Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp: brouwzaalrendement inclusief suiker?  (gelezen 961 keer)

Offline bve

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: be
  • Brewing is a passion
BrouwHulp: brouwzaalrendement inclusief suiker?
« Gepost op: 18-11-2018 16:04 u »
Hey medebrouwers,

Heb een vraagje over het brouwzaalrendement welke berekend wordt vanuit BrouwHulp.

Ik het een recept gemaakt met een halve kilo suiker.
Er werd door BrouwHulp tijdens de kook een popup gegeven om de suiker toe te voegen.
Echter bij de metingen op de brouwdag moet je de dichtheid aan het begin van de kook ingeven.
Dit is eigenlijk voor dat de popup kwam.

Als ik mijn dichtheid ingeef inclusief de suiker kom ik op een brouwzaalrendement van 90%.
Zonder de suiker amper om +-60%.
Had geen brouwzaalrendement van 90% verwacht, maar zeker geen van 60%, vandaar ik veronderstel dat ik de suiker er ook mee moet inrekenen?

Bedankt voor jullie reactie!
Cheers...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: BrouwHulp: brouwzaalrendement incluseif suiker?
« Reactie #1 Gepost op: 18-11-2018 17:25 u »
Brouwzaalrendement geeft aan hoeveel  van het moutgewicht als suiker in je kookketel komt. Extra toegevoegde suiker mag op de berekening daarvan dus geen invloed hebben. Het brouwzaalrendement moet dus berekend worden exclusief toegevoegde suiker.   

Offline bve

• *
  • Brewing is a passion
« Reactie #2 Gepost op: 18-11-2018 20:04 u »
Hmm vreemd.
Ik heb het volgende geprobeerd:

Stel dat ik mijn halve kilo suiker mee tel in mijn SG van begin van het koken.
Dan zou mijn brouwzaalrendement 90% en dus de metingen er als volgt uit zien.
Dit komt exact overeen met de geschatte SG van BrouwHulp aangezien ik mijn geschat brouwzaalrendement op 90% had gezet.

Stel dat ik de halve kilo suiker niet mee tel in mijn SG van begin van het koken.
Dan zou mijn brouwzaalrendement amper 59% en dus de metingen er als volgt uit zien.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik na 1.5 uur maischen en 25 min spoelen zo'n laag rendement uitkom.
Ik ga gewoon even redeneren, maar misschien bekijk ik het te simpel hoor:
   +-5 kg mout --> 70% zetmeel = +-3.5 kg --> 59% brouwzaalrendement = +-2 kg suiker --> hiermee gaat mijn water van SG=1,000 naar SG=1,042
   Hoe komt het dat ik van een SG=1,044 naar 1,085 kan gaan door 15% verdamping en een halve kilo suiker toe te voegen.
   De suiker moet sowieso mee in de SG zitten van na het koken, want BrouwHulp verhoogt de SG van na het koken ook wanneer ik de suikerstort verhoog.

Volgens deze redenatie zou ik dus de suiker erbij moeten tellen in de SG voor het koken.
Indien Hanshalberstadt gelijk heeft en dus de suiker er niet bijgeteld mag worden, hoe werkt dan die berekening op de achtergrond?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2018 20:42 u »
Met 5 kg mout en 500 g suiker kom je op 23.5 L (100 ºC) en SG=1064.
23.5 liter verrekend naar 20 ºC = 23.5 x 0.96=22.6 liter
Dan kom ik op een brouwzaalrendement van 63%. Vaak is het maischrendement ca 75% en het spoelrendement met een niet al te luxe filter rond 85%. Zo kom je al snel op 63% brouwzaalrendement.
met 500 g suiker en 22.6 liter SG=1064 had je dan gekregen 22.3 L SG 1056 zonder suiker

Offline bve

• *
  • Brewing is a passion
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2018 21:42 u »
Hey Hans

Bedankt voor de uitéénzetting.
Je berekeningen met je programma gaan me nog net een brug te ver :), maar het is duidelijk dat je weet waarover je spreekt.
De effectieve dichtheden die ik gemeten heb zijn 1,042 en 1,085, maar ik heb hiervoor het wort telkens laten afkoelen naar 25*C.

Moeten alle dichtheden en volumes bij de rubriek koken op kamertemperatuur ingegeven worden, of moet dit op 100°C zijn?

In ieder geval bedankt voor je info.

Cheers

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 18-11-2018 22:23 u »
Hey Hans

Bedankt voor de uitéénzetting.
Je berekeningen met je programma gaan me nog net een brug te ver :), maar het is duidelijk dat je weet waarover je spreekt.
De effectieve dichtheden die ik gemeten heb zijn 1,042 en 1,085, maar ik heb hiervoor het wort telkens laten afkoelen naar 25*C.

Moeten alle dichtheden en volumes bij de rubriek koken op kamertemperatuur ingegeven worden, of moet dit op 100°C zijn?

In ieder geval bedankt voor je info.

Cheers

Dichtheid meet je altijd bij 20 graden omdat bij die temperatuur je hydrometer is gecalibreerd. Het volume kun je meten bij elke temperatuur, zolang je mar weer welke, dan kan de software ervoor corrigeren en de zaak terugrekenen naar 20 graden. Een pan met maatverdeling geeft bij kokende wort ca 4% teveel volume aan tov 20 graden.   
Voor het bepalen van je brouwzaalrendement heb je een SG en bijbehorend volume nodig, dus wat was het volume bij 1042 en 1085 en zat de suiker er toen al bij of niet.

Offline bve

• *
  • Brewing is a passion
Re: BrouwHulp: brouwzaalrendement inclusief suiker?
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2018 20:24 u »
Voor de kook:
- Volume van 23,5l gemeten bij +-90°C
- SG van 1045 gemeten bij afgekoelde wort van +-25°C

Na de kook:
- Volume van 20L gemeten bij +-80°C
- inclusief 500gr suiker
- SG van 1085 gemeten bij afgekoelde wort van +-25°C

Dus mijn dichtheden zullen redelijk correct gemeten zijn.
Als ik het goed begrijp moet ik dan enkel mijn volumes terugrekenen naar volume bij 20°C om deze in te geven in BrouwHulp.

Thanks

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2018 20:53 u »
Ik denk niet dat dit kan kloppen. Wat er denk ik gebeurd is is dat je je wort hebt gemeten aan het einde van het opvangen bovenin de pan. Bij het begin van het spoelen heb je zware wort met een hoog SG en aan het einde een laag SG. Het wort met laag SG gaat dus drijven op het wort met hoog SG. Na het koken is alles wel goed gemend, dus ik denk dat die waarde wel klopt maar die voor koken niet.

Offline bve

• *
  • Brewing is a passion
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2018 18:07 u »
OK, ik kan het me niet goed meer herinneren of ik na het spoelen goed heb gemengd, maar ga er zeker op letten.
Voor ik een staal neem, even goed doormengen voor de zekerheid.
Komende zaterdag brouwen we terug, dus deze keer goed keer :).

Tags: