Vergisting/hergisting op fles

Gestart door Patrik Thomaes, 20-11-2018 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrik Thomaes

Beste,

Ik heb jullie hulp nodig, want wat is wijsheid?

Een paar weken heb een blond bier gebrouwen en een week in huis laten staan voor de vergisting. Hij ging van een SG 1050 naar 1012. Ik heb hem toen in de schuur gezet waar het tussen de 2 en6 graden was voor een week en wil ik hem aan het einde van de week bottelen. Zijn de gistcellen überhaupt nog aanwezig, of zijn de gistcellen dood of zijn ze dood gegaan door de lage temperatuur? Zou ik dan, mochten de gisten niet meer aanwezig zijn, een zelfde gist of andere gist soort gebruiken in samenwerking met suiker voor de na gisting op fles en hoeveel?

Koen S

De gist heeft dit zeker overleefd. Bottelgist is niet nodig.  Voorzichtig overhevelen naar bottelemmer,  bottelsuiker even koken in een dubbele hoeveelheid water, toevoegen, voorzichtig roeren en bottelen.

Jacques

Door een temperatuur van 2 tot 6 graden gaat de gist niet dood. Het is een temperatuur waarbij je gist kunt bewaren. Door de lage temperatuur wordt de stofwisseling van de gist sterk vertraagd. Het voordeel daarvan is dat de gist niet inteert op zijn reservestoffen. Als de temperatuur stijgt wordt de gist weer actief.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.