Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisten op fles geen succes  (gelezen 1823 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gisten op fles geen succes
« Reactie #25 Gepost op: 29-11-2018 14:13 u »
Voor licht alcoholische bieren is waarschijnlijk 5 ml voor 25 liter al voldoende omdat de gist zich dan zelfs nog vermenigvuldigt. Maar ook jij vindt dus 50 ml voor 25 liter zeer zwaar bier (waar de gist niet meer kan vermenigvuldigen) niet te veel?

Als het goed is bottel je pas als het bier uitgegist is. De gist moet het doen met de bottelsuiker die toegevoegd wordt. Dat is voor een zwaar bier in principe net zo veel als voor een licht alcoholisch bier. Het is zelfs zo dat zware bieren met wat minder koolzuur toe kunnen.
Je hoeft dus bij een zwaar bier geen meer bottelgist te enten. (Maar je moet wel zorgen voor vitale gist  :).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wraffen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 02-12-2018 14:55 u »
Beste brouwvrienden,
Inmiddels zijn we allemaal weer een hoop wijzer geworden. Uieindelijk heb ik tegen sommige adviezen in mijn hopeloze barley wine ge´njecteerd met 2 ml levende gist.
Gisteren kon ik mij niet langer inhouden en een flesje geprobeerd.
Tot mijn genoegen want hij schuimde prima en ook geen gekke bijsmaken.

Dat wordt dan toch nog een mooie kerst, al moet hij eigenlijk nog wel een tijdje lageren.

Dank allemaal

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 04-12-2018 08:10 u »
Beste brouwvrienden,
Inmiddels zijn we allemaal weer een hoop wijzer geworden. Uieindelijk heb ik tegen sommige adviezen in mijn hopeloze barley wine ge´njecteerd met 2 ml levende gist.
Gisteren kon ik mij niet langer inhouden en een flesje geprobeerd.
Tot mijn genoegen want hij schuimde prima en ook geen gekke bijsmaken.

Dat wordt dan toch nog een mooie kerst, al moet hij eigenlijk nog wel een tijdje lageren.

Dank allemaal
Zou voor mij ook de enige oplossing zijn geweest.

Tags: