Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: En nog een alles in 1 systeem, de Brewster Beacon!  (gelezen 4661 keer)

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
En nog een alles in 1 systeem, de Brewster Beacon!
« Gepost op: 23-11-2018 20:51 u »
Officiële website Brewolution.

Heb het apparaat vanmiddag aanschouwt. Ziet er prachtig uit. Het is dat mijn BewMonk net 4 maanden oud is anders was de Brewster Beacon mijn keuze geweest.

Nu te koop bij de Brouwstore.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline remolen

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Re: En nog een alles in 1 systeem, de Brewster Beacon!
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2018 10:04 u »
Hij lijkt dan ook wel weer verdacht veel op de andere systemen.
Easy brew 30 bijvoorbeeld.
Alleen deze ketel heeft standaard een bodemfilterplaat en de mout koker kan op halve hoogte opgetild zodat het spoelen langzamer gaat. De onderkant van de mout blijft in het wort bij de halve stand.

Zou deze bodemfilterplaat ook in de easybrew passen? Dan kan ik de hop gewoon weer los in de ketel gooien. en hoef ik geen hopkookzakjes te gebruiken lijkt me handig!

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2018 10:35 u »
Alleen deze ketel heeft standaard een bodemfilterplaat en de mout koker kan op halve hoogte opgetild zodat het spoelen langzamer gaat. De onderkant van de mout blijft in het wort bij de halve stand.

Zou deze bodemfilterplaat ook in de easybrew passen? Dan kan ik de hop gewoon weer los in de ketel gooien. en hoef ik geen hopkookzakjes te gebruiken lijkt me handig!

Joep H heeft er een topic aan gewijd.
Buiten dat de Brewster inderdaad een moutkoker heeft die je op halve stand kunt plaatsen, heeft deze ook geen kraan meer. In plaats daarvan een peilglas. Ook heel handig. Ik boots dat nu na met een stuk siliconen slang met maatstreepjes op de buitenkant van de ketel. Om je ketel te legen gebruik je dus enkel je pomp. Een hopspider of hopkookzakjes kun je dus achterwege laten. Ook whirlpoolen hoeft in feite niet meer. En nogmaals, als ik eerder over de Brewster had gehoord had ik daarop gewacht want deze heeft toch (naar mijn mening) handige voordelen. Het display op zich is ook groter dan bij de Easybrew/BrewMonk.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2018 14:40 u »
Dat er geen kraan meer op zit zou voor mij juist de reden zijn om hem niet te kopen.
Verder inderdaad leuke ketel.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2018 18:18 u »
Ik heb een losse bodemfilter gekocht bij brouwstore en deze zojuist ontvangen. Wat mij opvalt is dat ook deze een stuk kleiner is dan de binnendiameter van de ketel en dat bij het filmpje van de Brewster Beacon dit ook zo is. In een van de instructie filmpjes legt de man hem gewoon los op de bodem. Het extra "kijkglas" aan de zijkant oogt ook heel mooi. Het is duidelijk dat de fabrikant die volgens mij het gros van deze ketels maakt goed bezig is om te pogen alles te verbeteren.
Het zal mij dan ook niet verbazen als enkele of alle van deze aanpassingen hun weg zullen vinden naar de in onze regio verkrijgbare modellen.
Na een lauterhelix, filter uit Engeland en twee omgebouwde grainfather filters ben ik toe aan een nieuwe mislukking eh.. ik bedoel uitdaging.

Ik heb twee maten siliconen slang om de rand bevestigd, omdat ik niet de juiste maat had. Er was nog hier en daar wat ruimte over. Ondanks dat zag ik behoorlijke luchtbellen.
Nu heb ik de slangen verwijdert en het filter er los ingelegd, met een ander soort knietje erop dan de andere mensen. In de filmpjes hieronder is te zien dat het toch een beetje vreemd verloopt. Niet onlogisch natuurlijk omdat de warmte toch deels gevangen zit achter het filter.
Ik hoop dat dit niet teveel nadelige gevolgen heeft voor de maisch temperatuur. Mocht ik in staat zijn nog een keer te brouwen dan zal ik op verschillende plaatsen en tijdstippen in het proces de temperatuur controleren.

Aanvang van de kook.

Nu kookt de ketel zo hard mogelijk. Kan iemand mij verklaren waarom die luchtbellen pulserend komen en niet gelijkmatig?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2018 18:50 u »
Ik kan het niet goed zien, maar lijkt het nu dat er geen kraan zit en het gat van binnen voor het kijkglas is?
Als dit waar is kan dit twee dingen betekenen. Of het filter werkt en het pompen naar het gistvat gaat zonder problemen. Of dit is een zeer risicovolle stap.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2018 21:04 u »
Ik kan het niet goed zien, maar lijkt het nu dat er geen kraan zit en het gat van binnen voor het kijkglas is?
Als dit waar is kan dit twee dingen betekenen. Of het filter werkt en het pompen naar het gistvat gaat zonder problemen. Of dit is een zeer risicovolle stap.
Ik verwacht toch echt het eerste. Met zoveel concurrenten op de markt willen ze toch niets leveren met risico maar terdege uitgeprobeerd zou ik denken.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2018 21:29 u »
Die bubbels van de filterplaat komen zo heftig omdat de warmte schijnbaar niet weg kan. In een ander topic was dat al geconstateerd: zorg dat de rand om de filterplaat niet volledig afsluit maar laat een stuk open om die bubbels te laten ontsnappen.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2018 21:41 u »
Bedankt voor de reacties. Ik wens dat het echt mag werken. Alle problemen die ik er mee heb gehad waren niet echt motiverend. Brouwen kost mij al zo veel energie en door alle tegenslagen zie ik er enorm tegenop. Mijn eerste RIS moet nu toch eindelijk een keer gebrouwen worden. Koester het als je gezond bent.

Offline Polleke

• Vol lid
  • Brouwt sinds 2004
    • Bier, wijn, en likeurgilde "Ambrasserie Hulst"
« Reactie #9 Gepost op: 04-12-2018 15:04 u »
Even een quote uit een ander topic.
Wie kan uit ervaring vertellen of je een kraantje mist bij de Brewster Beacon tijdens het brouwen en schoonmaken?
Ik heb een beacon thuis staan. Heb er nog geen volledig brouwsel mee gemaakt, maar slecht even 3kg pilsmout met 20 liter water laten maischen.
Daarvoor en daarna natuurlijk schoonmaken. Ik heb er een siliconenslang bij gekocht, zodat ik hem leeg kan pompen richting wasbak. De laatste slok heb ik er telkens uitgegoten, net zoals ik drie keer bij een easybrew heb gedaan.
Voor schoonmaken mis ik het kraantje dus niet. Ik weet niet of er brouwers zijn die tijdens brouwen via de kraan een monster nemen?

Offline Ernesto

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-12-2018 15:11 u »

In principe is de moutkorf van de Easybrew een grote hopspider (voor bellen/bloemen). Ik heb 'm ook al meermaals zo toegepast, gaat prima. Met hoppellets is het natuurlijk een ander verhaal.

Offline Polleke

• Vol lid
  • Brouwt sinds 2004
    • Bier, wijn, en likeurgilde "Ambrasserie Hulst"
« Reactie #11 Gepost op: 04-12-2018 15:15 u »

Het is dezelfde ketel, dus de bodemfilterplaat past net zo goed in een easybrew als in een beacon.
Ik weet nog niet of ik de bodemfilterplaat ga gebruiken. Het is niet zo dat hij rondom helemaal mooi aansluit aan de bodem, hij ligt een beetje te wiebelen.

Offline peterw

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 04-12-2018 15:55 u »
Het filterbodem zou je hetzelfde kunnen gebruiken zoals wij dit met de Brew Monk doen.
We plaatsen het bodemfilter gelijktijdig met de spiraalkoeler. Deze houdt het filter prima op z'n plaats.
We hebben eerst geprobeerd dit bij begin koken te doen (ging prima), maar ook het laatste kwartier van koken gaat goed als je dan pas koeler en bodemfilter plaatst.

Offline Charl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Drink meer water. (Bier is 90-95% water)
« Reactie #13 Gepost op: 12-12-2018 19:40 u »
Kan iemand mij verklaren waarom die luchtbellen pulserend komen en niet gelijkmatig?

Dit pulseren is niet iets waar jij als brouwen iets aan kunt doen. Het is natuurkundig uit te leggen.
Het pulseren komt doordat de dampbellen iedere keer onder je filterplaat ontstaan, zij hebben een minimale druk nodig om zichzelf langs de plaat op te drukken. Daarvoor moet het water onder de plaat ook iedere keer aan de kant gedrukt worden. Als je goed kijkt, zie je ook iedere keer dat de dampbellen aan de zijkant van je filterplaat te voorschijn komen. De dampbellen ‘verzamelen’ zich dus iedere keer en komen er dan tegelijk uit. Bij het ontsnappen stroomt dan weer water wat boven de plaat zit naar beneden, dit kookt nèt niet(ik denk een temperatuursverschil van 0,5 tot 1 graad), wordt verwarmd door je warmtebron en kookt na ongeveer een  seconde. De druk wordt weer opgebouwd en de dampbellen ontsnappen weer.

Ik hoop dat je iets met mijn antwoord kunt