Delftse spontane gisting

Gestart door BrouwMark, 20-11-2018 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Als je ze als starter wil gebruiken zou ik ze niet helemaal laten uitgisten. Beste op het hoogtepunt aan het wort toevoegen.

BrouwMark

Dank voor het advies, Ad!

De 'druif' ruikt wel erg lekker nu, ik denk van de week brouwen...

BrouwMark

Even nagedacht over een receptje, eigenlijk meer over een manier van brouwen. Ik hou het qua verhoudingen gewoon traditioneel lambiek, 2/3 pilsmout en 1/3 tarwe. Overjaarse hop 5 g/l, mikken op 1050. Ik kan niet ineens 30 liter brouwen, maar dat wil ik wel in het vat hebben zitten, dus ik ga dit high gravity brouwen.

De tarwe wil ik als tarwemeel toevoegen, van tevoren een papje van maken en dat warm toevoegen aan de maisch.

Verder wil ik 10 minuten voor einde maisch 100 gram tarwebloem toevoegen (ook als papje), en tijdens de kook ook. Zo hoop ik de extra dextrines en zetmelen toe te voegen die normaal met de slijmmethode in het wort komen.

Op de 'druif' ligt inmiddels een mooi wit vel met alien-achtige bubbels, de 'naturel' begint ook iets te ontwikkelen. Gek genoeg ruikt die laatste nu naar niks. Maf gebeuren dit.

MartijnNOP


BrouwMark


BrouwMark

Zien jullie een beetje heil in bovenstaande brouwmethode? Het leek me wel een aardige manier van doen. Als alles doorgaat ga ik morgen brouwen.

In de 'druif' komt een mooi wittig laagje gist te staan inmiddels, de 'naturel' heeft ook een laagje, maar dan roestbruin. Ik denk dat ik beide flessen gewoon toe ga voegen. Kijkewattiedoet  :brouwen:

MikeG

Citaat van: BrouwMark op 07-12-2018  12:37 uZien jullie een beetje heil in bovenstaande brouwmethode? Het leek me wel een aardige manier van doen. Als alles doorgaat ga ik morgen brouwen.

In de 'druif' komt een mooi wittig laagje gist te staan inmiddels, de 'naturel' heeft ook een laagje, maar dan roestbruin. Ik denk dat ik beide flessen gewoon toe ga voegen. Kijkewattiedoet  :brouwen:

Wordt steeds spannender! :D

BrouwMark



Brouwen wordt morgen, alvast mijn schouder uit de kom geklopt op zo'n 6 liter pannenkoekenbeslag  :clownsmile:
Ook alvast geschroot, hop gewogen en water afgemeten.

Ik ben benieuwd hoe dit wonderlijke proces gaat uitpakken.
De 'naturel' is nu aan het vacuüm trekken, de 'druif' heeft er nog steeds zin in.

Zal ik morgen na het brouwen het wort gewoon laten afkoelen in het gistvat en niet koelen? Zou dat wat uitmaken voor de smaak? Ik ga het denk ik maar niet buiten zetten met dit relatief warme stormweer...

BrouwMark

Vandaag de lambiek gebrouwen, die ik uit respect voor de Belgen eigenlijk anders wil noemen. Gaan we nog over nadenken. Een schaamteloze fotoreportage:



Het 'pannenkoekenbeslag' is wat uitgezakt vannacht. Zo kun je goed zien dat tarwe inderdaad een kleur geeft aan je wort.



De pap gaat de pan in.



Een ketel vol gebonden soep  :)



De brouwzak erin en pilsmout storten. De fijnmazigheid van de zak zorgde ervoor dat de 'soep' buiten de zak wilde blijven. Het kostte 1,5 uur maischen om alles omgezet te krijgen zodat de vloeistof weer dun werd. Leuk om het zo te zien veranderen.



10 minuten voor einde maisch nog een liter water met 100 gram tarwebloem erin voor wat extra lange moeilijke suikerketens.



Mijn creatieve spoelsysteem. De zak verstopte nogal door de later toegevoegde tarwebloem, dus spoelen duurde twee uur. Gelukkig kon ik ondertussen gelijk naar de kook. Delen van het wort zijn dientengevolge maar 3 kwartier gekookt, het grootste deel 90 minuten.



Een enorme zak met 150 gram oude bruine hop in de ketel.



Koken met nog eens 100 gram tarwebloem in een liter water erbij voor de zetmelen. Met recht een troebele wort. Ook bewust de bodem wat laten aankoeken voor wat maillardproducten, achteraf was de bodem her en der licht bruin geworden 👍



Na koelen en whirlpool mag het wort het gistvat in. Zelden zo'n troebele en donkere blonde wort geproduceerd  :) Ook vreemd dat met zoveel hop het wort nauwelijks bitter smaakte, maar dat hoort natuurlijk. Zelfs nog een iets hoger rendement gehaald dan ik dacht (83%) dus zeer tevreden!



Toevoegen van de twee wildetuingiststarters.



Opgetopt met water, en eikenhoutsnippers toegevoegd. Het vat staat al op de reddingsdeken.



Het vat ingepakt. De bovenkant is nu nog open, omdat ik verwacht dat de boel nog wel wat gaat overbruisen.

En nu wederom wachten en smachten!  :brouwen: :proost:

Tielsebrouwer

leuk experiment ik volg!

BrouwMark

Omdat het waterslot zo verdacht horizontaal bleef staan, zojuist maar even gekeken. En ja hoor, een vat dat nooit heeft gelekt lekt nu ergens lucht. Ik geloof en hoop dat met wat tape- en smeerwerk de boel nu dicht is.

Aan de andere kant, als de lambiekologen een biljartbal op het spongat leggen, en dat gaat ook goed...  :weetniet:

Er begint zich op het wort een laag te vormen met belletjes, hopharsen en andere kek. De geur die ervan af komt is lastig te beschrijven: wijn, wild, zurigheid, paddenstoelen en iets richting was die te lang in de wasmachine heeft gezeten. Toch ruikt het niet vies... Spannend!

Serge VL

https://www.facebook.com/BelgianBeerGeek/videos/748364832166114/
:gistsmile:
Sinds de ivoorhandel verboden is en er dus geen echte biljart ballen meer zijn passen de lambiekologen de ook de afvoerpijp methode toe  :nut:
Filmpje van de spontane vergisting bij Gueuzerie Tilquin  :nut:

BrouwMark

Blijft een mooi gezicht, spugende vaten  :)

BrouwMark

Het heeft verdorie wel even geduurd, maar we hebben geblup!  :hoera:

Er komt nu ook gelijk een enorme DMS- lucht uit het waterslot. Dat hoort geloof ik  :biersmile:

Edit 22-12: Elke 3 seconden een blup, de geur is weer veranderd en wat meer appelig. De boel begint echt te ontwaken...

BrouwMark

Weer even een kleine update:

Het waterslot is tot twee weken geleden flink bezig geweest, toen viel de boel ineens stil. Sinds vorige week begint ie weer te blubben, eerst een blupje elke 2 minuten ongeveer, nu 2-3 bloepjes per minuut. Volgens de info die ik kon vinden is de 'butaandiolgisting' dus achter de rug, en begint nu de sacch-vergisting. Geur is best lekker aan het worden, eigenlijk ruikt het waterslot nu gewoon naar bier, met een beetje rottig bijluchtje. Goed rottig, dat dan weer wel.  ;D

BrouwMark

Vandaag het vat afgesloten door het helemaal in te pakken met de reddingsdeken. Het heftige gebubbel is achter de rug, en te zien is dat het schuim net niet in het waterslot terecht is gekomen.

Uiteraard kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik een klein staaltje uit het kraantje getrokken. Het is tenslotte mijn eerste keer hè mensen, daar moet van geleerd worden...

En ik ben blij! SG is nu, na krap 2 maanden, 1009! Sterke gistjes hier dus in de lucht. Het bier is hartstikke troebel, de lambieksmaakjes (brettfunk, stal, droge lichte bitterheid) zitten er al mooi in, en het bier is NIET zuur. Het vat is dus prima luchtdicht zo. Joepie!

MikeG

Citaat van: BrouwMark op 06-02-2019  15:01 uVandaag het vat afgesloten door het helemaal in te pakken met de reddingsdeken. Het heftige gebubbel is achter de rug, en te zien is dat het schuim net niet in het waterslot terecht is gekomen.

Uiteraard kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik een klein staaltje uit het kraantje getrokken. Het is tenslotte mijn eerste keer hè mensen, daar moet van geleerd worden...

En ik ben blij! SG is nu, na krap 2 maanden, 1009! Sterke gistjes hier dus in de lucht. Het bier is hartstikke troebel, de lambieksmaakjes (brettfunk, stal, droge lichte bitterheid) zitten er al mooi in, en het bier is NIET zuur. Het vat is dus prima luchtdicht zo. Joepie!

Wordt steeds spannender!

BrouwMark

Weer eens gemeten, 1007.

Het bier is kazig, eikerig/tannineus en ruikt naar een vuilniszak met oude inhoud. Chemisch en rubberig. Ik zie dit maar heel optimistisch als goede voorloperstoffen voor een uiteindelijk complex spontaantje  8)

Hier het zelfde als bij mijn Vlaams Rood/Bruin, nog geen spoor van zuur. Ik kan er niet helemaal achter komen wanneer dit zich zou moeten gaan ontwikkelen. Het meten introduceert in ieder geval een ietsje zuurstof in het vat, net als de verdamping door de wand van een eiken vaatje. Wie weet helpt dat?

BrouwMark

Het spontaantje is vandaag zo'n beetje een half jaar oud, tijd voor weer eens een meting en proeven. SG is nu 1006, en het rubberige is verdwenen. Wel zit er iets muf-scherps in, als beschimmeld brood. Ook nog wat kaas en bitter van de hop. Helemaal daaronder gesneeuwd proef ik nu toch wel wat echte fijne lambieksmaakjes, en het bier begint heel licht te verzuren. We houden hoop!

BrouwMark

Nog een mooi voordeel van die reddingsdeken, en daar is ie voor gemaakt natuurlijk, hij isoleert goed! Buiten is het nu 31°, in mijn brouwkamertje 28,5° en het bier (de buitenkant van het vat) 24°. Dat scheelt een hoop...

ppuk


BrouwMark

Weer eens een meet & proef. Het spontaantje is nu een maand of 8 oud en het SG bedraagt nu 1004. Het muffe en schimmelige is minder geworden maar ik vraag me af of het helemaal gaat verdwijnen. In de geuze van girardin vind ik de smaak die ik bedoel ook terug, al zit ie daar mooi 'ingekapseld' tussen de andere smaken.

Het bier wordt lichtjes zuur en complexer. Veel tannines, ik denk van de berg hop, en een droge stroefheid. Ook wat citrus en peperigs. Ik denk dat de warmte van de afgelopen weken het bier goed heeft gedaan en de beestjes verder op weg heeft geholpen.

Het bier is minder levendig qua koolzuur en wordt al wat helderder. Naar mijn bescheiden mening loopt het de goede kant op zo, nu weer een paar maanden geduld...

BrouwMark

Vandaag vind ik mijn spontaantje voor het eerst een beetje te hachelen!

SG is nu 1003 en de muffigheid begint plaats te maken voor wat interessante citrussmaakjes en het typische 'rot maar wel lekker'-aroma in je neus. De snijdende droge stroefheid is vrijwel compleet verdwenen en het bier wordt ronder van smaak. Vergeleken met de vorige keren lijkt het wel of iemand er een paar scheppen suiker bij heeft gedaan. Nog steeds maar een klein beetje zuur.

De geur blijft uniek 'Delfts', peperig, licht plasticachtig. Lijkt wel een überfunky saison zo...

BrouwMark

Weer een flinke tijd geleden dat ik mijn spontaantje heb gekeurd. Voor dit soort geduldzaken is veel werk hebben in de tussentijd wel gunstig, helemaal als dat brouwwerk is. Jammer genoeg heb ik daardoor nu al een ruim half jaar niks meer gebrouwen thuis, geen tijd en geen zin.

Komende weken heb ik helaas minder werk dankzij de Mexicaanse biercrisis. Tijd om weer eens wat thuis te gaan brouwen en de langetermijnprojecten te keuren. En eerlijk: ik word enorm blij van mijn spontaantje!

In de tussentijd is ie helemaal helder geworden. De reddingsdeken heb ik drie maanden geleden verwijderd om iets meer zuurstof toe te laten, en dat heeft geresulteerd in een mooi heel licht zuurtje. Er begint een beetje complexiteit in te komen, de vieze vuilnisluchtjes zijn langzaam omgezet in mooie citrus- en pepersmaakjes. De schimmellucht is compleet weg. Kortom, was ik een Belg geweest, dan had ik nu een jonge lambiek!

Komende tijd, met tijd, ga ik één en ander bottelen, bewaren en mengen met zure kersenextract. Spannond!!


DLB

Gaaf zeg! Het zal dus niet voor niets zijn dat een lambiek al snel meerdere jaren op vat ligt.
Ik denk dat ik dit experiment ook maar eens ga uitvoeren. Heel tof.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.