Growlerwerks - uKeg: hergisting in keg

Gestart door Mark GA, 19-11-2018 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

Ik had dit nog niet eerder gedaan maar wilde er best 3 liter tripel aan wagen...
Een tijd terug heb ik een uKeg (van Growlerwerks) gekocht met het idee daar een paar eigen biertjes in te gieten, weg te zetten in de koelkast en zodoende altijd vers en gekoeld tapbier te hebben. Een sodakeg is nog even te duur voor nu. Bovendien groot en voor eigen gebruik veel te veel volume. Perfecte oplossing dus.
Helaas gaat er veel bier verloren als je uitschenkt uit flesjes: schuimen als een malle ook, wat de latere drinkkwaliteit niet ten goede komt...
Het werkt beter met twee 75cl flessen (commercieel bier): rustig uitschenken, laten rusten, verder schenken. Maar ook best omslachtig.

En nu heb ik de laatste keer dat ik ging bottelen daar rekening mee gehouden en 2x 1,5 liter in een cola petfles gebotteld, met dezelfde hoeveelheid bottelsuiker als voor de glazen flesjes.
Één fles heb ik in de uKeg gegoten en de druk er op gezet (met de slagroompatroon). Toen ik zag dat de druk verder opliep heb ik de druk teruggedraaid.
Het bier is nu blijkbaar klaar om gedronken te worden. We hebben bubbels en schuim dus hee! Proost!
Ik vind dit ding echt te gek. Jammer dat het een prijzige aanschaf is (ik kon hem kopen voor € 100). Het is een mooi ding:




emiel1

Waarom doe je de hergisting niet gewoon direct in dat ding?

Edit: ik snap hem al, je wil hem natuurlijk steeds bijvullen :)

Mark GA

Citaat van: emiel1 op 19-11-2018  22:25 uWaarom doe je de hergisting niet gewoon direct in dat ding?

Edit: ik snap hem al, je wil hem natuurlijk steeds bijvullen :)
Dat laatste heb ik nu gedaan... ik heb twee colaflessen gevuld bij het bottelen en een ervan leeggegoten in die uKeg. De ander staat klaar voor als dit op is.
Ik wist niet dat het kon maar het kan dus. En waarom ook niet...

emiel1

Het zorgt natuurlijk wel voor oxidatie, maar als je het snel opdrinkt is dat niet zo'n punt.

Mark GA

Anderhalve liter is goed te doen hoor haha

knifeman

Citaat van: emiel1 op 19-11-2018  23:18 uHet zorgt natuurlijk wel voor oxidatie, maar als je t snel opdrinkt is dat niet zo'n punt.
Waarop zou dat zorgen voor oxidatie? Je vult de keg gewoon tot aan de schouder zoals bij een flesje ? Als je je patroon verandert kan je de zuurstof eruit purgen door 2 a 3 keer op druk te zetten en releasen.

knifeman

Voor de rest ga ik ook nog eens proberen carboniseren in de keg... interessant om de drukmeter te volgen om te zien hoe linear of niet dat verloopt

emiel1

Citaat van: knifeman op 20-11-2018  09:23 uWaarop zou dat zorgen voor oxidatie? Je vult de keg gewoon tot aan de schouder zoals bij een flesje ? Als je je patroon verandert kan je de zuurstof eruit purgen door 2 a 3 keer op druk te zetten en releasen.
Je hebt duidelijk Marks verhaal niet gelezen ;) (spoiler: hij vult de keg met bier uit een colafles)

emiel1

Citaat van: knifeman op 20-11-2018  09:24 uVoor de rest ga ik ook nog eens proberen carboniseren in de keg... interessant om de drukmeter te volgen om te zien hoe linear of niet dat verloopt
Dat metertje gaat maar tot 15 PSI, dat is 1 bar. Dan moet je bier wel koud staan, wil je én een redelijke koolzuurverzadiging hebben én nog steeds in staat zijn om het op die meter af te lezen...


knifeman

Hey emiel, jawel hoor ik dacht te verstaan dat hij de inhoud vd pet fles direct na het bottelen in de ukeg heeft gegoten en dat dus de nagisting daarin gebeurd.

Maar dan nog. Ik gebruik ook de ukeg. Als je met al gecarboniseert bier vult heb je schuim (co) tot aan dr nek sowieso. Dus eigenlijk kan je er geen zuurstof in hebben. Enkel als je ergens halfweg de co cartouche vervangt maar dan kan je die zuurstof eruit purgen. Zo doe ik het en heb toch een 4 tal weken mijn bier goed gehouden in 5l ukeg :)

knifeman

Citaat van: emiel1 op 20-11-2018  09:55 uDat metertje gaat maar tot 15 PSI, dat is 1 bar. Dan moet je bier wel koud staan, wil je én een redelijke koolzuurverzadiging hebben én nog steeds in staat zijn om het op die meter af te lezen...


Thanks hier heb ik wat aan :)

emiel1

Citaat van: knifeman op 20-11-2018  09:56 uHey emiel, jawel hoor ik dacht te verstaan dat hij de inhoud vd pet fles direct na het bottelen in de ukeg heeft gegoten en dat dus de nagisting daarin gebeurd.

Maar dan nog. Ik gebruik ook de ukeg. Als je met al gecarboniseert bier vult heb je schuim (co) tot aan dr nek sowieso. Dus eigenlijk kan je er geen zuurstof in hebben. Enkel als je ergens halfweg de co cartouche vervangt maar dan kan je die zuurstof eruit purgen. Zo doe ik het en heb toch een 4 tal weken mijn bier goed gehouden in 5l ukeg :)
Maar de oxidatie ontstaat bij het vullen, wanneer het bier uit de fles de keg in 'klotst'. Maar als je keg en fles goed vlak houdt en het bier langzaam laat stromen zal het meevallen

knifeman

Citaat van: emiel1 op 20-11-2018  09:59 uMaar de oxidatie ontstaat bij het vullen, wanneer het bier uit de fles de keg in 'klotst'. Maar als je keg en fles goed vlak houdt en het bier langzaam laat stromen zal het meevallen
Inderdaad zo heb ik het al meermaals gedaan (ook uit petfles ;) en geen last. Ik vind het een heel leuke methode. Veel minder kuiswerk en presenteert zeker even leuk bij bezoek als met een grote fles op tafel.

Of on the road ;)

knifeman

Ps carbonisatie in de ukeg met de gaspatronen heb ik ook al gedaan (3 dagen op 15 psi en elke halve dag 'schommelen). Ging ook goed maar geeft een veel scherper mondgevoel dan op petfles en dan overgieten.

Mark GA

Ik vraag me ook af wanneer je daadwerkelijk iets gaat merken van oxidatie. Na welke periode... Als het twee weken in de keg zit zal er misschien geen verschil merkbaar zijn als je het opdrinkt...
Mind you: dit zijn 2 liter kegs dus de doorloopsnelheid is vrij hoog :)

haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 20-11-2018  10:23 uIk vraag me ook af wanneer je daadwerkelijk iets gaat merken van oxidatie. Na welke periode... Als het twee weken in de keg zit zal er misschien geen verschil merkbaar zijn als je het opdrinkt...
Mind you: dit zijn 2 liter kegs dus de doorloopsnelheid is vrij hoog :)
Niet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier kent is geen echte vent! Gewohn deurdonderen!

Heisenberg

Citaat van: haicoterbeek op 20-11-2018  11:23 uNiet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier kent is geen echte vent! Gewohn deurdonderen!

Ik neem aan dat je dit bedoelt:
Niet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier niet kent is geen echte vent! Gewohn deurdonderen!
Of zo:
Niet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier kent is een echte vent! Gewohn deurdonderen!
 :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:

emiel1

Citaat van: Heisenberg op 20-11-2018  12:18 uIk neem aan dat je dit bedoelt:
Niet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier niet kent is geen echte vent! Gewohn deurdonderen!
Of zo:
Niet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier kent is een echte vent! Gewohn deurdonderen!
 :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:

Volgens mij bedoelt ie het zoals ie het schreef. Echte mannen houden zich niet bezig met smaakafwijkinkjes, die zuipen gewoon

Edit: we begrepen hem allebei verkeerd dus ;)

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 20-11-2018  12:18 uIk neem aan dat je dit bedoelt:
Niet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier niet kent is geen echte vent! Gewohn deurdonderen!
Of zo:
Niet druk om maken! Wie de smaak van geoxideerd bier kent is een echte vent! Gewohn deurdonderen!
 :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:
Ik bedoel doorzoep'n! Je glas, fles of fust moet leeg voordat het überhaupt de kans krijgt te oxideren!

Ggg

knifeman

Ik herhaal je experiment. Net de ukeg gevuld met bers uitgegist brouwsel en 6 g suiker per liter. Zonder op druk te zetten... Eens kijken hoe de druk door hergisting opbouwt !

Mark GA

Heb geduld maar het komt goed.
Ik bemerkte wel dat ik met 7 g/L misschien aan de lage kant heb gezeten; er zat weinig prik in het bier.
Verder heb ik geen ervaring met het afvullen in kegs, dus zou zomaar kunnen zijn dat je hiervoor meer suiker moet toevoegen.
Wat dan de verhouding zou zijn, om extra suiker toe te voegen aan het reeds met suikerwater gemixte bier dat je verder in flesjes bottelt, weet ik niet. Als je zo'n petfles vult, misschien een gram extra erbij? op anderhalve liter?

Misschien was ik te ongeduldig en had ik nog een week moeten wachten (heb het nu in de keg gedaan na twee weken). Op (normale 33cl-)fles zit er in ieder geval genoeg prik inmiddels.

knifeman

Je zal sowieso wat druk verliezen door het openen en overgieten (merk ik ook) als je dan de keg eenndag of 2 op 1.5psi zet carboniseert het terug wat meer hoor.

Mark GA

Citaat van: knifeman op 22-11-2018  09:02 uJe zal sowieso wat druk verliezen door het openen en overgieten (merk ik ook) als je dan de keg eenndag of 2 op 1.5psi zet carboniseert het terug wat meer hoor.
We gaan het zien... ik heb vanmorgen de keg opnieuw gevuld met nieuwe fles. Nieuwe slagroompatroon ook, maar nog geen druk er op gezet. Om te testen of de druk vanzelf komt. Staat nu wel in de koeling dus weet niet of dat carbonisatie tegengaat dan?

knifeman

Meter stond bij mij al op 5 psi deze ochtend ... interessant... mss eens zien voor een meterke van 2 a 3 bar want zoals hier al eerder aangehaald zal de druk door hergisting wel hoger gaan

joenedu

Citaat van: Mark GA op 22-11-2018  09:06 uWe gaan het zien... ik heb vanmorgen de keg opnieuw gevuld met nieuwe fles. Nieuwe slagroompatroon ook, maar nog geen druk er op gezet. Om te testen of de druk vanzelf komt. Staat nu wel in de koeling dus weet niet of dat carbonisatie tegengaat dan?

Meteen na suiker toevoegen koud gezet?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.