Ik had dit nog niet eerder gedaan maar wilde er best 3 liter tripel aan wagen...
Een tijd terug heb ik een uKeg (van Growlerwerks) gekocht met het idee daar een paar eigen biertjes in te gieten, weg te zetten in de koelkast en zodoende altijd vers en gekoeld tapbier te hebben. Een sodakeg is nog even te duur voor nu. Bovendien groot en voor eigen gebruik veel te veel volume. Perfecte oplossing dus.
Helaas gaat er veel bier verloren als je uitschenkt uit flesjes: schuimen als een malle ook, wat de latere drinkkwaliteit niet ten goede komt...
Het werkt beter met twee 75cl flessen (commercieel bier): rustig uitschenken, laten rusten, verder schenken. Maar ook best omslachtig.
En nu heb ik de laatste keer dat ik ging bottelen daar rekening mee gehouden en 2x 1,5 liter in een cola petfles gebotteld, met dezelfde hoeveelheid bottelsuiker als voor de glazen flesjes.
Één fles heb ik in de uKeg gegoten en de druk er op gezet (met de slagroompatroon). Toen ik zag dat de druk verder opliep heb ik de druk teruggedraaid.
Het bier is nu blijkbaar klaar om gedronken te worden. We hebben bubbels en schuim dus hee! Proost!
Ik vind dit ding echt te gek. Jammer dat het een prijzige aanschaf is (ik kon hem kopen voor € 100). Het is een mooi ding: