Growlerwerks - uKeg: hergisting in keg

Gestart door Mark GA, 19-11-2018 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Citaat van: joenedu op 22-11-2018  11:03 uMeteen na suiker toevoegen koud gezet?
Nee, kamertemperatuur en donker voor twee weken, nu de keg in en de koelkast.

stiaanke

Citaat van: Mark GA op 22-11-2018  09:06 uWe gaan het zien... ik heb vanmorgen de keg opnieuw gevuld met nieuwe fles. Nieuwe slagroompatroon ook, maar nog geen druk er op gezet. Om te testen of de druk vanzelf komt. Staat nu wel in de koeling dus weet niet of dat carbonisatie tegengaat dan?
Slagroompatroon? Gebruik je geen CO2 patronen?

PaultjePils

Citaat van: stiaanke op 22-11-2018  16:41 uSlagroompatroon? Gebruik je geen CO2 patronen?

Dat hoop ik ook. Tevens zijn CO2 patronen groter dan slagroom (N2O) patronen.

Leuk dingetje die uKeg! Maar wel prijzig met 160 euro  :-[

knifeman

Je hebt in beide maten de beide gassen

Mark GA

Zijn gewoon die zilveren kogels die je op parkeerplaatsen ook vindt. Bestellen via slagroompatronen.nl

knifeman

Citaat van: Mark GA op 22-11-2018  09:06 uWe gaan het zien... ik heb vanmorgen de keg opnieuw gevuld met nieuwe fles. Nieuwe slagroompatroon ook, maar nog geen druk er op gezet. Om te testen of de druk vanzelf komt. Staat nu wel in de koeling dus weet niet of dat carbonisatie tegengaat dan?
En wanneer is die fles gebotteld ?

PaultjePils

Citaat van: Mark GA op 22-11-2018  18:04 uZijn gewoon die zilveren kogels die je op parkeerplaatsen ook vindt. Bestellen via slagroompatronen.nl

Op parkeerplaatsen inderdaad! Stelletje aso's. Wat mensen op een parkeerplek doen moeten ze zelf weten, maar ruim je troep op!

stiaanke

Citaat van: Mark GA op 22-11-2018  18:04 uZijn gewoon die zilveren kogels die je op parkeerplaatsen ook vindt. Bestellen via slagroompatronen.nl
Zilveren is N2O, goukleurig is CO2.
Ik denk dat je best CO2 gebruikt voor je bier.

Mark GA


PaultjePils

Citaat van: stiaanke op 22-11-2018  20:17 uZilveren is N2O, goukleurig is C2O.
Ik denk dat je best C2O gebruikt voor je bier.

Nooit opgevallen die kleuren! Maar inderdaad. N2O wordt gebruikt in slagroom voor de zoete smaak die het geeft. Tenzij je biertje een zoetje mist, zou ik altijd gaan voor CO2.

Mark GA

Citaat van: Mark GA op 22-11-2018  20:19 uZal zo kijken, bijna thuis

Goud dus! CO2. Nooit zo op gelet eigenlijk...

knifeman

correctie van mijzelf, ik dacht dat het bij mij anders was, maar je hebt volledig gelijk :)

Erny

Beste brouwers, ik ben nu ook de trotse bezitter van een ukeg.
Ik heb het lijntje gelezen maar heb toch nog wat vragen.
Hopelijk kunnen jullie helpen.

Ik wil hergisten in de ukeg.
Doet ik dit nu met of zonder 6 a 7 gram suiker per liter?
Hoe lang laat je het hergisten voor dat je gaat drinken?
Als ik het filmpje van Growler werks goed begrijp drinken zij al na 2 dagen en blazen ze een volledig drukpatroon leeg in de ukeg!

Gr. Erny

SVB

Wat ik dacht gelezen te hebben: 4 gram en wanneer de druk minder wordt bij gebruik dan het CO2 patroon om aan te vullen.

Maar kan nu alleen maar vinden op hun site dat je geen priming sugar mag gebruiken, dan krijg je verstoppingen zeggen ze.

knifeman

Ukeg is mindet geschikt om met suiker te carboniseren vooral omdat er geen overdruk ventiel is. Het kan maar gebruik dan niet meer dan 3g per liter... en hou de drukmeter goed in het oog.

Kan eventueel opgelost worden met de spear-bal-lock dop die ze verkopen  en een spundig valve die daarop past (=overdruk klep)

Verstoppen zou me raar lijken. Wel ga je wat aanslag op het buisje krijgen.

Groeten. Vraag maar als je meer wil weten heb ukegs en ikegs partyvaatjes etc al veel mee geƫxperimenteerd

Erny

Top, dank voor je uitleg en aanbod. Ik ga aan de slag.

Erny

Vandaag een uitgegiste portier in de ukeg gedaan. Geen suiker toegevoegd. Wel een vol CO2 patroon er opgezet. De druk opgevoerd tot 15 psi. Een en ander conform de uitleg van de mensen van ukeg. Als het goed is over een dag of 2 lekker bier.

EBC

Citaat van: Erny op 19-10-2019  18:07 u15 psi

Hoeveel is dat in bar? Dan kunnen we allemaal volgen.  ;)

EBC

Citaat van: Erny op 19-10-2019  18:07 uAls het goed is over een dag of 2 lekker bier.

Die 15 psi is toch in de koeling?
Normaal duurt carboniseren een dag of 7.

Ik hoop voor je dat het lukt met zo een patroon.

EBC

Oja, en koop vooral patronen die een voedselveiligheidsgarantie hebben, want de meeste zijn enkel geschikt om fietsbanden mee op te pompen.

Erny

15 psi is net iets meer dan 1 bar.

Je moet het bier inderdaad in de koelkast zetten. Koud bier neemt carboniseert beter.

Het is altijd goed als je met voedsel werk om voor veilig te gaan. Maar CO2 is CO2. Hier kan m.i. geen verschil in zitten, toch?

ik hou jullie op de hoogte.

knifeman

Citaat van: Erny op 19-10-2019  22:10 u15 psi is net iets meer dan 1 bar.

Je moet het bier inderdaad in de koelkast zetten. Koud bier neemt carboniseert beter.

Het is altijd goed als je met voedsel werk om voor veilig te gaan. Maar CO2 is CO2. Hier kan m.i. geen verschil in zitten, toch?

ik hou jullie op de hoogte.
Jawel hoor. Er is altijd sprake van een klein percentage andere gassen 'vervuiling'. Zo koop je alcohol ook 96% 98% puur.

Sommige gassen wil je niet in je bier, CO2 cartouches voor voedsel hebben veel kleiner percentage vreemde gassen

Erny

Mijn eerste "batch" in de ukeg is matig geweest. Ik had geen suikers toegevoegd en ik vond de koolzuur onder de maat.
Geen idee waar het aan ligt waarschijnlijk mijn onervarenheid.
Bij mijn volgende poging ga ik nog een keer geen suikers toevoegen. Ik ben benieuwd.

Erny

Afgelopen week nogmaals een poging gewaagd om met de ukeg te carboniseren. Deze keer met een veel beter resultaat. Na de vergisting heb ik de ukeg volledig afgevuld. Geen suiker toegevoegd. Vervolgens eerst een dag en een nacht het vaatje weg gezet onder een temperatuur van ongeveer 20 graden. De druk in het vat heb ik gedurende het gehele proces op 15 psi gehad. De tweede dag heb ik de ukeg kouder gezet  5 a 6 graden. Dit heb ik 4 dagen gedaan. Hierbij heb ik iedere dag meerdere malen een minuut of vijf het vaatje op zijn kant gelegd en ben gaan walsen. Gedurende de dagen neemt de druk wat af. Ik heb geprobeerd de druk hoog te houden.  Uiteindelijk een mooi schuimend bier met bubbels. Erg fijn om zo al snel resultaat te proeven.

GijsDlv

Ik heb net een uKeg 128 gekocht en meteen bij een test met water begon hij te lekken aan de aansluiting van de tapkraan. Ik probeerde hem te carboniseren, dus ik had CO2 opengedraaid tot 15 psi. Nog iemand dit probleem gehad? En wat eraan te doen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.