45 Bekendmaking winnaar (plenair in grote zaal)

16.15 – 18.00 borrel

Bedankt Mark!

Robbert

Ik heb begrepen dat het dit jaar weer eens in Wijlre zal zijn, maar de exacte details heb ik ook niet  :brouwen:

Fractus

Wijlre?! Man dan ben ik langer onderweg dan dat dat ik er ben  :nut:

snowmansion

PFf ik ook. Maar goed vorig jaar hebben we ook al Haarlem gehad.

Je zou denken waarom zou er geen centrale locatie zijn wat voor iedereen scheelt. Maar daar zullen ze ongetwijfeld zelf ook al aan gedacht hebben

tdp

Uit de mail van Brand:

Beste brouwers,

Uw krat met lege Brand flessen, kroonkurken en halslabel stickers is naar u verzonden met DHL. Deze flessen kunt u gebruiken voor het afvullen van uw Winterbier. Graag de halslabels op de flessen plakken. U ontvangt in maart nog verdere informatie over de inleverlocatie van uw flessen.

Ze komen dus nog op de lijn.

V.w.b. locatie: een locatie die iedereen past, bestaat niet. Ze kunnen dan beter voor een locatie kiezen die voor Brand goed uitkomt (marketingtechnisch, organisatorisch, etc). Wanneer je er naartoe wil, ga je toch wel, dan maakt dat laatste half uurtje extra ook niet uit lijkt me. Mijn voorkeur is ook Oldenzaal ( ;) ), maar zelfs dat is voor mij lastig te bereiken met het OV :)

Jacques

Citaat van: snowmansion op 27-02-2019  12:48 uWaarom is er trouwens nergens een video of fotorapportage te zien van de wedstrijd uit 2018?

Wat dacht je hiervan?

http://s11.photobucket.com/user/jacbier/slideshow/20180630

sunlight

Het is inderdaad in Wijlre bij Brand. Datum is niet aangepast dus voor 8 maart moet alles zijn ingeleverd.


andizer

Voor mij is de inleverlocatie inmiddels bekend. Van het weekend ga ik (hopelijk) de flessen inleveren. Ik ben best excited! Het is voor mij dan ook de eerste keer dat ik meedoe. Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van alle inzendingen.

CeesM

Hoe komen jullie aan de informatie waar en wanneer je de Winterbier in moet leveren?

Martijn0172

Citaat van: CeesM op 28-02-2019  21:13 uHoe komen jullie aan de informatie waar en wanneer je de Winterbier in moet leveren?

Vandaag aan het eind van de middag de email ontvangen. Ik moet het inleveren bij de Heineken brouwerij in Zoeterwoude

BrouwMark

Citaat van: Martijn0172 op 28-02-2019  21:17 uVandaag aan het eind van de middag de email ontvangen. Ik moet het inleveren bij de Heineken brouwerij in Zoeterwoude

Ik ook! Misschien toch maar even een hotelletje boeken rond Wijlre (Wijlré?) voor die dag, is toch 3,5 uur treinen en bussen of autoën...

Meesterbrouwers.nl

Wij gaan ook een hotel boeken. Iemand ideeen voor een leuke locatie? Waar avonds ook nog wat te beleven is?

Nick H.

Citaat van: Meesterbrouwers.nl op 01-03-2019  13:42 uWij gaan ook een hotel boeken. Iemand ideeen voor een leuke locatie? Waar avonds ook nog wat te beleven is?

Als je 's avonds nog vermaak wilt, is Valkenburg a/d Geul de aangewezen plek. Alternatief is Maastricht, Heerlen of Gulpen.
 :degroeten:

Lange1985

Citaat van: Nick H. op 01-03-2019  14:39 uAls je 's avonds nog vermaak wilt, is Valkenburg a/d Geul de aangewezen plek. Alternatief is Maastricht, Heerlen of Gulpen.
 :degroeten:
De markt in Sittard is ook altijd goed. In Stein zit nog een brouwerij waar het goed toeven is  :biersmile:

Meesterbrouwers.nl


snowmansion

Stomme vraag, maar ik heb vanwege het feit dat mijn bier eerder klaar was dan ik het krat binnen had gebotteld in BNR flessen. Hoe plakken jullie die stickers op de hals? Die hals van de BNR is een stuk kleiner dus het etiket kan er alleen rommelig op merk ik zojuist.

Ik denk er over om ze gewoon over het brede gedeelte heen te plakken dus zegmaar een paar cm van de bodem: hetzelfde dus als bij de ONK/OBBK etc.

Of wordt je hierdoor gediskwalificeerd?

Meesterbrouwers.nl

Maakt niet uit...als het etiket er maar opgeplakt zit.

beermenke

Netjes in brandflesjes en etiket er mooi opgeplakt ziet er verzorgd uit doch ik verwacht dat het nummer duidelijk leesbaar moet zijn zodat ze het juist op de formulieren over kunnen nemen en verder kunnen afhandelen. Dus puur administratief en je verder nergens zorgen om maken.
Als je het meest geschikste bier voor Brand gebrouwen hebt ben je de winnaar!
Succes alvast

BrouwMark

Leuk, morgen lekker bier naar de Heinekenfabriek brengen.  >:D

Meesterbrouwers.nl

Volg de bordjes leverancier en vlak voor de slagbomen linksaf (dus niet bij de slagbomen naar binnen rijden)

snowmansion

Citaat van: beermenke op 03-03-2019  22:57 uNetjes in brandflesjes en etiket er mooi opgeplakt ziet er verzorgd uit doch ik verwacht dat het nummer duidelijk leesbaar moet zijn zodat ze het juist op de formulieren over kunnen nemen en verder kunnen afhandelen. Dus puur administratief en je verder nergens zorgen om maken.
Als je het meest geschikste bier voor Brand gebrouwen hebt ben je de winnaar!
Succes alvast

Er stond inderdaad niet expliciet bij dat de stickers op de hals moeten vlg mij.  Ach, ik ga het gewoon proberen en we zien wel. Rondom de hals plakken levert niet mooi aaneengesloten etiketten op.

snowmansion


orangeloo

Bierproeverij: Welke ga ik in sturen voor de Brand bierbrouw wedstrijd. Die ene in ieder geval niet. 4 afvallers... nog 2 te gaan...


Ps ik heb 6 varianten gemaakt.... 30 liter gesplitst in 3 x 10 liter met 3 verschillende gisten. Daarna weer gesplitst in 6 x 5 liter. 3 naturel en 3 met hout gelagerd.

Drents Hopbier

Citaat van: Orangeloo op 07-03-2019  16:27 uBierproeverij: Welke ga ik in sturen voor de Brand bierbrouw wedstrijd. Die ene in ieder geval niet. 4 afvallers... nog 2 te gaan...

Krap dag: De 12 flessen van 30cl met uw Winterbier moeten uiterlijk vrijdag 8 maart 2019 bij een nader te bepalen inleverpunt bij u in de regio ingeleverd zijn.

Hopbier

Fermon

Citaat van: Drents Hopbier op 07-03-2019  17:29 uKrap dag: De 12 flessen van 30cl met uw Winterbier moeten uiterlijk vrijdag 8 maart 2019 bij een nader te bepalen inleverpunt bij u in de regio ingeleverd zijn.

Hopbier

Ja vind ik ook. Ik las het mailtje gisteravond pas.

tdp

Mijn bieren gisteren afgegeven bij mijn inleverpunt, toch een complimentje aan de mensen die zich hiervoor beschikbaar stellen!

orangeloo

Citaat van: Drents Hopbier op 07-03-2019  17:29 uKrap dag: De 12 flessen van 30cl met uw Winterbier moeten uiterlijk vrijdag 8 maart 2019 bij een nader te bepalen inleverpunt bij u in de regio ingeleverd zijn.

Hopbier

Prima op tijd zou ik zeggen, 8 maart is pas morgen  ;D

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 07-03-2019  16:27 uBierproeverij: Welke ga ik in sturen voor de Brand bierbrouw wedstrijd. Die ene in ieder geval niet. 4 afvallers... nog 2 te gaan...

Ps ik heb 6 varianten gemaakt.... 30 liter gesplitst in 3 x 10 liter met 3 verschillende gisten. Daarna weer gesplitst in 6 x 5 liter. 3 naturel en 3 met hout gelagerd.

Goed bezig geweest.

Zelf heb ik eerst een versie gebrouwen zonder kruiden. Aan dit bier steeds tinctuur van kruiden gedaan om de gewenste samenstelling aan kruiden te ontdekken.

Helemaal tevreden ben ik overigens niet. Het bier is voor mijn smaak te zoet uitgevallen. Maar ik weet niet  hoe de jury het waardeert. Dat is altijd afwachten.

Richard3

Is het programma al bekend? Ik heb nog niets vernomen.
Trouwens, de mail voor de retouradressen waren ze me ook vergeten te sturen.

BrouwMark

Tipje voor de (lange) treinreizigers: haal zo'n NS-dagkaart bij de AH voor 16,95. Scheelt in mijn reisgeval zo'n 37 euro  :)

Edit 25-4: vanavond en morgen nog verkrijgbaar op ah.nl want verlengd!

Sander van Dijk

Citaat van: BrouwMark op 23-04-2019  12:42 uTipje voor de (lange) treinreizigers: haal zo'n NS-dagkaart bij de AH voor 16,95. Scheelt in mijn reisgeval zo'n 37 euro  :)

Edit 25-4: vanavond en morgen nog verkrijgbaar op ah.nl want verlengd!


https://lekkerweglekkerthuis.ah.nl/tickets/ticketdeals/21/actie-trein-dagkaart/8259/?clickref=1100l6ds68dJ&utm_medium=affiliate&utm_source=goedkooptreinkaartje&utm_content=1101l29293&utm_campaign=NS


Als je 3 of meer kaarten tegelijk bestelt kosten deze kaartjes zelfs maar € 14,50 per stuk.

Sander van Dijk


PrinsPils

Citaat van: Richard3 op 22-04-2019  22:17 uIs het programma al bekend? Ik heb nog niets vernomen.
Trouwens, de mail voor de retouradressen waren ze me ook vergeten te sturen.

Waar worden retouradressen voor gebruikt dan? Ik ga er van uit dat ze overgebleven bieren toch niet terugsturen? In ieder geval heb ik hier ook niks van gehoord.

Jacques

Citaat van: PrinsPils op 05-05-2019  15:13 uWaar worden retouradressen voor gebruikt dan? Ik ga er van uit dat ze overgebleven bieren toch niet terugsturen? In ieder geval heb ik hier ook niks van gehoord.

Richard bedoelt waarschijnlijk het krat van Brand dat naar Brand moest met de wedstrijdflessen.

Richard3

Brand was vergeten mij een mail te sturen dat ik mijn flessen in moest leveren bij Vd Kooy in Beek en Donk. Ik stond dus niet in de mailing.

tdp

Heb besloten om niet af te reizen aankomende zaterdag, mijn planning is helaas zo dat dit niet meer past.

Wil iedereen alvast een fijne dag wensen, en dat de beste moge winnen!

CeesM

Citaat van: tdp op 06-05-2019  08:10 uHeb besloten om niet af te reizen aankomende zaterdag, mijn planning is helaas zo dat dit niet meer past.

Wil iedereen alvast een fijne dag wensen, en dat de beste moge winnen!
Nou, dan staan er maar 9 op het podium. ;)

tdp

Citaat van: CeesM op 06-05-2019  20:46 uNou, dan staan er maar 9 op het podium. ;)

Haha, dat zou wat zijn!

Fractus

Citaat van: tdp op 06-05-2019  08:10 uHeb besloten om niet af te reizen aankomende zaterdag, mijn planning is helaas zo dat dit niet meer past.

Wil iedereen alvast een fijne dag wensen, en dat de beste moge winnen!

Ik kan er helaas ook niet bij zijn, door werkzaamheden aan het spoor duurt een enkele reis voor mij ongeveer 4 uur. Zoveel tijd kan ik zaterdag niet vrijmaken (en eerlijk gezegd is 8 uur reistijd op een dag ook wel erg veel). Veel plezier voor degenen die er wel zijn, en het scheelt voor jullie weer een tegenstander (ik denk niet dat je kunt winnen als je niet aanwezig bent).

Geniet ervan!

Irukandji

Ha ha ha ook ik heb me afgemeld.
Verplichtingen op het werk  :'(

tdp

Citaat van: Fractus op 07-05-2019  15:44 uIk kan er helaas ook niet bij zijn, door werkzaamheden aan het spoor duurt een enkele reis voor mij ongeveer 4 uur. Zoveel tijd kan ik zaterdag niet vrijmaken (en eerlijk gezegd is 8 uur reistijd op een dag ook wel erg veel). Veel plezier voor degenen die er wel zijn, en het scheelt voor jullie weer een tegenstander (ik denk niet dat je kunt winnen als je niet aanwezig bent).

Geniet ervan!

Dat is het voor mij ook, alleen dan zonder werkzaamheden al ;).

Zou overigens wel gek zijn dat je niet kunnen winnen wanneer je niet aanwezig kunt zijn, dan zou een minder goed bier dus winnen.

snowmansion

Maar dat zou inhouden dat de winnaar theoretisch wel op de hoogte is?

Neem aan dat er aardig wat pers/media aandacht oid is en als de winnaar dan niet aanwezig is.. beetje vreemd wellicht.

BrouwMark

Als ik me niet vergis was er vorig jaar ook een finalist niet aanwezig (Fermon?)

snowmansion

Citaat van: BrouwMark op 07-05-2019  16:50 uAls ik me niet vergis was er vorig jaar ook een finalist niet aanwezig (Fermon?)

Hoe weet je of je bij de top 10 zat? Zag nl dat jij @Brouwmark ook 40 punten had vorig jaar, maar niet in de finale zat.

beermenke

Ik denk dat de 10 hoogste punten in de finale komen. Als er dus bv 6 van boven de 40 punten en 5 van 40 punten zullen die van 40 gezamenlijk geproefd worden en blijven er 5 ipv 6 over in de finale
Ik weet t niet maar ik verwacht dat dit de eerlijkste keuring zal zijn.
We zullen t zaterdag wel weer zien. Meedoen is al een beetje winnen

broeder

En ik...
heb er gewoon zin in.
Dus tot zaterdag,
groet broeder Willem :proost2:

Sander van Dijk

Citaat van: broeder op 07-05-2019  18:51 uEn ik...
heb er gewoon zin in.
Dus tot zaterdag,
groet broeder Willem :proost2:
Ik ook. Tot zaterdag.

3 uur en 18 min. enkele reis met de trein :)

BrouwMark

Citaat van: snowmansion op 07-05-2019  17:27 uHoe weet je of je bij de top 10 zat? Zag nl dat jij @Brouwmark ook 40 punten had vorig jaar, maar niet in de finale zat.

Ja klopt. Ik had blijkbaar wel genoeg punten, maar was niet 'uitverkoren'... Fermon werd volgens mij opgeroepen vorig jaar, maar was er niet.

orangeloo

Citaat van: broeder op 07-05-2019  18:51 uEn ik...
heb er gewoon zin in.
Dus tot zaterdag,
groet broeder Willem :proost2:

Ik ook...
mijn schoenen staan gepoetst en mijn bloes is gestreken.
Je weet maar nooit of je in de media komt  ;) :D ;D :o ^-^ :brouwen: :biersmile: :proost:

BrouwMark

Citaat van: Orangeloo op 07-05-2019  21:00 uIk ook...
mijn schoenen staan gepoetst en mijn bloes is gestreken.
Je weet maar nooit of je in de media komt  ;) :D ;D :o ^-^ :brouwen: :biersmile: :proost:

Ik ook mensen, veel zin in! Ik ben die mafkees met halflang rood haar die ergens achteraf zit te zeiken op de massa met mijn boezemvriend...  :) :) :proost:

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 07-05-2019  19:26 uJa klopt. Ik had blijkbaar wel genoeg punten, maar was niet 'uitverkoren'... Fermon werd volgens mij opgeroepen vorig jaar, maar was er niet.

Klopt, ik had mij netjes afgemeld bij Brand.

Meesterbrouwers.nl

Wij blijven slapen in Valkenburg. Dan kunnen we nog een biertje avonds doen. Voor ons is het ook een halve wereldreis 👻

De HaAn

Dit jaar gekozen om een hotel te boeken in Gulpen zo dat ook mijn Wederhelft iets kan drinken,en dan na de finale wandelen we terug naar Gulpen waar we nog gezellig iets gaan eten en drinken :biersmile:

Sander van Dijk

Ik heb net al 8 ruilbiertjes in mijn tas gedaan om morgen mee te nemen.

Zijn er nog meer mensen die ruilbiertjes meenemen?

broeder

Citaat van: De HaAn op 08-05-2019  21:57 uDit jaar gekozen om een hotel te boeken in Gulpen zo dat ook mijn Wederhelft iets kan drinken,en dan na de finale wandelen we terug naar Gulpen waar we nog gezellig iets gaan eten en drinken :biersmile:

Metoo

Martijn0172

Citaat van: Sander van Dijk op 10-05-2019  22:04 uIk heb net al 8 ruilbiertjes in mijn tas gedaan om morgen mee te nemen.

Zijn er nog meer mensen die ruilbiertjes meenemen?

Goed idee, ik steek er ook een paar in mijn tas

Martijn0172

Citaat van: De HaAn op 08-05-2019  21:57 uDit jaar gekozen om een hotel te boeken in Gulpen zo dat ook mijn Wederhelft iets kan drinken,en dan na de finale wandelen we terug naar Gulpen waar we nog gezellig iets gaan eten en drinken :biersmile:
. Gulpener brouwlokaal is wel een aanrader!

Wildor

Alle deelnemers aan de wedstrijd veel succes gewenst morgen en geniet er van !

William

Jacques

De winnaar is Piet Reniers. Piet is lid van De Roerstok en daarmee de derde winnaar van deze wedstrijd die lid is van deze vereniging.

Afgelopen januari heb ik een presentatie gegeven bij De Roerstok waarbij ik ingegaan ben op de specificaties van het bier. Piet gaf aan dat hij gewonnen heeft dankzij de presentatie.

Vandaag heb ik de presentatie weer gegeven. Hij is te downloaden via www.hobbybrouwen.nl/brand. Het is zonder meer jammer dat bijna de helft van alle bieren niet gekeurd zijn omdat ze buiten de specificaties vielen. Er waren niet toegestane moutsoorten gebruikt zoals tarwe- en roggmout en kruiden die niet toegestaan waren. Ook waren er bieren die ver buiten de kleurspecificaties lagen. Dat is natuurlijk jammer en te voorkomen door goed te lezen...

Morgen zal ik op het einde van de dag foto's plaatsen van deze dag.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 11-05-2019  22:27 uOok waren er bieren die ver buiten de kleurspecificaties lagen. Dat is natuurlijk jammer en te voorkomen door goed te lezen...

Daar snap ik dus geen snars van. Mijn kleur gemikt op 63 EBC, de analyse zegt 193  :weetniet:

Carlo

Ben eigenlijk wel benieuw naar de top 10.
Kon er zelf helaas niet bij zijn ivm met trouwerij.
En keer wat anders dan brouwerij.

Groetjes Carlo

beermenke

Tot mijn eigen verbazing en met enige trots stond ik er tussen.
Zelf dacht ik dat ie te donker was en te laag in de alcohol. Is nagenoeg op en dat zegt danwel weer wat over de smaak. Komt in ieder geval weer in mijn programma.
Ik kijk al weer uit naar de volgende uitdaging
Piet, nogmaals hartelijk gefeliciteerd

Martijn0172

Het was een leuke dag. Goed geregeld door Brand!

Ook Mijn bier is niet gekeurd, ik kwam uiteindelijk zelf op een alcoholpercentage van 9,6%. Uit de analyse kwam een alcoholpercentage van 10,5%. En en uiteindelijk een SG van 1.003. buiten de specificaties dus.

Wel grappig dat in de top 3 geen een Belgische gist zat, een sasion, us05 en een scottish ale gist. Ikzelf had de MJ41 gebruikt.

Sander van Dijk

Citaat van: Carlo op 12-05-2019  08:24 uBen eigenlijk wel benieuw naar de tot 10.
Kon er zelf helaas niet bij zijn ivm met trouwerij .
En keer wat anders dan brouwerij .

Groetjes Carlo
Er was een top 9, waarom 9 en niet 10 weet ik ook niet :)

Henielma

Het was weer een leuke en goed georganiseerde dag met veel ruimte om rustig te praten met mede hobbybrouwers. Het was heel leuk om weer te mogen ervaren op het podium te staan maar verder ben ik niet gekomen

Piet gefeliciteerd met je overwinning.

Wildor

Wellicht waren er niet meer die aan de specificaties voldeden?

Ben overigens benieuwd naar de recepten die de finale wel gehaald hebben. Met name hoe de brouwsoftware de bitterheid en de kleur rapporteert.
Lees van velen dat het een lastige opgave was en het moelijk was om de eisen van Brand te halen.

Ook de recepten die het (net) niet gehaald hebben zijn denk ik interessant met de analyse van Brand erbij. Goed om te vergelijken of het overeenkomt met onze vertrouwde software en leerzaam.

Ben benieuwd, en complimenten aan alle finalisten en overige inzenders!

William

ray71

Was voor mij de eerste keer inzending voor een wedstrijd.
Was blij verrast met het proefrapport. 45 punten en geen enkel kritiek.

Juist mooie commentaar.

Eind opmerking: Prachtig bier, complex, mooi in balans!

Ben het dus gaan zoeken in de analyse. Blijkt de kleur flink donkerder te zijn. 118 EBC en alcohol net iets te hoog 9,15%

Verder precies binnen de specificaties. Ga toch vaker meedingen denk ik.

Brand had het mooi geregeld! Lekker geluncht, paar biertjes geproefd.
Vond de 0,0 IPA voor alcoholvrij verrassend lekker!

Wat ik zelf jammer vond is dat er buiten de uitreiking ( ~45 min) en de lezing van Jacques (~45 min) geen ander vermaak was. Had hier iets meer van voorgesteld. Bijvoorbeeld rondleiding mogelijkheid, seminars, stukje geschiedenis Brand.

Maar in zijn totaal dik tevreden hoor!

Gr


leuk recept? gewoon brouwen.


Drents Hopbier

Citaat van: ray71 op 12-05-2019  10:50 uBen het dus gaan zoeken in de analyse. Blijkt de kleur flink donkerder te zijn. 118 EBC en alcohol net iets te hoog 9,15%

Die 9,15 % zal het niet geweest zijn. De Nederlandse brouwers hanteren een Positieve en negatieve tolerantie, voor Biersoorten met een alcoholgehalte van meer dan 5,5% vol., van 1% vol.

Hopbier

biertje

Helaas kon ik zelf niet bij de finale aanwezig zijn. Leuk om te lezen dat er een ervaren brouwer tot winnaar verkozen is. Nog een weg te gaan dus. Hoe kan ik mijn rapport inzien?

TymonK

Kon er helaas (ook) niet bijzijn ivm werk in buitenland maar had me wel netjes afgemeld.

Tot mijn verbazing kreeg ik via clubgenoten (IBU) te horen dat ik in de top10 stond! Dat is dan wel weer leuk maar balen dat ik er niet bij was.....

Het rapport kun je volgens mij per mail opvragen bij Brand - dat ga ik ook zeker doen!

Als er behoefte is aan het recept en de keuring dat hoor ik dat wel!

Juindorper

Citaat van: BrouwMark op 12-05-2019  02:14 uDaar snap ik dus geen snars van. mijn kleur gemikt op 63 EBC, de analyse zegt 193  :weetniet:
Die kleurenschaal die Brand er op na houd volg ik dus ook niet.
Mijn bier was volgens BrouwHulp 71 EBC en volgens Brand 121.

Juindorper

Ik ben op zich wel tevreden met de score van 30/50 want het was voor mij de aller eerste keer dat ik kruiden gebruikt heb.
Alleen opmerkelijk dat de jury vond dat gember overheerste. Dat zat er namelijk helemaal niet in. ::)

Scorpionrose

Citaat van: Juindorper op 12-05-2019  14:59 uIk ben op zich wel tevreden met de score van 30/50 want het was voor mij de aller eerste keer dat ik kruiden gebruikt heb.
Alleen opmerkelijk dat de jury vond dat gember overheerste. Dat zat er namelijk helemaal niet in. ::)

Gevalletje flesje verwisseld?

andizer

Helaas niet verder dan het lab gekomen. EBC dat ik had berekend lag op het randje van 90, volgens het lab was dit 215. Vraag me af hoe dit verschil zo kan. Desalniettemin vond ik het leuk om er bij te zijn geweest en de volgende keer doe ik gewoon weer mee.

broeder

Hoi,
ben weer net thuis uit het Limburgse, WEL eerst een klein ommetje gemaakt naar Bouwerij Peak http://peakbeer.be.
Gisteren een mooie dag meegemaakt in Wijlre en vind dat Brand flink zijn/haar best heeft gedaan om er wat moois van te maken. Leuk de boel aangekleed, lekkere bieren op de tap, prima luch en niet te missen limburgse vlaai.
Onze eigen Jacques hield een lezing rond het te brouwen bier en dan met name het winterbier http://hobbybrouwen.nl/brand - brand winterbier.pdf. Deze lezing bracht voor mij toch wel een aantal ideeën hoe je een te maken recept kan benaderen.
Ik zal dan ook voorstellen aan ons brouwclubje de Happy Hoppers dat Jacques maar voorzitter moet worden, dan krijgen wij ook zulke goede tips en onmogelijkheden op tijd toegediend voor een te brouwen bier.
Uiteraard was er ook een winnaar, die aan alle eisen voldeed en nog belangrijker een bier heeft ingeleverd, die naast  Brand Sylvester ook onze smaakpapillen gaat strelen. Dus Piet Reniers van harte gefeliciteerd.
Helaas mocht ik mij niet onder de top tien scharen, maar 27/50 was ook weer niet echt heel slecht. Mijn alc.opgave: 8,6 % - Brand: 8,57 --- mijn EBC: 72 (Morey) - Brand: 93. Volgend keer iets beter mijn best doen.

Rest mij nog wat indrukjes te tonen:


groet, broeder Willem

beermenke

Citaat van: Wildor op 12-05-2019  09:29 uWellicht waren er niet meer die aan de specificaties voldeden?

Als ik t goed begrepen heb dan werden er maar 157 van de 319 inzendingen gekeurd
Ik zat gelukkig met alles binnen de range maar ik kan me ook voorstellen dat het rapport niet voor iedereen helder is waarom ie niet door is. Ik ben dik tevreden

Jacques

Piet Reniers uit Eindhoven was dus de beste van de 319 inzendingen. Piet is lid van De Roerstok. Hij had goed geluisterd naar de presentatie die ik in januari van dit jaar bij De Roerstok had gegeven. Ik heb toen uitgelegd waar je op moet letten als je kans wilde maken om de wedstrijd te winnen. De presentatie heb ik gisteren weer gegeven voor alle deelnemers van de wedstrijd. Het komt er kort gezegd op neer om goed naar de opdracht te kijken en binnen de lijntjes te brouwen.
Piet bedankte mij na de wedstrijd. Hij had zijn bier voor de wedstrijd minder zwaar gemaakt. Normaal brouwt hij quadrupels die flink boven de 9% vol zijn. Die vindt hij veeeel lekkerder en daarom had hij niet gedacht de wedstrijd te winnen. Hij had zelfs water bij zijn bier moeten doen om niet te hoog uit te komen. Veel vertrouwen dat hij zou winnen had hij niet...



Hierbij wil ik Emiel hartelijk bedanken voor de mooie foto's van mij tijdens de presentatie en de bekendmaking van de winnaar.
En Willem (broeder) en zijn vrouw voor het gezelschap bieden aan mijn vrouw.






























































Na de wedstrijd overnacht in Valkenburg





 

Nick H.

Ik lees in bovenstaande commentaren dat er verbazing is over de kleur van de ingeleverde bieren. Het lijkt of er een groot verschil is tussen de berekeningen van de brouwsoftware en de meting van Brand. Ook bij mij was dat het geval, berekend was 73 en gemeten 108. Normaal niet echt van belang, maar als je binnen specificaties wil brouwen toch wel een dingetje.

Mijn bier is wel geproefd, maar zelf had ik er van te voren al niet veel vertrouwen in. Het verwarmende effect was na enkele weken weg. Misschien het resultaat van de ver doorgistende M41 gist. Met mijn 2 jaar brouwervaring dus in die valkuil getrapt. Het was gewoon geen winterbier meer.
Niet getreurd, op naar de volgende uitdaging van Brand.

Het was zaterdag in ieder geval een leuke dag. Felicitaties naar de finalisten en de winnaar Piet Reniers. Ben benieuwd naar zijn bier als het op de markt komt. Ik zal er wat inslaan voor lange winteravonden bij de kachel.

 :proost:

Meesterbrouwers.nl

Ik zat even na te denken....50% van de ingeleverde bieren is afgevallen (is erg veel). Ik vermoed merendeel op de kleur. Er had misschien wel een hele andere winnaar uitgekomen. Buiten dat geweldige dag gehad en op naar volgend jaar 😉

broeder

Citaat van: Jacques op 12-05-2019  20:06 uEn Willem (broeder) en zijn vrouw voor het gezelschap bieden aan mijn vrouw
 
Jacques, geen dank... wij vonden het een fijn gezelschap, vooral Ingrid was blij om eens een normaal gesprek te hebben zonder al te veel bierige bijklanken.
Groet, broeder Willem en Ingrid

emiel1

Citaat van: Jacques op 12-05-2019  20:06 uHierbij wil ik Emiel hartelijk bedanken voor de mooie foto's van mij tijdens de presentatie en de bekendmaking van de winnaar.

Geen dank, kleine moeite! Ik vond de presentatie erg interessant, maar misschien moet ik maar lid worden van De Roerstok, had hem namelijk ook graag gehoord voordat ik ging brouwen ;)

Desalniettemin behoorlijk tevreden met mijn 41 punten. De gember vonden ze te overheersend, tsja, is ook wel een kwestie van smaak natuurlijk.

Thom

Erg gaaf om gelijk in de finale te staan met de eerste wedstrijd die ik mee doe. :D Ik was degene met een baby draagzak. Niet verwacht met zoveel deelnemers. Ben nu ook wel benieuwd naar mijn APA voor het ONK.

Wat een weekend! :D

birdieb

Het was een fantastisch weekend. Leuke dag bij Brand, ik vond het eigenlijk wel leuk deze opzet. Kwam heel ongedwongen over.
Resultaat iets teleurstellend, 31/50.

Wij zaten in een hotel in Valkenburg en hebben daar 's avonds nog lekker verder gefeest. Toen ook nog andere brouwers tegengekomen. Ook Jacques nog zien lopen met een grote ijsco.

Volgende morgen weer naar huis, op naar moederdag, waarbij we weer Jacques gespot hebben op een terras.

Ondertussen eigenlijk wel tevreden met het resultaat. Te bitter was de rode draad, en dat klopte ook. 35 ibu berekend...

Benieuwd wat het volgend jaar wordt.

Fermon

Jammer dat ik er niet bij kon zijn, en achteraf baal ik daar nu nog meer van aangezien ik bij de top 9 zat. In ieder geval: Piet gefeliciteerd!

tdp

Heb mijn juryrapport ook binnen. Blijkbaar wel binnen de specificaties gebrouwen, aangezien er ook een proefnotitie is. Mag het mis hebben, maar ik heb het idee dat dit niet mijn bier is wat hier gejureerd is...

O.a.:

Geur: Koriander, Brett, Afwasmiddel
Smaak: Fruitig, Zoet, Hout-Vanille, Groene Appels

Afwijkingen: Infectie, Groene Appels

Opmerkingen/advies:
Schoner werken, infectie.

Heb hem afgelopen weekend nog gedronken, en herken dit niet in mijn beleving van dit bier. Zal dit van het weekend nog eens proeven, maar koriander/brett/afwasmiddel heb ik niet geroken en geproefd in ieder geval.

Vanavond eens kijken naar het rapport versus mijn bevindingen.

PrinsPils

Inmiddels heb ik ook de lab resultaten gekregen. Helaas niet geproefd doordat hij buiten de specificaties is gevallen. Op zich ben ik als beginnend brouwer al blij met deze metingen omdat ik nu kan controleren of mijn voorspellingen/metingen kloppen :D Echter zijn een paar eenheden op het rapport mij niet helemaal duidelijk:



Wat wordt er bijvoorbeeld bedoeld met alcohol in %m/m? Ik ga er vanuit dat alcohol % V/V het alcoholpercentage in volumeprocenten is. Daarnaast klinken de Er, Ea, RDF en ADF (m/m) mij ook totaal niet bekend in de oren :weetniet: En de 20/20 bij SG? :o

Ik ben erg benieuwd of iemand dit kan uitleggen :)

BrouwMark

Alc % m/m = alcohol massa%
Er = extract real, werkelijk extract
Ea = extract apparent, schijnbaar extract
RDF = real degree of fermentation, werkelijke vergistingsgraad
ADF % m/m = apparent degree of fermentation, schijnbare vergistingsgraad
20/20 SG = SG bij 20°C, gekalibreerd op water van 20° C

PrinsPils

Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker, bedankt BrouwMark!

Welke eigenschap bedoel je precies met extract? Dit zijn waarden van 7,36% en 4,27%, dus ik vermoed aan dat hier geen maisch extractie mee wordt bedoeld.
En als ik het goed begrijp wordt er dus geen hopbitterheid gemeten?

BrouwMark

Lees

https://beerandbrewing.com/dictionary/ewOeMFnY4x/

De bitterheid bepalen is een dure test, dus die wordt niet bij iedereen gedaan. Bij de top-9 gok ik wel.

snowmansion

Hmm ik heb mijn rapport nog niet binnen. Wellicht sturen ze het in batches naar je toe via de mail...

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 14-05-2019  15:25 uLees

https://beerandbrewing.com/dictionary/ewOeMFnY4x/

De bitterheid bepalen is een dure test, dus die wordt niet bij iedereen gedaan. Bij de top-9 gok ik wel.

Van de keer dat ik meegejureerd heb weet ik dat inderdaad alleen van de finalisten de EBC-waarde gemeten wordt.
Het zou zo maar kunnen dat van de top 10 + 2 reserves er 3 waren die buiten de range zaten van de bitterheid....
Dat verklaard waarom er dit jaar 9 finalisten zijn in plaats van 10,

JamMasterJustin

Ik verbaas mij ook over de beoordeling

Kleur volgens Brand 89, terwijl BrouwHulp 60 EBC veronderstelt. Een kleine afwijking kan ik mij voorstellen, maar bijna 150% van wat BrouwHulp berekent, begrijp ik niet. Opvallend is ook dat het alcoholpercentage 0,5% lager ligt dan BrouwHulp aangeeft.

Wel geproefd, maar ook daarover verbaas ik mij. De jury omschrijft het bier als zurig, rood fruit en rozijnen. Als afwijking wordt 'zuur' vermeld in geur en nasmaak, terwijl de smaak volgens de jury rood fruit en rozijnen is. Alleen het zure heb ik er zelf nog niet uitgehaald. Ik vond mijn bier eigenlijk wat te waterig / dun en wat braaf voor een winterbier. Achteraf gezien had ik een hogere maischtemperatuur moeten hanteren om een wat voller mondgevoel te creeeren. En iets meer kaneel.

Ik ga dit weekend ook maar eens proeven; misschien wel in de hoop dat ik een zuur flesje tegenkom, want anders is er mogelijk iets mis met mijn papillen...

tdp

Gisteren nog even een proefsessie gedaan en ik moet zeggen dat ik bepaalde zaken er wel uithaal (groene appel, hout/vanille), maar afwasmiddel en koriander niet. Ze zullen vast beter proeven dan ik, en zal met het opbeurende commentaar ("Schoner werken, infectie") aan de slag gaan.  8)

Volgens de analyse had mijn bier een EBC van 98, zelf 53 EBC berekend (Tinseth) ;). Begin en eind SG binnen 1 SG punt correct, alcoholpercentage klopte daardoor ook nagenoeg 100%.

Drents Hopbier

Citaat van: JamMasterJustin op 15-05-2019  07:59 uKleur volgens Brand 89, terwijl BrouwHulp 60 EBC veronderstelt. Een kleine afwijking kan ik mij voorstellen, maar bijna 150% van wat BrouwHulp berekent, begrijp ik niet. Opvallend is ook dat het alcoholpercentage 0,5% lager ligt dan BrouwHulp aangeeft.

Mijn winterbier ("iets te weinig balans, mag iets complexer, maar wel goed bezig") zelf berekend met formule van Naudts 127 EBC, Brand meet 103 EBC en BrouwHulp zegt 68 EBC.
Vreemde grote verschillen.

Hopbier

Jacques

Er is een topic aangemaakt over het verschil tussen de berekeningen en metingen. Her lijkt mij handig als daar de gegevens worden gedeeld...
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39234.msg593974.html

Fermon

Haha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???

CeesM

Citaat van: Fermon op 17-05-2019  17:48 uHaha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???
Misschien zijn er wat foutjes gemaakt met het labelen van de glazen. ;)
Maar goed, ik drink mijn heerlijke winterbier verder lekker zelf op. :biersmile:

Bierpionier

Het zou misschien nog kunnen dat er iets mis is gegaan met de nummers die aan de personen zijn gekoppeld. Ik had niks ingestuurd, en dit ook gemeld bij Brand. Later kreeg ik een mail of het me toch gelukt was om flesjes op te sturen aangezien op mijn nummer flesjes waren binnen gekomen. Hier bleek een fout te zijn geweest in de administratie aan de kant van Brand.

Scorpionrose

Citaat van: Fermon op 17-05-2019  17:48 uHaha ik kijk net in mijn in mijn jury rapport en daar staat in: iets minder zoethout. Best bijzonder want ik heb helemaal geen zoethout gebruikt ???

Je bent niet de enige. Als je terug leest dan heeft een andere lid van dit forum hetzelfde met gember wat hij er niet in had zitten.
Lijkt erop dat er het 1 en ander fout is gegaan bij Brand.

Juindorper

Citaat van: Scorpionrose op 17-05-2019  20:35 uJe bent niet de enige. Als je terug leest dan heeft een andere lid van dit forum hetzelfde met gember wat hij er niet in had zitten.
Lijkt erop dat er het 1 en ander fout is gegaan bij Brand.
Dat was ik dus. En mijn bier bevatte inderdaad wel zoethout...

Jacques

Van Brand heb ik vandaag nog een aantal foto's gekregen die van mij gemaakt zijn tijdens de door mij gegeven presentatie.








CeesM

Wanneer komt de winterbier in de handel?  Nog nergens gezien in de winkels, wel de Brand Winterbok.

Martijn0172

Citaat van: CeesM op 26-01-2020  20:04 uWanneer komt de winterbier in de handel?  Nog nergens gezien in de winkels, wel de Brand Winterbok.

Staat hier in de supermarkt al een maand of drie te koop in 0,75 L flessen.

Irukandji

Inderdaad staat bij AH met korting nu. Is maar goed ook want ik vond hem niet bijzonder.

https://www.ah.nl/producten/product/wi468011/brand-premier-winter

Fractus

Ingrediënten: Natuurlijk mineraalwater, GERSTEMOUT, suiker, hop, korianderpoeder, zoethout. Kan sporen van noten, selderij, mosterd en sesamzaad bevatten.

Ik denk dat het winnende recept flink is aangepast, als er alleen zoethout in zit. Het kan natuurlijk, maar ik verwacht dat het winnende bier meer kruiden dan alleen zoethout bevatte.

andizer

Citaat van: Fractus op 27-01-2020  15:48 uKan sporen van noten, selderij, mosterd en sesamzaad bevatten.

Ergens vind ik dit bizar, maar snap ik het wel vanwege het korianderpoeder en zoethout. Maar blijft toch vreemd, dit verwacht je niet snel bij bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.