Gisten op fles geen succes

Gestart door wraffen, 20-11-2018 23:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wraffen

Brouwvrienden,

Ik heb een Barley Wine gebrouwen. Veel alcohol, geweldig van smaak, maar helaas nauwelijks koolzuur/schuim. Dat is balen!
Het SG aan het begin van de vergisting was 1113. Aan het eind van de vergisting was het SG 1019. Dus 12,3% alc. Tot dan toe ging alles goed.
Vergisting heeft 21 dagen geduurd en coldcrash 3 dagen. 5 gr/liter suiker opgelost en toegevoegd.
Na 2 weken hergisten op de fles bijna geen koolzuur. Er ontstond lichte paniek. Maar toch gerustgesteld door collegabrouwer... geduld is een schone zaak!
Nog 2 weken wachten, testen en wederom geen succes. WHELP!!!
Volgens mij is gist overleden.
Oplossing:
Fermentis safbrew F2 besteld. 10 gram oplossen in 100 ml gedestilleerd water a 27 graden, volgens Fermentis handleiding. 2 ml per flesje toevoegen (46 flesjes a 0,33 liter), dopje er weer op en wachten. Of zijn er betere ideeën?

Ik hoor het graag?  :weetniet:

lier

Citaat van: wraffen op 20-11-2018  23:24 uBrouwvrienden,

Ik heb een Barley Wine gebrouwen. Veel alcohol, geweldig van smaak, maar helaas nauwelijks koolzuur/schuim. Dat is balen!
Het SG aan het begin van de vergisting was 1113. Aan het eind van de vergisting was het SG 1019. Dus 12,3% alc. Tot dan toe ging alles goed.
Vergisting heeft 21 dagen geduurd en coldcrash 3 dagen. 5 gr/liter suiker opgelost en toegevoegd.
Na 2 weken hergisten op de fles bijna geen koolzuur. Er ontstond lichte paniek. Maar toch gerustgesteld door collegabrouwer... geduld is een schone zaak!
Nog 2 weken wachten, testen en wederom geen succes. WHELP!!!
Volgens mij is gist overleden.
Oplossing:
Fermentis safbrew F2 besteld. 10 gram oplossen in 100 ml gedestilleerd water a 27 graden, volgens Fermentis handleiding. 2 ml per flesje toevoegen (46 flesjes a 0,33 liter), dopje er weer op en wachten. Of zijn er betere ideeën?

Ik hoor het graag?  :weetniet:

Ik zou de gist oplossen met een beetje bottelsuiker zeg 4 gram per liter gewoon water (suikerwater koken af laten koelen en de gist hydrateren)
Dan inderdaad elk flesje voorzien van x ml oplossing en nieuw dopje erop.

•   167 g suiker en 583 g water koken, dichtheid ca. 1,09.      
•   5 ml aan 0,3 L flesje = 4,0 g suiker/L.       
      
Liters (hoeveelheid suiker / gram per liter)   42   a 4 gr / liter
Gist 5 gram per 100 lier   2   gram F2 gist in oplossing.

Succes

CeesM

Citaat van: lier op 20-11-2018  23:51 uIk zou de gist oplossen met een beetje bottelsuiker zeg 4 gram per liter gewoon water (suikerwater koken af laten koelen en de gist hydrateren)
Dan inderdaad elk flesje voorzien van x ml oplossing en nieuw dopje erop.

•   167 g suiker en 583 g water koken, dichtheid ca. 1,09.      
•   5 ml aan 0,3 L flesje = 4,0 g suiker/L.       
      
Liters (hoeveelheid suiker / gram per liter)   42   a 4 gr / liter
Gist 5 gram per 100 lier   2   gram F2 gist in oplossing.

Succes
Ik zou 60 gram suiker gebruiken. 46 flesjes á 33cl is ruim 15 liter.

Silky

Citaat van: wraffen op 20-11-2018  23:24 uBrouwvrienden,

Ik heb een Barley Wine gebrouwen. Veel alcohol, geweldig van smaak, maar helaas nauwelijks koolzuur/schuim. Dat is balen!
Het SG aan het begin van de vergisting was 1113. Aan het eind van de vergisting was het SG 1019. Dus 12,3% alc. Tot dan toe ging alles goed.
Vergisting heeft 21 dagen geduurd en coldcrash 3 dagen. 5 gr/liter suiker opgelost en toegevoegd.
Na 2 weken hergisten op de fles bijna geen koolzuur. Er ontstond lichte paniek. Maar toch gerustgesteld door collegabrouwer... geduld is een schone zaak!
Nog 2 weken wachten, testen en wederom geen succes. WHELP!!!
Volgens mij is gist overleden.
Oplossing:
Fermentis safbrew F2 besteld. 10 gram oplossen in 100 ml gedestilleerd water a 27 graden, volgens Fermentis handleiding. 2 ml per flesje toevoegen (46 flesjes a 0,33 liter), dopje er weer op en wachten. Of zijn er betere ideeën?

Ik hoor het graag?  :weetniet:

2 ml per flesje is veel te veel. Een à twee druppels per flesje is voldoende

Haagse Wouter

Je kunt ook nog de flesjes proberen om te keren.
Zet de flesjes met de hals naar beneden in de krat. Tevens ervoor zorgen dat de flesjes echt lekker warm staan. Dus niet in een kamer op de grond. Maar echt 20 graden constant.

joenedu

Citaat van: CeesM op 21-11-2018  00:02 uIk zou 60 gram suiker gebruiken. 46 flesjes á 33cl is ruim 15 liter.

Als het goed is zit de bottelsuiker nog in de fles... dus zou je dan extra suiker toevoegen?

hobbybob

Citaat van: joenedu op 21-11-2018  09:44 uAls het goed is zit de bottelsuiker nog in de fles... dus zou je dan extra suiker toevoegen?

Tja dat dacht ik ook al?

BTW is mis de gebruikte gistsoort? Zat deze al tegen zijn alcohol tolerantie aan?

4 weken voor een bier van 12,5% is niet echt lang hoor, bovendien lees ik "bijna geen koolzuur" maw wel een beetje.

Geef zo'n zwaar bier nou de tijd en de stabiele warme temperatuur van 21 graden ( dus niet 's nachts 15 en overdag 20 ) voordat je met andere grapjes begint

mbroek

De F2 bottelgist gaat ook geen 12,5% trekken, de CBC-1 kan dat wel aan.

brouwerwaldonk

Doe eens een fles open en meet de densiteit. Hopelijk heb je vóór het bottelen gemeten. Dan zal duidelijk worden of er überhaupt al iets van uw suiker vergist is. Ook is 5 g/l echt weinig. Zit alle suiker er nog in, dan zou ik een champagne gist toevoegen maar hier niet mee overdrijven hé. 

wraffen

Collega's,

Dank voor alle reacties.

Ondanks de "zou je het wel doen"-reacties, heb ik het gist zojuist toch toegevoegd. De F2 kan volgens de documentatie van Fermentis juist wel tegen alcoholpercentages van boven de 10 procent. Omdat het koolzuurgehalte na 4 weken hetzelfde was dan na 2 weken, had ik er weinig vertrouwen meer in. Al liet je het bier van een halve meter hoogte zo in het glas kletteren.... GEEN BUBBELTJE NIKS. Ook onder in het flesje geen gistafzetting waarneembaar.
Wel heb ik nog 20 gram suiker aan het water toegevoegd. Binnen 15 minuten was de gist al wakker!

Ik houd jullie op de hoogte!

Groet Wouter

brouwerwaldonk

Die 20 gram suiker, voor hoeveel bier was dat? 
Binnen 15 minuten was de gist al wakker! Hoe heb je dat kunnen zien als het bier al gebotteld is?

hansHalberstadt

Met zulke zware bieren moet je voldoende levende cellen hebben bij het bottelen. Wat ik in dit geval zou doen is gewoon een startertje maken van 1040 wort ca 50 ml voor 25 liter. Korrelgist overleeft de osmotische/alcohol shock niet.
 

joenedu

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2018  18:13 uMet zulke zware bieren moet je voldoende levende cellen hebben bij het bottelen. Wat ik in dit geval zou doen is gewoon een startertje maken van 1040 wort ca 50 ml voor 25 liter. Korrelgist overleeft de osmotische/alcohol shock niet.
 

En dan per fles de dop eraf en een paar druppeltjes van de starter toevoegen?

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2018  18:13 uMet zulke zware bieren moet je voldoende levende cellen hebben bij het bottelen. Wat ik in dit geval zou doen is gewoon een startertje maken van 1040 wort ca 50 ml voor 25 liter. Korrelgist overleeft de osmotische/alcohol shock niet.
Ik doe altijd vóór het bottelen een mini starter bij het bier ongeacht hoe sterk het bier is, maar wel heel wat minder. Per 8 L bier doe ik er slechts 2ml bij en nog nooit problemen gehad. Voor ruim 43 L bier maak ik een startertje van 10 ml. Een oogje van een gistkolonie in het flesje en 24 uur later is de starter gebruiksklaar.


Esterenbrouw

Ik heb wel eens een zwaar bier voor de hergisting met wat champagnegist laten gisten op de fles.
Heb na het oplossen van de suiker in heet water en na afkoelen, 3 g champagnegist toegevoegd.
Dit weer gemengd in het bottelvat met het te bottelen bier.

Prima resultaat.

Je zou als de F2 niet vergist nog wat champagnegist kunnen proberen.

hansHalberstadt

Citaat van: joenedu op 26-11-2018  11:25 uEn dan per fles de dop eraf en een paar druppeltjes van de starter toevoegen?
Dat kan, bv met een injectiespuitje en van te voren even bepalen hoeveel druppeltjes er in een ml gaan. Dan kun je het goed doseren.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-11-2018  11:47 uIk doe altijd vóór het bottelen een mini starter bij het bier ongeacht hoe sterk het bier is, maar wel heel wat minder. Per 8L bier doe ik er slechts 2ml bij en nog nooit problemen gehad. Voor ruim 43L bier maak ik een startertje van 10ml. Een oogje van een gistkolonie in het flesje en 24u later is de starter gebruiksklaar.
Klopt. Het moet inderdaad met zo weinig kunnen. Maar omdat het in dit geval een om een problematische hergisting ging is het misschien verstandig om iets meer gist te gebruiken en het teveel aan gist in het flesje maar voor lief te nemen. Misschien had de gist toch wat moeite met de alcohol, van daar mijn overdosering.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-11-2018  18:08 uKlopt. Het moet inderdaad met zo weinig kunnen. Maar omdat het in dit geval een om een problematische hergisting ging is het misschien verstandig om iets meer gist te gebruiken en het teveel aan gist in het flesje maar voor lief te nemen. Misschien had de gist toch wat moeite met de alcohol, van daar mijn overdosering.

Ik zie niet in waarom je meer bottelgist zou moeten gebruiken. Als de bottelgist vitaal is en het alcoholgehalte aan kan hoef je geen meer gist te enten voor de hergisting. Je hebt echt heel weinig gist nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-11-2018  22:34 uIk zie niet in waarom je meer bottelgist zou moeten gebruiken. Als de bottelgist vitaal is en het alcoholgehalte aan kan hoef je geen meer gist te enten voor de hergisting. Je hebt echt heel weinig gist nodig.

Streven moet zijn om zo min mogelijk gist te gebruiken zodat de gist samen net alle bottelsuiker kan vergisten voordat alle cellen inactief geworden zijn.
In dit geval is er een andere gist gebruikt als bottelgist nadat de originele gist uitgeput was of vergiftigd door de alcohol. voor bottelgist heb je een bepaalde minimale hoeveelheid actieve gist nodig om te zorgen dat de gist de bottelsuiker kan vergisten. Er zal vast een afhankelijkheid zijn met de zwaarte van het bier, maar dat heb ik nooit onderzocht en jij waarschijnlijk ook niet. Wat ik wel weet is dat door meer gist de hergisting op de fles sneller voltooid is. Als je minder gist gebruikt duurt het langer, maar wordt wel alle bottelsuiker vergist. als je nog minder gist neemt dan is de gist niet meer actief nog voordat alle bottelsuiker is vergist. Dan heb je dus te weinig. Omdat ik niet het effect van de alcohol op de benodigde minimale hoeveelheid gist weet (tov de alcoholtolerantiegrens waarop de gist het loodje legt) heb ik ik mijn advies daarom wat marge opgenomen.
Op de alcoholtolerantiegrans heb je feitelijk oneindig veel gist nodig om de hergisting te voltooien. Als je daar een procentje alcohol onder blijft zul je een bepaalde hoeveelheid gist nodig hebben om de klus te klaren en als je op lage alcoholpercentages zit bv 5% dan kan de gist zich zelfs nog vermenigvuldigen en heb je dus nog minder nodig. De minimale hoeveelheid benodigde bottelgist zal dus zeker een functie zijn van het verschil tussen alsoholpercentage en alcoholtolerantiegrens.   

Jacques

Mijn inziens is de vitaliteit van de gist belangrijker dan de hoeveelheid.

Bij zware Belgische bieren met hergisting op de fles worden tegenwoordig zeer kleine hoeveelheden bottelgist toegevoegd. Kijk maar eens naar de gistdepots en vergelijk dat eens met de nodige jaren geleden. Bij deze bieren wordt een "warme kamer" gebruikt om te zorgen dat de hergisting op fles vlot verloopt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-11-2018  10:09 uMijn inziens is de vitaliteit van de gist belangrijker dan de hoeveelheid.
Zonder onderbouwde feiten blijft het gissen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2018  12:40 uZonder onderbouwde feiten blijft het gissen.

Wel graag heel mijn bericht citeren.

De motivering staat onder de door jou aangehaalde tekst.
Ik verwijs naar zware Belgische bieren waarbij maar een minimale hoeveelheid gist in het bier zit...
Toch hebben die bieren voldoende koolzuur en soms zelfs meer dan voldoende. Dat kan alleen met vitale gist weet ik uit ervaring.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-11-2018  21:24 uWel graag heel mijn bericht citeren.

De motivering staat onder de door jou aangehaalde tekst.
Ik verwijs naar zware Belgische bieren waarbij maar een minimale hoeveelheid gist in het bier zit...
Toch hebben die bieren voldoende koolzuur en soms zelfs meer dan voldoende. Dat kan alleen met vitale gist weet ik uit ervaring.
50 ml giststarter op 25 liter bier levert per flesje ook maar een minieme hoeveelheid gist als dat neer zou slaan op de bodem. Ik snap even niet hoe je daar een conclusie uit kunt trekken over hoeveelheid gistdepot in Belgische bieren en hoeveel giststarter je daarvoor nodig hebt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-11-2018  23:32 u50 ml giststarter op 25 liter bier levert per flesje ook maar een minieme hoeveelheid gist als dat neer zou slaan op de bodem. Ik snap even niet hoe je daar een conclusie uit kunt trekken over hoeveelheid gistdepot in Belgische bieren en hoeveel giststarter je daarvoor nodig hebt.

50 ml giststarter op 25 liter is inderdaad niet veel.

Ik reageerde op jouw reactie
 
Citaat van: hansHalberstadt op 26-11-2018  18:08 uKlopt. Het moet inderdaad met zo weinig kunnen. Maar omdat het in dit geval een om een problematische hergisting ging is het misschien verstandig om iets meer gist te gebruiken en het teveel aan gist in het flesje maar voor lief te nemen. Misschien had de gist toch wat moeite met de alcohol, van daar mijn overdosering.
Je adviseert meer gist te gebruiken in het geval de gist mogelijk wat moeite heeft met een hoog alcoholgehalte en het teveel aan gist voor lief te nemen.

Gezien de zeer minimale hoeveelheid gist in zware Belgische bieren heb je mijn inziens vooral vitale gist nodig en niet meer gist.
Zoals je zelf schrijft kun je heel veel gist toevoegen als de gist niet bestand is tegen het alcoholgehalte. Dat zal niet resulteren tot een goede hergisting. Zodra de maximale alcoholtolerantie voor de gist bereikt is houdt het op.

Daarentegen is een zeer minimale hoeveelheid gist die vitaal is én bestand is tegen het alcoholgehalte voldoende. Hoe vitaler de gist des te sneller de hergisting zal verlopen is mijn ervaring.

hansHalberstadt

Voor licht alcoholische bieren is waarschijnlijk 5 ml voor 25 liter al voldoende omdat de gist zich dan zelfs nog vermenigvuldigt. Maar ook jij vindt dus 50 ml voor 25 liter zeer zwaar bier (waar de gist niet meer kan vermenigvuldigen) niet te veel?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.