Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lap... geoxideerd... maar waarom? Puroxi?  (gelezen 4791 keer)

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Lap... geoxideerd... maar waarom? Puroxi?
« Gepost op: 21-11-2018 00:39 u »
Ik heb mijn eerste stevig geoxideerde zitten :( een dubbel smaakt naar metaal, krantenpapier...balen.

Mijn inziens zijn er 2 dingen fout kunnen gaan:

1. ondanks lekker kletteren kwam de vergisting niet op gang met een vloeibare Wyeast. Na 3 dagen dan maar een safale korrelgist toegevoegd... (toen al te laat ?)

2. Bij bottelen had ik geen Star San meer dus heb ik de flessen met een puroxi oplossing gespoeld... kan de 'oxi' in een puroxi op deze manier ook het bier verknoeid hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
Re: Lap... geoxideerd... maar waarom? Puroxi?
« Reactie #1 Gepost op: 21-11-2018 02:29 u »
Tja, poep gebeurd hè? Probeer erachter te komen wat er precies fout ging zodat je dezelfde fout niet nogmaals begaat. Sterkte met je ¨verlies¨...
 ;) Komische noot: hoe weet je hoe krantenpapier smaakt? Ik werk al 32 jaar bij een fabriek waar ze van onder andere krantenpapier nieuw papier maken, maar ik weet niet hoe krantenpapier smaakt. Een metaal smaakje kan ik me nog iets bij voorstellen. ;)

Offline wiliam

• Vol lid
  • Bio waar mogelijk.
« Reactie #2 Gepost op: 21-11-2018 06:41 u »
Hé Heisenberg, nooit pijltjes geschoten van krantenpapier? Ik had toch begrepen dat je geen 28 meer bent.
In de jaren 70 was dat de sport onder kinderen, en dus proefde ik ,in gedachte, meteen wat topicstarter bedoelde.
Een smaak van oud papier en inkt.
On Topic. Het residu van gist, bij destillatie, geeft aan het eind dezelfde geur.
Ik vermoed teveel gistafval.
Bij goed spoelen van flessen, blijft er geen smaak of geur achter.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 21-11-2018 10:32 u »
Puro Oxi of gelijkaardig product zal geen oxidatie van bier geven. Meestal ligt zoiets aan te weinig actieve gist. Kijk altijd naar datum van je smackpack, en als die limiet oude kant zit, liever een starter maken. Een snelle actieve vergisting vanaf het allereerste begin voorkomt héél veel problemen, ook brouwfoutjes.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #4 Gepost op: 21-11-2018 11:50 u »
Puro Oxi of gelijkaardig product zal geen oxidatie van bier geven. Meestal ligt zoiets aan te weinig actieve gist. Kijk altijd naar datum van je smackpack, en als die limiet oude kant zit, liever een starter maken. Een snelle actieve vergisting vanaf het allereerste begin voorkomt héél veel problemen, ook brouwfoutjes.
Ok goed te weten dat zal dan wel de oorzaak geweest zijn spijtig genoeg.

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-11-2018 12:51 u »
Ok goed te weten dat zal dan wel de oorzaak geweest zijn spijtig genoeg.
Ik gebruik altijd korrelgist. En als het kan zo vers mogelijk. Jammer van dat bier. Maar goed, ook daar leer je weer van hè?
Zelf heb ik dat nog niet meegemaakt gelukkig. Had 21 liter Christmas beer (zo´n kit) gebrouwen, vergisting ging maar door en door.
Uiteindelijk is het alsnog goed gekomen. Is altijd balen, ik snap hoe je je voelt.
Brouw je al lang? Ik brouw alleen SMaSH brouwseltjes. Ook best lekker. En ik moet nog veel leren. SMaSH is daar ideaal voor.
De moed niet opgeven hè? Volgende keer beter moet je maar denken.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #6 Gepost op: 21-11-2018 14:03 u »
Nee nee er kon veel misgaan met dit brouwsel. Was de eerste keer met easybrew, gistpack was niet oud maar bleef inactief dus verschiet er niet van. Had gehoopt dat het maar bijsmaakje was maar heeft nu een maand op flez gezeten en wordt alleen maar erger.

Weggooien die handel. Ondertussen staan er nog 3 andere brouwsels te gisten dus gaan we rustig door :)

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2018 14:06 u »
Nee nee er kon veel misgaan met dit brouwsel. Was de eerste keer met easybrew, gistpack was niet oud maar bleef inactief dus verschiet er niet van. Had gehoopt dat het maar bijsmaakje was maar heeft nu een maand op flez gezeten en wordt alleen maar erger.

Weggooien die handel. Ondertussen staan er nog 3 andere brouwsels te gisten dus gaan we rustig door :)
Dat is de juiste instelling knifeman!

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Land: nl
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #8 Gepost op: 21-11-2018 14:11 u »

Wat lees ik toch vaak dat er te weinig actieve gist geënt wordt. Ik heb op dit forum in ieder geval geleerd de gist goed voor te bereiden. Ik heb tot nu toe de meeste keren Wyeast gebruikt, zonder problemen. Voor mijn laatste brouwsel wilde ik een Wyeast 3655 Schelde Ale gebruiken, maar dat smack pack was al bijna één jaar oud. Ik heb gewoon mijn tijd genomen en een kleine giststarter gemaakt met SG 1030 en op de magneetroerder bij 20 graden Celsius. Na ruim drie dagen kwam er leven in de brouwerij, eh... gist. De gist toen twee dagen in de koelkast gezet, afgeschud en bij een nieuwe starter van SG 1040, circa 0,5 liter. Na 24 uur bij 15 liter Belgische Blond met SG 1060 gevoegd. Na een uur zag je al twee millimeter hoogteverschil in het waterslot, na drie uur bubbelde het en na 16 uur een hevige stroom koolzuur.  :hoera:

Gewoon geduld met die Wyeast hebben!

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 21-11-2018 15:46 u »
Ik gebruikte ook altijd korrelgist na het lezen van veelvoudige problemen met Wyeast. Laatst een blonde gebrouwen met gist uit 2 flesjes Brugse Zot. Na een weekje opkweken had ik al genoeg om 25 liter te enten. Dus gist voor nog geen 4 euro met gratis 2 flesjes Brugse Zot. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 22-11-2018 23:36 u »
Ik heb mijn eerste stevig geoxideerde zitten :( een dubbel smaakt naar metaal, krantenpapier...balen.

Mijn inziens zijn er 2 dingen fout kunnen gaan:

1. ondanks lekker kletteren kwam de vergisting niet op gang met een vloeibare Wyeast. Na 3 dagen dan maar een safale korrelgist toegevoegd... (toen al te laat ?)

2. Bij bottelen had ik geen Star San meer dus heb ik de flessen met een puroxi oplossing gespoeld... kan de 'oxi' in een puroxi op deze manier ook het bier verknoeid hebben?

3 dagen zonder vergisting is 3 dagen dat het wort oxideert...

Het kan ook zijn gekomen door een gistvat dat niet goed afsluit. Dat is de meest voorkomende oorzaak van het ontstaan van een oxidatiesmaak bij hobbybrouwers.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 23-11-2018 07:38 u »
Kijk altijd naar datum van je smackpack, en als die limiet oude kant zit, liever een starter maken. Een snelle actieve vergisting vanaf het allereerste begin voorkomt héél veel problemen, ook brouwfoutjes.
Ik lees hier op het forum geregeld problemen met vergisting met smackpacks. Leuk spul als het vers is, maar staat er dan geen houdbaarheidsdatum op? Binnen de houdbaarheidsdatum zou de kwaliteit van een product gegarandeerd moeten zijn, in dit geval garantie op het aantal actieve cellen wat ze beloven.
eea lijkt nu een vaag verhaal en dan moet je extra zekerheidsstappen in gaan bouwen zoals een check dat het pak bol staat voor je het toevoegt, maar zelfs dat is geen garantie op voldoende cellen. En bewaarmethode tussen fabriek en gebruiker is ook nog van invloed. Voor mij dus geen smackpacks omdat de kwaliteit niet gegarandeerd wordt en het wel heel duur is.   

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-11-2018 07:57 u »
Ik lees hier op het forum geregeld problemen met vergisting met smackpacks. Leuk spul als het vers is, maar staat er dan geen houdbaarheidsdatum op? Binnen de houdbaarheidsdatum zou de kwaliteit van een product gegarandeerd moeten zijn, in dit geval garantie op het aantal actieve cellen wat ze beloven.
eea lijkt nu een vaag verhaal en dan moet je extra zekerheidsstappen in gaan bouwen zoals een check dat het pak bol staat voor je het toevoegt, maar zelfs dat is geen garantie op voldoende cellen. En bewaarmethode tussen fabriek en gebruiker is ook nog van invloed. Voor mij dus geen smackpacks omdat de kwaliteit niet gegarandeerd wordt en het wel heel duur is.   
Er staat een fabricage datum op en binnen 6 maanden hoor je dat gist dan te gebruiken. Lijkt me voor een leverancier ook haast niet te doen om die in zijn schappen (koeling) te hebben. Dan moet ie dat spul ook nog eens binnen afzienbare tijd aan de man zien te brengen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 23-11-2018 08:18 u »
Er staat een fabricage datum op en binnen 6 maanden hoor je dat gist dan te gebruiken. Lijkt me voor een leverancier ook haast niet te doen om die in zijn schappen (koeling) te hebben. Dan moet ie dat spul ook nog eens binnen afzienbare tijd aan de man zien te brengen.
Ja dat is allemaal lastig, maar het concept als geheel stelt bepaalde eisen om het concept ook te laten werken. Als niet aan die eisen voldaan kan worden werkt het concept ook niet zoals gewenst. Wat was de fabrikagedatum van de betreffende smackpack waar hier het probleem mee was?

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-11-2018 09:31 u »
Gisteren gebrouwen. Tóch maar gewoon korrelgist gebruikt. Fermentis Safale US-05. Doet het altijd prima!

Ik had nog wat Star San over dus dat in eerste instantie gebruikt om mijn waterslot te vullen. Met dit als resultaat.

Waterslot vervangen door een ander exemplaar, nu gewoon met water. Temperatuur ingesteld op 22 graden. Gaat prima zo.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 23-11-2018 12:09 u »

Gist is een levend organisme. Het lijkt soms dat die wel eens wordt vergeten.

De conditie van gist is van heel veel factoren afhankelijk. De leverancier heeft daar geen controel meer over zodra zijn product de deur uit is.

Het beste kun je vloeibare gist bestellen kort voordat je het nodig heb, Het liefst bij een leverancier die een grote omzet heeft. Maar dan loop je wel het risico dat de gist uitverkocht is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 23-11-2018 12:58 u »
Gist is een levend organisme. Het lijkt soms dat die wel eens wordt vergeten.

De conditie van gist is van heel veel factoren afhankelijk. De leverancier heeft daar geen controel meer over zodra zijn product de deur uit is.

Het beste kun je vloeibare gist bestellen kort voordat je het nodig heb, Het liefst bij een leverancier die een grote omzet heeft. Maar dan loop je wel het risico dat de gist uitverkocht is.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een product en wat daarom heen gebeurt afgestemd moet zijn op het garanderen van de goede werking ervan binnen de houdbaarheids termijn. Net zoals  dat geldt voor vlees wat je koopt bij de supermarkt moet het hele traject vanaf verwerking van het vlees, de manier van opslag en vervoer en bewaartemperatuur samen onder controle zijn om de kwaliteit te kunnen garanderen, anders mag het vlees niet eens in de supermarkt liggen.   

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #17 Gepost op: 23-11-2018 13:09 u »
Ja dat is allemaal lastig, maar het concept als geheel stelt bepaalde eisen om het concept ook te laten werken. Als niet aan die eisen voldaan kan worden werkt het concept ook niet zoals gewenst. Wat was de fabrikagedatum van de betreffende smackpack waar hier het probleem mee was?
Was ongeveer een maand oud.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #18 Gepost op: 23-11-2018 13:10 u »
En koel bewaard. Ik heb vooral mijn twijfels bij het traject van de Brouwstore tot bij mij thuis.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 23-11-2018 13:31 u »
En koel bewaard. Ik heb vooral mijn twijfels bij het traject van de Brouwstore tot bij mij thuis.

Brouwstore voegt meestal icepacks bij de vloeibare gist die zij verzenden...

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 23-11-2018 13:49 u »
Ik ga nu naar de Brouwstore wat spulletjes ophalen. Zal eens informeren voor je. Zat het niet in een geïsoleerde verpakking dan?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 23-11-2018 19:26 u »
Binnen de houdbaarheidsdatum zou de kwaliteit van een product gegarandeerd moeten zijn, in dit geval garantie op het aantal actieve cellen wat ze beloven.

Het is meer een gebrek aan kennis van de brouwer. Als er nog leven zit in een smackpack van 5 jaar oud, kan ik er een prima bier mee brouwen...;-) 

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 23-11-2018 20:37 u »
Ik ga nu naar de Brouwstore wat spulletjes ophalen. Zal eens informeren voor je. Zat het niet in een geïsoleerde verpakking dan?
Inderdaad, het klopt wat Jacques eerder schreef. Ze gebruiken inderdaad zgn. icepacks.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 23-11-2018 20:48 u »
Het is meer een gebrek aan kennis van de brouwer. Als er nog leven zit in een smackpack van 5 jaar oud, kan ik er een prima bier mee brouwen...;-) 
Met een giststarter dan waarschijnlijk?

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #24 Gepost op: 24-11-2018 10:59 u »
Met een giststarter dan waarschijnlijk?

Dat lijkt me aannemelijk. Ik heb net een blond bier gebrouwen met een Wyeast van bijna één jaar oud. Eerst een giststarter gemaakt van SG 1030 en enkele dagen op de magneetroerder. Toen die goed actief was, heb ik hem enkele dagen in de koelkast gezet, afgeschud en aan een gewone giststarter toegevoegd. Heel, heel veel vitale gistcellen en een zeer voorspoedige vergisting.
Met enkele gistcellen en wat geduld kun je brouwen. Maar dat hoef ik een ervaren brouwer niet uit te leggen.

:brouwen:

Tags: