Lap... geoxideerd... maar waarom? Puroxi?

Gestart door knifeman, 21-11-2018 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Citaat van: Nick H. op 24-11-2018  10:59 uDat lijkt me aannemelijk. Ik heb net een blond bier gebrouwen met een Wyeast van bijna één jaar oud. Eerst een giststarter gemaakt van SG 1030 en enkele dagen op de magneetroerder. Toen die goed actief was, heb ik hem enkele dagen in de koelkast gezet, afgeschud en aan een gewone giststarter toegevoegd. Heel, heel veel vitale gistcellen en een zeer voorspoedige vergisting.
Met enkele gistcellen en wat geduld kun je brouwen. Maar dat hoef ik een ervaren brouwer niet uit te leggen.

 :brouwen:

Waarom allemaal zo moeilijk doen? Met een simpel zakje korrelgist heb ik geen sores aan mijn hoofd. En nog veel goedkoper ook.

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 24-11-2018  11:14 uWaarom allemaal zo moeilijk doen? Met een simpel zakje korrelgist heb ik geen sores aan mijn hoofd. En nog veel goedkoper ook.

Helemaal mee eens! Morgen weer een experiment met deze keer een Fermentis t-58.
Dit wordt een gedeelde batch voornamelijk pilsmout, een deel vergisten bij 16-18C en een deel bij 19-21C.

Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 24-11-2018  11:32 uHelemaal mee eens! Morgen weer een experiment met deze keer een Fermentis t-58.
Dit wordt een gedeelde batch voornamelijk pilsmout, een deel vergisten bij 16-18C en een deel bij 19-21C.
Deze heb ik eergisteren gebrouwen. Na een paar uurtjes begon het vergisten. De hoofdvergisting is bijna voorbij, het wordt alweer wat rustiger in mijn vergistingskast. Mijn vergistingskasten staan in mijn huiskamer, dus de hele dag geborrel op de achtergrond. Best rustgevend eigenlijk.

haicoterbeek


Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 24-11-2018  11:44 uZiet er veelbelovend uit!
Dat vind ik zelf ook. Een vergistingskast is onontbeerlijk voor een goede vergisting. Staat hier ingesteld op 22 graden, geregeld met een simpele Inkbird. Als verwarming een warmtekabel. Perfecte combinatie, zou niks anders meer hoeven/willen.

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 24-11-2018  11:48 uDat vind ik zelf ook. Een vergistingskast is onontbeerlijk voor een goede vergisting. Staat hier ingesteld op 22 graden, geregeld met een simpele Inkbird. Als verwarming een warmtekabel. Perfecte combinatie, zou niks anders meer hoeven/willen.
Zonder temperatuur regeling krijg je een willekeurig resultaat qua smaak. Vaak zie je ook dat de vergisting onvoldoende door gaat.
Gist voelt zich prettig bij een constante temperatuur. Het zelfde type gist zal bij 17 C een andere smaak ontwikkelen als bij 22C
Voor mij een reden zelden vloeibare gist te gebruiken. Met een soort korrelgist kun je veel verschillende smaken creëren door  met de temperatuur te spelen. Kost alleen veel tijd om te ontdekken en vast te leggen

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 23-11-2018  12:58 uWat ik bedoel te zeggen is dat een product en wat daarom heen gebeurt afgestemd moet zijn op het garanderen van de goede werking ervan binnen de houdbaarheids termijn. Net zoals  dat geldt voor vlees wat je koopt bij de supermarkt moet het hele traject vanaf verwerking van het vlees, de manier van opslag en vervoer en bewaartemperatuur samen onder controle zijn om de kwaliteit te kunnen garanderen, anders mag het vlees niet eens in de supermarkt liggen.
Ik snap niet dat Wyeast en de andere geen "Temperature Monitor Labels" in hun verpakking mee inwerken, dan weet de consument op zijn minst dat de koudeketen niet onderbroken is geweest.
Zoiets als deze http://www.heb-star.com/tempdot-plus-minus.html

haicoterbeek

Niet alleen vloeibare gisten moeten koel bewaard worden. Ook korrelgisten zullen sneller verouderen als ze aan te hoge temperaturen worden blootgesteld. Voor de gebruiker is het maar afwachten aan welke temperaturen de gist is blootgesteld.
Daarom ga ik met de hoeveelheid aan de veilige kant zitten.

knifeman

Citaat van: Serge VL op 24-11-2018  17:25 uIk snap niet dat Wyeast en de andere geen "Temperature Monitor Labels" in hun verpakking mee inwerken, dan weet de consument op zijn minst dat de koudeketen niet onderbroken is geweest.
Zoiets als deze http://www.heb-star.com/tempdot-plus-minus.html
Waarschijnlijk omdat ze dan de helft terugkrijgen? Brouwland stuurt er op met een ice pack in de verpakking. Echter veel ice is er niet meer aan tegen het pakket bij mij is.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 24-11-2018  17:51 uNiet alleen vloeibare gisten moeten koel bewaard worden. Ook korrelgisten zullen sneller verouderen als ze aan te hoge temperaturen worden blootgesteld. Voor de gebruiker is het maar afwachten aan welke temperaturen de gist is blootgesteld.
Daarom ga ik met de hoeveelheid aan de veilige kant zitten.
Maar korrelgisten hebben daar veel minder last van omdat de cel in droge vorm zit 'bevroren' er is daardoor geen voedselverbruik of intering op de reserves. Vorig jaar vond in nog een oud pakje korrelgist van minstens 10 jaar oud en bewaard bij kamertemperatuur. Dat startte nog gewoon op met wat wort. Met vloeibare gist is dat een no go.

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2018  12:19 uMaar korrelgisten hebben daar veel minder last van omdat de cel in droge vorm zit 'bevroren' er is daardoor geen voedselverbruik of intering op de reserves. Vorig jaar vond in nog een oud pakje korrelgist van minstens 10 jaar oud en bewaard bij kamertemperatuur. Dat startte nog gewoon op met wat wort. Met vloeibare gist is dat een no go.
Klopt helemaal! Maar het aantal gezonde gistcellen is na tien jaar niet meer wat je er in beginsel van mocht verwachten. Dus ook een zakje korrelgist dat verouderd is, of aan hoge temperatuur is blootgesteld zou ik niet zonder meer gebruiken.
Dus 1 zakje van 10 jaar oud op 24 liter wort? ???
Of 1 zakje van 10 jaar oud op een wort met een begin sg van 1,085? ???
Ik ga het niet gokken. Een eind sg dat te hoog uitvalt is toch zonde van een dag werk.
Om dit te voorkomen zul je ook deze gist moeten vermeerderen door het maken van een starter.

haicoterbeek

Citaat van: knifeman op 25-11-2018  11:28 uWaarschijnlijk omdat ze dan de helft terugkrijgen? Brouwland stuurt er op met een ice pack in de verpakking. Echter veel ice is er niet meer aan tegen het pakket bij mij is.
Klopt helemaal! Het enige wat je er aan kunt doen is door de gist zelf op te halen en in de koelbox te transporteren. Een andere oplossing is iets hoger in de dosering te gaan zitten.

Kijk maar eens naar de hoeveelheid reacties over brouwpaketten waarbij 1 zakje gist wordt bijgeleverd. Deze pakketten staan vaak lang bij kamertemperatuur opgeslagen. De gist dus ook. Hoe vaak lees je niet dat deze onvoldoende vergisten m.a.g. een lagere vergistingsgraad.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 26-11-2018  16:23 uKlopt helemaal! Het enige wat je er aan kunt doen is door de gist zelf op te halen en in de koelbox te transporteren. Een andere oplossing is iets hoger in de dosering te gaan zitten.

Het feit dat de ice pack ontdooit is tijdens het transport wil dat nog niet zeggen dat de gist heel lang op een temperatuur boven de 20 ºC is geweest. De doos waarin de gist vervoert wordt zorgt ook voor isolatie. Bij Brouwstore worden de ice pack en de gist in een apart zakje gedaan.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 26-11-2018  21:14 uHet feit dat de ice pack ontdooit is tijdens het transport wil dat nog niet zeggen dat de gist heel lang op een temperatuur boven de 20 ºC is geweest. De doos waarin de gist vervoert wordt zorgt ook voor isolatie. Bij Brouwstore worden de ice pack en de gist in een apart zakje gedaan.
Ook dat is geen garantie!

Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 26-11-2018  16:23 uKlopt helemaal! Het enige wat je er aan kunt doen is door de gist zelf op te halen en in de koelbox te transporteren. Een andere oplossing is iets hoger in de dosering te gaan zitten.
Dan moet je wel niet ver uit de buurt van een winkel wonen. Anders wordt de hobby erg duur.

CiteerKijk maar eens naar de hoeveelheid reacties over brouwpakketten waarbij 1 zakje gist wordt bijgeleverd. Deze pakketten staan vaak lang bij kamertemperatuur opgeslagen. De gist dus ook. Hoe vaak lees je niet dat deze onvoldoende vergisten m.a.g. een lagere vergistingsgraad.
Ik heb een aantal van die brouwpakketten zonder problemen gebrouwen, vergist en gedronken.

Heisenberg


Vergisting met korrelgist. De hoofdvergisting is voorbij.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 26-11-2018  16:16 uOm dit te voorkomen zul je ook deze gist moeten vermeerderen door het maken van een starter.
Klopt. Daarom maak ik altijd een starter omdat dat de enige maner is om echt een reproduceerbare beginsituatie te krijgen onafhankelijk hoe de gist is vervoerd of bewaard. Om die reden vallen smackpacks voor mij af omdat in de praktijk nu dus al diverse malen is gebleken dat de hoeveelheid actieve cellen niet gegerandeerd kan worden, terwijl er wel een hoger prijskaartje aanhangt dan andere vormen van opslag. Het gevolg kan zijn slepende gisting of niet uitgisten.

Serge VL

Citaat van: knifeman op 25-11-2018  11:28 uWaarschijnlijk omdat ze dan de helft terugkrijgen? Brouwland stuurt er op met een ice pack in de verpakking. Echter veel ice is er niet meer aan tegen het pakket bij mij is.
Om zich daar voor te beschermen hebben vele van die brouwwinkels nu al een handleiding uit hun duim gezogen dat je zulk een pak een dag per maand na de productiedatum vroeger moet smashen, ondanks dat dat nergens voor of door een fabrikant wordt onderschreven!!  :weetniet:

De enige oplossing is en blijft: Maak steeds een starter van zulke smash pack's, en aanzie het niet opzwellen of traag opzwellen als een indicatie dat vitaliteit sterk gedaald is, en hou hier in de mate van het mogelijke rekening mee met het berekenen van je starter. (Beter aan de veilige kant en wat te veel aan gist dan een slepende gisting!!).

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 26-11-2018  23:52 uOok dat is geen garantie!

Het helpt wel. Lang niet alle leveranciers verpakken de gist zo netjes.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 27-11-2018  08:35 uDe enige oplossing is en blijft: Maak steeds een starter van zulke smash pack's, en aanzie het niet opzwellen of traag opzwellen als een indicatie dat vitaliteit sterk gedaald is, en hou hier in de mate van het mogelijke rekening mee met het berekenen van je starter. (Beter aan de veilige kant en wat te veel aan gist dan een slepende gisting!!).

Mee eens. Begin op tijd met je gist te vermenigvuldigen en in conditie brengen.

Als je te veel gist heb kun je altijd een gedeelte niet gebruiken. Een tekort aan gist lost je niet zo makkelijk op.

Monkey

Ik heb veel liever een productiedatum dan een houdbaarheidsdatum. Dat geldt naast actieve gist ook voor bier. Dan kun je zelf bepalen hoe lang je het bewaart.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 23-11-2018  20:48 uMet een giststarter dan waarschijnlijk?

En jij stelt deze vraag ???  :-\  :nut: :weetniet:

Oscar

Citaat van: Heisenberg op 24-11-2018  11:14 uWaarom allemaal zo moeilijk doen?

(Nog) niet alle gisten zijn in korrelvorm te krijgen... ;)

knifeman

Dat ga ik nu inderdaad doen als ik nog eens een vloeibare koop :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 09-12-2018  00:43 uEn jij stelt deze vraag ???  :-\  :nut: :weetniet:
Ja omdat het doel van smackpacks is om juist geen giststarter te hoeven gebruiken omdat de extra kosten niet opwegen tegen alsnog een giststarter moeten maken. Dus als je na 5 jaar zegt dat het nog goed bruikbaar is dan is de term 'bruikbaar' in dit geval wat discutabel

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.