Beginnersvraag: maischen

Gestart door Langewieger, 22-11-2018 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haicoterbeek

Citaat van: FrankR op 19-12-2018  00:15 uIk haal 1c/per minuut toch echt lastig met 50 liter in 70 liter aluminium pan. Zijn er nog tips om de staptijd te versnellen?
Het vermogen van je verwarmingsbron verhogen.
Je ketel of pan isoleren!
Kleinere batches brouwen.

Dirtbag

Citaat van: FrankR op 19-12-2018  00:15 uIk haal 1c/per minuut toch echt lastig met 50 liter in 70 liter aluminium pan. Zijn er nog tips om de staptijd te versnellen?

Beter geen aluminium gebruiken, het wort lost langzaam het materiaal op en uiteindelijk drink jij het op.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/is-aluminium-in-mijn-eten-en-drinken-gevaarlijk.aspx

En ja, aluminium pannen zijn een stuk goedkoper dan rvs pannen, ik zou een aluminium pan alleen als warm waterpan gebruiken als ik daar al geen RVS voor zou hebben.

db

emiel1

Citaat van: Dirtbag op 19-12-2018  10:28 uBeter geen aluminium gebruiken, het wort lost langzaam het materiaal op en uiteindelijk drink jij het op.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/is-aluminium-in-mijn-eten-en-drinken-gevaarlijk.aspx

En ja, aluminium pannen zijn een stuk goedkoper dan rvs pannen, ik zou een aluminium pan alleen als warm waterpan gebruiken als ik daar al geen RVS voor zou hebben.

db

Dat valt wel mee, als je m niet na iedere keer brouwen helemaal schoon schrobt vormt er een beschermende oxidatielaag.

Het voedingscentrum zegt zelf ook:

Citaat van: Cornelis de Jonge op 21-09-2006  13:29 uGeachte Brouwers,

Omdat de vraag of brouwen in aluminium pannen nou wel of niet schadelijk is mij ook intrigeert heb ik deze aan het voedingscentrum gesteld. Ik kreeg hierop het volgende antwoord:

Meneer, Mevrouw de Jonge,

Er zijn ons geen wetenschappelijke gegevens bekend, waaruit zou blijken dat het brouwen van bier in aluminium pannen of ketels schadelijk zou kunnen zijn voor de gezondheid. Daarom wordt dit niet door ons afgeraden.

Nog vragen naar aanleiding van deze informatie? Neem dan contact op met de  Voedingscentrum informatielijn op werkdagen van 9 tot 17 uur, telefoon  (070) 306 88 88. Of kijk op www.voedingscentrum.nl. Deze website wordt dagelijks aangevuld met de meest recente inzichten en nieuws.

Met vriendelijke groet,

Jolande Hillen, voedingsvoorlichter

Voedingscentrum - eerlijk over eten
_________________________________________
Stichting Voedingscentrum Nederland
Postbus 85700
2508 CK Den Haag
Fax: 070 350 42 59
http://www.voedingscentrum.nl

Jacques

Citaat van: FrankR op 19-12-2018  00:15 uIk haal 1 ºC/per minuut toch echt lastig met 50 liter in 70 liter aluminium pan. Zijn er nog tips om de staptijd te versnellen?

Ik weet niet hoe je verwarmd. Als dat op gas is zou je een elektrische dompelaar kunnen gebruiken. Wanneer je al elektrisch verwarmd is het even de vraag of je niet te veel vraagt of je meterkast niet op tilt gaat.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-11-2018  21:16 uHet lijkt er op dat mijn punt nog niet helemaal geland is.

Maischen heeft invloed op de vergistingsgraad maar er zijn veel meer factoren die dat ook hebben. Daarnaast zijn de restsuikers maar weinig zoet. De zoetbeleving is ook van heel veel meer factoren afhankelijk dan de hoeveelheid restsuikers.
Dit alles maakt dat het verloop van het maischen minder van belang is voor de smaak van je bier dan algemeen aangenomen wordt.


Ik heb altijd maischtijden aangehouden van hooguit 30 minuten op 63 en 30 op 72 en had bij zware donkere bieren vaak maar een SVG van 65-70% Nu voor het eerst een uur ipv half uur gemaischt op 72 graden. Heb nu een bier wat op dit moment op SVG 70% excl suiker, 76% SVG incl suiker gemeten. dus significant hoger dan wat ik eerder gemiddeld haalde

Brouwert

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2018  00:10 uIk heb altijd maischtijden aangehouden van hooguit 30 minuten op 63 en 30 op 72 en had bij zware donkere bieren vaak maar een SVG van 65-70% Nu voor het eerst een uur ipv half uur gemaischt op 72 graden. Heb nu een bier wat op dit moment op SVG 70% excl suiker, 76% SVG incl suiker gemeten. dus significant hoger dan wat ik eerder gemiddeld haalde

Wanneer begin je dan met het opnemen van de tijd van je 72 graden-stap? Zodra je de 72 graden hebt bereikt of vanaf een eerder moment?

hansHalberstadt

Vanaf het bereiken van 72 graden. (63-72 duurt ca 6 minuten)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2018  00:10 uIk heb altijd maischtijden aangehouden van hooguit 30 minuten op 63 en 30 op 72 en had bij zware donkere bieren vaak maar een SVG van 65-70% Nu voor het eerst een uur ipv half uur gemaischt op 72 graden. Heb nu een bier wat op dit moment op SVG 70% excl suiker, 76% SVG incl suiker gemeten. dus significant hoger dan wat ik eerder gemiddeld haalde

Zoals ik schreef heeft een maischschema invloed op de vergistingsgraad. Het effect op de smaak van je bier is veel minder groot dan wel eens gedacht wordt. Dit komt voor een groot deel doordat restsuikers maar heel beperkt een zoete smaak geven.
Een zoete beleving van een bier is van heel veel meer factoren afhankelijk zoals de hoeveelheid ester, hopgifte en pH-waarde.

Verder is de vergistingsgraad van meer factoren afhankelijk dan alleen het gevolgd maischschema.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-12-2018  14:20 uZoals ik schreef heeft een maischschema invloed op de vergistingsgraad. Het effect op de smaak van je bier is veel minder groot dan wel eens gedacht wordt. Dit komt voor een groot deel doordat restsuikers maar heel beperkt een zoete smaak geven.
Een zoete beleving van een bier is van heel veel meer factoren afhankelijk zoals de hoeveelheid ester, hopgifte en pH-waarde.

Verder is de vergistingsgraad van meer factoren afhankelijk dan alleen het gevolgd maischschema.
Omdat ik de gisting volg met de refractometer en daardoor via een dun slangetje elke dag monsters kan nemen kon ik ook de smaak volgen. Die ging van zoet/bitter naar droog bitter naarmate de SVG omhoog ging, dus de SVG heeft een behoorlijk effect op de smaakbeleving. Eigenlijk was voor mij de smaak rond SVG=65% het meest in balans. Ik overweeg dus om wat zoetstof toe te gaan voegen in de vorm van zoethoutextract bij het bottelen. Feit blijft dat ik nog nooit zo'n hoge SVG heb gehaald voor zo'n donker zwaar bier. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2018  19:04 uOmdat ik de gisting volg met de refractometer en daardoor via een dun slangetje elke dag monsters kan nemen kon ik ook de smaak volgen. Die ging van zoet/bitter naar droog bitter naarmate de SVG omhoog ging, dus de SVG heeft een behoorlijk effect op de smaakbeleving. Eigenlijk was voor mij de smaak rond SVG=65% het meest in balans. Ik overweeg dus om wat zoetstof toe te gaan voegen in de vorm van zoethoutextract bij het bottelen. Feit blijft dat ik nog nooit zo'n hoge SVG heb gehaald voor zo'n donker zwaar bier.

Ik ontken niet dat de vergistingsgraad invloed heeft op de smaak van het bier, maar die invloed is niet zo heel groot. Een andere gist, een andere verhouding van de moutssamenstelling, een andere hop en bijvoorbeeld een andere vergistingstemperatuur hebben snel een veel grotere invloed.
Er wordt heel veel aandacht besteed aan het maischen terwijl het effect redelijk beperkt is.

In plaats daarvan is meer aandacht voor het vergistingsproces is op zijn plaats. Veel beginners starten nu met een brouwautomaat omdat hierdoor beter reproduceerbare bieren gebrouwen kunnen worden. Na het koken en koelen gaat het wort in een goedkoop gistvat die niet altijd goed afsluit. Er wordt standaard een zakje toegevoegd en dan moet het allemaal goed komen... Vergeten wordt dat de vergisting vele malen belangrijker is dan het maischen. Tijdens de vergisting gebeurt het! Dat is het moment waarop je bier krijgt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.