Delftse spontane gisting

Gestart door BrouwMark, 20-11-2018 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Hoi brouwmensjes,

Ik wil vanavond een litertje wort buiten zetten om te kijken of in mijn tuin leuke wilde beestjes te vangen zijn. De wind staat goed (richting gistfabriek) en het is koud. Ik heb het forum flink doorgeploegd maar heb nog een aantal vraagjes:

1 Ik lees dat mensen hun wort meestal een nacht buiten laten staan. Wordt het dan niet veel te koud met één litertje? Kan ik het ook korter laten staan tot het ±20°C is?

2 Is gistvoeding in het wort goed, of juist nadelig?

3 Is het verstandig om een uitgedroogde (niet beschimmelde) tros druiven die hier nog in de tuin hangt in het wort te leggen?

4 Kan het kwaad om redelijk verse wilde hop te gebruiken voor deze 'starter'?

5 Kan ik, als alles lukt, 20-30 liter lambiekwort enten met deze starter, of moet ik dat wort ook nog buiten zetten?

6 Heeft het zin om een beetje bloem mee te koken voor de brettjes, of werkt 'gewoon' een starterwort met gerstemoutstroop ook?

7 Andere tips?

Dank jullie wel!

Mark.

Dund

Gewoon 30 liter brouwen en savonds heet buiten zetten. Volgende ochtend deksel erop en klaar is kees. Een starter maken met een liter is echt niet nodig.

Oscar

Citaat van: BrouwMark op 20-11-2018  18:49 uIk wil vanavond een litertje wort buiten zetten om te kijken of in mijn tuin leuke wilde beestjes te vangen zijn.

De vraag is niet Of... maar welke.... :)  Gist zweeft overal ter wereld in de lucht, gist is essentieel op onze aarde !!!

BrouwMark

Ik wil eerst eens kijken wat hier rondzweeft, vandaar een beetje. Dan verpest ik niet een hele brouwdag als het niet lukt.

En ja, Oscar, dat snap ik. Of ze leuk zijn weet ik nog niet, met een gistfabriek hier in de stad. Vandaar het experiment.

MikeG

Ik zou toch ook rekening houden met ongedierte en iets maken waardoor er wel gist in kan "landen" maar er geen ongedierte in terecht komt. Ik heb ook begrepen dat je het vat ook in de ruimte kan plaatsen waar jij normaliter brouwt. De gisten die jij bij je bier toevoegt komen ook de de lucht terecht en zweven soms nog maanden door de ruimte. Dit is ook wat sommige wijnmakers in Frankrijk doen met hun wijn. Zonder gist toevoegingen laten zij hun druifjes spontaan tot wijn fermenteren

PDGRRR

Mooi experiment, ik ben benieuwd naar het vervolg want ik heb er zelf ook al meer dan eens over zitten denken om eens een gistemmertje open in mijn kelder te zetten.

Citaat van: MikeG op 20-11-2018  20:29 uIk zou toch ook rekening houden met ongedierte en iets maken waardoor er wel gist in kan "landen" maar er geen ongedierte in terecht komt. Ik heb ook begrepen dat je het vat ook in de ruimte kan plaatsen waar jij normaliter brouwt. De gisten die jij bij je bier toevoegt komen ook de de lucht terecht en zweven soms nog maanden door de ruimte. Dit is ook wat sommige wijnmakers in Frankrijk doen met hun wijn. Zonder gist toevoegingen laten zij hun druifjes spontaan tot wijn fermenteren

Zoiets wil ik dus ooit eens gaan doen. Toen ik ooit een fles cola in mijn kelder kapot had laten vallen zag ik enige tijd later erg goed waar ik niet goed genoeg gedweild had: zwarte schimmelplekken. Ik neem aan dat je door middel van vliegengaas je het wort beschermt tegen insecten en ander ongedierte terwijl de schimmel vrolijk een bad kan nemen.


BrouwMark

Experiment 1 staat nu buiten. Ik had mijn vragen wellicht wat eerder kunnen stellen, maar het was redelijk spontaan.  :)

Wat ik nu heb gedaan: 2 liter wort gemaakt met gerstemoutstroop (1040), gistvoeding en 5 g/l 'wilde' hop (waarvan ik vermoed dat het Target is). Buiten gezet met een vliegenwering erop. De druiven heb ik maar achterwege gelaten...

Morgen binnenhalen en kijken wat er voor leuks in gevlogen is  :)

wiliam

Op schil van fruit zit bijna altijd al wilde gist, dus waarom in de kou, buiten zetten?
Paar druiven in je bier en je hebt 90 % kans op prijs. Ander fruit heeft hetzelfde effect, maar het meeste ander fruit is teveel bespoten, of je moet ergens kunnen plukken.

BrouwMark

Citaat van: PDGRRR op 20-11-2018  22:58 u(...) zwarte schimmelplekken. Ik neem aan dat je door middel van vliegengaas je het wort beschermt tegen insecten en ander ongedierte terwijl de schimmel vrolijk een bad kan nemen.

Ik (je) wil geen schimmel vangen hoor! Gistjes en bacteriën, die wel. Als er zwarte schimmel in komt gaat t niet goed.

Citaat van: wiliam op 21-11-2018  06:53 uOp schil van fruit zit bijna altijd al wilde gist, dus waarom in de kou , buiten zetten?
Paar druiven in je bier en je hebt 90 % kans op prijs. Ander fruit heeft hetzelfde effect, maar het meeste ander fruit is teveel bespoten, of je moet ergens kunnen plukken.

Het lijkt me dat op druiven een gist voorkomt die vooral druiven lust en minder geïnteresseerd is in wort. Maar ik zal mijn 2 litertjes straks verdelen over 2 flessen, en dan doe ik in één fles wat druifjes. Kijken of er verschil is.

MikeG

Citaat van: BrouwMark op 21-11-2018  10:02 uIk (je) wil geen schimmel vangen hoor! Gistjes en bacteriën, die wel. Als er zwarte schimmel in komt gaat t niet goed.

Het lijkt me dat op druiven een gist voorkomt die vooral druiven lust en minder geïnteresseerd is in wort. Maar ik zal mijn 2 litertjes straks verdelen over 2 flessen, en dan doe ik in één fles wat druifjes. Kijken of er verschil is.

Ben heel benieuwd naar het resultaat!

BrouwMark



Mijn 'beestjesval' die een nacht buiten heeft gestaan.



Twee flessen gevuld. De stukjes die erin drijven zijn kapotgekookte gist (en drie uitgedroogde druiven uit de tuin in de rechter fles). Het schuim komt van het lucht erin schudden.

De flessen staan nu op te warmen in de huiskamer. Buiten was het nog 4 ºC. Ik hou jullie op de hoogte!

Wildor

Interessant project, benieuwd naar de uitkomsten.  :gistsmile:

PDGRRR

Citaat van: BrouwMark op 21-11-2018  10:02 uIk (je) wil geen schimmel vangen hoor! Gistjes en bacteriën, die wel. Als er zwarte schimmel in komt gaat t niet goed.


Dat klopt, dat bedacht ik me later ook.

BrouwMark

De flessen beginnen wat druk op te bouwen en er drijven wat belletjes op het oppervlak. Geen schimmel. Zojuist even de druk afgelaten en voorzichtig geroken.

De fles met druiven ruikt een beetje naar wijn, fris en fruitig, met een aardse ondertoon. De andere fles ruikt naar herfstbladeren/dennenbos. Interessante geurtjes dus, en veelbelovend!

Adbrouwt

Als het mooi begint te vergisten kun je punt 5 uitvoeren. Je zult zeker een bier krijgen maar of deze ook lekker is. Zelf ben ik al jaren bezig en heb nog niet de juiste smaak. Maar mijn grootste probleem is niet het vangen maar het vergisten. Momenteel ongecontroleerd op zolder. Ik ga deze winter kijken of ik ergens in een kelder bij constante temperatuur kan vergisten.
Leuk projectje trouwens. Ik ga deze met veel interesse volgen  :gistsmile:

BrouwMark

Punt 5 was ik eigenlijk het meest benieuwd naar. Kan ik 30 liter enten met deze starters, of moet ik het brouwsel ook buiten zetten?

Adbrouwt

Citaat van: BrouwMark op 23-11-2018  22:36 uPunt 5 was ik eigenlijk het meest benieuwd naar. Kan ik 30 liter enten met deze starters, of moet ik het brouwsel ook buiten zetten?
Als het mooi begint te vergisten kun je punt 5 uitvoeren.
Buiten zetten kan maar hoeft niet

Oscar

Citaat van: BrouwMark op 23-11-2018  22:36 uPunt 5 was ik eigenlijk het meest benieuwd naar. Kan ik 30 liter enten met deze starters,

Ja, dat heb ik met de Eanske Spontaan ook gedaan... :brouwen:

BrouwMark

Kijk  :)

Gaan we dat uiteindelijk proberen...

BrouwMark



De 'druif' is los gegaan vandaag, de 'naturel' doet visueel nog niet veel maar bouwt wel wat druk op.

haicoterbeek

Leuk experiment! Ik blijf dit draadje volgen

BrouwMark

Ik heb even de topicnaam veranderd, dan is het misschien makkelijker te vinden. Ik ga hier een verslagje bijhouden.

MikeG

Citaat van: BrouwMark op 24-11-2018  18:50 uIk heb even de topicnaam veranderd, dan is het misschien makkelijker te vinden. Ik ga hier een verslagje bijhouden.

Leuk! Erg leerzaam ook

BrouwMark

En nu is het laagje schuim op de 'druif' weer weg. Ik had een ballonnetje op die fles gedaan, en deze hangt ook weer slap. De 'naturel' doet nog steeds niet veel. Wonderlijk proces dit. Er lijkt zich bij beide flessen boven op de bodem gistvoeding een roestbruin stoffig laagje af te zetten.

Dat spontane gisting helemaal niet moeilijk is, bleek trouwens gisteren. Afgelopen donderdag heb ik een quadrupel gebrouwen, en door vervelende omstandigheden daarna kwam ik er pas gisteren aan toe mijn brouwzak te legen en schoon te maken. Getverredemme, één grote slijmerig/dradige melkzuurstinkende gistende bende...

Nu eens even lekker mezelf inlezen over het brouwen van een lambiek. Van mijn broer heb ik 3 jaar oude hop gekregen die hij toen heeft geplukt en in een papieren zak in zijn schuur laten staan. Die is goed bruin geworden en ruikt licht zweetvoeterig.

BrouwMark

Beide flessen laten vandaag kleine eilandjes met belletjes zien. Ik heb de co2 uit de flessen geknepen zodat er verse zuurstof bij kan komen. Gelijk even geroken natuurlijk:

De 'druif' ruikt echt wel fris. Appeltjes, wijn, een ondertoon van bosgrond en paddenstoelen.
De 'naturel' ruikt veel scherper, maar niet walgelijk. De geur gaat richting overrijpe citroen, met wat oplosmiddeligs en zwaveligs. Ook een beetje 'dier'.

Beide flessen zijn duidelijk iets spannends aan het doen. Van de bodem stijgt een stoffig laagje op, dus er gist nu echt wat. Kijken wat de extra zuurstof gaat doen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.