Staat mijn waterprofiel op BrouwHulp nu zo goed ingesteld?

Gestart door Martijn0172, 17-11-2018 15:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mijn instellingen van mijn waterprofiel willen checken? ik denk nl dat dit altijd niet goed er in heeft gestaan ...

De waardes die ik heb ingevuld zijn gebaseerd op de gemiddelde van de 1e drie kwartalen. Het enige wat ik niet kan vinden is magnesium

Alvast erg bedankt!

Het profiel van het waterbedrijf is hier te vinden: https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwaliteitgegevens_De-Steeg.pdf


Jacques

Waar heb je de waardes voor calcium en magnesium vandaan? Ik zie die niet in de analyseresultaten.

Martijn0172

Magnesium vond ik inderdaad niet terug vandaar de 0 mg.

In het overzicht staat 138 mg/l waterstofcarbonaat. Op internet vond ik dat waterstofcarbonaat en bicarbonaat hetzelfde is. Via het "rekenhulpje" ben ik dus op 113 mg/l calcium gekomen. Bij nader inzien klopt dat denk ik dus niet ...

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 18-11-2018  17:20 uMagnesium vond ik inderdaad niet terug vandaar de 0 mg.

In het overzicht staat 138 mg/l waterstofcarbonaat. Op internet vond ik dat waterstofcarbonaat en bicarbonaat hetzelfde is. Via het "rekenhulpje" ben ik dus op 113 mg/l calcium gekomen. Bij nader inzien klopt dat denk ik dus niet ...

Het beste kun je deze gegevens navragen bij je waterleidingbedrijf. Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat deze waarden niet gegeven zijn omdat ze van belang zijn voor het bepalen van de hardheid van je water. Wat de hardheid is staat overigens wel vermeld.

Staan de waarden calcium en magnesium misschien ergens anders op de website van Oasen? (Ik kan ze zo snel niet vinden.)

Martijn0172


Martijn0172

En nu al antwoord

De concentratie calcium en magnesium variëren altijd een klein beetje. Het water in Hazerswoudedorp heeft de volgende waardes:

 Calcium: Tussen de 30 en 35 mg/l

Magnesium: Tussen de 10 en 12 mg/l

 Het klopt dat deze waardes niet apart genoemd zijn in het overzicht. Calcium en Magnesium zijn samengevat in de parameter Totale Hardheid.


Ook hier ga ik dus maar van het gemiddelde uit. Vanavond invullen in BrouwHulp, maar volgens mij kan ik wel vasstellen dat ik altijd structureel te weinig brouwzouten heb toegevoegd

haicoterbeek

Citaat van: Martijn0172 op 19-11-2018  13:41 uEn nu al antwoord

De concentratie calcium en magnesium variëren altijd een klein beetje. Het water in Hazerswoudedorp heeft de volgende waardes:

 Calcium: Tussen de 30 en 35 mg/l

Magnesium: Tussen de 10 en 12 mg/l

 Het klopt dat deze waardes niet apart genoemd zijn in het overzicht. Calcium en Magnesium zijn samengevat in de parameter Totale Hardheid.


Ook hier ga ik dus maar van het gemiddelde uit. Vanavond invullen in BrouwHulp, maar volgens mij kan ik wel vasstellen dat ik altijd structureel te weinig brouwzouten heb toegevoegd
Voor lichte bieren (blond, tripel, saison, weizen) zeker!

Martijn0172

Volgens mij zit ik nu goed met de instellingen. Als ik oude recepten vergelijk met met nu dan valt me op dat ik nu meer melkzuur moet toevoegen. Qua gips valt het wel mee.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.