Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Blijvend schuim in gistvat, wanneer overhevelen en koudhoppen?  (gelezen 944 keer)

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Hallo allemaal,
Heb vorige week zondag een IPA gebrouwen die rustig aan het vergisten was met US-05 gist. Nu staat er na een week nog steeds een dikke schuimlaag op mijn jongbier. Mijn plan was eigenlijk zoals met mijn vorige brouwsel om na 3 dagen hoofdgisting over te hevelen voor de lagering(waar ik dus de koudhop zou toevoegen). Nu kan ik alleen nog niet overhevelen door de schuimlaag, alhoewel de bubbels in het waterslot al sterk zijn afgenomen. Wat raden jullie aan voor het overhevelen en het toevoegen van de koudhop? Nog even wachten? Al overhevelen en koudhoppen? Ik hoor het graag! :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
Re: Blijvend schuim in gistvat, wanneer overhevelen en koudhoppen?
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2019 08:11 u »
Ik neem aan dat je met "lagering" de secundaire vergisting bedoelt. Ik zou niet overhevelen, nergens voor nodig) en bij het brouwen van hoppig bieren zo min mogelijk handelingen doen die oxidatie kunnen veroorzaken. Wanneer het bellen zijn de drooghop toevoegen paar punten voor het verwacht eind SG (zeg maar 1.015-1.020) en wanneer het pellets zijn toevoegen wanneer het uitvergist is. Bellen geven altijd wat meer zuurstof inslag, vandaar dus eerder toevoegen. Laat het nog een dag of 5 staan en dan een eventuele coldcrash. Het echte lageren als in lang laten staan bij een koudere temperatuur is niet nodig bij een ipa. Die wil je zo snel mogelijk vers drinken.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2019 08:13 u »
Ik zou nog een dag of 2 wachten en dan overhevelen naar het lagervat, schuim of geen schuim.
Maar wel vandaag eens meten hoe het zit met het bekomen SG met een densiteitmeter. Als het jongbier op een paar puntjes van het beoogde zit mag je gerust zijn. Die gaan er wel af in het lagervat ook als er koudhop bij zit. 

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2019 08:59 u »
Ik heb toevallig een DIPA met US-05 in het gistvat zitten, en ook daar stond na 10 dagen nog steeds schuim op, dryhop is al gebeurt, en volgens de ispindel en refracto is het inmiddels ook al uitgegist.

Ik heb de inhoud van het vat rondgezwenkt zodat het schuim in het bier terecht komt en de hoek kan bezinken tijdens de coldcrash. Overhevelen doe ik meestal niet.

Online hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 28-10-2019 09:32 u »
De US05 staat erom bekend dat ie altijd een "deken" op het wort houdt.

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2019 09:33 u »
2 tegen 1 dus sowieso nu tegen niet overhevelen. Denk dan dat ik dat ga aanhouden. Laat het in het vat zitten dus. Zal ik dan nu maar wel de koudhop toevoegen nu het nog wel aan het vergisten is? Heb bloemen die ik dmv een kookzakje met knikkers wil gaan toevoegen.

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2019 09:34 u »
De US05 staat erom bekend dat ie altijd een "deken" op het wort houdt.

Gekke is dat ik deze gist dus ook bij mijn vorige brouwsel(porter) heb gebruikt. Die was na 6 dagen volledig uitgegist zonder schuimlaag. Vandaar dat ik het dit keer zo vreemd vond.

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 28-10-2019 11:13 u »
Zo, net de koudhop toegevoegd. Heb het SG gemeten en geeft 1010 aan. Verwacht eind SG zou volgens BrouwHulp 1012 moeten zijn? Emmer staat nog wel te bubbelen, dus ben benieuwd hoe ver die nog gaat zakken... Hier nog een foto van emmer 1, waar de dikste schuimlaag ik zit, heb bij deze andere hop gebruikt dan bij emmer 2, waar een minimale heldere schuimlaag op zit.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #8 Gepost op: 28-10-2019 12:30 u »
Ik heb toevallig een DIPA met us05 in het gistvat zitten, en ook daar stond na 10 dagen nog steeds schuim op, dryhop is al gebeurt, en volgens de ispindel en refracto is het inmiddels ook al uitgegist.

Ik heb de inhoud van het vat rondgezwenkt zodat het schuim in het bier terecht komt en de hoek kan bezinken tijdens de coldcrash. Overhevelen doe ik meestal niet.

Ik zou niet rondzwenken, probeer bij een IPA (en andere hopforward bieren) zo zuurstofarm te werken

Zo, net de koudhop toegevoegd. Heb het SG gemeten en geeft 1010 aan. Verwacht eind SG zou volgens BrouwHulp 1012 moeten zijn? Emmer staat nog wel te bubbelen, dus ben benieuwd hoe ver die nog gaat zakken... hier nog een foto van emmer 1, waar de dikste schuimlaag ik zit, heb bij deze andere hop gebruikt dan bij emmer 2, waar een minimale heldere schuimlaag op zit.

[/URL]

Als je de volgende keer pellets neemt kan je die los er in strooien, ze verpulveren vanzelf en vormen uiteindelijk een laag op de bodem

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 28-10-2019 22:40 u »
Ik neem aan dat je met "lagering" de secundaire vergisting bedoelt. Ik zou niet overhevelen, nergens voor nodig) en bij het brouwen van hoppig bieren zo min mogelijk handelingen doen die oxidatie kunnen veroorzaken.

Over het nut van wel of niet overhevelen hebben we het hier op het forum vaak gehad.
Zelf ben ik een voorstander om wel over te hevelen om je te ontdoen van een overmaat aan gist zodat je minder last hebt van autolyse. Dat overhevelen moet dan wel tijdig gebeuren. Er dient nog een redelijke hoeveelheid koolzuur gevormd worden. Indien dat niet meer geval is kun je inderdaad het overhevelen beter achterwege laten vanwege het oxidatiegevaar. Het effect daarvan op de smaak van je bier is groter dan dat van autolyse.
Omdat het optimale moment van overhevelen lastig te bepalen is geven veel hobbybrouwers de voorkeur aan niet overhevelen maar dat betekent niet dat overhevelen geen zin heeft.

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30-10-2019 11:25 u »
Ik zou niet rondzwenken, probeer bij een IPA (en andere hopforward bieren) zo zuurstofarm te werken

Als je de volgende keer pellets neemt kan je die los er in strooien, ze verpulveren vanzelf en vormen uiteindelijk een laag op de bodem

Ik had juist bloemen gekocht omdat ik zag dat pellets voor verstoppingsproblemen konden zorgen bij een brewmonk. Maar aan de andere kant lijkt het me een stuk minder infectiegevoelig natuurlijk. Heb nu eerst de knikkers moeten ontsmetten met alcohol en het kookzakje uitgekookt met water.

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 30-10-2019 11:29 u »
Over het nut van wel of niet overhevelen hebben we het hier op het forum vaak gehad.
Zelf ben ik een voorstander om wel over te hevelen om je te ontdoen van een overmaat aan gist zodat je minder last hebt van autolyse. Dat overhevelen moet dan wel tijdig gebeuren. Er dient nog een redelijke hoeveelheid koolzuur gevormd worden. Indien dat niet meer geval is kun je inderdaad het overhevelen beter achterwege laten vanwege het oxidatiegevaar. Het effect daarvan op de smaak van je bier is groter dan dat van autolyse.
Omdat het optimale moment van overhevelen lastig te bepalen is geven veel hobbybrouwers de voorkeur aan niet overhevelen maar dat betekent niet dat overhevelen geen zin heeft.

Heb deze sowieso niet over kunnen hevelen ivm het schuim. Heb dat bij mijn vorige brouwsel wel kunnen doen. Het waterslot staat nu kwa niveau bijna gelijkt, maar staat nogsteeds een vette schuimlaag op. Denk overigens niet dat het SG nog veel verder kan dalen, was eergisteren namelijk 1006, maar schuim is nog niet weg. Zag dat ik het er niet af mocht scheppen omdat het erg vitale gist was. Moet ik gewoon meer geduld hebben?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 30-10-2019 11:39 u »
...Moet ik gewoon meer geduld hebben?

Ja

Heb deze sowieso niet over kunnen hevelen ivm het schuim. Heb dat bij mijn vorige brouwsel wel kunnen doen. Het waterslot staat nu kwa niveau bijna gelijkt, maar staat nogsteeds een vette schuimlaag op. Denk overigens niet dat het SG nog veel verder kan dalen, was eergisteren namelijk 1006, maar schuim is nog niet weg. Zag dat ik het er niet af mocht scheppen omdat het erg vitale gist was.

Niet elke gist zakt direct uit naar de bodem. Dat hoeft ook niet. Hevelen is een keuze, maar dat kun je ook prima doen wanneer er nog een laag gist bovenop drijft toch? Dat hevelfilter steek je er wel doorheen, en/of het aftappen van onderuit zal ook geen problemen opleveren ;)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #13 Gepost op: 30-10-2019 11:44 u »
Ik ben ooit eens in de brouwerij van Westmalle geweest en daar scheppen ze de gistlaag wel af.
Uw bier is uitgegist zeg je zelf, dus gewoon afscheppen, en overhevelen met een droesemkapje op de buis.

https://myalbum.com/photo/omCqHLKMYTsm/360.jpg

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 30-10-2019 13:30 u »
Kan via telefoon niet iedereen tegelijk quoten maar bedankt voor alle hulp! ;D
Ik laat het nog tot donderdagavond staan en meer iedere dag het SG kijken of het nog daalt, als het dan niet verder gedaald is zet ik het tot zaterdagmiddag in de koelkast op 3 graden als coldcrash. Dan kan ik het daarna bottelen  ;D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 30-10-2019 13:47 u »
Kan via telefoon niet iedereen tegelijk quoten maar bedankt voor alle hulp! ;D
Ik laat het nog tot donderdagavond staan en meer iedere dag het SG kijken of het nog daalt, als het dan niet verder gedaald is zet ik het tot zaterdagmiddag in de koelkast op 3 graden als coldcrash. Dan kan ik het daarna bottelen  ;D

Meet gewoon aanstaande zaterdag, wanneer je SG dan niet gedaald is, kun je gewoon bottelen ;). Coldcrashen is een stap die je kunt doen, maar nodig is het (mijn inziens) niet.

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 30-10-2019 16:52 u »
Meet gewoon aanstaande zaterdag, wanneer je SG dan niet gedaald is, kun je gewoon bottelen ;). Coldcrashen is een stap die je kunt doen, maar nodig is het (mijn inziens) niet.

Is meer een gevoel wat ik bij coldcrashen heb overgehouden van mijn eerdere hobby(stoken). Het gistbed op de bodem blijft veel beter liggen naar mijn inziens en de stookwijn was dan ook veel helderder. Maar ik wacht even af :)

Offline BertusBeensteen

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 31-10-2019 14:05 u »
Ik zou niet rondzwenken, probeer bij een IPA (en andere hopforward bieren) zo zuurstofarm te werken.

Waar moet die zuurstof vandaan komen dan?
Tussen dryhop en coldcrash is er nog redelijke vergisting geweest, en na dryhop is het vat niet meer geopend.
Ik brouw vooral hoppige bieren, en probeer altijd zuurstofinslag te vermijden, maar in dit geval kon zwenken echt geen kwaad, of ik zie iets over het hoofd.

En US-05 laat hier wel vaker een schuimlaag staan, ook na einde vergisting.

Offline basvo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 03-11-2019 17:04 u »
Schuimlaag was na 2 dagen weggetrokken, en SG nu 3 dagen hetzelfde. Ga hem nog 48 uur op 3 graden coldcrashen en dan dinsdagavond bottelen.

Tags: