Gisten Neipa mislukt?

Gestart door Newenglandipa, 19-11-2018 19:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Newenglandipa

Hey allemaal!

Vraagje wij zijn een Neipa aan het brouwen en na 7 dagen gisten moesten we het overtappen in het tweede gistingsvat, alleen ruikt het een beetje zuur / raar en herken ik de geuren van de gebruikte aroma hopsoorten niet meer (had een beetje wort afgetapt en in een jampotje gedaan en toen rook het nog erg lekker) Moeten nog wel 2 keer droog hoppen met een hopsok, maar heb zo het vermoeden dat er bij de gisting iets mis is gegaan?? Lijkt eerder een willekeurige pilsener te worden nu afgaande op de geur..

Haagse Wouter

Citaat van: Newenglandipa op 19-11-2018  19:21 uHey allemaal!

Vraagje wij zijn een Neipa aan het brouwen en na 7 dagen gisten moesten we het overtappen in het tweede gistingsvat, alleen ruikt het een beetje zuur / raar en herken ik de geuren van de gebruikte aroma hopsoorten niet meer (had een beetje wort afgetapt en in een jampotje gedaan en toen rook het nog erg lekker) Moeten nog wel 2 keer droog hoppen met een hopsok, maar heb zo het vermoeden dat er bij de gisting iets mis is gegaan?? Lijkt eerder een willekeurige pilsener te worden nu afgaande op de geur..

Komt wel goed ;).

Fractus

Ik heb ooit een deel van een blond bier bij het bottelen door de gootsteen gespoeld, het was hartstikke zuur en ik dacht dat er een infectie was.

Toch een deel gebotteld en wat denk je? Na een paar weken was het zuur weg en bleef een heerlijke blonde over!

Moraal van het verhaal: ga gewoon stug door, ook al ruikt/smaakt het in de tussenfase minder goed. Misschien wordt het wel een heerlijk biertje!

Mark GA

Ik had een tijdje terug een bier dat eerst zwavelachtig rook en later naar de pan waarin je moeder de avond ervoor gehaktballen in had gebakken (I shit you not!)...dat is linea recta de wc in gegaan. Met heel veel bleekwater er achteraan.
Maar in dit geval zou ik gewoon geduld hebben en pas later kijken wat er gebeurt. Komt goed. Weggooien kan altijd nog.

Newenglandipa

Nog bedankt voor de reacties!

Inmiddels gebotteld en we zijn een kleine week verder en de smaak is heel erg ontwikkeld. Nog wel redelijk bitter, maar dat is al een stuk minder dan voor dat we gingen bottelen toen het echt net bitter Lemon was.
Het bier staat trouwens gewoon op kamertemperatuur, had alleen geen rekening gehouden met dat het ook donker zou moeten zijn? (Had dat later gelezen op het forum). Ze zitten wel in dozen die goed zijn afgesloten van licht en er kan wel voldoende lucht bij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.