Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Acetaldehyde / infectie / of iets anders?  (gelezen 1067 keer)

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Acetaldehyde / infectie / of iets anders?
« Gepost op: 24-11-2018 07:36 u »
Met grote regelmaat brouwen wij dezelfde recepten. Sinds enkele maanden hebben we een raar fenomeen waar ik niet vinger niet direct op de zere plek kan leggen.

Een tweetal bieren hebben een forse suikerstort (15~20%) en een begin SG van 1070-1075.
Beide bieren lijken goed uit te gisten (halen het beoogde eind SG) en gaan middels de altijd gebruikte methode op fles.
Nu ontwikkelen deze bieren sinds een half jaar rg traag op fles, met als resultaat dat het bier muf/ondergecarboniseerd/zurig blijft smaken.

Z veel denkrichtingen hebben we al getoetst, maar ik kan er niet echt een oplossing voor bedenken, misschien heeft een van jullie hier een idee bij?

- gebruikte gist: S-04
- dosering gist: 0,7gr / liter
- pH waarde bij start gisting: 5,2~5,4
- hoofdgisting is heftig en gecontroleerd op 20 graden C afgerond op 6 dagen (1070-1012)

De smaak van het bier is, wanneer het uit de lagertank komt prima en zoals we dit eerder (bij succesvolle batches) beproefd hebben.
- Twee weken later op fles minimale koolzuurdruk (heel flauw sisje).
- 10 weken later op fles: redelijke druk, maar geen fris bier, lichtzurig (acetaldehyde)
- 3 maanden later op fles: het bier heeft zich een beetje ciderachtig ontwikkeld, nog steeds geen fris en bovendien troebel blijvend bier

Toen bij mij de twijfel ontstond of er voldoende actieve gist aanwezig was heb ik een vorige batch voorzien van F2 bottelgist. Resultaat was snellere koolzuurdruk opbouw maar uiteindelijk het 'zurige' en 'onfrisse' is gebleven.

Tussentijds heb ik wel nog een tweetal bieren gebrouwen zonder forse suikerstort en hier is het verloop wl goed van. Aanwezigheid van infectiegevoelige materialen in leidingen, slangen en mijn verdere bottelapparatuur durf ik hier voorzichtig mee uit te sluiten.

Brouwen; het blijft gaaf, maar je blijft er soms ook best mee piekeren  :o
Cheers en dank voor het meedenken  :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Acetaldehyde / infectie / of iets anders?
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2018 08:26 u »
Wat voor suiker gebruik je, hoeveel en hoe voeg je het toe? Los, opgelost, gekookt?

Offline BrouwNispen

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2018 09:07 u »
Zowel in het recept als bottelsuiker voegen we kristalsuiker toe (supermarkt).
In het recept is dit 20% we houden een hoofdgisting (1 week) en nagisting (2 weken) op 20 graden.

Vervolgens voegen we in het bottelvat 7 gr / liter suiker toe.
Deze suiker lossen we op in een verhouding van 1:2 (100 gr suiker / 200 ml water) om geen stroopvlek te krijgen.
Dan pomp ik ik het bier een kwartiertje rustig rond (soort whirlpool) en gaan we bottelen.

De procedure leidde tot voor kort tot een frisse en goed gecarboniseerde tripel, laatste 4 batches zijn allemaal minder lekker / niet goed.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2018 13:07 u »
Ik zou dat kwartiertje rondpompen weglaten, hooguit voorzichtig een keertje roeren.

Muffe smaak = oxcidatie

Het beste bier brouw jezelf

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2018 23:10 u »
Een onfrisse smaak kan meerdere oorzaken hebben.
Het is jammer dat we niet online een bier van een ander kunnen proeven.

Onfris kan komen door:
- oxidatie;
- autolyse;
- infecties.

Acetaldehyde is een vrij frisse smaak. Het doet mij denken aan vers gesneden gras. Het wordt ook vaak omschreven als groene appel.

Zonder het bier geproefd te hebben valt er niet te zeggen over een afwijkende smaak...
Misschien kun je bier laten proeven door een bierkeurmeester of biersommelier.

Tags: